În octombrie 2013, o instanţă a Tribunalului Bistriţa-Năsăud la care Mariana Nacu, Maxim Gagea şi Silivan Crăciun au cerut suspendarea avizului de mediu dat de Agenţia de Protecţie a Mediului Bistriţa-Năsăud pentru noul Plan Urbanistic General al oraşului în care este inclusă şi centura de sud a respins acţiunea în contencios administrativ formulată de cei trei în contradictoriu cu pârâta Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud, ca neîntemeiată. Cei trei au făcut recurs la Curtea de Apel Cluj.
Un complet al acestei instanţe a decis să admită recursul declarat de Mariana Nacu, Silivan Crăciun şi Maxim Gagea împotriva sentinţei civile nr. 1856 din 22.10.2013 pronunţată în dosarul nr. 4621/112/2013 al Tribunalului Bistriţa-Năsăud pe care o casează în parte şi rejudecând – admite acţiunea formulată împotriva Agenţiei de Protecţie a Mediului Bistriţa-Năsăud.
Potrivit unor informaţii postate pe portalul instanţelor de judecată, Curtea de Apel Cluj dispune suspendarea avizului de mediu nr. 2/28.06.2013 emis de APM Bistriţa-Năsăud până la pronunţarea instanţei de fond. De asemenea, judecătorii au respins şi cererea de intervenţie accesorie în interesul pârâtei formulată de Municipiul Bistriţa şi Primăria Bistriţa. Decizia este definitivă, ea fiind pronunţată în şedinţa publică din 12.03.2014.
Ca urmare, Primăria Bistriţa rămâne fără avizul de mediu pentru Planul Urbanistic General ceea ce o împiedică să continue demersurile pentru amenajarea variantei ocolitoare prin zona de sud a oraşului.
În cadrul referendumului organizat de municipalitate în 29 septembrie 2013, 58,02% dintre alegători au spus că sunt de acord cu construcţia în municipiul Bistriţa, din fonduri europene (174 de milioane de euro), a variantei ocolitoare Bistriţa Sud pe traseul: DN 17 – Parc Industrial Bistriţa Sud – Dealul Cighir – Dealul Codrişor – Complex Wonderland – DN 17. În proiectul variantei ocolitoare Bistriţa Sud, cu o lungime de 14,58 km, sunt prevăzute lucrări de consolidare a Dealului Codrişor în valoare de 69 de milioane de euro, iar de-a lungul arterei vor fi montate panouri fonoabsorbante şi parapete de siguranţă metalice.
Un vechi proverb spune ca “inteleptul invata din greselile altora, desteptul invata din greselile proprii, iar prostul nu invata niciodata.” In problema centurii ocolitoare a Bistritei, primarul insista prosteste pe o solutie care a mai fost declarata ilegala in baza unei hotarari judecatoresti. Si cu toate astea a mai cheltuit in toamna anului trecut 180.000 de lei cu un referendum care s-a dovedit un esec datorita prezentei extrem de reduse la vot. Participarea extrem de redusa la vot nu arata neaparat dezinteresul cetatenilor pentru subiectul respectiv, ci mai curand formularea idioata a intrebarii. Interpretarea absenteismului ar putea fi facuta in sensul ca cetatenii care nu au votat doresc centura ocolitoare dar nu pe traseul 2Sud. Exprimarea procentuala a rezultatelor referendumului nu are nici macar valoarea unui sondaj de opinie unde alegerea esantionului respecta anumite criterii. De aceea, mai sugestiva este analiza rezultatelor in valori absolute. Dintre cei extrem de putini care s-au prezentat la vot, o mare parte au votat impotriva variantei 2Sud. Diferenta dintre cei 6124 care au votat DA si cei 4281 care au votat NU este de numai 1843. Este mai putin decat numarul de semnaturi adunate de Asociatia Bistrita Civica (ABC) pe petitia “Salvam Padurea Codrisor”. Despre ce vorbim?
Chiar daca primarul se mai leaga inca de rezultatul penibil al referendumului, solutia cu centrura ocolitoare in varianta 2 Sud prin Padurea Codrisor este ilegala si sub aspectul prevederilor din din OG 43/1997 republicată:
Art.37. „Pentru descongestionarea traficului în localităţi, protecţia mediului şi sporirea siguranţei circulaţiei pe reţeaua de drumuri expres şi drumuri naţionale europene se realizează variante ocolitoare, situate în afara intravilanului localităţilor, pe baza studiilor de trafic.”
Art. 47. „Pentru evitarea congestionării traficului în afara localităţilor se interzice amplasarea oricăror construcţii care generează trafic suplimentar la o distanţă mai mică de 50,00 m de marginea îmbrăcămintei asfaltice în cazul autostrăzilor, al drumurilor expres şi al drumurilor naţionale europene, respectiv de 30,00 m pentru celelalte drumuri de interes naţional şi judeţean. Prin construcţii care generează trafic suplimentar se au în vedere unităţi productive, complexe comerciale, depozite angro, unităţi tip show-room, obiective turistice, cartiere rezidenţiale, parcuri industriale, precum şi orice alte obiective şi/sau construcţii asemănătoare în care se desfăşoară activităţi economice.”
Din aceasta incapatanare primarului, a fost numai de pierdut. In primul rand, faptul ca nu s-a ales o alternativa rezonabila de traseu a fost cauza pentru care orasul Bistrita a ramas fara centura ocolitoare. In al doilea rand au fost blocate proiecte mai vechi de amenajare a malurilor raului Bistrita si a Dealului Codrisor ca zona de agrement (vezi: P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill) – Trans Form)
Spre stiinta, rezultatul referendumului care a costat 180.000 de lei din banii contribuabilului bistritean:
Prezenţă la vot: 10.554 – 13, 86% dintre alegătorii cu drept de vot.
La întrebarea: „Sunteţi de acord cu construcţia în municipiul Bistriţa, din fonduri europene, a variantei ocolitoare Bistriţa Sud pe traseul: DN 17 – Parc Industrial Bistriţa Sud – Dealul Cighir – Dealul Codrişor – Complex Wonderland – DN 17 ?”, 6.124 DA (58,02%), 4.281 NU (40,56). 149 buletine nule (1,41%)
Mare prostie… Suntem niște rurali de bistrițeni. În loc sa ne bucurăm si sa profitam de fondurile europene, s-au găsit niște egoiști care își urmăresc interesele propri și niște ecologiști ipocriți care s-au ambiționat sa se opună dezvoltării orașului. Tind sa cred ca si Curtea de Apel CLUJ! nu e prea incantata de o Bistrița concurentă propriului oraș, Cluj, in privința dezvoltării!
Cei care nu ati inteles nimic sunteti de fapt rurali si ipocriti ! S-a spus de atatea ori ca cei care se opun, se opun TRASEULUI dorit cu incapatanare de primar ( oare de ce? ) si doresc o centura cu adevarat OCOLITOARE, nu un drum cu 2 benzi, exagerat de scump, care intra in oras, trece prin fata spitalului TBC si ar fi mai aproape de centru decat vechea centura. Daca ati fost pe la Gherla sau Cluj ati pricepe ce e o centura ocolitoare. Daca se insista cu un proiect aberant si ilegal, abia atunci se pierd niste bani ( pe care de fapt nici nu ii avem ) !
58 % din cei care s-au prezentat la vot, de fapt 8,04 % din cei cu drept de vot
( 6124 din 76140 )
Peste tot in tara primariile incalca cu obedienta legile de mediu ,privind padurile apele animalele etc…Cinste acestor cetateni cu spirit civic care se lupta cu un sistem de incompatibili si penali.
Din pacate in spatele acestor „cetateni cu spirit civic” stau in spate partidele politice(PER + PDL) si ce este mai grav functionari publici tradatori(Primaria Bta+ Agentia de Mediu). Dezvoltarea municipiului Bta este o himera.
Domnule ” observator” ar trebui sa observi ca primarul Cretu se lupta in folosul unor grupari de interese economice, ca sa sifoneze bani europeni nerambursabili !
In acest caz, interesul cetateanului bistritean nu mai conteaza! Unde s-au mai vazut imprumuturi bancare ( 50 milioane lei) pentru distractia unei minoritati ( partia de schi ), si aceea vaduvita de caldura din timpul iernii , iar tinerii nu au locuri de munca, strazile sunt neasfaltate, si sunt cartiere care nu au retea de apa !
Cand NU AI BANI , si nu ai un loc de munca, te imprumuti la un vecin ca sa te distrezi la restaurant ?
CRETU ESTE O BELEA COMUNISTA PE CAPUL BISTRITENILOR !
La cat s-a cheltuit pt studii de fezabilitate si pt tot felul de proiecte, pt referendum, ar costa aceasta centura-bulevard prin oras mai bine ar face centura ocolitoare (varianta ocolitoare prin Budac sau nu stiu pe unde dar sa ocoleasca orasul) pt ca de aceea este ocolitoare!
Daca intreba la referendumul pt centura: Doriti alageri anticipate pt Primaria Bistrita? era mai mare prezenta la vot si acum aveam poate alt primar si o centura OCOLITOARE.
D-le Observator; Nu puneti PER in aceasi barca cu baronii si neispravitii din toate celelalte partide. Avem o fisa a postului foarte clara ,bazata pe apararea mediului,si sanatatea urbana. Daca intelegeti un gram de politica ,toate ideile noastre sunt privite si tratate cu dusmanie de grupurile de interese care colcaie ,pe langa administratia romaneasca. Daca nu faceti parte din ei avem nevoie si de sprijinul D-vs.