Stimaţi consilieri locali ai municipiului Bistriţa, în legătură cu proiectul de hotărâre sus menţionat, vă rugăm respectuos să îl respingeţi pe baza următoarelor motive:
a) convocarea populaţiei locale la un referendum şi solicitarea de a se exprima un vot pozitiv sau negativ asupra unei întrebări prin care se doreşte nerespectarea legii, nu este legală. Astfel, conform prevederilor OG 43 privind regimul juridic al drumurilor: „art. 37, (1) Pentru descongestionarea traficului în localităţi, protecţia mediului şi sporirea siguranţei circulaţiei pe reţeaua de drumuri expres şi drumuri naţionale europene se realizează variante ocolitoare, situate în afara intravilanului localităţilor, pe baza studiilor de trafic. Accesul spre aceste variante ocolitoare se realizează numai prin intermediul unor drumuri care debuşează în intersecţii amenajate corespunzător volumelor de trafic.” Nerespectarea acestei prevederi legale nu poate fi subiectul unui referendum local.
b) conform prevederilor sentinţei civile nr 409/2011, Hotărârea de Consiliu Local nr 151/2010 a fost anulată. Deşi primarul municipiului Bistriţa, şi nu numai, consideră că a fost anulată doar HCL 151/2010 şi nu traseul variantei ocolitoare, vă supunem atenţiei o parte dintr-o altă sentinţă care a făcut obiectul aceleiaşi variante ocolitoare, în cadrul dosarului 6116/112/2011: “S-a statuat în mod irevocabil de către instanţa de judecată că hotărârea de consiliu local prin care s-a dat acordul pentru realizarea variantei de ocolire a mun. Bistriţa varianta 2 sud este nelegală, traseul adoptat fiind în contradicţie cu normele legale. Aceasta deoarece, contrar susţinerilor pârâţilor, prin sentiţa civilă nr. 409/27.04.2011, pronunţată de Tribunalul Bistriţa-Năsăud în dosarul nr 8117/112/2010, devenită irevocabilă prin decizia Curţii de Apel Cluj pronunţată în şedinţa publică din 21.10.2011, s-a anulat HCL nr 151/2010”. Aceeaşi sentinţă mai spune: “În situaţia în care se continuă demersurile pentru realizarea variantei de ocolire Bistriţa în varianta 2 sud care a fost constatată de instanţa de judecată ca fiind nelegală, persoanele interesate au posibilitatea să solicite în instanţă desfiinţarea actelor emise în acest sens.” Precizăm că, la solicitarea dumneavoastră, sentinţa din care am citat paragraful de mai sus se poate pune la dispoziţie.
c) în aceste condiţii, aşa cum chiar instanţa de judecată spune, o eventuală HCL prin care se decide supunerea la votul popular al unei probleme ilegale va fi atacată în instanţă. Mai mult, vom solicita instanţei de judecată recuperarea integrală a costurilor pentru acest referendum, în solidar, de la primar, toţi consilierii locali care vor vota favorabil şi de la persoanele care vor contrasemna pentru legalitate.
d) aşa cum poate ştiţi, această variantă ocolitoare a făcut obiectul unei plângeri către Comisia Europeană. În ultima scrisoare pe acest subiect, se spune: “ţinând seama de cele mai recente informaţii, proiectul este blocat la nivel naţional, iar beneficiarul nu a solicitat nicio rambursare a cheltuielilor pentru varianta ocolitoare Bistriţa. Până în prezent nu au fost plătite sume din fonduri UE pentru acest proiect. …. În cazul în care vom primi o cerere de plată referitoare la proiectul de variantă ocolitoare Bistriţa, vom verifica foarte atent conformitatea acesteia cu normele naţionale şi ale UE.” Cum consideraţi dumneavosatră că se vor mai face plăţi din fonduri comunitare pe această variantă?
Referitor la varianta de ocolire, mai facem următoarele precizări:
1) autoritatea contractantă şi beneficiarul lucrărilor nu este Primăria Bistriţa, ci CNADNR, care va gestiona în întregime fondurile acestui proiect, indiferent de locaţia acestuia.
2) având în vedere dimensiunea contractului precum şi imposibilitatea de a cere ca doar firmele locale să depună oferte, posibilitatea ca o firmă locală să câştige lucrările de construire nu există.
3) firmele locale ar putea, în cel mai bun caz, să subcontracteze lucrări, dar acest lucru ar fi valabil şi pentru o altă variantă ocolitoare nu doar varianta 2 sud.
4) suma vehiculată ca despăgubiri pentru exproprieri, peste 23 de milioane de euro, este de fapt suma aferentă tuturor celor 7 variante ocolitoare din pachetul din care face parte şi Bistriţa (lucru care poate fi oricând confirmat de către CNADNR, doar să fie solicitat), respectiv proiectul POST 2009/2/1/001. Astfel, în Condiţiile Generale ale Contractului de Finanţare „Pregătirea de construcţie a variantelor de ocolire Ştei, Aleşd (sud şi nord), Miercurea Ciuc, Gheorghieni, Bistriţa, Huşi, pagina 26, la Detalierea estimativă a cheltuielilor pe categorii, art 2a, se prevede o sumă pentru achiziţia terenurilor pentru întregul proiect, de 70.568.280 lei, ceea ce se poate verifica, sumă care, împreună cu costurile necesare identificării terenurilor şi procedurilor legale, şi TVA aferent, ajunge la un total de 85.655.931 lei (respectiv 23.531.849 euro).
Mai mult, în conformitate cu prevederile Legii nr 3/2000, „Art. 14., (2) Cetatenii sunt chemaţi să se pronunţe prin „DA” sau „NU” asupra problemei supuse referendumului, decizând cu majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale respective.”, se poate supune votului popular doar o singură întrebare, pentru a putea fi corect cuantificat rezultatul acestui vot. În consecinţă, introducerea a două probleme pentru organizarea referendumului este, de asemenea, ilegală.
Faţă de cele expuse mai sus, afirmaţii care pot fi oricând probate, vom considera că sunteţi în deplină cunoştinţă de cauză şi nu veţi putea invoca faptul că nu aţi fost informaţi asupra acestor nelegalităţi.
Vă rugăm respectuos să vă exprimaţi votul negativ asupra acestui proiect de hotărâre de consiliu local.
Cu stimă, Mariana Nacu, Crăciun Silivan şi Gagea Maxim
Orbit de interese personale marunte, primarul Cretu, metaforic vorbind, nu vede padurea din cauza copacilor, carora, de data asta la propriu le-a pus gand rau. Dupa ce a terminat de macelarit cu drujba copacii de pe strazi si din parcuri, lasandu-i fara ramuri, acum vrea sa defriseze Padurea Codrisor pentru a face loc in mod fortat tocmai pe acolo (prietenii stiu de ce) centurii „ocolitoare” a orasului.
O chestiune tehnica de o asa mare complexitate cum este centura ocolitoare nu poate fi decisa prin referendum. Aici e nevoie de cuvantul expertilor. Pe de alta parte, este cel putin lipsit de logica, daca nu chiar perfid sa supui unui referendum aceeasi varianta care a fost respinsa in instanta printr-o hotarare definitiva si irevocabila, cand exista totusi mai multe alternative. Aceasta cramponare arata de la o posta existenta unor interese personale meschine, sacrificand orice pentru ele.
Cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (centura si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.
In privinta centurii ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul Bistritei. Ba mai mult dupa ce ocolesti localitatea Viisoara, este o ineptie sa faci poduri si viaducte peste dealul Codrisor ca sa introduci cu orice pret traficul greu in oras. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, din drumul Sigmirului, cu ocolire pe dupa Leoni si pe dupa cartierul Subcetate, pe la Statiunea Pomicola, cu traversarea DN17C de unde preia traficul greu si de tranzit, sa se indrepte catre iesirea din Unirea spre Livezile. Chiar si o varianta combinata (dupa modelul centurii Clujului) care sa ocoleasca Viisoara pe la sud pana in zona Zavoaie dupa care sa se indrepte spre nord incluzand in executie si Podul Berariei, dupa care sa urmeze strada Sigmirului peste pasarela veche, apoi pe actuala centura pana la Valea Castailor de unde sa ocoleasca pe dupa Liceul Agricol pe la Leoni cu traversarea DN 17C in zona Pensiunii Morariu si continuarea spre iesirea din Unirea catre Livezile, ar putea fi mai buna decat tampenia cu sacrificarea Padurii Codrisor.
„Cetateanul ” Gagea Maxim ? Cui isi adreseaza scrisoarea, lui insusi in calitate de consilier oportunist ? Mare nesimtire !
Apreciez scrisoarea celor trei cetăţeni. Conţinutul este documentat şi la obiect. Vă doresc succes în lupta cu domnul Creţu. Deşi sunteţi dezavantajaţi de faptul că acesta este pe o poziţie de decizie (şi din câte am auzit nu acceptă şi alte păreri), dumneavoastră cei trei dovediţi fermitate şi cunoştinţe temeinice pentru a-l putea opri.
Lasati-ne domnule cu aberatiile voastre ! V-au murit laudatorii de va laudati singuri ? Va puneti voi postari sub alte nume ? Penibililor ! Uite ce sustinere aveti, toata Bistrita a sarit cu comentarii si sa va ia apararea „competentiilor” si „documentatilor” ! Macar prof Florin I Bojor vine cu intrebari clare „pe care varinta o vreti: Nord 1, Nord 2, Nord 3, Sud 1, Sud 2, Sud 3, etc”.
Doamnaaaaaaaa Marianaaaaaaa,sunteti peste tot,sunteti disparata asa-i?Ma bucur foarte tare.He de astfel de oameni are tara nevoie,inversunati sa nu se faca nimic,de ce sa se faca ceva?Mi-ar palce sa va vad fata atunci cand vor dudui buldozerele,oauuuu ce mi-ar place.Cu voi trei sau fara voi Bistrita va merge inainte.LA REFERENDUM
hai marie la referendum sa votam „DA”! pe 29 septembrie vei astepta in zadar la scoala din Unirea sa ti se deschida usa! sau vrei in octombrie? poate in noiembrie? poti sa astepti si pe 31 decembrie daca vrei tu!
Posteaza asteptand sau asteapta postand!
(Doamna?) Maria, cu parere de rau constat ca exista astfel de exemplare care doresc din suflet sa se distruga totul pentru satisfactia personala de a vedea murind capra vecinului. Aruncati o privire la poporul turc, in stare de o revolutie pentru a impiedica distrugerea unui parc din Istambul. Ei sunt constienti ca pudurea este plamanul planetei, si daca il distrugi, iti distrugi viitorul. Or fi avand unii si interese personale in a pastra padurea, dar sa sustii interesele dubioase ale altora doar ca sa-ti fie satisfacuta rautatea – e ceva incalificabil, demn de o persoana inculta. Oare nu aveti copii? Nu va intereseaza de loc viitorul lor? Veti fi satisfacuta cand camioanele de tonaj mare vor face ca incet – sau mai repede, dealul sa se surpe? Veti putea fi mandra de „inteligenta” de care dati dovada. Nu mai vorbesc de modificarile climatice grave, care afecteaza deja planeta. Nu va treziti oare niciodata? Ganditi-va, a merge inainte nu inseamna a distruge mediul, inseamna a gasi solutia optima din toate punctele de vedere. Si care exista. Bistrita nu poate merge inainte cu oameni ca dvs. Mai meditati putin daca doriti binele orasului. Moartea caprelor vecinilor nu aduce prosperitate nimanui.
Nu o mai bagati in seama ca are probleme cu capul !