“Elevii cu cerințe educative speciale au nevoie de subiecte adaptate și de locuri speciale la licee, așa cum au alți elevi din alte categorii defavorizate. Și când au talente speciale și, mai ales, când nu au”, spune Ana Dragu, vicepreședinta Federației pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări în Spectrul Autist.
Mama unui copil cu autism care a dat zilele acestea examenele de Evaluare națională și mai departe vizează admiterea la un liceu de arte, pe specializarea muzică, Ana Dragu anunță că va da în judecată Ministerul Educației.
“Înveți 8 ani după programă adaptată, dar apoi examenele nu sunt adaptate”, spune Ana Dragu, pentru Edupedu.ro. Aceasta a anunțat că va face plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) și apoi are în vedere un proces împotriva Ministerului Educației, pentru că nu se alocă locuri speciale la licee, pentru copiii cu dizabilități.
“Nu știu câți oameni pot înțelege prin ce trecem în aceste zile ale examenelor de capacitate și ce înseamnă pentru un copil diagnosticat cu autism să primească la evaluări aceleași subiecte naționale, neadaptate din punct de vedere al conținutului, ca elevii tipici. Cu siguranță nu Ministerul Educației Naționale, nu reprezentanții noștri în Parlamentul Romaniei – Camera Deputaților, nu artizanii distrugerii sistematice a sistemului de învățământ românesc”, a scris Dragu, pe pagina sa de Facebook.
Vicepreședinta Federației pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist (FEDRA) a susținut că “elevii cu cerințe educative speciale au nevoie de subiecte adaptate și locuri speciale la licee, așa cum au alți elevi din alte categorii defavorizate. Și când au talente speciale și, mai ales, când nu au”.
Federația a cerut constant Ministerului Educației să organizeze simulare și examene naționale care să fie adaptate pentru copiii cu autism. În februarie, înainte de simulări, organizația a cerut locuri speciale la licee și școli de meserii pe modelul locurilor rezervate pentru romi, creșterea numărului de profesori de sprijin, logopezi, consilieri.
Stimularea financiară a profesorilor care integrează în școlile de masă copii cu dizabilități este o altă solicitare a FEDRA. “Munca specifică cu un elev cu cerințe educative speciale este una dificilă, mai ales când acesta este integrat în învățământul de masă. (…) În plus, acestuia i se cere să adapteze programa școlară și nu are instrumente de lucru specifice (manuale, auxiliare, etc). Cadrele didactice aflate în această situație sunt autodidacte, nebeneficiind de training gratuit, formal”, spune Federația, care precizează că “dat fiind că incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educative speciale se află încă la nivel de pionierat în România, considerăm că acele cadre didactice implicate, active și care sprijină copiii cu cerințe educative speciale merită încurajate, inclusiv financiar”.
si daca invatarea dupa programa speciala a fost o discriminare pozitiva?ca si locurile speciale pt romi?pana unde i putem discrimina pozitiv?sa facem si universitati speciale,eventual doctorate?
Drepturi speciale atâta timp cât nu încalcă drepturile celorlalți
Da, de ce nu? De ce sa nu existe locuri speciale si pentru acesti copii/tineri cu diferite dizabilitati, dar care invata si doresc sa obtina un loc de munca? Cum sunt in universitati locuri speciale ptr. rromi asa pot exista locuri si pentru acestia si, in plus, centre speciale ptr. studentii cu dizabilitati, asa cum exista deja la toate universitatile din Europa occidentala si in SUA.
Abramburica a trecut pe aici. Lobby, poze, promisiuni, așteptări, nimic concret
Pai nu asta inseamna integrare in invatamantul de masa???,,,,la fel ca ceilalti,daca nu fac fata exista scoli speciale!!
Nu ai inteles nimic !
Te contrazic persoana speciala!!…stiu prea bine ce inseamna…..!!!integrare…!!!hai sa ne oprim aici si sa nu dezvoltam !!!
Catastrofala aceasta politica de „integrare” care ne este impusa din afara. Copiii cu probleme mentale sau fizice sau de comportament se introduc arbitrar in clase de copii normali. Si nu se integreaza, in schimb dezintegreaza clasele de elevi. Profesorii se vad nevoiti sa foloseasca standarde duble de notare si asta are o influenta negativa asupra celorlati copii. Copiii normali se simt prost, li se induce o stare de discomfort si de vinovatie, ceea ce nu este normal. Sunt tolerati o gramada copii de tigan dar si romani cu probleme grave de comportament, care nu invata nimic, in schimb ii agreseaza pe ceilalti. Inainte erau scoli speciale pentru copii cu handicap fizic sau mental si erau scoli de corectie pentru cei cu probleme de comportament. Ce era rau in asta?
Corect.sa mearga la scoli de corectie sau la scoli speciale,nu in clasa cu copiii normali
Corect!! Să integram si pe homosexuali si pe demenți si asa mai departe. Ajungi ca om sanatos si normal, să fii discriminat!! Hai că deja exagerati cu atatea pretentii!
Sa le cream și o lume speciala, paralela, din care sa lipsească bestiile ca voi, sa lase loc unei normalități pe care un om ca tine, cu grave dizabilități morale și afective, o definește. Hai sa epuram lumea asta imperfecta… Un lagăr, ceva? Ma întreb în ce lume va integrați voi? Sunt foarte mulți copii fără Ces, care deranjează muuuult mai mult orele și colectivele de clasa, și asta doar pentru ca au nevoie de educație, nu de vreo cerință speciala, ceva ce nu au din cauza familiei speciale din care provin.
Oare in alte tari de ce se poate? Pentru caa nu sunt multi cei ca tine.
Dacă ai avea un astfel de copil sau nepot nu cred că ai mai pune astfel problema. Ai fost vreodată în școlile speciale, ai urmărit reportaje, sau ai auzit ce se întâmplă acolo? După părerea mea și așa cum au mai spus-o și alții, acestea ar trebui desființate. Și apropo’ despre copiii normali…o dizabilitate se poate dobândi și pe parcursul vieții, nu neapărat trebuie să te naști cu aceasta…și atunci ce mai spui?
nu se face nimic nici pt copiii normali,acelasi sistem de invatamant idiot,cu materii de a valma,fara utilitate in viata reala,ore peste ore in privat pe bani grei,rusine asa zisilor profesori si sistemului bugetar in ansamblu.
Acum, nu exagerați, doamna Dragu!! Examene speciale, locuri speicale la liceu, apoi la facultati, păi, nu va suparati, ajungem sa dicriminam copiii fara astfel de probleme. E jale in clasele de la Gene 4 unde sunt copii cu autism. Inteleg sa ajuti astfeld e copii, dar sa nu exageram.
Trăim într-o lume în care autismul apare tot mai frecvent(provocat sau nu) și cu siguranță vom avea prieteni, cunoștințe sau chiar în familie cazuri cu astfel de copii(care aud, nu sunt molipsitori și nu ne afectează copii, doar ca nu sunt înțeleși de cei care nu sunt documentați).
Și atunci vă întreb de ce să îi iau copilului un drept și sa nu-l integrez, doar pentru ca s-a născut în România? Dacă noi nu ne înțelegem unii pe alții și nu ne ajutăm, așa cum ar fi normal, cine o s-o facă?
O mare parte din persoanele cu autism pot fi integrate, dar ce te faci cu ceilalți care nu pot fi integrați? îI BĂGĂM forțat între copii normali?
Dragă, Valerica… nu „ÎL BĂGĂM forțat”… că doar nu este școala lagăr de exterminare, ci încercăm să îl integrăm în școală, în colectiv, găsim metode de a fi acceptat de colegi și profesori, aplicăm un curriculum adaptat cerințelor acestuia astfel încât să poată face față și acesta programei școlare, colaborăm cu consilierii școlari ….etc… dacă se dorește se găsesc multe modalități de integrare…
Dna Valerica, o mama daca vede ca al ei copil nu se poate integra intr-un colectiv, nu cred ca il va obliga! Fiecare isi cunoaste copilul, stie exact ce poate si ce nu poate! eu personal o sa incerc cel putin sa il integrez intr-o scoala de masa. Daca va fi cu succes…numai Dumnezeu stie. Vom vedea la momentul respectiv. Nu sunt pornita sa il dau DOAR la o scoala de masa. Pt ca nu stim ce ne rezerva viitorul.
Cred ca ar trebui educați părinții și apoi copiii. Acești copii cu autism trebuie ajutați sa fie integrați în școală și societate. De unde atâta ura împotriva lor? Cei care sunt contra și au copii fără probleme, poate ar trebui sa va gândiți ca ve-ti avea nepoți. Nu se știe niciodată….
Oare in alte tari de ce se poate? Pentru caa nu sunt multi cei ca tine.
Eu cred ca cei ce va opuneti ar trebui sa va gnditi ca orice copil cu dizabilitati daca este recuperat si devine independent nu trebuie intretinut. Si ca orice om nascut intr-o comunitate este al acelei comunitati. Acea comunitate trebuie sa ii ofere FIECARUIA sansa la o viata normala in acea societate. Incercati sa raspundeti sincer ce ati dori sa primiti voi daca ati fi in locul unei astfel de persoane , de la societate?
Citind comentariile de mai sus imi vine sa va desfid ca brute naziste. Dar nu sunteti nici macar atat. Sunteti niste victime jalnice ale sistemului educational care v-a imbecilizat si v-a facut incapabili de a distinge intre probleme sociale serioase; sunteti rezultatul neechivoc al unei culturi in care amoralitatea si lipsa unei minime gandiri critice sunt principii. Reprezentati exact corespondentul majoritar in societatea româneasca bolnava al liderilor care va conduc: nu e o intamplare ca o analfabeta e premierul vostru; ea e irefutabila voastra matca , a dobitocilor valahi abrutizati pentru care egalitatea sociala consta in clasica proba: un peste, o maimuta si un elefant sunt in fata examenului in care li se cere (in mod perfect egal, desigur) sa se catere intr-un copac. Am scris pe multe forumuri ale parintilor de copii pe spectru autist ca cea mai de succes metoda de integrare sociala este fuga din tara. Pasul initial si cel mai important e sa scapi de imbecili si de sistemul de educatie care i-a abrutizat in a respinge neurodiversitatea. Oriunde, de la Nădlac spre vest, sansele de integrare ale copiilor si tinerilor cu TSA cresc infinit. Daca parintii nu reusesc sa emigreze, ei incep lupta surda si grea nu doar cu un sistem represiv si brutal, dar mai ales cu dobitocii care sunt produsul neonazist al aceluiasi sistem si pe care ii puteti citi mai sus.
Propagandist sorosist in toata splendoarea sa! Cine te crezi nulule sa ne acuzi la gramada, pe noi toti oamenii normali ca vrem sa ne aparam copiii si normalitatea? Mi se face greata de ong-istii progresisti de teapa ta care pozeaza in razboinici ai justitiei sociale. Pe toti ne crezi naivi vandutule? Crezi ca nu avem idee ca politica asta de „integrare”, „incluziune” se forteaza asupra noastra din exterior fiind doar una dintre diversele metode prin care se imputernicesc minoritatile de orice tip: sexuale, etnice, rasiale, religioase in fata majoritatii? In felul acesta majoritatea pierde mereu. Pierde si libertatea de exprimare si pierde controlul asupra propriului destin. Si tu esti o unealta deplorabila si josnica. Spun josnic pentru ca stiu ca esti constient de nocivitatea propagandei tale.
„dobitoci valahi?” – pe langa certitudini, fac si o presupunere: nu esti roman.
„Noi toti oamenii normali” hahahahaaa voua, tuturor oamenilor normali, va pute capul de prosti ce sunteti. A te naste cu tulburari de spectru autist nu e un handicap, e doar o diferenta. In 50% din cazuri autistii functionali au inteligenta peste medie. Daca i-ai integrat ai salvat 2 parinti de la munci eztrem de grele, umilinte si depresie; ai castigat si un viitor cetatean cu o capacitate de munca intelectuala peste medie care va aduce cunoastere si valoare adaugata economiei si societatii. Din start ai castigat 3 oameni valorosi pt societate. Handicapul consta insa in faptul ca s-a nascut in societatea romaneasca contemporan cu dobitoci ca tine care vomita prostii cu homosexuali, sorosisti sau romi numai pt ca conspiratiile sunt usor procesabile de creierul tau prost.
Sunt profesor .Pot să spun că numărul de copii cu CES este în continuă creștere în fiecare an. În anii trecuți aveam unul pe clasă, anul acesta in clasa fiului meu sunt cinci copii cu nevoi speciale. Nu exagerez cu nimic . Din cei cinci copii pe care au certificat CES doar unul este autist. Ceilalți sunt copii normali, care însă nu pot să învețe .
Doamna Dragu are dreptate . nu e normal să predai după programa adaptata 8 ani de zile ( programa adaptata înseamnă că acest copil invata cam jumătate din materia pe care o învață un copil normal ) și apoi să-i ceri copilului să știe pentru examene lucruri pe care tu nu i le-ai predat .
Dacă am face asta cu copiii normali , ne-ar “sari “ toți părinții în cap. Și pe buna dreptate .
Atunci, elevii aceștia cu cerințe speciale (care sunt în mare parte copii normali) de ce să nu beneficieze de aceleași drepturi ca elevii normali.
Copiii sunt toți egali , normali sau nu . Sau ?!
Draga domnule/ doamna Bartoș. Acești copii nu trec prin școala ca rata prin apa . Mulți din ei se luptă din răsputeri să aibă o viață cat de cât normală . Să nu aveți impresia că le este ușor . Copiii ăștia se luptă zilnic cu ignoranță , marginalizarea ,
Agresivitatea verbală și fizică și multe altele . Câți din copiii normali se luptă cu astea zilnic și mai fac performanță și la școala ?
Deasemenea, țin să vă informez ca sunt o grămadă de copii normali care nu iau nici măcar nota 5 la Evaluarea din clasa a VIII-a. Acești copii sunt evident nepregătiți. Ei își găsesc loc de munca ? Bineînțeles. Cine își cunoaște potențialul și vrea să muncească își găsește loc de muncă .
Dar aici nu e vorba de diplome . Este vorba de a trata corect toate persoanele , de a primi toți șanse egale in viața .
În lumea asta toți suntem buni la ceva ( cu diploma sau nu) . important e ca societatea să ne lase și să găsim acel ceva. nu să ne pună bețe în roate sau sa încerce sa ne descurajeze .
Toate aceste “ bete in roate “ cu care se lupta dna Dragu nu fac decât să îngreuneze și mai tare viața unui copil cu dizabilități , viața care oricum nu a fost ușoară de la bun început.
Asta face dna Dragu . Isi apăra copilul de nedreptățile din jurul lui și in paralel încearcă sa-i ofere o șansa la o viața cât de cât normala . Nu face nimic greșit din punctul meu de vedere. Ii doresc succes in demersul ei.