Actualitate

Chiar ne permitem să-i alungăm pe puţinii turişti care ne vizitează oraşul?

Duminică ora 17.00. Un grup de turişti germani coboară dintr-un autocar şi se îndreaptă spre Biserica Evanghelică, dar - ce să vezi? - porţile sunt încuiate. Cineva discută cu paznicul, iar omul gesticulează încercând să explice că programul de vizitare e până la 16.00. E clar de la o poştă că nu vorbeşte nicio limbă străină. Turiştii se învârt în jurul bisericii şi fac nişte fotografii.

Tot acest tablou mi s-a părut revoltător. Bistriţa are un singur monument de referinţă în care a investit, aşa cum bine se ştie, milioane bune de la bugetul local şi pe care îl ţine mai mult închis. Înţeleg că lunea e puţin probabil să vină vreun turist, dar nici măcar în week-end şi în sezonul estival nu se putea face un program de vizitare mai generos?

După câteva insistenţe ale unei persoane din cadrul grupului, paznicul s-a dus, a căutat pe cineva care a venit cu o cheie, a deschis Biserica, iar turiştii germani au putut intra. Până să se întâmple asta, toată lumea s-a foit bezmetică în jurul Bisericii încercând să închege o discuţie cu bietul paznic. Nici ţipenie de ghid, nici urmă de angajat al Serviciului de Educaţie, Turism al Primăriei Bistriţa care să vorbească măcar engleza şi să le explice, civilizat, turiştilor că trebuie să aştepte câteva minute până când va veni cineva să îi conducă.

Cum este posibil aşa ceva? Ce face Serviciul Educaţie,Turism al Primăriei Bistriţa şi ce ar trebui să facă? Am căutat răspunsul la ultima parte a întrebării în raportul de activitate al primarului Ovidiu Creţu pe anul trecut în care sunt trecute şi aşa-zisele obiective pentru anul în curs ale serviciului menţionat. Ne interesează cele legate de turism. Iată-le: „realizarea de proiecte legate de dezvoltarea turismului local şi contribuţia prin mijloace specifice la promovarea imaginii municipiului Bistriţa, valorificarea potenţialului turistic al Turnului Bisericii Evanghelice şi creşterea calităţii serviciilor oferite de către Centrul de Informare Turistică prin programe menite a prezenta istoria oraşului,  creşterea numărului de turişti care vizitează Centrul pentru Informare Turistică,  promovarea oraşelor înfrăţite cu Bistriţa, ca obiective turistice, prin intermediul agenţiilor de turism din municipiu, cu care colaborează Centrul, îmbunătăţirea conţinutului portalului „Bistriţa turistică” în cadrul site-ului Primăriei Bistriţa, realizarea de  materiale promoţionale, atragerea de fonduri europene pentru dezvoltarea turismului în municipiul Bistriţa, constituirea unui parteneriat cu Asociaţia de promovare „Turism în Bistriţa Năsăud” în vederea valorificării potenţialului turistic al municipiului prin stabilirea unor măsuri de creştere a numărului de turişti în municipiu şi implicit judeţ”.

Îl informăm, pe această cale, pe primarul Ovidiu Creţu, în subordinea căruia se află Serviciul de Educaţie,Turism, că cele trecute la capitolul „vom face şi vom drege” sunt vorbe goale câtă vreme grupuri de turişti care ajung sâmbăta şi duminica după-amiaza în oraş şi vor să viziteze Biserica Evanghelică sunt obligate să privească din afară monumentul şi să se înţeleagă prin semne cu paznicul din gheretă.

Vă menţionăm totodată Serviciul Educaţie, Turism e parte componentă a Direcţiei Comunicare, este condus de un şef serviciu şi are în componenţa sa actuală doi consilieri, trei inspectori de specialitate şi un referent. Aşadar, în total, sunt şapte persoane care lucrează aici, iar de turişti se ocupă paznicul din gheretă specialist în comunicarea prin semne. Felicitări şi la mai mare!

Cristiana Sabău

vizitare turn 4 vizitare turn 5 vizitare turn 6 vizitare turn 3 vizitare turn 2 vizitare turn 7 vizitare turn 8 vizitare turn 9

17 comentarii

  • Mai apar periodic articole despre Centrul de Informare Turistica, unde ni se comunică foarte frumos numărul de turişti în funcţie de ţara de provenienţă. Se pare că şeful de şeful serviciului Turism si seful Direcţiei Comunicare au în acest sens ca preocupare „recensământul” străinilor. La urma urmei…asta dă bine la final de an….să arate numărul de turişti. Dar dacă aceştia sunt trataţi cel puţin civilizat sau dacă pleacă din oraş cu o impresie plăcută nu mai este contorizat deci nu mai este în interesul şefilor. In statistică o să apară un grup de câteva zeci de turişti, deci un „succes”. Se pare că primează cantitatea în faţa calităţii

  • Sunt ghid turistic in Bistrita si e rau faptul ca lumea crede ca nu ne facem treaba. Noi stam la dispozitita turistilor, dar daca nu ne suna nimeni de la centrul de informare turistica sa ne ceara ajutorul noi nu putem face nimic 🙁

    • Spre exemplu, turistii care au venit de zilele Bistritei din toate colturile tarii si din strainatate. Printre sutele de sasi veniti, mare mi-a fost mirarea sa vad un grup de 12 japonezi care au venit sa vada Transilvania. Indiferent de locul de unde au venit toti turistii au dat un feedback pozitiv atat despre oras cat si despre judetul nostru. Ideea e ca nu vin des turistii, si atunci cand o fac, rareori au parte de informatiile unui ghid turistic.

  • Poate serviciul acesta ar trebui externalizat. Este inadmisibil ca „organizarea” sa fie in acest mod. Avem turisti intre orele 8:00 si 16:00, apoi … nu ne intereseaza. Este cartea de vizita a orasului.
    Sunt atatia straini care fac turul oraselor din Romania si vin sa viziteze si Bistrita. Primarul ar trebui sa-l puna pe acest individ „sef de serviciu/departament etc”, sa-si organizeze activitatea, astfel incat, situații ca cele de mai sus sa faca parte dintr-o istorie trista comunista. Nu este greu, dar trebuie sa fie si vointa. Daca nu este in stare, acest domn/doamna ar trebui schimbat(a), desființat departamentul si externalizat serviciul.
    Gata m-am trezit 🙂 sunt conștient ca astea sunt vise…

  • In Italia si Grecia, pe care cred ca le putem considera tari ce castiga bani frumosi din turism, daca vrei sa vizitezi un obiectiv turistic, trebuie sa te incadrezi in orele de program. Nici nu se pune problema sa deschida un muzeu dupa terminarea programului. Ghizii de acolo stiau acest lucru simplu – sa se informeze din timp cu privire la orele de vizita.
    Greseala este a ghidului grupului de turisti germani, care nu a facut acest lucru.

  • Mi se confirma inca o data faptul ca Bistrita nu va fi oras turistic cu acest tip de abordare. Turismul implica oameni, profesionalism si nu birocratie. Mi s-a intamplat si nu o data sa ma intalnesc in week end cu grupuri de straini care ajung in oras in jurul orei 16-17. Oamenii cauta sa afle mai multe despre oras si bineinteles sa cheltuiasca bani. Nu avem ghizi (cine-l opreste pe domnul care comenteaza sa se posteze in zona bisericii evnghelice cu un ecuson in piept si sa vanda turistilor tururi platite?) despre magazine de suveniruri ce sa mai vorbim, toate se inchid in weekp-end. Sa nu vorbim de informatiile de pe paginile online, care sunt „sublime”. Sa nu ne miram ca veniturile noastre din turism sunt ridicol de mici?

  • Cu ce-i de vina bietul om ca acesta ii este programul? Cred ca fiecare dintre dumneavoastra, oameni maturi si responsabili, abia asteptati ca „orologiul sa bata” ora 3-4 (fiecare dupa program) ca sa plece acasa la familie si copii (si asta faceti in timpul saptamanii, NU DUMINICA). Daca omul si-a terminat treaba, nu ar fi avut absolut niciun motiv sa ramana peste program. 🙂
    Consider ca in ceea ce consta programul de vizita stam binisor. Cred ca ati uitat sa trageti cu ochiul si la celelalte cazuri, orase turistice de pe la noi si din afara. Fiecare are un program ce trebuie respectat… La Biserica Neagra din Brasov, si e Brasov, nu Bistrituca noastra mica si draga, nu se lucreaza duminica. http://www.brasov.top-10.ro/article.php?id_article=40
    🙂

    • Eu aş propune ca noi, la Bistriţa (care suntem foarte departe de Braşov din toate punctele de vedere) să nu mai lucrăm deloc. Nu de alta, dar să fim mai deştepţi. Altfel, din comentariul dvs. rezultă că suntem nişte proşti care lucrăm.

  • Stimată doamnă Sabau, de obicei chiar aveți pareri pertinente pe care le împărtășesc în 90% din cazuri. De data asta însă, nu sunt de acord. Locuiesc într-o zonă cu multe atracții turistice undeva în Marea Britanie. Orice muzeu, castel (poate cu excepția celor ultravizitate cum ar fi cel din Edinburgh de ex. care e deschis de dimineața până seara), biserică sau ce-o mai fi are un program de vizită. Dacă turistul japonez a ajuns la 5 și castelul s-a închis la 4 pentru că așa zice pe program, asta e. Pur și simplu nu cauți custodele- sau ce-o fi – acasă să vină să-ți ofere un tur. Turiștii germani dacă chiar vroiau să viziteze Biserica Evanghelică puteau sa afle orarul acesteia. Dacă au ajuns prea târziu exista varianta cazării undeva în oraș (în felul ăsta mai câștigă și pensiunile/hotelurile din zonă) pentru a prinde deschis a doua zi dimineața.
    Acum, cu toții muncim, program fix sau nu și oricât ne-am iubi job-ul mai e și viața de după. Deci nu mi se pare firesc ca acel ghid să mai stea peste program poate-poate o sa apară grupul de turiști duminică seara. A, dacă e anunțat din timp e altceva.

    • Stimată doamnă, fireşte că aveţi dreptate în privinţa programului. E normal să existe şi turiştii să se adapteze programului în condiţiile în care îl şi cunosc. Biserica Evanghelică din Bistriţa nu are afişat nicăieri programul de vizitare (decât pe ghereta aceea) ceea ce e relativ bizar fiind cel mai important monument al Bistriţei. Nu am văzut pe nimeni să oprească la Prefectură sau în altă parte. Toate autocarele opresc lângă Biserică. De la bugetul local s-au alocat zeci de milioane de lei pentru restaurare, avem, iată, şapte angajaţi care au obiective de atins, avem şi voluntari (pe care nu-i cheamă nimeni şi probabil că nici nu îi stimulează cu nimic), avem proiecte finanţate cu bani de la bugetul local ca să promovăm cei 450 de ani scurşi de la sfinţirea monumentului şi mai mai avem o mare poartă închisă fiindcă e duminică şi suntem liberi.
      Credeţi că aşa a devenit Marea Britanie o ţintă a turiştilor din lumea întreagă? Încuind tot şi luându-şi zile libere? Mă îndoiesc profund. Ca să recuperăm măcar un metru din distanţa stelară faţă de alte ţări de pe glob care atrag milioane de turişti, ar trebui să avem deschise toate monumentele (multe, puţine câte sunt) nonstop, iar toate site-urile să ţipe în gura mare cât de frumoase sunt clădirile noastre. Uitaţi-vă pe http://www.primariabistrita.ro şi spuneţi-mi ce vă atrage atenţia. Poate faptul că e un portal ce aduce aminte de comunism.

  • Structura organizatorica tipic romaneasca. Un numar mare de sefi ( inspectori, referenti, etc ) si 1-2 palmasi. Seamana cu structura celor ce gestioneaza cainii vagabonzi din Bucuresti din 50- 60 angajati, doar 8 hingheri, restul sefi….
    In tarile civilizate inclusiv parterul primariei localitatii respective se viziteaza pana la o ora rezonabila, desigur intr-un program , dar nu stabilit aiurea. Mai mult acolo se pun la dispozitia turistilor, diverse servicii de care au nevoie, cum ar fi internet, calculatoare, toalete, etc. Pana acolo mai avem, dar si ce putem face nu facem.

  • Stimată Doamnă Sabău,

    nu sunt bistrițeancă, și accidental am ajuns la această pagină web. Vreau în primul rând să menționez faptul că după ceva căutări am ajuns la concluzia că deși cu o istorie interesantă, orașul dumneavoastră nu prea are foarte multe de oferit din punct de vedere turistic. Faceți referire la acest turn și Biserica Evanghelică care îl găzduiește. Foarte adevărat. Este minunat și foarte bine că este promovat. Așa cum este.
    La articolul de față, trebuie să vă mărturisesc totuși faptul că așa după cum alți cititori au sesizat, nu sunteți deloc obiectivă în aprecieri. Fie nu ați călătorit foarte mult în afară, fie nu înțelegeți starea de normalitate pe care dumneavoastră în articolele pe care le scrieți, o invocați.

    Trebuie de asemenea să vă spun că, din nou, așa după cum bine au observat ceilalți comentatori, niciunde în străinătate nimeni nu face abateri de la un program de vizitare, în condițiile în care desigur nu dorești acest lucru anunțând în prealabil intenția de a vizita un obiectiv în afara orelor de vizitare, lucru care desigur putea să se întâmple și în acest caz, și nu cred că nu era de nerezolvat. Altfel nu…Această administrație pe care o invocați, are și ea reguli, ține cont de oameni, care deși spuneți că sunt mulți, aș crede că nu e așa, de felul în care îi folosește. Nu cred că suntem în măsură a îi judeca noi.

    Apoi, nu știu de ce este obligat omul de la pază, pe care îl invocați, să cunoască o limbă de circulație internațională.Nimeni în străinătate nu este obligat să vorbească limba română atunci când se primește un grup de români. De ce am vorbi noi germana sau engleza ? Adică, cel de la pază ? Da, cei care trebuie să o facă, sunt convinsă că o fac, însă atunci când totul se face în mod organizat. Nu ar fi o problemă.

    În final, trebuie să vă rog să reconsiderați articolul dumneavoastră . Dealtfel, este și foarte curios cum de ați fost exact la locul potrivit la momentul potrivit.

    Un sfat de final: fiți mai obiectivă și mai pozitivă. Numai așa veți putea face ceva pentru orașul dumneavoastră.

    Aștept să ajung și eu în Bistrița să vizitez această Biserică Evanghelică. În afara orelor de program. O să aduc și niște străini cu mine. O să vedeți că va fi posibil, ei vor fi mulțumiți și vă voi da de veste.

  • Acei turisti intarziati, de la un program de vizitare, neafisat, puteau sa mearga la ” Teatrul de Vara „, unde puteau sa redescopere Bistrita …..culturala !

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.