Step by step sau pas cu pas. E forma de învăţământ alternativ care a prins foarte bine în Bistriţa-Năsăud. Sistemul care îi învaţă pe cei mici să îşi exprime liber propriile păreri, să coopereze şi să ţină seama de opiniile celorlalţi are deja o vechime 20 de ani în ţară şi de 15 ani în judeţul nostru, fiind îmbrăţişat de nu mai puţin de şapte şcoli din Bistriţa. Inspectorul pentru învăţământul primar, Smaranda Florean, s-a numărat printre promotorii Step by step.
Cum aţi simţit că au trecut cei 15 ani?
Smaranda Florean: Sinceră să fiu, nici nu îmi vine să cred că prima generaţiedin Bistriţa care a urmat alternativa Step by step este acum aproape de absolvirea facultăţii. Sunt studenţi în anul III şi vor fi absolvenţi de facultate cei care termină Bologna. Alternativa a fost şi mai este chiar şi acum o noutate mai ales pentru părinţii care trebuie să aleagă ce sistem va face copilul din clasa pregătitoare. Oricum, după părerea mea, cei care au urmat alternativa s-au dezvoltat din toate punctele de vedere şi, în special, au învăţat să se descurce în viaţă.
Apropo de prima generaţie care a absolvit alternativa, i-aţi urmărit pe copii, cum s-au descurcat?
Da, cu mulţi păstrez legătura online, pe Facebook. Cel mai mic dintre copii, care avea vreo 6 ani şi trei luni când a intrat în clasa întâi, e acum student la informatică. Îmi aduc aminte de el cu mult drag. A absolvit Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” cu 9,80, o medie foarte mare. Apoi, am mai avut la CN „Andrei Mureşanu” o fată foarte bună, o altă fată care a absolvit CNLR şi acum e la Litere. Unul dintre ei a absolvit Liceul Militar. L-am văzut la o ceremonie şi a fost foarte drăguţ văzând că nu-mi amintesc cine este, aşa că mi-a arătat numele scris pe haină. Pot spune că e o generaţie de copii foarte buni de care mă leagă foarte multe amintiri plăcute.
Din câte ştiu, în alternativă se pune foarte mult accentul pe comunicare, mult mai mult faţă de sistemul tradiţional.
Da, într-adevăr, la vremea aceea aşa era. Acum însă lucrurile s-au mai schimbat şi în sistemul tradiţional. Acum se abordează diferit noile conţinuturi. Avem ore de dezvoltare personală unde copilul nu trebuie nici să coloreze, nici să scrie, ci să vorbească despre el, despre cei din jur şi despre ce trebuie să facă în raport cu semenii şi lucrul acesta îi provoacă pe colegi să-i facă pe copii să-şi verbalizeze toate experienţele de viaţă. Scenariul unei zile la clasa pregătitoare din învăţământul tradiţional nu diferă foarte mult de cel de la Step by step. Este acea întâlnire de dimineaţă, abordarea integrată trebuie să fie prezentă. Doar sistemul de evaluare, să zicem, e diferit. Foarte mult s-a preluat la clasa pregătitoare din învăţământul Step by step.
La Bistriţa în ce şcoli s-a început cu alternativa Step by step şi câte au adoptat-o acum?
La Bistriţa, am început în 2001-2002 cu o clasă la Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” şi cu trei la Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare”. În clasa a treia au rămas aici doar două clase, iar două învăţătoare au luat din nou clasa întâi. Sistemul a fost preluat apoi de mai multe şcoli, excepţie făcând Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” şi Şcoala „Avram Iancu”. În perioada aceea, am avut şi clase Step by step la Salva, acolo au fost duse două generaţii, lucru foarte binevenit. Au fost copii şi din Năsăud, şi din Mocod care lucrau la Năsăud şi îşi aduceau copiii la Salva, foarte mulţumiţi. Acum, finanţarea per capita nu a mai permis plata celor două învăţătoare de la clasă. În schimb, s-a extins în două şcoli din Bistriţa, în total avem alternativa în şapte. Şi „Liviu Rebreanu” este la a doua generaţie, „Avram Iancu”, la fel, anul trecut a debutat. Ce vreau să spun este că mulţi părinţi au înţeles că nu întotdeauna after school (şcoala de după-amiaza -n.r.) înlocuieşte acea extindere a activităţii copilului cu cadru specializat. La Step by step, vine învăţătoarea de după-amiază, e odihnită, vine cu stilul ei de muncă, cu experienţele ei, şi copilul nu simte că trece timpul şi că stă opt ore la şcoală.
Având în vedere schimbarea de curriculum în învăţământul primar, credeţi că alternativa Step by step e în pericol, părinţii nu vor mai opta pentru ea?
Nu văd un pericol atât timp cât la Bistriţa am trecut de la cinci şcoli la şapte. Nu văd niciun pericol. Sunt mulţi părinţi care înţeleg ce înseamnă Step by step. E diferită evaluarea, abordarea e diferenţiată, individualizarea, munca de fiecare zi. Colegilor mei din tradiţional le e greu ca în fiecare zi să-şi organizeze activităţile pe grupe şi să abordeze pe grupuri mici conţinuturile. În Step by step, copilul are la îndemână resursele în fiecare centru de activitate.
Câţi copii învaţă acum în sistemul Step by step în judeţ?
Avem 27 de clase şi undeva la 650 de copii. Copiii sunt încântaţi. Eu nu prea am auzit părinţi care să spună că sunt nemulţumiţi, dar cârcoteli şi poveşti sunt de tot felul. E un cadru didactic care are doi copii, unul în tradiţional şi altul în Step by step. Colega noastră a venit foarte încântată spunându-mi că îi pare rău că nu a ales şi pentru celălalt copil această variantă pentru felul în care s-a dezvoltat copilul. Aşadar, Step by step a fost şi rămâne un exemplu de bun ă practică, iar noi ne dorim să fie la fel mulţi ani de acum înainte.
Sunt un parinte cu doi copii care au trecut prin acest system (generatia 2003 si 2007) si il recomand cu caldura, mai ales familiilor care nu au bunici „la indemana”..
Copiii sunt invatati sa se exprime liber, isi dezvolta abilitatile pe centre, sunt mult mai dezinhibati, dar, depinde mult si de cadrele didactice implicate.Am avut norocul sa avem niste doamne invatatoare foarte implicate, care au lucrat foarte mult cu copiii…D-zeu s-o odihneasca pe d-na Bob Lenuta!
Indiferent că vorbim de alternativă sau tradițional, omul, respectiv dascălul sfințește locul! E interesant cum acest ‘Remember’ a apărut într-o periodă care precede înscrierile la clasa pregătitoare! Părinții caută în mod special pentru copiii lor învățătorul și apoi forma de învățământ, cu excepții, evident. Poate că n-ar strica puțină imparțialitate din partea doamnei inspector.
Pentru că nu am găsit niciun număr de telefon vă scriu aici, cu rugămintea să-mi spuneţi (pe adresa mea de email) dacă la dumneavoastră mai susţineţi cursuri de Step by Step şi în această toamnă, pentru anul şcolar 2017-2018. Am obţinut o dataşare la Şcoala Gimnazială „Nicu Albu” din Piatra Neamţ, jud. Neamţ şi aş dori să efectuez cursul pentru clasa I.
Cu mulţumiri,
Prof. înv. primar, Maria Hîrţan