Cred că, de când sunt jurnalist, am prins cel puţin 7-8 instalări de prefect. Cam toate sunt la fel chiar dacă unii prefecţi au fost politici, iar alţii s-au dat apolitici. Au avut de partea lor partidele chiar şi cele din care, vezi Doamne, s-au suspendat. Ceremonia de azi nu a fost cu nimic diferită de altele, singura diferenţă de acum, dacă vreţi, e aceea că prefectul e de un fel, şefii de instituţii de altfel şi toată lumea se preface că e bine. Doar se preface, credeţi-mă pe cuvânt!
Înainte să vorbesc despre ceremonie, vă voi spune că, de-a lungul timpului, m-am intersectat cu actuala doamnă prefect în diferite contexte. Nu am avut conflicte, nici nu suntem în relaţii de prietenie. Fiind apropiate ca vârstă, am trecut de formalităţi (dar le voi reintroduce fiindcă eu aşa consider că e corect, să respectăm demnitatea publică), dar nu am ajuns la cuvântul prietenie. Poate că unii dintre dumneavoastră ştiu, poate că alţii află acum, eu am puţini prieteni şi, de regulă, nu scriu despre ei prin ziare.
Doamna prefect de acum mi s-a părut înainte de a fi prefect o persoană decentă, care se îmbracă adecvat, îşi cunoaşte poziţia şi locul. Nici în ziua instalării nu a ieşit din şablon. A îmbrăcat un deux-pieces negru cu un top alb, a avut o coafură business, a purtat pantofi negri cu toc nici prea înalt, nici prea jos, ciorapi de culoarea piciorului. S-a comportat decent şi adecvat funcţiei cu care a fost învestită şi, da, a ţinut un discurs foarte bun, poate printre puţinele discursuri cu mesaj subliniat pe care le-am auzit în ultima perioadă pe aici, pe la noi. Mi-am dat seama că mai aruncă ochii pe o foaie, dar e firesc să faci aşa când ai emoţii atât de mari generate de faptul că aşteptările sunt pe măsură. Mi-a plăcut discursul ei pentru care îi dau nota 9,5 pentru încurajare. Oricum, făcând o comparaţie cu ce am auzit de la Florian în ultimii patru ani, ceea ce a spus doamna prefect la instalare faţă de ce a rostit vreodată ex-prefectul e precum diferenţa între un olimpic şi un repetent.
De ce cred eu că Ani Bob va fi un prefect bun? Pentru că atunci când vii dintr-un sistem în care ai avut de-a face cu cei mai amărâţi oameni, nu ai cum să fii un om rău. Chiar dacă nu ai în setările tale de bază compasiunea, dobândeşti, cred eu, puterea de a ajunge mai uşor la starea care o generează. Şi, da, la Prefectură vin oameni care trebuie ascultaţi cu blândeţe, sfătuiţi cu profesionalism, încurajaţi cu dragoste. Vin oameni care vor să vadă că prefectul poate face ceva, nu doar spune ceva absent, alambicat şi agramat. Eu cred că doamna prefect se va pricepe mult mai bine decât alţii la toate acestea.
Nu fac parte din categoria celor care nu dau credit oamenilor aflaţi la început de drum, aşa că, indiferent câtă lume se va învrăjbi din cauza aceasta, eu îi dau mult credit doamnei prefect şi sper că va veni ziua în care voi spune că nu m-am înşelat.
Cristiana Sabău
N-am de gand sa rascolesc articolele, in cautarea unor dovezi, dar mi se pare ca va puneati intrebari retorice in legatura cu necesitatea unitatii administrative numita Prefectura.
Aveati indoieli privind rolul prefectului.
La ce anume v-ati gandit atunci cand Ani Bob vi se parea, brusc, un demnitar potrivit ?
Nadajduiesc ca nu incepeti, iarasi, cu anonimatul…
P.S. M-am intrebat deunazi cand a(ti) inceput prigoana :O).
Asta e si motivul pentru care aplic aici din ce in ce mai rar.
Sa fie de vina parteneriatul cu veveveberari ?
N-am fost de fata la procedura de instalare a noului prefect de Bistrita, din cadrul Institutiei Prefectului, asa ca n-am vazut nimic din cele ce sunt exprimate referitor la ceremonie, costumatii, zambete si tot protocolul aferent momentului de mare insemnatate pentru poporul bistritean.
Pentru mine, dar tin sa cred ca si pentru alti cetateni atenti la ceea ce se intampla in jurul lor, chestiile de can-can si de perceptie asupra persoanei prefectului sunt aproape total irelevante, asta pentru ca, la modul general vorbind, prefectul nu imparte butelii, putand sa nedreptateasca astfel pe cineva din multimea celor carora li se plange atat de mult de mila. Ceea ce va deveni relevat in activitatea prefectului tine de respectarea legii, respectiv a atributiilor ce-i sunt atribuite prin lege si pe care imi permit sa le citez, spre a risipi unele iluzii legate de puterea prefectului si a aseza lucrurile in matca lor.
Legea nr. 340/2004, republicata in 2008
Capitolul III – Atributiile prefectului
Art. 19
(1) In calitate de reprezentant al Guvernului, prefectul indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) asigura, la nivelul judetului sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti, aplicarea si respectarea Constitutiei, a legilor, a ordonantelor si a hotarârilor Guvernului, a celorlalte acte normative, precum si a ordinii publice;
b) actioneaza pentru realizarea in judet, respectiv in municipiul Bucuresti, a obiectivelor cuprinse in Programul de guvernare si dispune masurile necesare pentru indeplinirea lor, in conformitate cu competentele si atributiile ce ii revin, potrivit legii;
c) actioneaza pentru mentinerea climatului de pace sociala si a unei comunicari permanente cu toate nivelurile institutionale si sociale, acordând o atentie constanta prevenirii tensiunilor sociale;
d) colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale pentru determinarea prioritatilor de dezvoltare teritoriala;
e) verifica legalitatea actelor administrative ale consiliului judetean, ale consiliului local sau ale primarului;
f) asigura, impreuna cu autoritatile si organele abilitate, ducerea la indeplinire, in conditiile stabilite prin lege, a masurilor de pregatire si interventie pentru situatii de urgenta;
g) dispune, in calitate de presedinte al Comitetului judetean pentru situatii de urgenta, masurile care se impun pentru prevenirea si gestionarea acestora si foloseste in acest sens sumele special prevazute in bugetul propriu cu aceasta destinatie;
h) utilizeaza, in calitate de sef al protectiei civile, fondurile special alocate de la bugetul de stat si baza logistica de interventie in situatii de criza, in scopul desfasurarii in bune conditii a acestei activitati;
i) dispune masurile corespunzatoare pentru prevenirea infractiunilor si apararea drepturilor si a sigurantei cetatenilor, prin organele legal abilitate;
j) asigura realizarea planului de masuri pentru integrare europeana;
k) dispune masuri de aplicare a politicilor nationale hotarâte de Guvern si a politicilor de integrare europeana;
l) hotaraste, in conditiile legii, cooperarea sau asocierea cu institutii similare din tara si din strainatate, in vederea promovarii intereselor comune;
m) asigura folosirea, in conditiile legii, a limbii materne in raporturile dintre cetatenii apartinând minoritatilor nationale si serviciile publice deconcentrate in unitatile administrativteritoriale in care acestia au o pondere de peste 20%.
(2) Prefectul indeplineste si alte atributii prevazute de lege si de celelalte acte normative, precum si insarcinarile stabilite de Guvern.
Art. 20
Prefectul poate verifica masurile intreprinse de primar sau de presedintele consiliului judetean in calitatea lor de reprezentanti ai statului in unitatea administrativ-teritoriala si poate sesiza organele competente in vederea stabilirii masurilor necesare, in conditiile legii.
Art. 21
(1) Din comisia de concurs pentru ocuparea postului de conducator al unui serviciu public deconcentrat face parte obligatoriu si un reprezentant al institutiei prefectului din judetul in care isi are sediul serviciul public, desemnat prin ordin al prefectului, in conditiile legii.
(2) Prefectul poate propune ministrilor si conducatorilor celorlalte organe ale administratiei publice centrale organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale sanctionarea conducatorilor serviciilor publice deconcentrate din subordinea acestora.
Art. 22
(1) In fiecare judet functioneaza un colegiu prefectural compus din prefect, subprefecti si conducatorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului, care isi au sediul in judetul respectiv.
(2) La lucrarile colegiului prefectural pot fi invitate si alte persoane a caror prezenta este considerata necesara.
(3) Colegiul prefectural se convoaca de catre prefect cel putin o data pe luna si oricând se considera ca este necesar.
(4) Atributiile colegiului prefectural privesc armonizarea activitatii serviciilor publice deconcentrate care au sediul in judetul respectiv, precum si implementarea programelor, politicilor, strategiilor si planurilor de actiune ale Guvernului la nivelul judetului sau al localitatilor acestuia si vor fi reglementate prin hotarâre a Guvernului
Art. 23
(1) Prefectul poate solicita primarului sau presedintelui consiliului judetean, dupa caz, convocarea unei sedinte extraordinare a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti in cazuri care necesita adoptarea de masuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea urmarilor calamitatilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, precum si pentru apararea ordinii si linistii publice.
(2) In caz de forta majora si de maxima urgenta pentru rezolvarea intereselor locuitorilor unitatilor administrativteritoriale, prefectul poate solicita convocarea de indata a consiliului local, a consiliului judetean sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Art. 24
In situatii de urgenta sau de criza autoritatile militare si organele locale ale Ministerului Internelor si Reformei Administrative au obligatia sa informeze si sa sprijine prefectul pentru rezolvarea oricarei probleme care pune in pericol ori afecteaza siguranta populatiei, a bunurilor, a valorilor si a mediului inconjurator.
Art. 25
Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, prefectul solicita institutiilor publice si autoritatilor administratiei publice locale documentatii, date si informatii, iar acestea sunt obligate sa i le furnizeze cu celeritate si in mod gratuit.