”Școala trebuie să vă învețe și despre viață, care înseamnă trecut, prezent și viitor”, le-a spus elevelor de la profilul pedagogic al Liceului de Muzică ”Tudor Jarda” din Bistrița prof. Alina Tomi, cea pe care le-a provocat să citească și să prezinte în paralel cărți sau documentare în cadrul evenimentului ”NEVER AGAIN. Holocaustul din istorie în literatură”.
Alina Tomi le-a provocat pe eleve să pornească de la ”Panglica roșie” care spune povestea a două adolescente ce se împrietenesc într-un atelier de croitorie din Auschwitz și să compare această carte cu o alta, cu un documentar sau film pentru a-și lărgi orizontul de cunoaștere despre Holocaust, iar prof. de istorie Iulia Ani le-a făcut o prezentare multimedia a ceea ce a însemnat Holocaustul în istorie.
27 ianuarie a fost stabilită în 2005 drept Ziua Internațională de Comemorare a Holocaustului întrucât în această zi din anul 2005, armata sovietică a eliberat cel mai mare lagăr nazist de exterminare de la Auschwitz-Birkenau (astăzi în Polonia).
Holocaustul a reprezentat încercarea Germaniei naziste, a aliaților săi și a altor colaboratori de a ucide evreii din Europa. În cei șase ani ai celui de-Al Doilea Război Mondial, persecuția și opresiunea sistematică, birocratică, sponsorizată de stat și organizată de guvern au dus la moartea a șase milioane de evrei europeni de pe întregul continent.
Persecuția evreilor în Germania a început în 1933, aproape imediat după venirea la putere a naziștilor. Cu toate acestea, uciderea sistematică, în masă, a evreilor a avut loc în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. La început, acest lucru însemna ghetoizare și împușcări în masă în Europa Centrală și de Est. Apoi, între 1941 și 1945, au început deportările în centre de ucidere precum Auschwitz, Treblinka și Belzec, mai întâi din locații din Polonia ocupată și apoi din întreaga Europă ocupată. Această fază de ucidere sistematică a fost numită de naziști ”Soluția finală a problemei evreiești”.
Nouă eleve de la Liceul de Muzică ”Tudor Jarda” au pregătit prezentări de cărți și documentare despre Holocaust și au spus ce învățăminte ar trebui să tragă omenirea din această perioadă neagră a istoriei.
”Cred că ar trebui să învețe că trecutul poate deveni prezent, poate chiar viitor și, dincolo de ce ne învață istoria, mi-am dorit prin această activitate să le insuflu curajul de a crede că literatura este importantă, că literatura te învață să fii mai empatic, te ajută să înțelegi că problemele tale nu sunt atât de grave precum ai crede. Mi-au dovedit prin proiectele pe care le-au prezentat că sunt creative și implicate și cumva, până la urmă, școala îți dă ocazia să îți testezi propria creativitate. Cred că e important să facă și conexiuni între o idee istorică și o acțiune ce apare într-o carte. Astfel de proiecte te pregătesc să fii mai empatic și să îți dezvolți și inteligența emoțională, nu doar cea care vine din anumite informații pe care le deții”, a spus profesoara Alina Tomi, inițiatoarea acestei manifestări culturale.
Adaugă comentariu