Actualitate

Câți directori de școli își vor pierde funcțiile în urma reorganizării din Educație

Rombat

Directorii acelor școli din județ care au mai puțin de 500 de elevi își vor pierde funcțiile. Asta pentru că unitățile pe care le conduc nu vor mai avea personalitate juridică, ci vor deveni structuri arondate altor școli.

”La un prim calcul, în Bistrița-Năsăud ar fi 8 – 10 unități școlare care își pierd personalitatea juridică și implicit același număr de directori. Ținem cont că se modifică doar alineatul 1 din art. 16 din Legea învățământului preuniversitar, Legea 198/2023, asta înseamnă că celelalte alineate (care stipulează anumite excepții) rămân în vigoare. Deci se va reorganiza rețeaua școlară doar acolo unde sunt mai multe unități cu personalitate juridică într-un UAT. Rețeaua școlară este aprobată de Consiliul Local din fiecare localitate, așa că va trebui să emită HCL. Așteptăm ca documentul pus în transparență decizională să devină lege și apoi avem cifre mai exacte”, a precizat, pentru Timp Online, inspectorul școlar general Vasile Șteopoaie.

Pe de altă parte, directorii care rămân în funcție vor avea o normă didactică mărită – de la 6 la 14 ore pe săptămână – și nu vor mai primi ore suplimentare plătite. Această reorganizare va avea un impact direct și asupra schemelor de personal: revenirea foștilor directori la catedră înseamnă mai puține ore disponibile pentru profesorii care ocupau temporar acele posturi sau care predau în regim suplimentar.

Comparativ cu forma în vigoare anterior, care impunea un prag de 300 de elevi, noile cerințe vor desființa personalitatea juridică pentru acele școli care nu ating noile limite, potrivit ministrului Daniel David.

Modificarea vine la mai puțin de un an de la intrarea în vigoare a noii Legi a educației (Legea 198/2023), care menționa ”descentralizarea” și ”autonomia unităților de învățământ” ca principii de bază. Acum, în numele economiei și al eficienței, autoritățile propun consolidarea școlilor sub un număr mai mic de conduceri și entități administrative.

„Unitățile de învățământ de stat au personalitate juridică, dacă se organizează și funcționează, după caz, astfel:

  • a) cu minimum 500 de elevi;
  • b) cu minimum 500 de elevi, preșcolari și/sau antepreșcolari;
  • c) cu minimum 250 de preșcolari și/sau antepreșcolari;
  • d) cu minimum 200 de antepreșcolari;
  • e) cu minimum 300 de elevi, în cazul unităților de învățământ postliceal;
  • f) cu minimum 50 de elevi sau minimum 50 de elevi și/sau preșcolari, în cazul unităților de învățământ special.”

În România sunt circa 9.000 de directori și directori adjuncți de școli publice, licee și grădinițe. Măsura îi afectează pe circa 10% dintre ei. În Bistrița-Năsăud sunt peste 300 de școli și grădinițe.

Etichete

25 comentarii

  • Asadar unii vor fi nevoiti sa-si actualizeze cartile de vizita (treaba relativ usoara) si mai ales sa-si schimbe comportamentul fata de anturaj (lucru mult mai greu). Vom vedea daca David va castiga (sau nu) in lupta cu “Gholiatul” sistemului. Dupa acest model ar putea incepe “reasezarea” numarului de directori , sefi si sefuleti din multele sectoare unde se cheltuie banii publici “fara numar” , punandu-se niste limite de bun simt.

    93
    17
    • Nu stiu daca aceasta prevedere va produce efecte cel putin acolo, cat despre institutii publuce de fenul primarii, consiliii judetene, ANAF si multe alte institutii, nici nu poate fi vorba.
      Chiar daca unii urla cu surle si trambite ca fac organigrame mai suple, rezultatul este ca borfasii si borfasele raman pe functii, apeland la toate vipurile din partidele politice, incat nici vorba sa di piarda scaunul.
      Desi incompetenta maxima este atributul care i caracterizeaza, adrvarul este ca tara asta, prin alesii locali sustin exclusiv prostia, umilinta si repeezentantii partidelor politice. Astea sunt atat conditiile de mentinere pe functii de conducere cat si la angajare.
      Altfel, nu am fi nevoiti sa vedem cum peste noapte paznici si soferi devin fubctionari publici sau mai grav, sefi.
      Asa ca? Despre ce vorbim?

      56
      4
  • Dacă bugetarii își vedeau de treabă și aveau salarii comparabile cu cei din privat, nu se ajungea aici!
    E mai bine așa, cu tichete de vacanță, sporuri , tichete de masă, salarii brute mari, până “se rupe elasticul “ și îți pierzi locul de muncă?
    Nu era mai bine să aveți un salariu mai mic și siguranța locului de muncă?!?!

    Văd la TV ca oamenii zic “ nu avem salarii mari”,
    Cred ca bugetarii și-au pierdut simțul realității, a ceea ce înseamnă salariu mic, meciu, mare!

    Salariu mic , minimul pe economie 4050 lei brut

    Salariu mediu : minimul pe economie + 50% , adică 6.000 lei brut

    Salariu mare : minimul pe economie X 2 adica 8000 lei brut (4.700 lei net)

    Daca iei 4.700 lei net, (aproape 1000 euro in mana) ai salariu mare!

    Mie nu mi-a mărit nimeni salariul, așa degeaba, și să fă aceeași muncă ca înainte!
    Întotdeauna se mărea salariul celor rămași în firmă, cu baniii economisiți prin concedierea unora dintre colegi. Iar noi trebuia să facem și munca celor care erau dați afară.
    Fondul de salarii rămânea neschimbat!
    Aceeași sumă de bani i cheltuia firma, .

    43
    75
    • Nu!
      Voi aveți de 100 de ori mai multe posibilități, decât aveam eu în 1999.
      Nu puteam călători nicăieri fără viză turistică) , PIB-ul României era de 10 ori mai mic decât azi în 1999.
      Nu existau centrale pe gaz, încălzirea centrală nu funcționa, era frig în apartamente.
      România ieșise din comunism și încă nu intrase în capitalism,
      Uitați-vă la televizor să vedeți imagini din anii ‘90, cât de înapoiată era România .

      Eu nu am plecat acum, de la salariul bun de 1000 euro, ci atunci, de la 100 euro.

      16
      10
  • Ore la clasă puține și de la acestea chiulesc unii profesori la greu. Astfel au ajuns să compromită atât colegii lor de breaslă cât și profesia în sine. Cu cât îi mai comodă munca lor își doresc să devină și mai comodă iar dacă se poate să fie cât mai bine plătită. Modelele de predare cât mai motivante și mai eficiente să le facă ,,fraierii”. Din păcate calitatea rezultatelor muncii lor scade continuu.

    64
    31
  • Precizez ca al doilea “Leo” , nu sunt eu! Dupa “rezultat” pare a fi opera “inteligentei artificiale”…Din cauza temperaturii reale (si mai ales , resimtite) , azi , doar atat s-a putut… In numele AI , imi cer scuze.

    10
    5
  • Poate reușesc cei care dau meditații în privat, să se înregistreze la organele fiscale și ulterior să-și plătească dările către stat.
    Asta reprezintă un exemplu de corectitudine și moralitate, iar mai apoi putem pretinde elevilor tot ceea ce este legat de moralitate și corectitudine!

    32
    10
  • Singura solutie este PRIVATIZAREA: invatamantului, sanatatii integral, eliminarea tuturor inspectoratelor judetene de educatie si inlocuirea lor cu comisii de acreditare. una pe Transvilvania, una pe Moldova, etc. Eliminarea obligativitatii contributiilor la pensii si sanatate dupa privatizarea acestora: vrei servcii medicale, platesti, vrei educatie, platesti. Eliminati ajutoarele sociale. Terminati cu sistemul socialist si deveniti o tara cu adevarat capitalista!

    27
    37
    • Desființați, băi, totul, școala, spitalele, administrația, tot. Să moară toate caprele vecinilor!
      Dacă nu ați reușit voi în viață cum ați fi vrut, fiindcă v-ați luptat probabil cu învățătura precum porcul cu dovleacul, să fie pedepsiți toți ceilalți.

      22
      4
    • Sănătatea și învățământul trebuie să rămână servicii publice la care să aibă acces toți cetățenii. Dacă s- ar privatiza cum spuneți dvs, ar face carte și s- ar trata medical doar cei cu bani.

      20
    • @ ma ta, REP: replici suburbane de tip comunist: educatia si sanatatea este platita din taxe, deci e deja privata. Puneti labuta si invatati cum functioneaza economia! Statul nu produce, statul are un rol managerial si nimic mai mult. Diferenta dintre privat si public ar fi ca in loc sa platesti taxe si impozitate statului care redistribuie acesti bani in asa fel incat Romania e permanent in stare de faliment sau semifaliment, platesti direct institutiilor unde doresti sa inveti sau medicilor la care doresti sa apelezi ceea ce inseamna (prostule care imi replici) ca stii unde ti se duc banii in mod real si poti trage de guler pe cei care nu isi fac treaba pentru banii platiti.

      @Asta e: cei care nu au bani pot primi un ajutor social sub forma de voucher cu conditia sa se tina de invatatura. Mai apoi o privatizare masiva aduce cu sine competitie intre institutii si deci o echilibrare a preturilor. Mai sunt si alte solutii: firme care pot plati educatia unor elevi buni dar din familii nevoiase cu conditia ca acei elevi sa lucreze in acele firme o perioada minima de. Donatii. Mai sunt si alte solutii, imprumuturi bancare, etc., Uite alta solutie, parintii copiilor nevoiasi sa puna mana sa munceasca, sa economiseasca in loc sa sparga seminte pe marginea rigolelor… dar pentru asta trebuie sa intelegeti cum functioneaza economia reala, autentica, privata adica singurul tip de economie care functioneaza.

      @jegpolitic: altul cu limbaj suburban si mentalitate comunista: uzinele si fabriciile lui Ceausescu erau falimentare din inceptie mitocanule, de aia au dat faliment insa asta s-a vazut abia dupa Revolutie, Inainte de Revolutie li se baga in cap oamenilor propaganda comunista conform carei totul era roz si perfect. Suntem in 2025 poate accepti si tu adevarul… macar acum

      7
      14
  • De fapt ce face ministrul David sunt CONCEDIERI ! Mai puține clase cu elevi mai mulți și ore mai multe la profesori sunt concedieri clar. Păcat că elevii și calitatea învățământului vor avea de suferit.

    44
    9
    • daca esti curios sa citesti clasamentele mondiale in eudcatie vei observa ca invatamantul romanesc e zero! Daca te interesezi de insertia sociala si economica a absolventilor de Universitati din Romania, vei observa acelasi lucru.

      16
      19
  • Absolvenții de liceu care au ales să meargă la o facultate unde există concurență la admitere , sigur vor avea unde să lucreze , ingineri construcții , mecanici , electro , automatizări și calculatoare , IT, medicină generală , farmacie ,stomatologie , limba germană , engleză , franceză , profesori de matematică , fizică , chimie , biologie . Dacă faci studii europene , administrație publică , turism , sociologie inclusiv învățătoare nu găsești de lucru !

    24
    2
  • Art. LiX din noua lege
    “b) personalul didactic de conducere din unităţile de invăţământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de indrumare şi control din inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti, cu până la 50% din norma didactică de predare-invăţare-evaluare”
    Aceasta înseamnă o normă didactică mărită de la 6 la 9 ore pe săptămână și nu la 14 ore cum se menționează în articol.

    Iar pentru cei care denigrați și subestimați corpul profesoral (normare, activitate didactică și de mentorat etc.) habar n-aveți despre ce vorbiți! În ziua de azi, profesorii sunt eroi! – bineînțeles că sunt și personaje negative, ca peste tot. Sunt convins că d-na Cristiana Sabău știe cum stau lucrurile din perspectiva obiectivă a dascălului.
    Aș putea detalia, chiar să fiu “puțin rău” dar nu sunt convins că merită.
    Imaginați-vă cum ar arăta o societate dacă nu ar exista școala, în contextul în care, în mare parte, cei 7 ani de acasă cam lipsesc.

    47
    4
    • Pentru clarificare, completare legislație

      Art. LVIII din noua lege
      b) 20 ore pe săptămână pentru profesorii din invătământul gimnazial, liceal şi postliceal, pentru profesorii din unitătile şi clasele cu program integrat şi suplimentar de artă şi sportiv, precum şi din unitătile de educalie extraşcolară, care au dobândit cel putin licentierea in cariera didactic;
      c) 18 ore pe săptămână pentru profesorii din invătământul preuniversitar care au dobândit gradul didactic I sau titlul de profesor emerit şi care desfaşoară activitate de mentorat.

      6
      3
  • Citesc replicile multir asa zisi experti, niste prostalai, de fapt, care nu au habar de meseria de profesor.
    Ce face acest nebun, dd, e de fapt, o forma mascata de a da oamenii afara din sistem marindu le norma de predare. Acesti imbecili cred ca a preda e totuna cu a sapa santuri sau a lucra intr un birou, pur și simplu.
    Cretinii o tin pe a lir, neintelegand ca in sistem nu poti aduce oameni competenti dandu le salarii mici.
    Pt. dobitocul ce comenteaza sub pseudonimul dracu, tembelule ne vorbesti despre insertii, pai ce insertii tembelule, daca politicienii au distrus industria, au blocat posturile in spitale? Scoala a dat peste 20.000 de medici care au plecat din tara, peste 200000 de ingineri, IT iști, chimisti. Unde sa mai lucreze inginerii chimisti cand politicienii au falimentat uzinele chimice, dar inginerii metalurgi, cand toate combinatele au fost date de turnatorul basescu pe mana rusilor care le au falimentat? Educatia e de vina, tembelule? Nu va e idiocratofililor sa va invinivatiti profesorii, loazelor? Vreti calurate cu bani putini? Stiti ca avem cel mai mic % din pib pt educatie din Europa?

    33
    5
  • Foarte bunà și bine intenționată această castrare a directorilor!! Unii se înșurubau pe funcții, tàiau, spânzurau și angajau toate lichelele! Vedeți ce faceți și cu cantinele! Haleste tot neamul directorasilor de acolo. Elevii, ce mai ramáne! E bunà masura! Și ca sà mà laud: eu am reclamat cât am putut abuzurile directorului! Degeaba, eu am luat-o-n bot!

    12
    2
  • Ați savurat pomenile electorale și ati votat ca atare! Vă meritați soarta. ,toți cretinii de la stat și de la privat!!!!! Oamenii cu capul pe umeri nu se mai întorc în această colonie!!! Au plecat și ….să nu mai audă!!!

    9
    2
    • Două întrebări care îmi dau târcoale într-o zi de concediu 😉
      Dacă România are azi parte de profesori excepționali, dedicați, la catedră pentru copii, cu programe moderne adaptate realității lor cum se face că în lumea reală în clasamentele PISA , elevii subperformează la nivel general în medie.
      A doua întrebare,
      Dacă tot acești profesori la catedră, dau dovadă de o dedicație, etică și muncă exemplară cu copiii, cum se face că politicienii , produsul direct al sistemului educațional, creația umană a dascălilor.au capacitatea asta diavolească să distrugă economia, industria, demografia, societatea..
      E ceva care nu se leagă logic și rațional.
      Hai că mai e un Fritz sau o Clotilde.. un Nicușor Dan produs educațional hibrid..dar dar,.. Măi oameni buni, vă uitați în oglindă?
      Ce merge, ce nu merge..
      De ce..
      Nu doar acum când e vorba de salarii și supraviețuire individuală…
      În general..

      7
      5
Apasă aici ca să comentezi

Răspunde-i lui Valentin Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.