Actualitate

În aproape tot județul se poate circula fără declarație. Trei comune îndepărtate fac excepție

Locuitorii județului Bistrița-Năsăud se pot deplasa fără declaraţie pe proprie răspundere într-o zonă de 30 de kilometri ca perimetru în jurul municipiului Bistrița. Noua regulă a fost transmisă de şeful DSU Raed Arafat tuturor primăriilor din ţară, în urma interpretărilor în contradictoriu, de la judeţ la judeţ, a noilor reguli de circulaţie impuse de starea de alertă.

Printr-o adresă semnată de Raed Arafat, cel care este comandantul Acțiunii de Coordonare și Conducere din cadrul MAI, este redefinită noțiunea de zonă metropolitană.

Potrivit adresei, se consideră zone metropolitane ”teritoriul administrativ al municipiilor, precum şi o zonă de 30 km ca perimetru în jurul acestor unităţi administrativ-teritoriale, dar nu mai mult de limita judeţului”.

Astfel, în categoria zonelor metropolitane intră și teritoriul administrativ al municipiilor, precum și o zonă de 30 km ca perimetru în jurul acestor unități administrativ-teritoriale, dar nu mai mult de limita județului.

Doar locuitorii a trei comune – Lunca Ilvei, Romuli, Șanț – mai sunt nevoiți să completeze declarații, acestea fiind comune aflate la distanțe mai mari de 30 de km de municipiul Bistrița (arie perimetrală, nu distanța în km – pe drumuri – față de oraș!).

Comunicatul Instituției Prefectului Bistrița-Năsăud: ”Departamentul pentru Situații de Urgență la nivel național prin precizările formulate de comandantul Acțiunii, secretar de stat Raed Arafat, aduce clarificări în ceea ce privește considerarea zonei metropolitane, în contextul măsurilor care se aplică pe durata stării de alertă. Astfel, se comunică faptul că se ia în considerare teritoriul administrativ al municipiilor, precum și o zonă de 30 km ca perimetru în jurul acestor unități administrative teritoriale, dar nu mai mult de limita județului. Prin urmare, s-a identificat aria perimetrală de 30 de km aferentă limitei municipiului Bistrița, pentru a se stabili clar unde au nevoie cetățenii județului de declarații pe propria răspundere. Nu s-au încadrat în aria perimetrală următoarele localități: Lunca Ilvei, Romuli și Șanț”.

”În rest, locuitorii din Bistrița-Năsăud pot să circule fără declarație pe propria răspundere. E elementul de noutate de azi. E o măsură luată la nivel național, o să o respectăm. Sper să fie de bun augur, dar, pe de altă parte, în continuare i-aș sfătui pe locuitorii județului să păstreze măsurile de distanțare socială, toate măsurile de igienă pentru că încă semnele în județ nu sunt de relaxare”, a declarat Stelian Dolha pentru Pro BN TV.

https://www.facebook.com/PrefecturaBN/posts/2742019585927514

ȘTIREA INIȚIALĂ În timpul stării de alertă se poate circula fără declarație pe propria răspundere în perimetrul administrativ al comunelor și orașelor, nu și în afara lor. În cazul în care autoritățile ar fi considerat Bistrița ”zonă metropolitană” – ceea ce nu este în fapt – prin jumătate județul s-ar fi putut circula liber, lucru ”periculos în condițiile în care avem peste 300 de cazuri de Covid-19”, a spus prefectul Stelian Dolha într-o emisiune la AS TV.

El a precizat că declarația pe propria răspundere înseamnă ”responsabilitate din partea celui care o face și un mod prin care poate fi controlat de organele competente”.

”Foarte mult s-a discutat despre deplasarea în localitate, iar oamenii ar fi tentați să se gândească la satul lor, la orașul lor și atât. În acest caz, când ne referim la localitate trebuie să înțelegem că este vorba de UAT, unitatea administrativ-teritorială, adică fie comună, fie oraș. În interiorul comunei nu ai nevoie de declarație pe propria răspundere ca să te deplasezi. În orașe, la fel, când vorbim despre localitățile componente. În ce privește zona metropolitană, cea de 30 de km, ca să fie recunoscută trebuie să fie constituită din punct de vedere administrativ înainte, ori noi nu avem”, a spus prefectul care, pentru a se lămuri în legătură cu acest subiect a luat legătura cu secretarul de stat Raed Arafat.

”Am avut o discuție cu domnul Arafat ca să vedem dacă aplicăm doar măsura teritorială, cea cu 30 de km. Ne-a spus: Exclus! Atunci am rămas pe varianta aceasta cu deplasarea liberă în interiorul UAT. În cazul Bistriței vorbim de localitățile componente unde nu e nevoie de declarație pe proprie răspundere, în rest este nevoie”, a declarat Dolha.

Prefectul a mai spus că dacă s-ar fi extins zona pentru circulație fără completarea declarației pe propria răspundere la 30 de km în jurul Bistriței, în jumătate județul se circula liber.

”Declarația pe propria răspundere înseamnă responsabilitate din partea celui care o face și pe urmă un mod de a fi controlat de organele competente. Dacă nu ai nevoie de această declarație pe propria răspundere, atunci lumea poate circula cum dorește. Nu există nicio îngrădire în această situație de alertă, periculos pentru Bistrița pentru că mergeam (cu extinderea libertății de mișcare -n.r.) pe jumătate județul, ori noi încă avem 309 confirmați cu Covid-19”, a explicat Stelian Dolha.

Pe de altă parte, prefectul a declarat că toate orașele care au zone metropolitane au pus accent pe o dezvoltare ”eficientă și egală” a localităților componente în ritmul unității centrale.

”Dacă Bistrița ar avea zonă metropolitană înspre Șieu Măgheruș, Livezile, să zicem, ar trebui ca cele două comune să aibă același ritm de dezvoltare ca și municipiul. Dacă ne uităm la cele două comune și le comparăm cu anumite cartiere din Bistrița sunt peste multe din cartierele Bistriței. Dacă luăm Șieu Măgheruș ca aspect, ca dezvoltare, dar și Livezile sunt peste anumite cartiere, dar asta ține de viziunea administrativă”, a spus Dolha.

Conform Hotărârii de Guvern nr. 394 din 18 mai, privind declararea stării de alertă și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de Covid-19, se instituie interdicția deplasării persoanelor în afara localității/zonei metropolitane, cu unele excepții, unde a fost introdus un punct în plus, cel prin care puteți merge pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor și animalelor de companie/domestice.

În consecință, pe modelul declarației pe propria răspundere apare acel motiv în plus pentru deplasare (la punctul 11, ”alte motive justificate”).

Dacă doriți săcompletați declarația direct pe telefon sau calculator și să generați salvarea fișierului, CLICK pe formular.sts.ro.

Motivele pentru care sunt permise ieșirile din localitate/zona metropolitană (”localitățile aflate pe o rază de până la 30 km față de principalul oraș, conform art. 11 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional – Secţiunea a IV-a Reţeaua de localităţi”, după cum a precizat Grupul de Comunicare Strategică):

  • deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoi;
  • deplasarea în scop umanitar sau de voluntariat;
  • deplasarea pentru realizarea de activități agricole;
  • deplasarea pentru comercializarea de produse agroalimentare de către producătorii agricoli;
  • deplasarea pentru îngrijirea sau administrarea unei proprietăți din altă localitate sau eliberarea de documente necesare pentru obținerea unor drepturi;
  • deplasarea pentru participarea la programe sau proceduri medicale;
  • deplasarea din alte motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copiilor/membrilor de familie, îngrijirea unei/unui rude/afin sau persoană aflată în întreținere, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități, decesul unui membru de familie;
  • deplasarea pentru asistență medicală care nu poate fi amânată și nici realizată de la distanță;
  • deplasarea pentru activități recreative sau sportive individuale desfășurate în aer liber, respectiv ciclism, drumeție, alergare, canotaj, alpinism, vânătoare, pescuit sau alte activități recreative și sportive desfășurate în aer liber stabilite prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului tineretului și sportului sau al ministrului mediului, apelor și pădurilor, după caz;
  • deplasarea pentru participarea la evenimente familiale;
  • deplasarea pentru achiziția, service-ul, efectuarea ITP sau alte operațiuni de întreținere a vehiculelor, activități care nu pot fi efectuate în localitatea de domiciliu;
  • deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile persoanelor și animalelor de companie/domestice, precum și bunuri necesare desfășurării activității profesionale, care nu se pot achiziționa din localitatea de domiciliu/reședință.

La solicitarea personalului instituțiilor abilitate cu exercitarea controlului respectării interdicției, pentru justificarea deplasării în afara localității persoanele prezintă legitimația de serviciu sau adeverința eliberată de angajator ori o declarație pe propria răspundere cu privire la motivul deplasării, completată în prealabil (inițial era prevăzută doar declarația).

Declarația necesară pentru justificarea deplasării între localități poate fi scrisă și de mână, cu respectarea elementelor din formularul tip dat publicității. În cazul în care o nouă deplasare respectă același traseu menționat în declarație, atunci aceasta poate fi refolosită și în alte zile, tăind cu o linie data precizată inițial și completând noua dată aferentă zilei în care are loc deplasarea.

6 comentarii

  • Zonele metropolitane în România se organizează pe baza reglementărilor legale. Astfel,
    legea nr. 351 din 6 iulie 2001 defineste „zona metropolitană” ca fiind „o zonă constituită prin asociere, pe bază de parteneriat voluntar, între marile centre urbane (capitala României și municipiile de rangul I) și localitățile urbane și rurale aflate în zona imediată, la distanțe de până la 30 km, între care s-au dezvoltat relații de cooperare pe multiple planuri”. Prima zonă metropilitană constituită la data de 8 aprilie 2004 pe baza acestei legi, a fost zona metropolitană Iași, cuprinzând municipiul Iași și 13 comune din jurul acestuia. O alta reglementare juridica este legea nr. 264/2011, elaborata ca urmare a modificării art. 7, alin. (1) din legea nr. 351 din 6 iulie 2001, prin care se stabileste că și municipiile reședintă de județ, pot constitui zone metropolitane prin asociere cu localitățile urbane și rurale aflate în zona imediată, de până la 30 km . In România există 22 de zone metropolitane.
    Bistrița nu are până in prezent zonă metropolitană, din cauza bâlbelor primarului Ovidiu Creţu. Prin anul 2013, fără a tine seama de alte opinii, Creţu a propus ca zona metropolitană a Bistriţei să se extindă pe axa Tiha Bârgăului-Bistriţa-Monor, incălcând criteriile de constituire. In primul rând distanta Bistriţa-Monor depăseste 30 km. In schimb, erau excluse comunele Sieu Măgheruş, Dumitra sau Şintereag si chiar orasul Năsăud situate in jurul Bistriţei la mai putin de 25 km.
    Vezi si: https://timponline.ro/stelian-dolha-nasaud-si-beclean-ar-trebui-sa-faca-parte-din-zona-metropolitana-a-bistritei/

  • oare cum au stabilit cele 3 comune? pe ce criterii? regula cu 30 km nu e valabila pt ca de ex si comunele PetruRares (Reteag) si Ciceu Mihaesti sunt la peste 30 km de municipiul Bistrita (https://goo.gl/maps/8yEgBpJ1iyKMhEmC9). Becleanul nu e municipiu, iar Dejul este in alt judet …. deci nu se incadreaza la noua definire!!!

    • Buna . Limita de 30 de km nu se referă la drumul fizic (Bistrița -Beclean ) Se măsoară în linie dreaptă imaginară 30 de km.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.