Actualitate

Ce spune Maya Alexandra Staicu, singura elevă din județ cu media 10 de admitere în liceu, despre performanța ei

Ministerul Educației a publicat ierarhia la nivel județean a absolvenților claselor a VIII-a. Elevii au nevoie de această ierarhie pentru a vedea care sunt șansele de a ajunge la liceul și clasa pe care și-o doresc și pentru a completa, până în 7 iulie, cunoscând toate informațiile opțiunile în fișa de admitere la liceu.

Maya Alexandra Staicu, care a absolvit Școala Gimnazială ”Ștefan cel Mare” din Bistrița, nu are nicio emoție. Este singura care are media 10 la admiterea în liceu.

Maya, felicitări. Cum ai reușit această performanță? 

Învățând și având și sprijinul părinților mei, dar și al profesorilor și al prietenilor. Este mult mai ușor atunci când familia se dedică și îți creează un confort, un loc unde poți să te destinzi, un loc unde poți studia, să-ți dezvolți creativitatea, dar în același timp să lucrezi și să performezi.

Un elev ca să ia nota 10 la școală și la Evaluarea Națională trebuie să ia și meditații?  

Nu neapărat. Depinde de fiecare. Poate unii învață mai ușor dacă iau meditații, alții nu. Până la urmă e la latitudinea fiecărui copil. Eu nu am avut nevoie de meditații. Am mers doar să mă verific, să am o siguranță, dar nu am avut nevoie de ore în principal.

E foarte greu să iei 10 la toate materiile? 

Destul de greu, dar nu imposibil. În primul rând, trebuie să știi ce dorești. Eu am vrut să dau tot ce pot la fiecare materie. Am tratat fiecare materie ca atare. Mi-am dedicat o bună parte din timp pentru a avea performanță, pentru a da tot ce pot. Am vrut să fiu de 10 pentru că mă ajută, mă face să mă simt bine. Da, am 10, dar am dat tot ce am putut și mă satisface fiindcă am făcut tot ce a ținut de mine.

Matematica sau româna? 

Sinceră să fiu, întotdeauna am avut un stres la matematică fiindcă am tendința să greșesc la lucruri ușoare, iar la română și la limbi întotdeauna mi s-a părut ușor. Am o atracție spre limbi, dar și spre fizică și chimie. Dacă ai un profesor care se dedică și care cât de cât iubește ceea ce face te face și pe tine să iubești materia, pe el sau pe ea.

Cum ai reușit să iei 10 la Evaluarea Națională? 

Pe lângă muncă și ore în care am repetat și mi-am pus în cap acele idei, totul ține de concentrare. În acele două ore să dai tot ce poți și atunci când ieși, să ieși fără regrete. Eu asta mi-am propus: să ies fără regrete și să fiu mulțumită de mine. Și sunt.

Fiind singurul elev de 10 din Bistrița-Năsăud te face să te simți cumva anume? 

Clar! Bine e și această vinovăție a câștigătorului când te simți puțin complexat pentru că eu consider că și alții ar fi meritat – știu multă lume care ar fi meritat – dar  acela nu a fost momentul lor forte, cel mai bun în care puteau da totul. Simt că și alții ar fi putut, dar mă simt bine, într-adevăr. Presupun că unii mă indiviază. Fiecare ar fi vrut să aibă o notă mare.

Ce liceu și ce profil ai ales? 

Colegiul Național ”Liviu Rebreanu” Bistrița, profilul matematică-informatică pentru că ”Liviu Rebreanu” e cel mai bun liceu din județ, iar profilul e nou pentru mine. Mai ales cu informatica nu am avut așa de mult de-a face. Nu am experimentat-o așa de mult. E ceva nou care mă atrage și vreau să am măcar o mică provocare. Informatica e o disciplină pe care merită să o învăț.

Știi deja ce traseu profesional vrei să ai? 

Nu, chiar nu știu. De-asta am ales matematică-informatică fiindcă mi se pare că îmi poate deschide mai multe orizonturi. Încă nu știu ce vreau să devin. Când eram mai mică am vrut să devin arhitect fiindcă mă pricep foarte bine la desen și la mate și multă lume îmi zicea că aș fi bună de arhitect. Acum nu știu, chiar vreau să experimentez mai mult și, peste patru ani, o să știu.

Până acum în școală ți s-a părut ceva nepotrivit? 

Mi se pare că s-ar fi putut pune accentul mai mult pe lucruri mai practice, cum ar fi gestionarea banilor, un lucru util în viață. În ce privește examenul de evaluare, cred că e ceva ce trebuie să fie, dar ar trebui să se pună accentul și pe școala de până la examen pentru ca elevii să fie mult mai ambiționați să lucreze fiindcă s-a ajuns în faza în care copiii să nu mai vrea să învețe.

Dacă ar fi să schimbi ceva în școală, care ar fi lucrul acela? 

Dacă aș schimba ceva la școală, nu aș mai avea experiența de până acum, nu aș mai fi omul care sunt acum. Ce mă deranjează în școală este fenomenul de bullying, chit că e inevitabil, dar el poate afecta persoanele. Depinde cât de sensibile sunt și cum au fost crescute, dar poate afecta. Nu poți impune școlii să nu mai fie fiindcă ține de fiecare om și de educația sa, de felul cum percepe anumite lucruri.

Vreau să te mai întreb dacă ești recunoscătoare cuiva în afară de familia ta care te-a sprijit. 

Sunt recunoscătoare tuturor care, cu bune, cu rele, familie, profesori, care m-au ajutat să mă formez ca persoană.

Mulțumesc. Felicitări și mult succes!

L-am întrebat pe tatăl Mayei, Ștefan Staicu, expert contabil de profesie, cum a văzut toată experiența fiicei lui.

”Nu mi s-a părut nimic dificil pentru ea. Probabil că nu este chiar corect structurat examenul. Părerea mea este că nu ar trebui să conteze la admitere media celor patru ani, eventual doar media de la română și de la matematică. Ar mai fi o soluție ca acele lucrări care se dau, testările naționale să conteze pentru medie. Este neconcludentă media de la anumite materii să aibă pondere atât de mare în media celor patru ani. Eu nu am motive să mă plâng. Puteau fi oricâte materii. Maya a învățat toți patru anii de gimnaziu. Pentru ea toate materiile au fost la fel. Este numai meritul ei. Noi doar i-am explicat că învățând poate realiza în viață ceea ce își dorește. Traseul unui tânăr depinde foarte mult de ceea ce îi explică părinții că trebuie să facă. Și eu, și soția mea (care este de profesie medic -n.a.) doar datorită unor părinți care ne-au explicat ce v-am spus am ajuns să facem ceva în viață. Poate fi și o stea norocoasă și să nu trebuiască să înveți prea mult ca să ai bani, dar nu totul în lumea asta este să ai bani. Trebuie un pic mai mult decât bani. Din punctul meu de vedere, a fost o șansă că nu am avut emoții cu Maya. Știam că știe, incidente se puteau întâmpla, dar sincer să vă spun, 10 reprezintă perfecțiunea la ora aceea, la mâna aceea corectoare. Fata mea a fost suficient de înțeleaptă să spună următorul lucru: dacă aș fi făcut contestație la media 10 sunt curioasă dacă mi se mai dădea 10. Eu consider că nu, a zis ea. A fost cea mai bună lucrare din sutele de lucrări corectate. Zece e perfecțiunea, ea înțelege că, în acel moment, a avut șansa să ia 10. Are colegi la fel de buni care, în acel moment, nu au fost chiar de 10. Părinților care urmează să treacă împreună cu copiii lor prin astfel de examene le sugerez să le explice copiilor că ei trebuie să învețe, nu să se exprime cu privire la învățământul românesc. Nici noi, la vremea noastră, nu aveam dreptul să ne exprimăm cu privire la învățământ. Acesta este sistemul.

Părinții au dreptul să comenteze, dar copiii trebuie să învețe indiferent cum arată forma de învățământ. Nu au putere ei să o schimbe. Părinții să se implice mai mult, nu pentru o simplificare generală a învățământului, ci spre o punere a învățământului în acord cu cerințele societății moderne. În România, noi încă rămânem la faza de teoretizare extremă și practică puțină”, a spus Ștefan Staicu.

6 comentarii

  • Felicitări distinsă domnișoară pentru rezultatele deosebite obținute, dar și pentru gândirea de care dai dovadă, o gândire sănătoasă, bine cultivată, care te va ajuta cu siguranță să ajungi acolo unde îți propui. Rezultatele obținute, după cum se poate ușor observa, sunt rodul educației primite, preocupării părinților și nu în ultimul rând, conștientizării faptului că doar cu școală serioasă și multă se poate ajunge departe. Mult succes în tot ceea ce îți propui să întreprinzi!

  • Felicitări.Fata a muncit și merită recunoașterea muncii.
    Este însă de discutat dacă sistemul de ierarhizare din învățământul românesc este fiabil și servește interesului copilului și societății.
    Se comit nedreptăți, se provoacă traume, iar în viață, adesea, reușesc cei cu 7, depășindu-i pe cei cu 9.
    Oricum bravo fetei, care n-are nicio vină.

  • poi e datoria ta sa l tii. daca ti a trebuit copil. ce, ti e rusine ca sta acasa? te face de rusine? asta este.. trebuia sa fi si tu smecher si smardoi, iar copilul tau ar fi fost o adevarata putoare, cu diplomele cumpaeate pe care copilul tau le are. asa ca fi bucuros ca sta acasa, ca alti parinti ar vrea ca sa le treaca copii macar odata pragul, si vb aia, sunt „realizati”, lucreaza in domeniu..

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.