Documentația tehnică pentru Centrul intermodal de transport public Bistrița (str. Gării, Rodnei, Tărpiului, Trandafirilor, Arțarilor), pentru care municipalitatea vrea să acceseze bani europeni, a fost finalizată.
În proiectul de hotărâre pentru aprobarea studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici, care se va afla pe agenda Consiliului Local din 31 ianuarie, se arată:
”Orașul Bistrița este fragmentat de calea ferată care divide municipiul în două zone majore cu ponderi ale suprafețelor de circa 30% în nord-vestul orașului (preponderent zonă industrială) și 70% în sud-vestul orașului (preponderent zone de locuire, activități comerciale și instituții de interes public). Pentru traversarea auto a căii ferate există 3 treceri la nivel cu calea ferată pe arterele Sigmirului, Cuza Vodă și I. Slavici. Conform studiului de trafic, cererea estimată de trafic, de traversare a căii ferate, însumează la nivelul unei zile circa 33.400 vehicule echivalente în ambele sensuri (valoare MZA).
După o analiză a ciculației în zonă s-a constatat că circulația din zonă este gâtuită, zona fiind foarte aglomerată. Poziția Autogării foarte aproape de Gară, suprafața relativ mică a Pieței Gării, faptul că accesul la și de la gară și autogara se face prin aceeași intersecție (str. Gării cu str. Rodnei), depozitul de containere a Societății Naționale CFR Marfă SA aglomerează foarte mult circulația auto din zonă. Din aceste motive este absolut necesară o fluidizare a circulației auto în aceasta zonă, o descongestionare a acesteia și astfel scurtarea timpilor de călătorie pentru transportul în comun.
În vederea asigurării conexiunii transportului feroviar de călători cu cel auto, precum și restructurarea și descongestionării traficului din zonă se dorește realizarea unui centru intermodal situat pe o platformă supraterană care să lege cele două zone separate de structura feroviară și care să asigure legătura între transportul feroviar, a întregului transport în comun local cât și cel extern, să facă o legătură directă și facilă între partea de NE și partea SV a orașului cu o relație foarte bună cu toate ieșirile din oraș și cu principalele artere ale orașului, este un obiectiv de mare importantă pentru întreg orașul.
Pentru rezolvarea problemelor mai sus menționate, din lipsa spațiului, este necesară realizarea unei platforme supraterană CF, care să lege cele două zone separate de structura feroviară, respectiv zona de SV strada Gării, strada Rodnei, aleea Trandafirilor şi zona de NE strada Tărpiului, strada Industriei. Această platformă va fi conectată la rețeaua stradală prin două rampe de acces. Această platformă va include și o clădire cu rol de terminal intermodal și va deservi întregului transport auto în comun local cât și cel extern și va asigura conexiunea cu stația CF Bistrița Nord. Proiectul „Linia verde de transport public”, împreună cu proiectul „Centru intermodal de transport public str. Gării – Tărpiului – Industriei”, contribuie la reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport și crează condițiile adecvate transportului durabil și sustenabil.
În cadrul proiectului se propune realizarea unei platforme intermodale, supraterane CF, care să lege cele două zone separate de structura feroviară, respectiv zona de SV strada Gării, strada Rodnei, aleea Trandafirilor şi zona de NE strada Tărpiului, strada Industriei. Prin realizarea acestei platforme, se va realiza o legatură directă și facilă pentru transportul public, între partea de NE și partea SV a orașului cu o relație foarte bună cu toate ieșirile din oraș și cu principalele artere ale orașului.
În vederea stabilirii soluțiilor tehnico-economice au fost analizate mai multe variante însă datorită constrângerilor locale (existența obiectivelor CFR în zonă), precum și constrângeri financiare (suma maximă ce poate fi accesată de municipiul Bistrița în cadrul exercițiului financiar POR 2014 -2020), au fost selectate pentru studiul de fezabilitate două variante: Varianta I – clădire S+P+2E, Varianta II – clădire S+P (la nivelul platformei). Varianta recomandată de proiectant pentru platforma intermodală și terminalul intermodal este varianta II. Pentru varianta II costul de realizare este cu aproximativ 45,54% mai mic faţă de varianta I, iar datorită spaţiilor mai reduse pentru clădire costul de exploatare se reduce cu 35%.
Pentru varianta I valoarea investiției este:
Varianta I – Clădire intermodală S+P+2E | Valoare ( fără TVA) | TVA | Valoare ( inclusiv TVA) | ||
Mii lei | Mii euro | Mii lei | Mii lei | Mii euro | |
TOTAL GENERAL |
65,601.68 |
14,126.11 | 12,262.05 | 77,863.73 |
16,766.52 |
Din care C+M |
55,214.17 |
11,889.36 | 10,490.69 | 65,704.86 |
14,148.33 |
Pentru varianta II valoarea investiției este:
Varianta II – Clădire intermodală S+P(la nivelul platformei) | Valoare ( fără TVA) | TVA | Valoare ( inclusiv TVA) | ||
Mii lei | Mii euro | Mii lei | Mii lei | Mii euro | |
TOTAL GENERAL | 35,733.57 | 7,694.57 | 6,723.41 | 42,456.99 | 9,142.33 |
Din care C+M | 32,036.11 | 6,898.39 | 6,086.86 | 38,122.97 | 8,209.08 |
Din analiza comparativă a scenariilor (situația existentă și situația în care investiția este implementată) reiese faptul că influența construirii centrului intermodal asupra desfășurării traficului de călători și traficului auto este semnificativă.
Principalul indicator pentru traficul auto, viteza medie de circulație, crește cu aproximativ 35%, atât la nivelul anului 2020 cât și la nivelul anului de perspectivă 2030. De asemenea, durata întârzierilor se reduce cu 66%, acest lucru ilustrând îmbunătățirea fluenței circulației. Fluxurile de circulație se vor manifesta pe lungimi mai scurte, astfel rețeaua fiind încărcată mai echilibrat, având în vedere că în prezent, în vecinătatea zonei centrale există doar 3 traversări ale căii ferate, dintre care doar una este denivelată.
Pentru sistematizarea traficului în zonă, prin proiect se prevăd următoarele lucrări:
a) îmbunătățirea sensului giratoriu existent, la intersecția dintre strada Gării și bulevardul Decebal;
b) devierea străzii Gării pe zona afectată de rampa de acces și realizarea a două străzi de o parte și de alta a rampei;
c) amenajarea Aleei Trandafirilor, pe zona de racord cu strada Gării pe zona unde se deviază;
d) reamenajarea intersecției dintre strada Gării și strada Rodnei;
e) reamenajarea intersecției dintre strada Gării și strada Arțarilor;
f) amenajare sens giratoriu la intersecția dintre strada Industriei și strada Tărpiului;
g) reamenajarea intersecției dintre strada Tărpiului și strada Griviței;
h) devierea străzii Tărpiului pe zona afectată de rampa de acces și realizarea a două străzi de o parte și de alta a rampei;
i) amenajare sens giratoriu la intersecția dintre strada Narciselor și strada Tărpiului;
Pentru realizarea platformei intermodale se prevede realizarea unei platforme supraterane amplasată deasupra căii ferate. Pe platformă au fost prevăzute continuitatea drumului peste calea ferată și spațiu destinat transportului în comun la nivel local, cât și transport regional, inter-regional și chiar internațional, precum și stație pentru autobuze și 6 locuri pentru taxiuri. Platforma supraterană va fi amplasată la o înălțime de aproximativ 10,50 m față de nivelul superior al sinelor de cale ferată.
Colectarea și scurgerea apelor pluviale se va realiza prin amplasarea de guri de scurgere pe platformă, ce vor fi interconectate prin un sistem de tubulatură fixată de structura de rezistență, ce se va racorda la canalizarea existentă.
Structura clădirii centrului intermodal de transport Bistrița va fi o structură metalică cu regim de înălțime parter cu trei deschideri de 5,27 m (interax), cu travei de 5,17 m, respectiv 5,09 m pentru ultima travee. Construcția se va poziționa pe platformă. Clădirea va fi racordată la telecomunicații, electricitate, gaze naturale, alimentare cu apă, canalizare menajeră și canalizare pluvială.
Pentru transportul public, pe sensul dinspre strada Gării a fost prevazută o statie în partea de SE. Transferul pietonilor din această stație către centru intermodal se va face prin intermediul pasarelei pietonale amplasată deasupra platformei la o diferență de 5,00 m.
Pentru accesul persoanelor cu bagaje precum și persoanelor cu dizabilități au fost prevăzute două lifturi, câte unul la fiecare capăt al pasarelei pietonale.
Transportul public dinspre strada Tărpiului va intra pe platformă și va opri în fața centrului intermodal.
Spațiu destinat centrului intemodal va avea 10 locuri de îmbarcare – debarcare autobuze și două locuri de de îmbarcare – debarcare taxi.
Autobuzele și taxiurile nu vor parca pe platforma intermodală, pentru parcarea acestora se vor folosii locurile de parcare ale firmelor de transport din zonă.
Pentru accesul pietonilor au fost prevăzute scări de acces și lifturi in partea de SV. Conexiunea platformei intermodale cu stația CF se va asigura prin intermediul lifturilor de acces și a scărilor. Peroanele și trotuarele pentru deplasarea pietonilor au o lățime de minim 2,00 m și vor fi acoperite.
Pentru protecția pietonilor împotriva vântului, având în vedere că platforma este deasupra căii ferate, platforma se va închide pe exterior.
La nivelul solului pe zona unde în prezent este terminalul transcontainere se va realiza un spațiu ce va avea stație pentru două autobuze articulate utilzate pentru transportul în comun din municipiu, stație taxi – 4 locuri, loc de parcare pentru biciclete și spațiu pentru post TRAFO”.
Cretule, pe strada Romană, între Trandafirilor şi Arțarilor, când ne faci parcare, ca îi vai de capu’ nostru. În spatele blocului S2 de pe Romană s-ar putea construi lejer cel puțin 20-25 de locuri.
Când repari străzile tentativei ăsteia de oraş???
Când mai aduci încă vreo doi investitori de talia lu’ Leoni, aşa încât să mai crească salariile fraierilor care plătesc taxe şi impozite ca să te poți plimba prin Europa şi prin China? Că suntem cel mai sărac municipiu reşedință de județ din Ardeal!
Probabil după ce faci şi „treaba” asta de la Gară…
Vai de capu’ tău dar, mai ales, vai de capu’ ălora care te-au votat…Comunistule.
O investitie inutila, pompieristica si foarte costisitoare. Explicatii 1. Pana in 2050 in Romania vor fi sub 15 milioane locuitori, din care trei sfert vor trai la limita saraciei cu bani de supravietuire de la Stat. Copii vor mai face doar o singura categorie defavorizata care v-a trai la randul ei din alocatiile primite. 2. Trenurile sunt goale , a se vedea cum s-a suspendat SAGEATA ALBASTRA (SIC) care se deplasa pe ruta ILVA MICA – RODNA. Urmeaza si alte desfintari. 3. In tara au intrat in ultimele 6 luni peste 550.000 de roajbe pe patru roti. Romanii chiar daca nu au bani, la masini si celulare si la blide TV nu renunta. Mai sunt cateva firme care transporta romanii care merg la strans CAPSUNI si care in fapt au locatiile lor cu parcari si curti interioare generoase si nu au nevoie de ditamai Autogara. 4. Cu noua(9) milioane de euro se pot face cateva parcari supraterane cu cate 200- 300 locuri de parcare supraterane. 5. Cand se va termina acest mastodont, in zona va fi o mare HARABABURA , si o inghesuiala de nedescris. 6. Ca sa se mai elibereze traficul este suficient sa se redeschida trecerea auto de pe str. ROMANA cu iesire pe str. D. CANTEMIR. 7. In locul trenului de pe Bargaie este suficient a se introduce un METROU modern de suprafata si care sa plece de la SARATEL la B-ta Bargaului si retur in functie de legaturile acceleratelor care pleaca din gara Saratel inspre sudul tarii. Cam asta e povestea pe scurt.
O sa constriasca mai multe parcari da numa dupa ce mai angajeaza niste psd-isti cu rang de inalti sefi. Cred ca amu nu prea mai are personal suficient, sa gandeasca si sa-nfaptuiasca….planuri marete!!!
Traiasca Partidul Comunist, in frunte cu al sau conducator!
Primarul ăsta după ce că e … mai și semnalizează! Offff comentariu editat
Nu cunosc toate detaliile pentru a mă pronunța, dar vreau să spun că:
– este nevoie de o autogară modernă în apropierea statiei de cale ferată, de unde să plece TOATE cursele naționale şi internaționale. Este inacceptabil ca fiecare companie de transport să pornească spre Spania, Italia, Germania de unde vrea ea (adică de pe Bulevard, de la Han etc.)
Despre statia Bistrita Nord ce pot să spun, din punct de vedere al importantei este sub Beclean şi sub Sărățel.
Trenurile rapide, accelerate şi inter city trec prin Sărățel nu prin Bistrița.
Din punctul meu de vedere, Sărățel este Gara Principală a municipiului. Trebuie găsite solutii pt. a asigura transferul bistritenilor spre „autostrada feroviară” care trece prin Sărătel. M-am săturat să vin de la Budapesta cu trenul, să cobor la Sărățel şi să dau telefon după TAXI.
De la Bucuresti la Bistrita ai doar 1 tren pe zi (plecare seara din Bucuresti, ajunge la Bistrita dimineata).
De la Bucuresti la Sărătel ai mult mai multe trenuri pe zi.
Dle Bălan, trecerea de la str Romană n-ar rezolva mare lucru in materie de fluidizare, ba mai mult ar aglomera si ar bloca str Arțarilor… Problema s-ar rezolva simplu, ieftin și rapid prin construirea unei simple si banale pasarele, cu 1 banda/sens, atat si nimic mai mult. Daca ne punem pe treaba, în 3 luni tăiem panglica.
Si d-vs aveti multa dreptate. Puteti sa spuneti acest lucru la dezbaterea pe bugetul orasului pe 2018. Eu ma duc. Va rog sa va faceti si d-vs timp o ora.
Pai daca o sa dureze cat podul berariei nu mai avem sanse decat sa fie inceputa investitia, doar daca mai candideaza, atunci sigur o sa l bata la fundulet pe Nicolae. Are toate sansele sa mai iasa odata. Succes.