Actualitate

Centrul intermodal de transport, în proiectare

Primăria Bistrița a comandat elaborarea documentațiilor tehnico-economice pentru obiectivul de investiții ”Centru intermodal de transport public str. Gării – Tărpiului – Industriei”, în vederea depunerii unui proiect pentru accesare de fonduri europene. Costurile investiției sunt estimate la 5 milioane de euro.

Ce lucrări sunt propuse în tema de proiectare:

– realizarea unei platforme supraterane care să lege cele două zone separate de structură feroviară respectiv zonă de sud- str. Gării, Rodnei, Aleea Trandafirilor și zonă de nord – str. Tărpiului, str. Industriei și care să preia toate funcțiunile unei autogări publice, a întregului transport în comun local cât și cel extern. Această legătură ar rezolva toate problemele în ce privește traficul aglomerat din zonă și s-ar realiza o legătură directă și facilă între partea de NE și partea SV a orașului cu o relație foarte bună cu toate ieșirile din oraș și cu principalele artere ale orașului. Suprafața platformei suspendate, conform PUZ aprobat, va fi de max 10800 mp și min. de 9500 mp.

– accesul pe platformă se va face prin două rampe cu trecere directă care să lege str.Gării cu str. Tarpiului ce asigură ieșirea din oraș pe direcția Năsăud și Cluj, relația cu str. Industriei urmând a se facă din str. Tarpiului printr-o buclă de întoarcere pe str. Narciselor și  pe str. N. Drăgan

– rampele vor avea o pantă cuprinsă între 7,5% și 10%. Relația cu str.Rodnei se va face prin sensul giratoriu propus la intersecția dintre Str. Gării și Bd. Decebal. Tot prin acest sens giratoriu se va face relația și cu str. Arțarilor (paralel cu cale ferată) și cu str. Trandafirilor (zonă de locuințe).

– se va avea în vedere îmbunătățirea elementelor geometrice în plan și în profil longitudinal și transversal, corectarea declivitătilor și refacerea întregii structuri rutiere cu dimensionarea sistemului rutier pentru o perspectivă de 15 ani a tuturor străzilor menționate;

– suprafața de rulare a căilor rutiere  va fi cu îmbrăcăminte asfaltică, trotuarele aferente vor fi din pavaj;

– căile de circulație și pietonale vor fi dimensionate conform PUZ aprobat; Carosabilul de acces pe platformă va  avea lățimea de 8.50 m cu două benzi de circulație a câte 3.5 m și  un trotuar deoparte și de altă de 0.75 m

– platforma suspendată va avea structură din beton armat. Amplasarea elementelor structurii de rezistentă a platformei (stâlpi din beton, pile în beton) se va face în așa fel încât să nu afecteze structură feroviara.

– pe platformă pe lângă funcțiune de circulație și staționare a mașinilor sunt permise și construcții ușoare gen chioșcuri,  copertine la peroanele pentru călători, amenajări de spații verzi (terase grădină) astfel încât platforma va fi dimensionată și pentru a suportă aceste funcțiuni. Beneficiind de o orientare foarte bună față de soare se permite  și montarea de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, acestea ar putea asigura necesarul pentru  întreg ansamblu și nu numai.

– minim 70 locuri de parcare pentru autobuze pe platformă, cu peroane acoperite;

– se vor realiză pe platformă 10 locuri de parcare pentru taxiuri;

– stație de încărcare pentru autobuze electrice;

– sistem integrat de informare, sistem de supraveghere video, sistem integrat de management de trafic;

– clădire administrativă la nivelul platformei;

– se va studia și posibilitatea realizării clădirii administrative la nivelul solului așa cum este pravazut în planul urbanistic general;

– accesul pietonal pe platformă și la spațiile de la nivelele superioare se va face pe scări, scări rulante sau lifturi.

– se vor respectă normele legate de protecția mediului natural și construit, împotrivă factorilor poluanți generali, de funcționare a parcajelor și garajelor

– panourile fotovoltaice se pot monta pe acoperișurile peroanelor sau pe structuri proprii.

– pentru zona de protecție a infrastructurii  caii ferate se vor respecta prevederile legii

– alimentarea  cu apa se realizează din rețeaua existența în zonă;

– apele menajere rezultate de la grupurile sanitare sau de la funcțiunile care produc asemenea ape vor fi racordate la rețeaua de canalizare existența în zonă;

– apele pluviale de pe platformă vor fi racordate la sistemul pluvial din zonă. Acestea nu vor fi deversate peste infrastructura căi ferate.

– canalizarea apelor reziduale și pluviale se va realiză în mod separat;

– alimentarea cu energie electrică se face de la rețeaua de joasă tensiune din zonă.

– alimentarea cu gaze se va face pe bază unui proiect de la rețeaua cea mai apropiată, în baza avizului E-on Gaz;

– încălzirea spațiilor, dacă este cazul, se va face cu ajutorul unor centrale termice proprii pentru fiecare construcție, în funcție de necesități;

-se va luă în calcul și folosirea energiilor verzi atât pentru încălzirea spațiilor cât și pentru necesarul de energie electrică necesară iluminatului interior și exterior sau pentru finctionarea aparaturilor sau a unor utilaje;

-se va realiză un iluminat exterior adecvat căilor de circulație publică și a spațiilor publice cu corpuri de iluminat tip led.

– căile publice vor fi proiectate și adaptate persoanelor cu hanidicap conform prevederilor legii

– se vor amenaja spații verzi conform prevederilor PUZ aprobat

– se vor amenaja toate intersecțiile la nivel ale străzii Gării, Tărpiului, Rodnei, Industriei, Aleea Trandafirilor cu alte străzi și drumuri publice, drumuri colectoare care deservesc riveranii, în conformitate cu standardele legale în vigoare. Se vor amenaja guri de scurgere, se vor ridica la cotă căminele existențe, acolo unde e cazul și se vor prevedea altele noi.

– vor fi amenajate str. Gării, str .Industriei, Tărpiului, Rodnei – legătura cu str. Gării, Legătura cu str. Arțarilor, cu Aleea Trandafirilor, legătura cu str. Narciselor și str. Nicolae Drăgan astfel încât obiectivul să poată funcționa la capacitate maximă.

– str. Tărpiului va fi prevăzută cu 4 benzi de circulație pană la str. Narciselor iar de la str. Narciselor pană la intersecția cu Dr. Cetătii va fi cu 3 benzi. Va fi cuprins și un  sens giratoriu la intersecția str. Tărpiului cu Dr. Cetății;

– vor fi prevăzute stații de autobuz acolo unde este necesar pe traseul străzilor cuprinse a fi modernizate prin prezentul proiect

– klucrări de marcaje și semnalizare rutieră conform normativelor în vigoare și a codului rutier. Indicatoarele vor respecta standardele europene în vigoare.

– în cazul în care pe amplasament există rețele de utilităti, se vor prevedea în documentație soluție de deviere a acestora pentru realizarea obiectivului.

– vor fi amplasate coșuri de gunoi pentru gunoi menajer și pentru deșeuri recuperabile. Gunoiul colectat va fi și trasportat la groapă de gunoi Tărpiu, de către societatea de salubrizare.

Obiectivul propus va avea o tratare arhitecturală corespunzătoare importanței zonei de amplasament precum și posibilitătilor tehnice actuale.

Soluțiile tehnice de alimentare cu apă, canalizare, energie electrică, gaze naturale, telecomunicații vor fi discutate anterior cu unitățile furnizoare de asemenea servicii, de către proiectant, vor fi avizate de către acestea printr-un aviz încă din faza de studiu de fezabilitate și vor fi materializate în SF.

VEZI și Crețu: Centrul intermodal, 3 în 1 ca la Amsterdam și Trieste. Putem realiza o astfel de construcție

3 comentarii

  • Platforma de beton cocotata peste peroanele de tren este o solutie complicata, costisitoare si inutila cu atat mai mult cu cat activitatea feroviara in gara Bistrita este redusa la cateva trenuri de calatori. Pe de alta parte nu se rezolva nici problema fluidizarii circulatiei auto in zona garii. Dimpotriva, accesul pe platforma presupune construirea unor rampe care complica si mai mult circulatia, intrucat strazile din jurul garii sunt inguste. De aceea, o solutie mai realista si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela noua. Daca se muta si activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendata. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intra si ies trenurile de calatori. Circulatia feroviara spre Bistrita Bargaului este extrem de redusa si prin urmare legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza printr-o trecere la nivel.
    In felul acesta s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata.

  • Mofturi cum ar spune nenea Iancu. Sau tara arde si baba se piaptana. In gara Bistrita la cate trenuri si ce fel de trenuri vin sau pleaca, sala de asteptare si peroanele stau mai mult goale. Ce rost are sa mai faci o platforma suspendata sub care nu se intampla nimic. Este suficient sa se mute activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, iar in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendata. De asemenea calatorii ar putea folosi ca sala de asteptare spatiul din cladirea garii la fel ca in cazul autogarii din gara Brasov.
    Era mai bine daca se facea modernizarea garii Saratel care arata groaznic si care se afla pe o magistrala feroviara Bucuresti-Baia Mare si care sa deserveasca si orasul Bistrita.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.