Fiecare liceu dintre cele 26 din județul Bistrița-Năsăud a fost obligat să renunțe la câte o clasă a IX-a fiindcă anul acesta numărul absolvenților de gimnaziu este mai mic. Propunerile au venit din partea directorilor de școli, cu o singură excepție, Liceul de Arte ”Corneliu Baba” din Bistrița, spune inspectorul școlar general Mihai Mureșan.
”Anul acesta lucrurile sunt puțin diferite. Acum opt ani, onor ministra Ecaterina Andronescu a înființat clasa pregătitoare și a lăsat să funcționeze în paralel și clasa I, și clasa pregătitoare. În acest an școlar 2020-2021, a venit scadența în sensul că la nivel național, nu numai în județul nostru, cifrele de școlarizare la clasa a VIII-a au scăzut drastic. La noi în județ sunt 2.140 de elevi la secția română, 55 la maghiară și 15 la secția germană. Cu acești elevi de clasa a VIII-a se pot forma 76 de clase a IX-a cu câte 28 de elevi fiecare”, a declarat inspectorul școlar general Mihai Mureșan pentru Timp Online, precizând că nu toate sunt clase de liceu teoretic, o parte fiind rezervate învățământului tehnologic, vocațional, profesional și dual”.
Știind ce urmează, încă din luna noiembrie 2020, inspectorul general a avut nu mai puțin de patru ședințe cu directorii de școli în care a discutat cu ei despre problema reducerii numărului de absolvenți de clasa a VIII-a.
Mihai Mureșan susține că le-a cerut directorilor de școli gimnaziale ”să aibă grijă de elevii de clasa a VIII-a ca de ochii din cap fiindcă fiecare elev de clasa a VIII-a e valoros” și nimeni nu-și permite să piardă vreunul.
De asemenea, directorilor de la cele 26 de licee le-a cerut să ia în considerare că numărul de clase care se va putea forma va fi mai mic și să se gândească bine la ce propuneri fac pentru planul de școlarizare din 2020-2021.
”I-am rugat ca, în fiecare liceu, având portofoliul total de ore, să facă calcule de încadrare și să vadă care este impactul cel mai mic la reducerea unei anumite clase de-a IX-a. M-am trezit cu propuneri din partea liceelor identice cu cele de anul trecut, adică onor domnii directori au înțeles atât de bine treaba asta încât mi-au trimis propuneri de clasa a IX-a de liceu în număr total de 76, adică exact numărul total de clase care s-ar putea face cu cei 2.140 de elevi pe care îi avem. Din nou în ședință, le-am spus că este clar că, din moment ce nu au făcut ei ce trebuia în școli, va trebui să facă Consiliul de Administrație al ISJ care prin metodologia de constituire a proiectului județean al planului de școlarizare este chiar îndrituit să facă reduceri ale numărului de clase dacă nu ne încadrăm pe realitatea din județ. Am informat și Prefectura, am informat pe toată lumea. Ministerul ne-a cerut, înainte de sărbătorile de iarnă, o analiză de impact cu privire la efectele produse la nivelul fiecărui județ și am trimis această analiză”, a spus Mihai Mureșan, care a fost informat de reprezentantul UJSLI că sindicatele discută cu MEN o posibilă reducere a numărului de elevi din clase, situație în care s-ar putea rezolva o parte dintre probleme.
În acest moment, trebuie diminuate 26 de clase față de propunerile făcute, iar coincidența fericită este că noi avem în județ exact 26 de licee, deci ar fi venit de diminuat câte o clasă din fiecare. Nu am primit nicio veste de la MEN referitor la acest aspect (reducerea numărului de elevi în clase – n.r.), așa că miercuri dimineața am sunat din nou fiecare director de liceu atât eu, cât și inspectorul general-adjunct și inspectorul pentru învățământ profesional și tehnic. Am întrebat directorii care este clasa la care renunță din cele propuse. La nimeni nu am diminuat nicio clasă, am întrebat directorii la care renunță. Toți mi-au spus clasele la care vor renunța”.
În ce privește Liceul de Arte ”Corneliu Baba” Bistrița, Mihai Mureșan spune că acesta este singurul care a făcut excepție.
”Acolo l-am trimis pe inspectorul de Arte Vasile Duda să discute cu directoarea. Am numit-o acum trei luni în funcție după pensionarea lui Macedon Retegan și nu a făcut niciodată proiect de școlarizare. Vasile Duda a fost director acolo și l-am trimis să stea de vorbă cu ea și să-mi spună la ce renunță dintre cele două clase pe care și le-a propus. A venit după vreo două ore să-mi spună că ei au bază materială, au rezultate, lucru pe care nu îl contest, numai că în privința rezolvării acestei probleme, pe mine aceste aspecte nu mă interesează. Eu am nevoie să-mi iasă la nivel de județ 76 de clase de liceu și profesională. A nu fi diminuat ei una dintre cele două clase propuse, ar fi necesitat tăierea dintr-o altă școală a două clase, nu una. Și am gândit următorul lucru: la clasele de pictură se lucrează individual și acolo portofoliul de ore e mai bogat. Efectele pot fi mai mici decât în cazul clasei de arhitectură. Și, în consecință, am diminuat această clasă de arhitectură”.
Întrebat de ce a gândit lucrurile doar din perspectiva profesorilor, nu și a elevilor, Mihai Mureșan a spus: ”Am la dispoziție studiul CJRAE privind opțiunile elevilor, iar arhitectura nu este printre specializările căutate de elevi. Peste un an, lucrurile vor sta altfel fiindcă efectivul de a VIII-a va fi din nou de 2.848, peste doi ani de 2.930 și peste trei ani trei va trece de 3.000. În acest an însă, Liceul de Arte nu va avea clasa arhitectură fiindcă au rămas cu clasa de pictură”, a spus Mihai Mureșan.
La Liceul de Muzică ”Tudor Jarda” Bistrița s-a renunțat la clasa de muzică.
”Tot despre asta este vorba, despre impactul cel mai mic. Întâi au optat pentru clasa de muzică, apoi au modificat. Nu știu ce socoteli și-au făcut. E propunerea dânșilor. Directoarea a venit joi dimineața la mine și mi-a spus că vrea să rămână cu clasa de pedagogic și să renunțăm la clasa de muzică”, a spus Mihai Mureșan.
Întrebat de ce nu s-a renunțat la mai multe clase în care promovabilitatea este mică sau chiar zero, el a răspuns:
”De nu știu câți ani se tot spune că liceele care au promovabilitate foarte mică sau zero vor fi introduse într-un plan de lichidare. Treaba aceasta o poate face Ministerul Educației. S-a tot spus și nu s-a făcut nimic. În aceste școli lucrează ca și la Liviu Rebreanu, profesori titulari de la toate disciplinele, în plus și specialiști dacă vorbim de licee tehnologice. Dacă ei și-au propus o singură clasă și aceasta ar fi dispărut, impactul într-un liceu mic asupra personalului didactic ar fi fost mult mai mare decât într-un liceu mare. Dacă fenomenul acesta este unul social și național, mie mi se pare că este normal să fie suportat de toți actorii de la nivel de județ, de toate liceele județului Bistrița-Năsăud. În această idee am făcut treaba asta, iar cei care și-au propus o singură clasă, dar au avut mai multe de învățământ profesional, la alegere, au putut diminua o clasă de liceu sau una de profesională. Nimeni nu a renunțat la clasa de liceu. În condițiile acestea, în acest moment este un consens general cu excepția situației de la Corneliu Baba. E bine ca lumea să știe și să discute în cunoștință de cauză, nu să mă acuze că nu știu ce am făcut eu”.
Inspectorul general a spus că mai mulți părinți și profesori scriu memorii și se înscriu în audiență, însă, dacă Ministerul Educației nu decide reducerea numărului de elevi în clase, nu se poate face nimic: ”Oricine aduce din altă parte absolvenți de clasa a VIII-a stau de vorbă cu el, restul sunt povești”.
VEZI ȘI:
De ce dispare? De comunisti ce sunt pnl! Au procedat josnic, rusinos…au desfintat tot ce a fost bun in tara asta! Daca asta e Romania normala si educata, atunci nu merita sa traim aici.
Voi sunteți bătuți în cap? De ce e de vină PNL-ul pentru că Ecaterina a făcut tâmpenia aia acum opt ani, a inventat porcăria aia cu clasa 0? PSD_ul e de vină, și tot el urlă ca din gură de șarpe!
In plina pandemie, cand numarul elevilor ar trebui sa fie mai mic intr-o clasa voi desfintati clase, comasati si inghesuiti elevi!!! ALO daca nu esti nu poti pleaca, Dl TURC ce parere are e vorba de licee din Bistrita??
Ăsta e depășit demult. Fac pariu ca nici nu își dă seama ce a făcut. Șeful lui Turc nu citește presa???? Nu intervine în acest scandal? Sau încă nu a fost anunțat de cei 4 muschetari, pardon, consilieri?
Nu e posibil sa desfintezi clase din pix, în condițiile în care sunt singurele clase din județ.
Acum când se discuta despre distanțare nu ar fi logic sa reducă numărul elevilor dintr o clasa astfel încât per total sa acopere numărul de absolventi? Asta în contextul în care în viitor se preconizează creșterea numărului de elevi. Nu e foarte logic sa reduci câte o clasa din fiecare liceu atata vreme cât numărul de clase nu este egal. Cum sa numești un liceu : de MUZICA, iar acelui liceu sa ii lipsească exact clasa de… MUZICA?!? Cum sa tai clasa de ARHITECTURA ȘI DESIGN acum când toată lumea cauta designer interior, proiectant, arhitect? Ca de obicei se fac lucrurile românește, nu se tine cont de nimic obiectiv și clar, ci se taie din pix ca din topor, la nimereala
Poate ar fi mai bine sa ne explice cum a venit puroiul USR sa ceara si sa impuna functiile de directori! Dragi PNL – isti evitati contactul cu puroiul USR! sunt finantati din surse care au schimbat guverne sunt oameni care unii s-au vandut pentru cateva parale sau in cel mai rau caz au fost asimilati de idei de care nu vor avea nici un beneficiu! mai bine PSD de o mie de ori decat acesti gunoieri care n-au nici o personalitate!
Daca s-ar face clase de 24 de elevi în loc de 28 care stau îngramaditi – da! pentru ca la final mai apar vreo 2 (cu dizabilitati sau romi) si se fac 30, atunci n-ar trebui sa se reduca numarul de clase.
Dar nu poti sa spui/explici asta unui comunist care asa a fost obisnuit toata viata: sa gândeasca altii pentru el si sa execute ordine venite de sus.
Un astfel de om nu ar trebui sa aiba o asemenea funcție și sa ia decizii fără capacitatea de a le analiza. Acest mod de gândire este specific perioadei de dinaintea revoluției, de exemplu clasele de silvicultură se făceau din doi in doi ani
astfel un copil care isi dorea sa urmeze aceasta specializare nu putea numai dacă era născut intr-un an potrivit cu formarea specializării. Sper ca in anul 2021 copiii sa aibă șansa sa își urmeze pasiunea si sa nu fie condiționați de o astfel de decizie aberantă.
Incredibil!
Zice domnul șef asa: „A venit după vreo două ore să-mi spună că ei au bază materială, au rezultate, lucru pe care nu îl contest, numai că în privința rezolvării acestei probleme, pe mine aceste aspecte nu mă interesează. Eu am nevoie să-mi iasă la nivel de județ 76 de clase de liceu și profesională.”
Lui trebuie să-i iasă numărul, ca doar este pe moșia lui. Asa ca taie cu barda, fără sa țină cont de propunerile directorilor, pentru ca pe el nu îl interesează rezultatele avute de acea școală.
In plus, declară că Ministerul i-a solicitat o analiză de impact. Deci nu i s-a cerut sa taie clase.
Conform legii, o clasă de liceu cuprinde minim 15 elevi, iar în învățământul de arta clasa cuprinde în medie 14 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 25.
„Fiecare liceu dintre cele 26 din județul Bistrița-Năsăud a fost obligat să renunțe la câte o clasă…”
DE CE?
De ce nu ați avut in vedere un set de CRITERII :
– rezultate la olimpiade si concursuri școlare,
– rezultate la examenul de Bacalaureat,
– admiterea in învățămantul superior sau postliceal ,
– numărul copiilor din zona ( a se vedea liceele din Năsaud, Sângeorz-Bai, Prundu-Bârgăului, Beclean)- aici va crește rata abandonului scolar
– studiul CJRAE privind opțiunile elevilor – OARE acest studiu a ajuns in toate școlile județului ?! la toți elevii implicați (în contextul invătământului on-line )
Dacă într-o situație de acest gen- scăderea numărului de elevi cls a VIII ( situație ințeleasă de toata lumea) nu se aplică criteriile de evaluare /cotare a liceelor, atunci când???????
1. Acel studiu CJRAE a fost făcut pe șest, cu chestionare trimise la anumite clase și școli țintite. Din discuții avute cu colegi de la multe școli generale, elevii lor nu au primit aceste chestionare.
2. Nu mă așteptam ca domnul inspector general să pună deasupra unor criterii precum competențele, promovabilitatea, dotările, impactul social și media al unei clase precum cea de arhitectură, inserția anuală a absolvenților în Facultăți de Arhitectură de prestigiu, un singur criteriu extrem de subiectiv: să se taie peste tot la fel, câte o clasă. Nu am fost fanul doamnei Tabără, dar ne-a cerut an de an “excelență”. Suntem acolo și ne trezim cu tăierea clasei.
3. Impactul măsurii asupra elevilor și părinților care au gândit parcursul educațional pe baza acestei opțiuni. Există mai multe clase pentru alte filiere… aici , ca și la Muzică, nu! Unora dintre elevi le refuzați accesul la educație pe baza opțiunii personale și le sfărâmați visele, pentru care s-au pregătit . Dar oare contează astea în fața ordinelor de sus și a unei gândiri aberante?
4. Ați înghețat salariile, putem înțelege! Este criză. Dar de ce subfinanțați educația și loviți în elevi, profesori și familiile lor? A, da , pentru funcții administrative există cerere, acolo nu putem tăia!
5. Ceva personal. Am stat în frig și ploaie la tăieri de salarii, contra PDL. Am stat împotriva legilor justiției, a, da, lângă Dvs contra PSD. Ce vă face să credeți că nu voi sau vom ieși împotriva măsurilor aberante ale coaliției PNL- USR? Noi luptăm pentru drepturile elevilor și ale profesorilor, pentru familiile lor și ale noastre, pentru o educație și o societate mai bună. În final, cine va ieși cu fruntea sus?
Din păcate, ceea ce se va tăia va rămâne tăiat și nu se va mai reînființa. Reducerea nr de elevi din clase e obligatoriu pentru o educație de calitate.
Socoteala d-lui inspector seamana in oglinda cu calculele facute de catre administratorii de bloc.Important e sa se imparta cumva ca sa iasa 76. In ce priveste cele doua clase de la Liceul de arte povestea seamana cu un banc care circula pe vremuri apuse.Cica in urma unui conflict intre URSS si CHINA pe fluviul Amur , s-a intrunit Comitetul Central al Partidului Oamenilor Muncii din Albania in legatura cu un ajutor de razboi tovarasesc catre CHINA (se numea atunci Republica Populara Chineza). Desigur , discutiile au fost foarte aprinse dar nu se ajungea de loc la un rezultat multumitor.Se zice ca aproape de revarsarea zorilor tovarasul Enver Hodja , primul secretar al partidului s-a ridicat de la masa prezidiului si a exclamat , vadit iritat: „Haideti tovilor , hatarati-va odata ca moment rasare soarele , ce dracu facem , le dam un tanc sau le dam pe amandoua ?! Vedeti oameni buni , d-l inspector nu vroia cu orice pret s-o supere pe doamna director…Pentru dansul insemna rationalitate faptul ca se desfinta cate o clasa de la fiecare liceu .Deci daca la un liceu erau 6 clase nu se puteau desfiinta 2 clase ca se ridica temperatura judetului cu 0,1 grade Celsius si era bai mare.Mai bine sa ramana numai una la Corneliu Baba…Da zic si eu sa ma aflu in treaba , ce s-ar intampla daca in acea unica clasa de 30 elevi , care ramane , ar fi 20 locuri pentu viitori pictori si 10 locuri pentru viitori arhitecti sau designeri ? Se considera oare ca tin partea d-lui inspector general? A fost o mica gluma , pentru sfarsit de week-end…
Sa o luam putin invers. Universitatea de Arte nu are legatura cu Facultatea de Arhitectura (care apartine de Babes-Bolyai, in cadrul Facultatii de constructii) deoarece arhitectura nu face parte din categoria Arte plastice si decorative. Liceul de Arte presupune a pregati candidati pentru Universitatea de arte, nu de Arhitectura, care e alta mancare de peste. De ce nu s-a infiintat clasa de arhitectura la oricare alt liceu teoretic? Astia de la Liceul de arte au amestecat arhitectura cu designul, care sunt doua chestii total diferite. Foarte bine ca au desfiintat-o, nici nu avea ce cauta arhitectura la un liceu de arte.
Directorii care au fost schimbați au refuzat tăierile. Cei noi sau păstrați au acceptat și „propus” de buna voie, după un simplu telefon. Pentru binele lor. În ce lume trăim…și cei ce au ținut cu dinții de scoala lor, „management defectuos „.
De ce s-a renuntat la clasa de muzica si nu la cea de pedagogie ? Clasa de pedagogie mai este in judetul nostru la Nasaud. Singura clasa de muzica din judet este numai la Liceul de Muzica Tudor Jarda. Ce fac elevii din clasa a 8-a care fac la instrumente muzicale, vor trebui sa mearga la Cluj. Deci practic desfiintezi liceul de muzica pentru ca nu mai exista continuitate. Doamna director Raluca Marginean, persoana fara cultura muzicala, profesor de psihologie a tinut tot timpul cu clasa de pedagogie in detrimentul celei de muzica. Practic prin propunerea dansei de a desfiinta clasa de muzica a facut jocul celor care au dorit desfiintarea liceului de muzica. Un judet ca Bistrita Nasaud cu traditie in muzica este o tampenie sa desfiintezi singura clasa de muzica. Elevii de clasa a 8-a vor fi nevoiti sa mearga la Cluj sa studieze muzica.
Dupa parerea mea, s-ar putea taia la sportiv doua clase si se lasati arta si muzica in functiune.
Sportivul dupa parerea mea este o ramasita din comunism unde se vrea produce medalii pe urma pentru imagina tarii. Sportul poate fi lasat foarte bine la cluburi private sau la nivel de hobby.
Dar se tai singura clasa de muzica mi se pare badaran si cu o enorma lipsa de cultura generala. Eu ma inclin fata de oricare artist oricind mai ales intro societate care tot mai mult se incline la modele false si artificiale.
Deci într-un cuvânt domnule Walter Born noi toți care am fost sportivi ai județului Bistrița Năsăud și am fost majoritatea prin internate și școli sportive, aici aș enumera doar câțiva:
Gabriela Szabo, Traian Cihă rian, Viorel Modovan, Anunța Cătuna, Mihaela Ștef, Adrian Crișan, Lucian Sânmartean, Ioan Gănău, Daniel Măierean etc, etc cu toții suntem simple rămășițe ale comunismului după gândirea dumneavoastră!
Mama ce de experti ai invatamantului au aparut dupa expertii in COVID si vaccinare .Aici nu ma bag ca nu este trecut in fisa postului. Bunul simt ma obliga sa tac din fleanca pe care altii o folosesc doar sa se auda pe ei.
Se taie clase la „Rebreanu”, „Andrei” etc. si se mențin licee la Teaca, Lechința, Căian, Năsăud pentru ca partidul să aibă funcții de dat celor care l-au slujit în anumite momente.
Exact acest adevăr era rostit apăsat acum doi ani de domnul Mureșan Mihai în condițiile în care „toar’șa” Hogiu-Lagăr-Tabără tăia o clasă la CNLR. Păcat că domnul Mureșan Mihai face la fel ca predecesoarea dumnealui „sinistră” (în limba italiană sinistra=stânga).
Am fost eleva a domnului profesor în clasa de mate info de la Liviu Rebreanu. Pot sa afirm clar că pentru domnul profesor eram niste mizerii pentru simplul fapt că nu știam fizica așa cum el ar fi vrut. Desi a fost clasa cu cele mai mari medii de admitere din judet, dansul nu a avut nici o reținere în a ne face „prosti”, dar una din cele mai mari jigniri din partea lui era că „suntem mai rău ca cei de la filo”. Cred că e clara părerea dânsului despre orice elev care nu are afinitate pentru materiile reale…
Între meseria de cofetar-patiser si cea de tâmplar, care este cea mai cerută pe piața muncii? S-a ținut cont de acest criteriu cand s-au redistribuit clasele?