Actualitate

Comercianţii din centrul istoric se plâng că turismul e la pământ. Ce vor să facă

„Turiştii străini care vin la Bistriţa sunt nişte oameni în vârstă, în jur la 80 de ani, coboară din autocar, ies, se învârt pe lângă Biserica Evanghelică şi pleacă. Nu sunt potenţiali clienţi ai zonei noastre”, au constatat, cu regret, membrii Asociaţiei comercianţilor din centrul vechi, reprezentată de Ioan Miclea.

La o întâlnire organizată de municipalitate pe tema revitalizării centrului istoric, Ioan Miclea a spus: „Turismul la noi, în Bistriţa, este la pământ. Ne-aţi mai trimis o solicitare să vă dăm cam câţi clienţi străini de Bistriţa avem, turişti şi aşa mai departe, dar majoritatea clienţilor noştri, 90-95%, sunt localnici. Turişti sunt cam 0,1%-0,2%. Eventual vin la o cafea şi pleacă mai departe. Turiştii care mai vin sunt nişte oameni în vârstă, la 80 şi ceva de ani. Coboară din autocar, ies, se învârt pe lângă Biserica Evanghelică şi pleacă. Nu sunt potenţiali clienţi ai zonei noastre”, a spus Miclea.

Ca să atragă clienţi, comercianţii din această zonă s-au gândit să organizeze o noapte a magazinelor deschise: „Putem încerca tot felul de activităţi de genul acesta să atragem clienţii. Când se fac evenimente de tipul Zilele Bistriţei, Nunta Zamfirei, cade 90% din comerţul din magazine. Este lume pe pietonal, dar nu sunt clienţi ai noştri. Este bine că se fac, fiindcă vin oamenii, văd papucii mei, de exemplu, şi a doua zi vin şi cumpără. Trebuie să aducem oamenii în centru”.

O problemă identificată de comercianţi este acesul în această zonă, dorinţa lor fiind să nu se mai instaleze niciodată cortul în zona centrală: „Noi vrem ca toţi clienţii noştri să aibă acces facil în această zonă. Nu vrem să se facă parcări în Piaţa Centrală sau în zona pietonalului Liviu Rebreanu. Am avut o întâlnire cu domnul primar Creţu şi am ieşit în teren. Am încercat să identificăm câteva locuri de parcare în zonele respective. Este unul pe Aleea Vlahuţă pe care l-am văzut cu domnul primar, parcarea de pe Lupeni care e mai puţin utilizată fiindcă nu este un acces direct spre Piaţa Centrală. Am vorbit cu domnul Creţu să se facă măcar un culoar, după ce ai parcat maşina să ieşi pietonal în piaţă, dar se opuneau nişte locatari. Dânsul ne-a spus însă că problema se va rezolva”, a spus Miclea.

Asociaţia comercianţilor din centrul vechi a fost înfiinţată în 1998, iar Ioan Miclea susţine că a avut o bună relaţie cu municipalitatea, aceasta degradându-se doar în timpul mandatelor actualului edil, Ovidiu Creţu: „Asociaţia numără circa 30 de membri, a fost înfiinţată pe vremea domnului primar Pavel Popescu când s-au cumpărat spaţiile din centru. E activă, ne întâlnim la o lună-două. Domnul Creţu a venit şi ne-a retezat orice elan. Noi am fost la multe întâlniri cu administraţia, însă dacă nimeni nu ne-a ascultat, am renunţat să mai încercăm să discutăm cu edilii”, a spus Ioan Miclea,  administratorul SC Claudia Star SRL care deţine trei magazine în zona centrului istoric.

Iulia Echert, proprietara unei ciocolaterii, membră a aorganizaţiei, a venit cu ideea ca Primăria Bistriţa să aibă nişte tineri voluntari pregătiţi să fie ghizi şi să deschidă punctul de informare de pe pietonal.

Primăria Bistriţa vrea să facă o hartă a tuturor magazinelor din centrul istoric. Aceasta ar urma să fie tipărită, dar şi online ca să poată fi accesată de pe dispozitive mobile.

9 comentarii

  • Un număr de 32.000 de locuitori ai județului BN au plecat la muncă in străinatate. Cand intră in magazinele din centrul oraşului, voi credeți că sunt localnici, dar ei sunt turişti, in vacanță.
    Fiecare bistrițean plecat singur prin lume, aduce cu el in vizită la Bistrița incă 3 persoane (soție/soț, copii) asta inseamnă 128.000 turisti străini (de origine română) pe an.
    -am fost la Librăria George Coşbuc
    -am fost in turnul bisericii
    -am fost la magazinul cu haine Nike si Adidas
    -am fost la terasă
    -am fost la ceasornicar
    -am fost la bijutier
    -am fost la Atelierul de Cafea
    -am fost la Cofetăria Cristina
    -am cumpărat o cămaşă (99 lei) intr-un magazin de lângă biserică
    -am fost la Crama Veche
    Nu este uşor să ştii care este localnic şi care este turist.

    • Va asiguram ca avem o mare pretuire pentru clientii nostri care vin din alte zone ale tarii sau care se reîntorc acasa din străinătate.Reusim in mare parte din cazuri sa-i identificam tocmai de aceea ii consideram „de-ai casei” si ne bucuram sa ne treaca pragul.Din păcate din articol nu reiese poate situatia in ansamblu.Se gândesc niste „proiecte” fără impact semnificativ care nu fac altceva decât sa consume banii publici aiurea. Exista initiative oarecum similare care functioneaza chiar foarte bine, cum sunt revistele „zile si nopti” pe care pe gasesti cam peste tot.Pe scurt încearcă sa „acopere cu hârtie igienică” problemele reale si sa inchida gura celor putini care mai au curajul pe munca lor sa stea in picioare!!Trist e ca nu exista viziune dar nici dorinta…pana la urma „ciupelile” mici sunt singurul orizont spre care privesc administratorii multor orase din Romania.Grindeanu le-a deschis pofta si mai tare aseara.

  • Se vorbeste despre „revitalizarea centrului istoric al municipiului Bistrita”. Pai, conditia ESENTIALA pt. acest lucru e asigurarea unei fluiditati a traficului auto, macar pe un perimetru bine stabilit care sa asigure accesul facil in aceasta zona si crearea de locuri de parcare auto . Prin ingradirea accesului auto,montarea acelui cort monstruos sau a scenei mobile pt. diferite evenimente, nu putem vorbi despre o „revitalizare”, ci despre o izolare a acestei zone. Comerciantii din zona, simt cel mai bine pulsul in acest sens, direct de la clienti, care se plang ca nu gasesc locuri de parcare sau trebuie sa parcheze prea departe de obiectivele care-i intereseaza. Din acest motiv, renunta si se orienteaza spre alte zone ale orasului. Nivelul vanzarilor din comert, scade de la an la an, se afla pe o panta descendenta , multe firme si-au inchis portile, au dat faliment si ca dovada, se pot vedea o multime de spatii comerciale inchise, sau cu anuntul in geam „de inchiriat”. Daca nu se vor gasi solutii fiabile urgente, vom asista in curand la o zona moarta, in care vor circula doar cei ce locuiesc in acest loc, si nicidecum la un centru activ, efervescent si plin de viata pt. acest frumos oras, emblematic pt. Transilvania. Cei mai in varsta, care suntem de 3-4 generatii, sau chiar mai mult, stim exact cum arata orasul mai de mult, plin de viata, animatie si efervescenta. Ma bucur totusi, ca lucrurile au inceput macar sa se „miste”, sper ca toti cei ce se ocupa de acest important proiect, sa aiba capacitatea necesara , discernamantul si forta necesara de a gasi solutii viabile si de succes pt. rezolvarea cat mai urgenta a acestui obiectiv.

  • Prietene Dorel. Vicele CRISTIAN NICOLAE are o viziune asupra acestui aspect legat de PIETONAL. Merita sa ne intalnim cu dansul si sa o discutam. Nu imi plac deloc sti bine pesedistii, dar omul asta are o alta constructie si merita sustinut, iar noi bistritenii sa ne facem bine temele.

  • Mai trebuie ca inutila Politie Locala sa stranga cersetorii din zona. Costan isi face veacul pe acolo de ani de zile, si destui altii pe langa el.

  • Sunt neutru din p.d.v. politic, dar am o reala stima pt. toti cei ce se implica pozitiv in rezolvarea problemelor pt. cetateni si pt. orasul Bistrita si ma refer aici concret la D-nul BALAN MARIUS, a carui voce ar trebui ascultata mult mai atent si a baga in seama ce spune Domnia Sa. Il vad ca un cunoscator bine informat al acestor locuri si care cunoaste realitatea din teren mai bine decat multi altii, de aceea consider ca trebuie sustinut efectiv. Vreau sa precizez foarte clar, ca nu fac loby pt. nimeni, nu am nici o simpatie pt. cineva anume, nu am interese personale, dar pt. niste oamenii care chiar isi doresc un lucru bun pt. orasul asta, care se implica activ si-si consuma energia pozitiv pt. viitor, am tot respectul! Trebuie sustinuti de noi toti si ajutati! De oameni din astia avem nevoie, mai ales in aceasta perioada!

  • Chestiunea e foarte simpla. Pe pietonal ar trebui sa existe doar baruri, cafenele, terase, cofetarii, bistrouri si localuri de acest gen, ca sa fie si turisti si clienti locali. Nu magazine de haine second hand, sau de electrice, sau de haine si papuci fabricate pe vapor si alte tampenii. Aici primaria poate sa intervina foarte usor.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.