Actualitate

Cu ce sumă şi de ce firmă e umplut cu pietre DJ 151. Orţan: Metoda e de acum o sută de ani

Drumul Judeţean 151 care face legătura între Bistriţa, prin Sigmir, şi judeţul Mureş, reabilitat cu bani europeni de firma Romstrade, e distrus văzând cu ochii de Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud care a încredinţat aşa-zisa lucrare de întreţinere a drumului firmei sale de casă, LDP, care aruncă nişte pietre aiurea pe carosabil.

Timp Online l-a contactat telefonic pe specialistul în drumuri de la Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud, ing. Alexandru Orţan, ca să afle de ce s-a ajuns la această soluţie primitivă. Vă reproducem întocmai dialogul purtat cu domnia sa.

Reporter: Domnule Orţan, de ce CJ şi-a bătut joc în halul acesta de DJ 151 aruncând aiurea pietre în toate direcţiile? Vi se pare o lucrare demnă de anul 2015?

receptie DJ 151 _3Alexandru Orţan: Va fi o lucrare demnă şi de anul 2225. Eu nu înţeleg ce nu vă place.

E plin de pietre în toate direcţiile, iar cele mai periculoase mi se par cele din curbe.

Acesta este sistemul. Eu nu pot să fac altceva decât ce au făcut cei care l-au inventat. Adică există fenomenul de „pietre alergătoare” care se manifestă odată cu această lucrare. Tovarăşii conducători auto trebuie să fie atenţi, să nu stea în cur unii la ceilalţi şi să-şi spargă parbrizele. E foarte, foarte normal ce se întâmplă. De 40 de ani eu fac asemenea lucrări. Am văzut sute şi mii de km de asemenea lucrări.

Dar suntem în 2015. Aveam un drum bun, cu asfalt în regulă şi v-aţi apucat să aruncaţi aiurea pe el pietre.

Nu puteţi să-mi spuneţi dumneavoastră că e aiurea. Nu aveţi nicio competenţă în sensul acesta.

Nici nu pretind. Am stat de vorbă cu mai mulţi oameni care se pricep şi care spun că nu au mai văzut aşa ceva decât în Bistriţa-Năsăud şi că ar fi nişte metode din comunism.

Nu se pricep. Nu-l întrebaţi pe popa, nici pe primar. Discutaţi cu drumarii.

Bun, spuneţi-mi dumneavoastră care sunteţi drumar de ce e asta o metodă extraordinară de întreţinere a unui drum? De ce aţi aruncat pietre şi nu aţi lăsat asfaltul acela bun pe care se circula foarte bine?

Nu pot să vă explic. Asta ar însemna să mergeţi şi să faceţi şcoală ca să ştiţi ce înseamnă. Eu am învăţat la şcoală chestia asta. Aţi înţeles? De-asta m-a făcut ţara inginer ca să ştiu lucrările care se fac la drumuri. E foarte mare nevoie de această lucrare care se execută după tehnologia ultimă. E o lucrare de întreţinere periodică, acesta este motivul pentru care facem ce facem. Nu am nici vreme, nici disponibilitate să vă învăţ drumuri acum.

Care e tehnologia ultimă, cum se numeşte să o caut pe net?

Nu o căutaţi pe net, căutaţi-o în cărţile inginerilor de drumuri de acum o sută de ani. Va fi şi peste o sută de ani. Mi se pare absolut normal să facem ce facem fiindcă de-asta am propus această lucrare. Este la fel de bun drumul şi acum. Nu văd ce vă surprinde. Nu înţeleg.

DJ 151 _2 DJ 151 _3 DJ 151_4 DJ 151_5

Sunt dungi pe şosea. Locuri în care e asfalt fără pietre, altele cu pietre care sar în continuare. Chiar nu înţeleg de ce era nevoie să aruncaţi pietre.

Vă rog să vă uitaţi cu atenţie că s-ar putea să nu vedeţi ce trebuie. De unde ştiţi dumneavoastră că nu era nevoie să facem lucrarea? Aici nu merge după cum crede fiecare. Aici merge după reguli şi criterii, nu după cum i se scoală la fiecare, scuzaţi-mi expresia.

Sunteţi şofer şi dumneavoastră. Vă place acum să circulaţi pe drum?

Da. Mi se pare drumul foarte bun. Nu am văzut niciun parbriz spart, niciun derapaj, mă uit cu alţi ochi la drumul acesta. Şi văd altceva, o lucrare chiar foarte bine făcută în ultima perioadă. Eu în fiecare zi bat drumul acesta.

Să înţeleg că aşa rămâne, nu se mai toarnă asfalt peste pietre?

Peste vreo zece ani. Până atunci mai facem vreo două din astea. În fiecare an am făcut şi vom face peste tot.

Aţi distrus şi marcajele. Mă îndoiesc de faptul că se vor reface în curând.

Nu vă îndoiţi, se va reface când va fi posibil. Nu pot spune când. Aşteptăm ca circulaţia să-şi facă rolul ei.

Câţi bani a cheltuit CJ pentru această lucrare?

Câţi sunt necesari. Avem contract publicat pe lege. LDP (firma al cărei acţionar unic e CJ -n.r.) execută lucrarea aceasta. Nu a primit-o prin încredinţare directă. A câştigat la licitaţie această lucrare de întreţinere periodică. Anul acesta ne costă 2 milioane de lei lucrarea pe DJ 151 dacă tot vreţi să ştiţi.

Îmi spuneţi totuşi cum se numeşte tehnica?

Tratamente bituminoase de regenerare.

Când a fost inventată, în secolul trecut?

Când au fost inventate drumurile, înainte de Hristos. Când a venit Hristos erau drumurile făcute cu bitum şi cu pietre.

Numai că atunci se circula cu măgari şi noi acum circulăm cu maşini.

Asta e diferenţa, deşi să ştiţi că acum cele mai multe drumuri sunt tratate cu măgarul. Ca să nu aveţi probleme, nu trebuie decât să respectaţi indicatoarele montate pe drum.

Pe drumuri circulă mai mulţi şoferi, domnule Orţan. Unii au cabina la câţiva metri deasupra şoselei, alţii care au parbrizele la nivelul roţilor de la TIR-uri. Ce pot face eu ca şoferul de TIR să nu ruleze cu viteză şi să nu mă bombardeze cu pietre? Autoritatea publică nu are datoria să întreţină un drum pe care să circulăm în condiţii de siguranţă toţi? 

E adevărat că autoritatea trebuie să asigure condiţii pentru toţi şoferii, dar eu nu pot răspunde de activitatea şoferilor de TIR-uri. Drumul e public şi circulaţia e nerestricţionată pentru toată lumea. Eu cu maşina personală circul în fiecare zi şi nu păţesc absolut nimic. Nici parbrizul nu se sparge, nici maşina nu se distruge.

O să vă văd la iarnă când veţi derapa pe pietre în curbe.

Eu nu aş crede, dar rămâne să vedem.

DJ 151_6 DJ 151_7 DJ 151_8 DJ 151_9

 

Recepţia lucrărilor la DJ 151 a avut loc în 7 august 2012. Valoarea totală a proiectului de reabilitare a DJ 151, km 45+810 – 126+712, limită judeţ Mureş – Bistriţa, a fost de 126,6 de milioane de lei, acesta fiind cel mai lung drum judeţean. El traversează 16 localităţi din cinci comune şi municipiul Bistriţa: Sigmir – Blăjenii de Sus – Blăjenii de Jos – Şintereag – Şieu Odorhei – Coasta – Şirioara – Chiraleş – Lechinţa – Vermeş – Sângeorzu Nou – Sânmihaiu de Câmpie – Zoreni – Budeşti – Budeşti Fânaţe – Ţagu până la limita cu judeţul Mureş.

Valoarea lucrărilor executate a fost de 79.839.027 lei, fără TVA. Lucrările de reabilitare şi modernizare au fost realizate de firma Romstrade. Unele dintre lucrări nu au fost terminate, altele nu au fost executate, iar CJ a executat scrisoarea de garanţie de 7,4 milioane lei a Romstrade pentru finalizarea lor. Aceste lucrări au fost scoase la licitaţie în patru loturi, fiind recepționate la începutul acestui an.

În reabilitare au intrat 77,002 km cu o suprafaţă carosabilă de 510,365 mp, 32 de podeţe şi 9.950 metri de parapet. Totodată, s-au consolidat 561 m de terasamente, s-a realizat un viaduct peste zona de alunecare, 14.443 m de şanţuri pereate, 1.440 m de rigolă carosabilă, 102.813 m de şanţ neprotejat şi s-au reparat 10 poduri. De asemenea, au fost prevăzute marcaje longitudinale şi transversale pe 3.508 m, 300 de indicatoare pentru semnalizare, 78 de borne kilometrice şi 702 borne hectometrice.

25 comentarii

  • Ce limbaj academic are tov.ing. Ortanu ,,cum i se scoala la fiecare,,. Si ce se mai lauda cu studiile absolvite zici ca el a inventat roata la caruta. RUSINE, ,,tovarase,, cu asemenea atitudine de nomenclaturist.

  • Cum îndrăzniți să îl contraziceți? Ce știm noi, proștii? Nu vedeți că pe el „țara l-a făcut inginer” ? Mă mir cum de a acceptat să vă răspundă la întrebări, la câtă școală și aer de superioritate are…

  • Din nou noi romanii ne pricepem la toate. Articolul este pertinent daca ne referim la partea financiara a proiectului de reabilitare. Din punct de vedere tehnic nu cred ca avem competenta ca jurnalisti sa ne dam cu parerea.Acest tip de reabilitare sau intretinere a drumului este comun in Anglia si se preteaza unui drum national relativ ingust care travereaza multe forme de relief. Tasarea pietrelor in masa asfaltica fina ofera aderenta mai buna si un rulaj in siguranta masinilor care circula pe astfel de drumuri mai ales in conditii de umiditate crescuta. Nu sunt inginer ,nici pe departe nu am veleitati tehnice dar din intamplare cunosc subiectul.

    • Adriana draga, ai fost pe ruta in ultima luna??? Si ai fost si inainte de „reabilitare”? Soseaua era perfecta…

  • Celebrul personaj”Dorel” si-a extins activitatea la CJ B-N unde s-a apucat de reabilitat drumuri foarte bune. Este adevărat că a omis drumurile proaste din județ,dar promite că de anul viitor se va ocupa şi de acestea. Ruşine domnule preşedinte CJ,nu credeam că vă pretați la astfel de lucruri.

  • Metoda este foarte eficientă, consolidează fundaţia şi nu permite formarea de şanţuri şi valuri. În plus, este şi ieftină. Se aplică exclusiv vara. Domnul Orţan are dreptate, sorry Cristiana 🙁

    • Cu sa se consolideze fundatia cu niste bitum si criblura aruncata la suprafata betonului asfaltic ?
      Ce sa-i mai faci fundatiei dupa ce drumul e terminat ? Probabil va referiti la stratul de rezistenta…

  • Tratamentul cu criblura care se aplica peste asfalt pentru a prelungi durata de viata a drumului si a crea aderenta pe orice vreme , are doua mari dezavantaje si anume: pericolul de spargere a perbrizelor si reducerea vitezei de circulatie din momentul cand asfaltul a primit tratament cu criblura, si pana la incorporarea acesteia in substratul asfaltic. Astfel, viteza de circulatie nu pot depasi 40 de kilometri pe ora in afara localitatilor, nici jumatate din cat le permite legea. De multe ori insa dupa tratamentul cu criblura, asfaltul este la fel de prost. Din aceste motive tarile vestice au renuntat, la tratamentul cu criblura.

    • Piatra sare exact doua zile si numai atunci cand este in exces. Pe timp de caldura, asa cum au fost zilele astea el se fixeaza intr-o singura zi. Aceste tratamente, numite si de regenerare isi au rostul lor, in nici un caz ele nu maresc capacitatea portanta, dar inbunatateste sistemul de rulare. E bine ca si soferii sa fie intelegatori si daca viteza de rulare se cere sa fie redusa la 30 de km\ ora atunci ea sa fie respectata de toti participantii la trafic

    • Ar fi bine sa va uitati la eurosport unde se transmite zilnic ciclism, e si sezonul pentru asa ceva, acum a fost turul Frantei , a fost turul Spaniei, al Belgiei si se pot observa sectoare lungi de drum pe care s-au facut acest gen de lucrari. E foarte usor sa faci afirmatii fara sa ai un supot un real, aceste curse demonstreaza contrariu.

  • Ar fi trebuit decopertate si reasfaltate portiuni intregi de drum, ca sa placa la toata lumea lucrarea. Numai ca atunci reparatiile ar fi costat dublu. Pentru cineva care nu incalca limita de viteza, cred ca nu exista pericolul de derapare. Problema mea este alta, insa, cu drumarii din Romania: cred ca e ceva ce tine de fizica cuantica ca atunci cand asfaltezi o strada, stratul de asfalt sa fie la acelasi nivel cu gurile de canal si nu mai sus sau mai jos.

  • Intrebati-l pe inginer cum a putut receptiona drumul fara semne de circulatie???Exemplu: la intrarea in Sigmir,panta si curba deosebit de periculoasa,nici urma de semnalizare!In fiecare saptamana se ciocnesc masinile acolo.Ultimul accident a avut loc weekendul trecut.

  • Pe cei care conduc maşini de serviciu ale căror reparaţii sunt plătite din banii noştri, ai tuturor, aş vrea să-i rog să se abţină de la comentarii. De la înălţimea jeep-urilor ştiu că lumea se vede altfel, însă nu mă interesează cum o văd ei.

  • Cristiana, tu ai exprimat o părere personală, nesusţinută de studii. Acceptă că este posibil ca părerea ta să fie greşită… Tratamentul cu criblură are efecte benefice, desigur după ce se tasează în asfaltul moale…

    • Ce studii trebuie făcute ca să vezi că tot asfaltul e dungat? Deci pe o parte s-a prins, de pe alta a zburat. Cred că orice om cu vederea intactă poate observa lucrul acesta. Cei care nu vor să vadă poate au motivele lor. Mie spuneţi-mi mai bine ce se putea face cu 2 milioane de lei. Nu mai era niciun drum de modernizat în judeţ? Trebuia aruncată piatră pe unul bun?

    • Dacă nu s-ar fi aplicat tratamentul cu criblură, calea de rulare pe căldurile astea ar fi devenit văluroasă. Înţelegeţi că acest tratament este bun şi ieftin. Că nu s-a efectuat în parametri acceptabili de calitate, este altă discuţie 🙂

    • Problema e pusa gresit. Nu cred ca noi, soferii, trebuie sa tasam aceasta piatra. Realizarea lucrarii este facuta prost. Aveti dreptate. „Aruncata”. Pana nu-i da in judecata cineva, nu se linistesc. Si nu pentru un parbriz spart. Pentru punerea in pericol a vietii. Sticla poate intra in ochi. Poate speria un sofer si iese de pe drum. Uzura cauciucurilor este aceeasi? Distanta de franare ramane aceeasi? Eu cred ca nu. Devine un alt drum. Daca arunci ulei pe drum esti un criminal dar daca lasi pietrisul in curbe, nu?
      Plangeri penale si apoi domnul inginer sa explice in instanta lucrarea. Daca ” i se mai scoa…”

  • 30% din cantitate de criblura, care se regaseste in rigole sa i se impute domnului profesor de renume local in drumuri Ortan. Lucrare executata neconform, pacat de banii aruncati.

  • La intrarea in Sigmir este un semn de circulatie ce indica curba si drumul cu prioritate si inca unul care induce soferii in eroare, intersectie cu drum fara prioritate. Acest drum fara prioritate este imediat in stanga si apoi urmeaza curba si o intersectie. Soferii care nu cunosc drumul nu sunt avertizati corect si acolo se ciocnesc masinile. O alta problema e ca santurile sunt colmatate.

  • Astia de sus chiar nu inteleg de ce suntem nemultumiti…I-am scris si domnului primar in 1 iulie si raspunsul primit dupa 20 de zile m-a lasat fara grai…Cica nu intelege care este nemultumirea mea…Ce conteaza parbrize sparte, stresul unui carosabil nesigur, nedumerirea asupra faptului ca un drum bun a fost distrus degeaba? Pe bune, ne sfideaza, cred ca ar trebui sesizat DNA-ul sau vreo institutie sa-i aduca cu picioarele pe pamant si cu masinile pe ruta „reabilitata”!

  • Este foarte usor sa circuli cu masina de serviciu ( BN 01 CJB ––-BN …. CJB) in spatele camioanelor, reparatiile costa, comisioanele servicerilor sunt mari. Probabil o reparatie la masinile cu nr CJB este dubla sau mai mult decat dubla fata de o factura a oricarul muritor, sofer al patriei. Daca citesti cu atentie acest interviu si mergi pe Drumurile Judetene nu este mare diferenta. Sa fiu in locul tov. Radu Moldovan, l-as trimite pe tov. Ortan sa curete santurile pe DJ-uri cu lopata si roaba pana ajunge la PENSIE. Acest tovaras este o rusine pentru acest judet, nu stie de cei 7 ani de acasa si ca traieste din bani nostrii. Mi-e sila. Felicitari d-na Cristiana Sabau.

  • Noroc că interviul a fost la telefon… Doamne fereste să fi fost față-n față cu acest individ. Ce limbaj! Cică l-a „făcut țara inginer”. Cum l-a facut? La „apelul bocancilor”? Ăsta e un fel de Crețu. Aplică tehnologii numai de ei știute … Problema este că ăștia trăiesc într-o altă realitate.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.