Actualitate

Chereji: Se strânge lațul în jurul variantei ocolitoare Sud

”În ședința Consiliului Local al municipiului Bistrița din data de 14.11.2013, la punctul privind aprobarea actualizării Planului Urbanistic General (PUG) al municipiului Bistrița, am avut o intervenție referitoare la varianta ocolitoare (centura prin pădurea Codrișor): “varianta ocolitoare conform art.37 și scopul ei este altul decât cel menționat de doamna arhitect de la firma de consultanță. Nu este de a face legătura între potențiale obiective investiționale din viitor, ci variantele ocolitoare trebuie făcute pentru descongestionarea traficului din localități, pentru protecția mediului și pentru sporirea siguranței circulației pe rețeaua de drumuri expres și drumuri naționale europene, se realizează variante ocolitoare situate în afara intravilanului localităților, pe baza studiilor de trafic”. Am avut aceasta intervenție cu scopul de a opri introducerea în PUG a aberației variantă ocolitoare prin pădurea Codrișor, dar și în urma intervenției arhitectei de la firma Blom Târgoviște care a afirmat că artera propusă va avea un rol important pentru orașul nostru pentru că va realiza legătura între două obiective investiționale viitoare (parcul industrial Sărata și Wonderland). Era clar, de atunci, scopul acestui drum. Dar, în concret, acest fapt însemna o tentativă de deturnare de fonduri publice (declarăm ca facem variantă ocolitoare dar noi vrem un drum de interes local)”, spune preșdintele Asociației Bistrița Civică, Adrian Florin Chereji.

El adaugă că ”avem acum confirmarea adevăratei intenții a administrației OT Crețu de la specialiștii care au întocmit Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD):

”În prima variantă de analiză s-a urmat traseul drumului de ocolire cuprins în PUG Bistrița. De asemenea s-a avut în vedere că accesarea rutei ocolitoare se face la Sărata, iar relocarea în drumul național după localitatea Unirea, înainte de localitatea Livezile. S-au considerat ponderile de fluxuri actuale de trafic: tranzit turisme, camioane și autobuze, rezultând pe baza criteriului Origine-Destinație următoarele: Se observă din prima analiză că volumele de trafic preluate sunt mai modeste, sub 2800 autoturisme, 380 camionae și 160 autobuze (volume de trafic raportate la 24 ore). Dacă păstrăm prelungirea Drumului Cetății propusă, se observă că descărcarea se face pe Calea Moldovei, fără a aduce modificări majore pe rețeaua considerată. Analizând efectul drumului de ocolire propus în cadrul PUG se constată că nu va ajuta prea mult descărcarea Drumului Moldovei și, în final, eficiența acestuia va fi mai mult locală, reprezentând o alternativă de deplasare pentru cei din zona în care urmează să se materializeze proiectul.

Diagrama Flow Bundle arată volumele globale efective ce vor încărca varianta de ocolire propusă și aici rezultă încărcări sub 2180 vehicule în 24 ore, ceea ce indică o eficieță redusă a alternativei. Analiza „drumul critic”, prin izocrona deplasărilor auto, exprimă cel mai clar care sunt premizele derulării traficului pe varianta de drum propusă. Astfel a rezultat că drumul are o eficiență de cca 50% dpdv al atractivității. După cum se poate observa din izocrona (linia roșie), fluxurile de vehicule vor urma calea orașului și vor utiliza mai puțin ieșirea directă la Livezile. Este de altfel de așteptat să se întâmple astfel în condițiile în care s-a respectat numărul de poduri existent și ceea ce ar duce la o încărcare mai semnficativă este vitorul pol de mărfuri preconizat a se dezvolta. Calea Moldovei va rămâne în continuare un drum foarte încărcat și va fi preferată în deplasările de tranzit”.

Cred că lucrurile sunt foarte clare. Pentru această aberație s-ar fi cheltuit foarte mulți bani, s-ar fi distrus un loc de agrement foarte important pentru bistrițeni (pădurea Codrișor) și nu s-ar fi realizat scopul unei variante ocolitoare, acela de a descongestiona traficul din localitate. Din peste 12.000 autovehicule care tranzitează Bistrița, acest drum ar prelua sub 20%, deci nu și-ar realiza scopul pentru care ar trebui construit. PMUD poate fi consultat pe siteul Primăriei Bistrița. Pentru ambițiile primarului s-au cheltuit o grămadă de bani: Studiul de fezabilitate realizat de IPTANA privind varianta ocolitoare, referendumul din septembrie 2013, procesele pe rol la diferite instanțe, blocarea a câtorva sute de bistrițeni pentru construcții sau tranzacții imobiliare în zonă, etc.”.

18 comentarii

  • Florine cearta ta cu primaria a vaduvit orasul de posibilitatea de a avea o centura ocolitoare care sa descongestioneze orasul de trafic.Esti multumit cum se circula acum in oras.Teoria ca padurea Codrisor ar fi afectata este falsa.Cati bistriteni viziteaza celebra padure? Iti place cum arata aceasta padure.Austria si Italia au taiat muntii in lung si in lat si au facut sosele.Noi facem din centura o lupta politica.

    • xxxxxx, citeste ce spun specialistii, nimeni nu poate fi multumit de cum se circula prin oras, dar varianta ocolitoare trebuie facuta pe acolo pe unde sa preia traficul de tranzit.

    • Discutii de 2 lei… concret nu se face nimic!! Asta e realitatea!!! nu facem nimic… ok… ca unii au idei trasnite…ce drak sa faci? l-a votat lumea si o sa-l voteze iar!!!
      Bun, l-a votat lumea cu ajutorul incendierii bisericii, asta-i alta poveste… nici cel de dinainte nu a facut mare lucru!!!
      Chereji, da, a facut… a asfaltat bulevardul de la secu’ la han…
      Nu zic ca cineva-i prost pentru ca toti oamenii sunt destepti (in felul lor!) da FACETI DRAKULUI CEVA CONCRET!!! lasati papagalismul si faceti ceva… prin acest ceva, nu ma refer la a face poteci cu lopata in Padurea Codrisor… ma refer la a face CEVA MARET… CEVA CE SA ARUNCE BISTRITA INAINTE CU ZECI DE ANI!!! altfel tot un orasel de provincie plin cu tarani o sa fim… si o sa cumparam vitei din targuri….

    • …si pe unde e acest traseu? E acolo unde vrea muschii unuia sau al altuia, asa e?, iar specialistul, IPTANA si beneficiarul acestui drum, adica, CNADNR-ul sunt ignorati, parerea lor nu conteaza.

    • nu Dorule, e pe nicaieri…. ai perfecta dreptate, eu iti dau si like la comentariu!!! decat sa fie pe acolo pe unde vor muschii unora… mai bine sa nu fie deloc… … mda… romanii si a lor capra…sau mai bine spus daca nu-i cum vreau eu, atunci deloc…

  • Primarul Cretu, pe care nu-l da inteligenta afara din casa, este un individ mediocru care se ocupa de gainarii (vezi mutarea statuilor, mutilarea copacilor cu drujba, mulajele de struti, ouale si merele de plastic) . Referitor la centura ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul orasului, in cea mai linistita zona la mai putin de 500 m de parc , de casa de cultutura, de stadion si pe la poarta spitalului TBC. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, aceasta avand avantajul de a prelua si traficul de pe DN 17C inainte ca acesta sa ajunga in oras. Varianta ocolitoare pentru trafic greu prin nord care sa porneasca din DJ 151 deviata pe la firma Leoni apoi pe dupa cartierul subcetate, pe la Statiunea pomicola facand jonctiunea cu DN 17C de unde descarca traficul de tranzit dupa care se indreapta catre iesirea din Unirea spre Livezile. O prelungire de cca 5 km pe Valea Magherusului ar putea prelua si traficul de pe DN15A, undeva intre Crainimat si Sieu Magherus.
    Cretu a ramas blocat in centura Bistrita-sud, cu pretul distrugerii Padurii Codrisor. El nu vede decat interesele personale- sa treaca drumul pe langa pamantul lui din Zavoaie. In rest nu conteaza ca taie padurea Codrisor, ca trece pe langa parcul proaspat reabilitat, ca de fapt este centura “ocolitoare” care nu ocoleste nimic. Solutia este o tampenie, deoarece nu rezolva problema traficului de pe DN 17C, care ramane prin oras.
    Pe de alta parte, dealul Codrisor este confruntat cu mari fenomene de alunecare de teren. Se stie ca zgomotul, trepidatiile si vibratiile produse de trafic favorizeaza fenomenul de alunecare. Chiar si acolo unde terenul este stabil, un trafic intens produce miscari in scoarta terestra care provoaca fisurarea peretilor caselor din apropiere. Este la fel de bine cunoscut ca protectia cea mai buna impotriva alunecarilor de teren este asigurata de padure. De aceea cea mai buna solutie pentru „vitalizarea” zonei din stanga raului Bistrita este pastrarea Padurii Codrisor si amenajarea unei artere de circulatie pe malul apei. Eventual pentru consolidarea dealului Codrisor, un zid de sprijin la poalele padurii, prevazut cu gauri de drenare a apei de infiltratie ar putea fi luat in considerare.

  • „Câinele moare de drum lung şi prostul de grija altuia”. Pana la urma Centurile ocolitoare nu intra in atributiile primarului. Si totusi Cretu o tine langa cu centura (ne)ocolitoare prin padurea Codrisor si se da de ceasul mortii cand nu ar fi treaba lui. In ciuda evidentelor ca lupta pentru o cauza pierduta, el mai spera si acum. Este adevarat ca speranta moare ultima, numai ca in cazul lui Cretu mai degraba e vorba de teama decat de speranta. Iata ce declara prin 2010, Dorina Tiron pe vremea cand era directorul general al CNADNR,:
    -beneficiarul nu poate să îşi asume acum riscul de a renunţa la Varianta II Sud a centurii ocolitoare Bistriţa, cu atât mai mult cu cât proiectantul, SC IPTANA SA, a încasat deja nişte bani. „Dar, atenţie, noi am plătit nişte bani pentru proiectare. (…).
    -( redactor – Vreţi să spuneţi că proiectantul a încasat nişte bani până la ora actuală? )
    -Păi singur că a încasat, nu-i normal? Doar şi-a făcut treaba până acum. A obţinut avize, autorizaţii aproape de la toată lumea”.
    Numai ca acele avize si autorizatii au fost anulate in instanta, iar acum cineva ar putea fi bun de plata.

  • Pai asta e mai Emile,zici bine ce zici „un drum la poalele delului sa consolideze fenomenul de alunecare de teren”pai asta e,ce crezi ca aceasta centura, o fac aia de la CNADR prin varful dealului? Tu esti impotriva la ceva cu,care esti de fapt de accord.Chereji s-a trezit iar in cap cu centura.”FACETI DRACU CEVA CONCRET”,de galgara m-am saturat.

  • Nu-i prima data cand cand pe Cretu il caracterizeaza lipsa de coerenta in gandire. De altfel el s-a remarcat in actiuni fara cap si fara coada (vezi parcarea amenajata din spatele ansamblului Sugalete unde a bocat accesul). La fel si in cazul centurii (ne)ocolitoare prin Padurea Codrisor, incoerenta in gandire este alarmanta. Aceasta vine de nicaieri si duce spre nicaieri. Cretu nu tine seama nici de faptul ca incepand din 27 februarie 2016 s-a introdus limitarea vitezei la 50km/h pe DN17 între Bistriţa și Mureşenii Bârgăului. Aceasta solutie de compromis a fost luata avand in vedere ca satele de pe Valea Bargaului prezinta o dezvoltare tentaculara unindu-se intre ele si practic de la Josenii Bargaului si pana dincolo de Tiha, circulatia auto pe DN17 are un regim de „interiorul localitatii”. De aceea, solutia pe termen lung este un drum ocolitor pentru toata portiunea de la Bistrita pana la Tiha Bargaului. De altfel si in Master Planul de Transport este prevazut drumul Trans Regio „TR Bucovina” care include si tronsonul Vatra Dornei – Bistriţa in lungime de 71 km. Ei bine, si centura ocolitoare a Bistritei trebuie sa tina seama de o viziune unitara in raport cu celelalte caregorii de drumuri incluse in varianta finala a Master Planului de Transport.

  • Cred ca DNA se apropie, prea multa coruptie, prea multe interese.
    Din cauza intereselor personale unui grup restrans de mahari ai zilei, Bistrita e vaduvita de adevarata centura ocolitoare.
    Cretu-i knock-down!

  • Pai primarul o tine langa desi e constient ca inca doua legislatii si nu finalizeaza centura, daca podul berariei a durat aproape 4 ani si inca nu e finalizat atunci ce sa mai vorbim de centura neocolitoare.va dativseama cat timp trebuie ?asa ca euvcred ca nu conteaza . Importante sunt sf-urile, exproprierile.

    • Nu are treaba primarul cu finantarea variantei sau cu finantarea lucrarilor. Se vede ca nu pricepeti nimic din toata povestea, lucrarea fiind o investitie a celor de la CNADNR, iar daca nu primeste toate aprobarile cerute de lege investitia nu se va face. Ce este asa de greu de priceput. Am vizitat de mai multe ori Italia si o portiune de autostrada trece deasupra unui cartier de locuinte in Genova si nu cred ca s-a facut atata caz , au fost constienti ca lucrarea trebuie facuta si gata.

  • Primarul Cretu are dreptate! Cei care colbotesc si chicotesc acum,nu se gandesc la generatiile viitoare! Daca acum nu vom exploata oportunitatile care ne apar ,vom fi pierduti pt ff mult timp de acum incolo!

  • Oare intamplator stabii Bistritei (stiu ei care is aia) au cumparat terenuri pe unde ar trebui sa treaca centura lu Cretu? 20 hectare inainte de Viisoara, 4 hectare la wonderland, cretu are 60 ari pe traseul centurii. Nu binele orasului ii mana in lupta sa faca centura asta, ci interesul lor personal. Bistriteni treziti-va!

  • Nu-i prima data cand primarul recunoaste că poseda teren în zona pe unde va trece centura 2Sud. Iata ce declara acest individ inca in anul 2009: “Da, am acolo 45 de ari, cumpărați prin 2000-2001. Dacă va fi să îl vând la un preț bun, normal că îl vând. Soția l-a moștenit de la socrul meu, din câte știu sunt deja făcute actele de împroprietărire”. Cu alte cuvinte, in mintea primarului, prioritatea nu este rezolvarea traficului de tranzit prin soseaua de centura ci modul in care aceasta poate sa contribuie la cresterea valorii terenului pe care il detine. Restul nu conteaza. Singur recunoaste ca varianta 2Sud preia doar 60% din traficul greu, restul de 40% care provine de pe DN17C ramane in continuare prin oras. Nu conteaza nici faptul ca varianta 2Sud trece prin Padura Codrisor si aduce poluarea in zonele de agrement deja existente (Parcul orasului, Parcul Tineretului, Lacul de agrement MHC). In plus Dealul Codrisor este predispus la alunecari de teren, fapt pentru care aproape jumatate din suma vehiculata este prevazuta pentru consolidare. Cu acei bani de consolidari s-ar putea construi in plus, pe un alt traseu inca vre-o 10 km de sosea si astfel tranzitul ar putea fi scos total inafara orasului. Evident, cu mai putina ipocrizie si demagogie din partea primarului si cu mai mult bun simt din partea sa.

  • Tot Varianta Monariu-Jelan ramne singura posibila.

    Daca vrem ca Bistrita sa nu ramna on oras mediocru trebuie sa ne miscam repede sa facem aceasta investitie.
    Altfel o sa ne-o ia alti inainte si noi ”tot pe loc pe loc”. Nu departe de noi Becleanul va avea Varianta Ocolitoare inaintea noastra, si nu mai vorbesc de orasele serioase din Romania care deja au Variante Ocolitoare NOI.

    Dar noi „tot pe loc pe loc”

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.