Actualitate

Depanatorii locali, pe cale de dispariție. Ce fel de aparate ajung cel mai des în service

”Nu mai avem școli profesionale, licee de specialitate care să pregătească depanatori, iar în electronică și electrotehnică e un gol mare de ani de zile. Nu mai există pasiune nici pentru meserii”, a spus Simion Păcurar (57 de ani) de la Amio Electronic Service Bistrița, firmă care repară aparatură electronică și electrocasnică.

La bursa locurilor de muncă pentru absolvenți, Simion Păcurar ar fi vrut să angajaeze măcar un tânăr pe care să-l învețe meseria: ”Sunt interesat să angajez un tânăr care să știe tehnică. Aș avea nevoie de 2-3 oameni, dar nu am decât un singur angajat și mai lucrez și eu în condițiile în care montăm și aparate de aer condiționat. Facem de toate, orice numai să iasă bani”.

Potrivit acestuia, firma pe care o conduce repară de toate de la mașini de spălat, la televizoare, aspiratoare, roboți de bucătărie, tot ce intră în casa omului, însă mai mult în perioada de garanție.

”E trendul ăsta de nou, plăcerea de a arunca. Omul crede că aparatul pe care îl cumpără acum – și majoritatea sunt made în China – o să țină mai mult ca cel care era made în Germania. Niciodată nu vor mai fi aparatele care au fost. Se aruncă televizoarele, aspiratoarele, mașinile de spălat. Se vede pe ponderea post-garanțiilor. Noi facem și garanții, și post garanții. A crescut volumul de muncă la garanții că aparatele noi sunt proaste și a scăzut la postgaranții, dovadă că sunt aruncate. Suntem plătiți prost la garanții și trebuie să ne chinuim. La cum lucrează chinezii, nu se mai poate trăi la noi din meseria asta. În Germania ai pe intervenție 50 de euro, în România ai 5, 10, 14 euro. Se defectează în special aparatele ieftine care sunt no name. Acolo avem cel mai mult de lucru, dar oamenii cumpără în continuare tot felul de aparate de duzină. Din păcate, momiți cu tot felul de tichete, oamenii dau aparate bune, dar vechi, pe unul nou, dar prost. 80% din piața de garanții o fac eu. După ce aparatul iese din garanție, omul îl aruncă. E o societate de consum, iar aparatele se aruncă după doi sau 5 ani și aici e marea problemă. Noi aruncăm în loc să reparăm. Nu suntem ca nemții care țin la un aparat bun ca la ochii din cap pentru că mai sunt și aparate bune”, a spus Simion Păcurar.

Potrivit estimărilor sale, 80% din aparatele care ajung în service sunt de proastă calitate, făcute în China: ”Nu poți să-i spui însă clientului că și-a luat un aparat de proastă calitate că sare în sus, zice că a luat ceva bun: zice nu vezi că scrie Gorenje? Dar nu, toate-s făcute în China. Sfatul meu e să dați mai mulți bani pe aparate că atunci se defectează mai greu”.

Firma pe care o conduce lucrează mai mult la domiciliul clientului. Doar aspiratoarele, mixerele, blenderele sau televizoarele se repară în service, în rest, depanatorul merge acasă.

”Sunt în căutarea unui tânăr pe care să-l învăț să facă depanare, dar nu mai avem școli profesionale, licee de specialitate nu mai sunt, iar în electronică și electrotehnică e un gol mare de ani de zile. Nu mai există pasiune pentru meserii. Eu de 25 de ani de când sunt privat numai asta fac. Puteam să mă las de o sută de ori, dar mi-a plăcut și o fac în continuare. Și în electronică trebuie să-ți placă meseria că altfel fugi numai după bani. Eu sunt interesat să angajez un tânăr care să știe tehnică. Aș avea nevoie de 2-3 oameni, dar am un singur angajat și mai lucrez și eu în condițiile în care montăm și aparate de aer condiționat. Facem de toate, orice numai să iasă bani. Pe vremuri, la liceul electrotehnic era specialitatea radio-tv, electromecanici, era de unde să iei oameni. Și fiul meu a lucrat la mine, a câștigat 1400/1500 de lei chiar și 2000, dar s-a dus la Altex că acolo e companie mare, se ocupă de electrocasnice. Nu a vrut să rămână în firma noastră. În acești 25 de ani, am învățat zeci de tineri, dar au plecat apoi. Acum am unul care e de vreo 10 ani, dar nu se știe când pleacă și el. Nu ai cum să-l ții”, a spus el.

Toate acestea în condițiile în care nici reparațiile nu mai presupun atâta migală ca pe vremuri: ”E mai simplu acum. Se schimbă la nivel de placă, nu mai e cum era acum 30 de ani să stau o noapte să găsesc un defect. Cer placa din China, merge. S-a dus display-ul, e ca o foiță, l-ai schimbat, merge, ai câte trei-patru variante. E mult mai ușor ca înainte, dar nici măcar în aceste condiții nu găsești cu cine să lucrezi”.

La bursa absolvenților 2019 au venit cu ofertă de locuri de muncă 25 de companii care ar fi vrut să angajeze 210 persoane.

La final, au fost recrutați în vederea unui interviu doar 29 de tineri dintre cei circa 300 care au fost la bursă să-și caute de lucru.

Etichete

1 comentariu

  • Recent am solicitat serviciile SC Amio pentru a alimenta cu freon o combina frigorifica.Am dorit deplasare la domiciliu in acest sens.Am primit raspuns ca ei se ocupa numai de garantii ca nu am timp si personal pentru restul interventiilor.M am oferit sa platesc deplasarea, taxa de urgenta si ce taxe si bonusuri mai doreau numai sa rezolve problema.Raspuns negativ.Se pare ca acolo angajatii sunt milionari, nu au nevoie de bani.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.