Politică

Bogdan Ivan: Am eliminat birocrația excesivă a achizițiilor publice din domeniul IT

Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, deputatul Bogdan Ivan, spune că a fost adoptată o Hotărâre de Guvern care stabilește ”un cadru clar, transparent, coerent și flexibil pentru ca instituțiile publice din România să aibă acces mai facil la infrastructura de cloud și o mai bună securitate a datelor cetățenilor”.

”Serviciile publice esențiale pentru cetățeni sunt tot mai aproape de a fi la un click distanță. Simplificăm documentele tehnice, însă fără a sacrifica neutralitatea tehnologică, calitatea, securitatea cibernetică și alegerea celei mai bune soluții din punct de vedere economic”, a menționat Bogdan Ivan, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării.

Totodată, actul normativ va contribui la accelerarea implementării proiectelor din domeniul IT&C. Hotărârea modifică HG nr. 941/2013 privind organizarea și funcționarea Comitetului Tehnico-Economic pentru Societatea Informațională.

”Am promis că vom debirocratiza administrația și vom eficientiza procesele de achiziții și astăzi ne ținem de promisiune. Nu putem gestiona proiectele mari din zona IT&C și nu putem atrage fonduri din bani europeni cu legislație învechită și proceduri neadaptate necesităților actuale. Avem nevoie de flexibilitate și rapiditate în administrația publică pentru a implementa proiecte care să schimbe semnificativ viețile cetățenilor”, a declarat Bogdan Ivan.

Principalele schimbări cuprinse în HG se referă la modificarea componenței CTE, prin introducerea unor instituții noi, cum ar fi Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Directoratul Național de Securitate Cibernetică, pentru o reprezentare eficientă în cadrul Comitetului a instituțiilor/organismelor care dețin competențe în domeniile impactate de exercitarea de către CTE, respectiv de către Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), a atribuțiilor stabilite de prevederile legale, se arată într-un comunicat al ministerului.

De asemenea, HG simplifică studiul de fezabilitate, prin aprobarea unei noi forme, alta decât cea prevăzută de HG 907/2016. Noua formă ține cont de caracteristicile proiectelor care au exclusiv componente specifice tehnologiei informației și comunicațiilor și pentru care este obligatorie sau necesară întocmirea unui studiu de fezabilitate, pentru a înlesni eforturile pe care le depun instituțiile publice în vederea întocmirii acestor documente și pentru a accelera absorbția fondurilor europene nerambursabile, care constituie surse de finanțare pentru astfel de proiecte.

Nu în ultimul rând, se modifică pragul valoric de la care este necesară obținerea avizului CTE pentru componenta IT&C a  proiectelor înainte de avizare, în sensul majorării acestuia de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei.

Documentul reglementează și documentațiile supuse obținerii avizului CTE, din perspectiva noilor acte normative aprobate pentru domeniul IT&C (ex. Legea 242/2022, OUG 89/2022, HG 112/2023), care se referă la Platforma de Cloud Guvernamental, interoperabilitate, securitate cibernetică.

Astfel, prin modificările și completările aduse la HG-ul CTE, MCID și ADR principalele instituții responsabile de transformarea digitală a statului român vor putea avea o imagine mai clară și mai completă asupra proiectelor IT&C care vor fi implementate, scopul final fiind acela de a îmbunătăți serviciile publice electronice oferite cetățenilor, mediului de afaceri și societății civile, se mai arată în comunicatul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării.

Aici Hotărârea de Guvern.

Etichete

6 comentarii

  • Daca ai redus birocratia spune cate proceduri birocratice, cate acte ai eliminat si cati birocrati ai dat afara! Ori mai angajezi? Spune drept!

    25
    2
  • ”Serviciile publice esențiale pentru cetățeni sunt tot mai aproape de a fi la un click distanță.
    Simplificăm documentele tehnice, însă fără a sacrifica neutralitatea tehnologică, calitatea, securitatea cibernetică și alegerea celei mai bune soluții din punct de vedere economic”. Iata limbajul de lemn din care intelegem ca autorul nu stie ce vorbeste pentru ca vorbeste fara sa spuna nimic. In ce priveste click-ul distanta vrea sa spuna probabil ca acum suntem la doua click-uri? Nu, stimabile, administratia publica romaneasca este in evul mediu! Acel click distanta inseamna sa prezentam dosarul, copia, adeverinta la biroul 2 etajul 4 (ori la alte multe mii cate or mai fi si s-or mai inmulti). Pentru ca digitalizarea in Romania este paradoxal insotita de inventarea de noi formulare si angajari de functionari.

    21
    1
  • Desi s-au dat legi care trebuiau sa rezolve deja ceea ce ati zis dumneavoastra ca rezolvati, fara dosar, fara copii dupa acte, fara biroctatie, institutiile de sub voi tot ca inainte functioneaza.
    Luati la rand site-urile sau ghiseele institutiilor si vedeti ce documente se cer atunci cand ai nevoie sa ti se elibereze vreun act.
    De exemplu, copiat de pe site-ul CNAS: (https://www.casmb.ro/atl_uploads_pf.php)

    „Cerere de eliberare a cardului european de asigurari de sanatate
    Documente solicitate:
    – scan/poza dupa actul de identitate – OBLIGATORIU
    – dovada calitatii de asigurat (dupa caz)”

    16
    • Să fim serioși, cu dosarul fără șină. Se aplică la pașapoarte, C.I. sau permise de conducere. La isjbn, ca profesor, în această vară, am depus din nou dosar cu șină, 15 anexe, circa 30 de pagini, care se tot repetă de ani de zile, deși unele se regăsesc în aplicația informatică. „Nenea Iancu” este veșnic tânăr. „Din două una, dați-mi voie-ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica, ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, și anume în punctele… esențiale”.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.