Social

”Arca” în care copiii învață explorând după metoda revoluționară a Mariei Montessori

”Copiii învață cel mai bine când sunt lăsați să exploreze și să descopere lumea înconjurătoare în mod independent”. Este principiul care stă la baza pedagogiei Mariei Montessori, medic și pedagog italian, aplicat cu succes și la Bistrița în Centrul educațional Montessori Arca pe care îl conduce Adriana Tat.

De profesie economist, Adriana Tat a lucrat în București în domeniul marketingului, dar, după ce a devenit mamă a căutat să le ofere fetelor ei cea mai bună educație. A descoperit Metoda Montessori, s-a pregătit să o aplice ca mamă, dar și ca educator și a construit, de la zero, o grădiniță superbă pe care a botezat-o Montessori ARCA.

”Totul a început datorită copiilor mei. Când erau mici fetele mele, am început să citesc despre ce înseamnă psihologia copilului, educația lui și am aflat despre grădinițele Montessori. Am fost în vizită la una în Cluj și m-a cucerit când am văzut ce materiale frumoase sunt și cum învață copiii foarte multe lucruri pe care noi le-am învățat în școală la modul foarte abstract, Montessori fiind foarte practic. Copiii învață matemică numărând biluțe, iar la vârste mici e foarte important să înveți într-un mod concret și aplicat. Copiii, aici, sunt încurajați foarte mult să aibă inițiativă și să fie responsabili pentru spațiul în care trăiesc. Ei strâng, curăță, mătură pe jos, învață mai degrabă din consecințe naturale decât din recompensa sau pedeapsa care vine de la adult. Noi am ridicat de la zero această clădire, ne-am străduit să fie lucrurile ca la carte, să răspundă nevoilor copilului ca să putem face treabă bună cu ei. Unul dintre principiile în pedagogia Montessori este mediul pregătit, iar asta înseamnă și spațiul fizic în care trăiește copilul, că e acasă, că e în comunitate, iar mediul pregătit înseamnă și adultul care interacționează cu copilul. Și el trebuie să fie pregătit pentru că noi suntem în relație cu copilul. Nu putem schimba comportamentul lui, putem schimba comportamentul nostru ca să primim un alt fel de răspuns de la copil”, a spus Adriana Tat.

În perioada în care s-a pregătit să devină educator Montessori, Adriana spune că a învățat foarte multe despre copii, despre dezvoltarea și educația lor, mult mai multe decât a aflat de la facultate, acum fiind studentă în anul III la Pedagogia învățământului primar și preșcolar. În paralel conduce centrul educațional și este ea însăși educator.

”Este o muncă foarte grea pentru că, pe de-o parte interesul nostru este copilul, dar clientul este părintele și uneori e nevoie de multă discuție și de educarea adulților ca să înțeleagă care sunt nevoile reale ale copiilor și de ce au nevoie de ei ca ei să se dezvolte armonios. Copiii au nevoie și de foartă multă libertate, dar și de limite. Nu putem trăi doar cu una. Avem nevoie de echilibru, și copiii au nevoie de echilibru. Generația noastră a fost crescută cu foarte multă rigoare, iar acum constat că unii părinți se duc în extrema libertății totale, a permisivității, iar copiii au nevoie de un cadru structurat fiindcă altfel e ca și cum ai trece pe un pod care nu are balustrade și nu ai de ce să te ții”, explică ea.

De la Maria Montessori a învățat, printre multe altele, că ”copilul este tatăl omului”: ”Foarte mult din ceea ce suntem și din felul în care reacționăm la diverse situații în viața adultă e programat în anii copilăriei, de până în 6-7 ani. Acolo cumva se scrie softul, iar apoi, dacă vrei să schimbi lucrurile, e nevoie de multă muncă cu tine însuți, conștientizare, dezvoltare personală ca să poți să schimbi softul care s-a scris, iar tu faci foarte multe lucruri pe pilot automat fiindcă așa ai fost obișnuit. Copiii absorb foarte mult la vârsta asta și nu pot să discearnă ce e bine și ce e rău și e nevoie de noi, adulții, să îi ghidăm și să le arătăm ce e bine și ce e rău, spunându-le, dar și prin comportamentul nostru trebuie să fim modele pentru copii”.

Când a început cu prima grupă, în octombrie 2021, Adriana Tat avea doar cinci copii, însă acum centrul educațional pe care îl coordonează are deja 40 de micuți care îl frecventează.

”Sunt părinți care știu ce înseamnă Montessori, sunt oameni care au venit și au aflat, apoi au aplicat acasă ce au învățat, dar sunt și oameni care vin pentru că e nou, e altceva, deși Montessori e foarte vechi. În perioada interbelică, cel mai mare număr de oameni care s-au dus la un congres, în Italia, al Mariei Montessori a fost din România. Îi așteptăm pe toți părinții care vor să afle mai multe despre ce înseamnă Montessori și vor ca al lor copil să crească într-un mediu echilibrat. Noi funcționăm deocamdată ca și centru educațional, urmează să depunem acte pentru a ne autoriza și acredita, acum în această clădire avem 5 săli. Funcționează deocamdată două, iar de la toamnă trei. Încercăm să creștem cu pași mici, organic, firesc, ca să putem să învățăm. Uitându-mă la cum era în octombrie 2021 când am deschis și aveam 5 copii, am învățat foarte multe de atunci. Acum avem în jur de 40 de copii înscriși. Suntem mulțumiți de cum a fost primită în comunitate grădinița noastră”, a spus ea.

Părinții care vor să afle mai multe despre Montessori ARCA pot vizita centrul educațional de pe str. Aerodromului nr. 31A, un loc superb în mijlocul naturii, care pare să aibă pictat un tablou pe fiecare geam.

Comparativ cu alte grădinițe Montessori din orașe mai mare, taxa de înscriere și lunară este undeva la jumătate. Pentru 90 de lei de lei/zi, copilul primește două mese principale și două gustări, educație și multă grijă.

În școlile cu predare în sistemul Montessori clasele de copii sunt împărțite pe grupe de vârste: 0-3 ani, 3-6 ani și 6-9 ani. Pentru grupa de până în 3 ani programul este până la 16.00, iar pentru grupa de vârstă 3-6 ani până la 16.30.

Una dintre caracteristicile învățării în sistemul Montessori este lipsa recompenselor și a pedepselor. Obiectivul urmărit este “Învață-mă să pot face singur”.

Metoda Montessori se bazează pe trei principii importante: libertatea controlată, alegerea și adaptarea mediului.

  • Libertatea controlată înseamnă că copiii sunt încurajați să exploreze și să experimenteze, însă le este oferit un cadru de siguranță. Această libertate este controlată de învățătorii care stabilesc limite clare și le explică copiilor de ce anumite lucruri sunt permise și de ce altele nu sunt.
  • Alegerea se referă la faptul că copiii au dreptul de a alege ce doresc să învețe, cum să învețe și când să învețe. Acest drept le permite să-și dezvolte interesele și abilitățile lor individuale și să lucreze la ritmul lor propriu.
  • Adaptarea mediului înseamnă că învățătorii se adaptează la nevoile și interesele copiilor și oferă materiale și oportunități de învățare care să satisfacă aceste nevoi.

Metoda Montessori se concentrează pe dezvoltarea abilităților sociale, emoționale și cognitive ale copiilor. Ea se bazează pe ideea că copiii învață cel mai bine când sunt lăsați să exploreze și să experimenteze în mod independent. Această metodă de învățare a câștigat popularitate în întreaga lume datorită faptului că se concentrează pe dezvoltarea abilităților individuale ale copiilor și le oferă ocazia de a-și dezvolta interesele și abilitățile într-un mediu de încredere și susținere.

Cine a fost Maria Montessori?

Maria Montessori a fost medic și pedagog italian, născută la Ancona, Italia pe 31 august 1870. Ea a dezvoltat o metodă revoluționară de învățare pentru copii, aplicată în școli din întreaga lume.

Montessori a crescut într-o familie căreia îi plăceau cărțile și științele, iar la vârsta de 13 ani a început să studieze medicina la Universitatea din Roma. A absolvit cu succes cursurile de medicină, fiind printre primele femei medic din acea perioadă.

După ce a devenit medic, Montessori a lucrat cu copiii săraci și nevoiași din orașul Roma, precum și cu copii cu deficiențe mintale. Ea a fost foarte impresionată de ceea ce a văzut și a început să cerceteze modul în care copiii învățau și dezvoltau abilități. Aceste cercetări au condus la conturarea Metodei Montessori, care a devenit populară în întreaga lume.

Metoda Montessori se bazează pe principiul că copiii învață cel mai bine când sunt lăsați să exploreze și să descopere lumea înconjurătoare în mod independent. Fiecare copil este diferit și are nevoi unice de învățare.

În timpul vieții sale, Montessori a lucrat în întreaga lume pentru a promova metoda ei și s-a luptat pentru drepturile copiilor. În anii 1950, ea a fost însoțită de mai mulți experți în educație de pe întreg globul pentru a împărtăși metoda ei. Maria Montessori a fost nominalizată de trei ori pentru premiul Nobel pentru pace.

Maria Montessori a murit în 1952, dar metoda ei a rămas și este astăzi folosită în întreaga lume. Metoda ei a fost adaptată și modernizată pentru a se potrivi nevoilor copiilor din zilele noastre. Cu toate acestea, principiile sale de bază rămân aceleași și oferă copiilor oportunități de explorare și de dezvoltare în mod independent.

5 comentarii

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.