Cultură

După 20 de ani! Scriitorul Nicolae Avram a reuşit să publice cartea „federeului” Aurel Onişor

Primii ani din viaţă trăiţi într-o casă de copii şi-au pus amprenta diferit pe doi poeţi bistriţeni. În timp ce Aurel Onişor a ales moartea, Nicolae Avram şi-a salvat sufletul scriind. Cărţile lor cunosc succesul la două decenii după ce Onişor a plecat din această lume. Ele au fost lansate, miercuri seara, la Plan B Cafe.

Centrul Judeţean pentru Cultură Bistriţa-Năsăud şi Casa de Editură Max Blecher au organizat, miercuri seara, la  Plan B Club Cafe, lansarea volumelor „Semnul la care te vei opri să bei apă” de Aurel Onişor şi „All Death Jazz” de Nicolae Avram, doi scriitori care şi-au trăit copilăria în casa de copii de la Beclean, care au trăit experienţe similare, dar care au ales drumuri diferite: Onişor, moartea, Nicolae Avram, viaţa.

Nicolae Avram: „Faptul că azi lansăm cartea lui Aurel Onişor la 20 de ani de la moartea lui –  în septembrie se împlnesc două decenii de când a ales să se sinucidă – ne arată faptul că scrisul lui a rezistat şi că el trăieşte prin versurile lui. Ne-a lăsat o carte formidabilă. Manuscrisele lui au rămas la mine şi am reuşit să le salvez. Nu le-am putut tipări mai devreme. Când am ieşit de la casa de copii, pentru Aurel Onişor şocul a fost mai mare decât pentru noi, ceilalţi. Nu a putut suporta societatea. A văzut lumea în care trăieşte. Lipsurile pentru un copil de la casa de copii se simt cel mai mult când iese de acolo. Atunci începe scrâşnirea dinţilor şi durerea cea mare. Chiar şi eu când am ieşit, am locuit într-o căpiţă de fân pe malul Someşului. Am stat acolo inclusiv iarna. Nu ştiu cum am reuşit să supravieţuiesc. Un alt prieten al nostru s-a salvat călugărindu-se. În ce-l priveşte pe Aurel Onişor, nu pot spune prea multe despre pozia lui, aşa cum nu pot spune nimic despre a mea. Au fost cronici frumoase în presa literară. Dacă după 20 de ani manuscrisele lui rezistă, înseamnă că poezia lui a trecut proba timpului. Pentru un scriitor este formidabil să treci proba timpului. E o poezie rară de tot în peisajul poeziei noastre de astăzi”.

Editorul celor două cărţi, Claudiu Komartin: „Cele două cărţi aparţin unor oameni care au crescut împreună, au trecut prin aceleaşi încercări şi au fost martori şi participanţi la ororile şi dificultăţile crâncene din acel mediu. Dacă Aurel Onişor a ales să plece dintre noi la 27 de ani, o vârstă la care alţii se pregătesc să se apuce de scris, iată Nicolae Avram a reuşit ca, după cinci volume de poezie – ultimele două „Federeii” şi „All Death Jazz” apărute la Casa de Editură Max Blecher – să se impună ca una dintre vocile importante din poezia ultimilor ani. Sunt două destine care pornesc cumva împreună şi se despart la un moment dat. Pentru mine, faptul că Nicolae s-a preocupat, s-a zbătut, a luptat pentru apariţia poemelor postume ale prietenului său din adolescenţă şi din tinereţe e un semn că avem de-a face nu numai cu un scriitor, ci şi cu un caracter şi asta pentru că poezia lui Aurel Onişor merită să fie citită de oameni şi după 20 de ani chiar dacă aceşti cititori pot avea alte repere culturale, dar care sunt sigur că vor descoperi în versurile lăsate de Onişor scânteierile unui poet excepţional, foarte înzestrat, dar pe care viaţa l-a priponit într-o zonă întunecoasă şi dureroasă. Asta se simte în fiecare rând pe care l-a scris. Aceste secvenţe lăsate de Onişor au şi rafinament, delicateţe, dar au şi acea voce care nu se lasă înăbuşită nici după două decenii”.

Directorul Bibliotecii Judeţene, Ioan Pintea: „Mi-am dat seama că pe cei doi îi învecinează această tristeţe terifiantă, această urâţenie a vieţii. Nu ştiu cum s-a întâmplat, dar Onişor a avut o viaţă extrem de grea, iar această viaţă se oglindeşte în poezia lui. Poezia lui seamănă cu viaţa lui şi viaţa lui cu poezia lui. Este extrem de important că numele lui e readus în actualitate pentru că avem de-a face cu un poet foarte important, veşnic tânăr, dar care propune o poezie care îi aparţine. În anii 80, orice poet tânăr era influenţat de Generaţia 80, dar Aurel Onişor face excepţie. Nu e influenţat de Generaţia 80. El scrie cu propriile unelte, are propria lui strategie lirică, iar dacă undeva se întâlneşte cu marea poezie, e în această profunzime a tristeţii, a durerii, a insului care se simte părăsit de toată lumea. Singura care îl mai protejează şi îl mai apără este poezia. Dacă vorbim despre Onişor şi reapariţia lui prin această editare de carte, vorbim despre un poet care a avut şi are ceva de spus. E un autor care, dacă critica literară îl va citi cu atenţie, va fi reaşezat acolo unde îi este locul”.

Nicu Avram 2 Nicu Avram 3 Nicu Avram 4 Claudiu Komartin 

Alte evenimente culturale în această săptămână

* Joi 23 ianuarie, de la ora 11.00, Biblioteca Judeţeană, în parteneriat cu Liceul de Arte Plastice ”Corneliu Baba” organizează o expoziţie de carte şi dezbateri – ”Mica Unire şi Al. Ioan Cuza în operele scriitorilor români”. Participă elevi din clasa a IX-a de la Liceul ”Corneliu Baba”. Amfitrion: Ioan Pintea.

* Vineri 24 ianuarie, ora 18.00, Biblioteca Judeţeană organizează la Red Point (pietonalul Liviu Rebreanu nr. 8) o întâlnire cu scriitorii Claudiu Komartin şi Radu Vancu. Amfitrion: Ioan Pintea. Va avea loc prezentarea antologiilor ”Cântece vis” de John Berryman (traducere Radu Vancu), ”Cele mai frumoase poeme din 2012” (selecţie Claudiu Komartin şi Radu Vancu”, ”Tranzbordare 13” – Antologia întâlnirilor de la Telciu.

* Vineri 24 ianuarie, începând cu ora 19.00, la Sinagogă este programat spectacolul extraordinar ”Dor de Eminescu”, regizat şi susţinut de marele actor Ion Caramitru, acompaniat de clarinetistul Aurelian-Octav Popa, în cadrul evenimentelor organizate de Centrul Judeţean pentru Cultură sub genericul ”Luna ianuarie, luna Eminescu”.

2 comentarii

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.