”Ministrul nu are implicaţii directe într-o asemenea suspiciune de plagiat a tezei de doctorat, dar există structuri abilitate de legea domnului Funeriu să ia aceste decizii. Au fost suspiciuni legate de teza domnului Ponta, este acum în lucru suspiciunea legată de teza doamnei Kovesi. Sunt foarte multe asemenea cazuri, se rezolvă într-o manieră instituţională. După părerea mea, nu este o problemă care trebuie să capete conotaţii politice, este o problemă a mediului academic, care se rezolvă în conformitate cu procedurile academice. Consiliul Naţional de Etică, potrivit legii pe care a promovat-o Guvernul Boc, este abilitat să decidă în legătură cu demnitarii. Au decis în legătură cu domnul Ponta, ca să ia decizia s-a constituit o comisie din jurişti pentru că fiecare domeniu are specificitatea lui”, a spus Ecaterina Andronescu la Bistriţa.
Ministrul Educaţiei a precizat că acest Consiliul Naţional de Atestare a fost constituit pe criterii politice, ”un lucru teribil de nefericit”. ”De aceea, noi am luat decizia acum să reconstituim acest consiliu din propunerile universităţilor. Nu vreau ca numirea să se facă din pixul ministrului, pur şi simplu am trimis către universităţi solicitarea de a nominaliza cadre didactice din fiecare universitate în toate consiliile prevăzute de lege pentru a reconstitui aceste consilii. Orice cetăţean poate face sesizare la Consiliul Naţional de Etică”, a comentat ministrul Educaţiei.
Întrebată de şanse există ca ministerul să primească cei 6% din PIB, Ecaterina Andronescu a răspuns: ”Mai întâi trebuie să modificăm legea. Cei care s-au aflat la putere au scos prin lege acel articol. Sunt o mulţime de lucruri legate de Legea Educaţiei care trebuie să fie corectate, sperăm ca în prima parte a lunii septembrie Senatul să facă acest lucru întrucât avem un proiect de lege cu modificările ce se impun. Nu ştiu dacă vor fi 6 procente din PIB, dar am o convingere de aproape sută la sută că nu vom avea sub 3%, cum avem în acest an. Niciodată bugetul Educaţiei nu a fost atât de scăzut ca anul acesta. Apare întrebarea, cu revoltă din partea mea, cum este posibil ca nişte oameni să bage 1,5 miliarde de euro în buzunarele lor fără să facă nimic, şi aici unde avem 3,5 milioane de copii, unde se pregăteşte ziua de mâine, să dai un buget atât de mic?”.
Ecaterina Andronescu a declarat că promovarea la definitivat este puţin peste 65%. ”După părerea mea, rezonabilă în comparaţie cu alţi ani. Această situaţie de la sfârşitul examenului de definitivat se leagă de faptul că a existat un filtru după inspecţia şcolară. Cei care n-au trecut de acest filtru nu au intrat în examen şi atunci rezultatele acestea mai bune decât în anii precedenţi erau de aşteptat. Îmi doresc ca în anii următori să crească ştacheta în ceea ce priveşte intrarea în învăţământ, definitivatul dă dreptul celui care îl promovează să se considere cadru didactic definitiv pentru sistemul de învăţământ. Media s-a ridicat de la 6 la 7, ceea ce este un câştig. Este important să avem oameni cu calificarea necesară. Preşedintele Obama în discursul său despre starea naţiunii spunea că performanţa clasei depinde de cel care stă în faţa clasei. Eu ştiu din propria mea experienţă că este 100% adevărat. Vrem să ne orientăm către profesori, să îi includem în programe de formare, în aşa fel încât să creştem şi calitatea actului didactic”, a spus ea.
Ministrul Educaţiei a vorbit şi despre examenul de titularizare din august. ”Sunt câteva sute cu note sub 5 la definitivat. Este bine că au fost aceste note şi li s-a spus: ne pare rău, nu puteţi intra în sistemul de învăţământ. Filtrul numit definitivat este extraordinar de important. Al doilea filtru este titularizarea, cel care promovează rămâne definitiv în sistemul de învăţământ, titular, şi indiferent dacă i se restrânge postul, inspectoratul trebuie să-i găsească un post într-o altă şcoală. În mandatul anterior am ridicat ştacheta, de la 6 pentru mediul urban la 7 pentru toată lumea. E prea târziu pentru examenul care urmează, dar cred că va trebui să ridicăm această ştachetă în continuare”.
Andronescu a menţionat că n-a susţinut niciodată intrarea în facultate fără examen de bacalaureat. ”După bacalaureatul de anul trecut au rămas circa 100.000 de tineri de 18-19 ani de care nimeni nu s-a îngrijit, au fost abandonaţi de instituţiile statului. De aceea am venit cu un proiect de act normativ prin care propuneam câteva soluţii pentru ei. Realizarea unei reţele de şcoli postliceale, o vom face anul acesta după a doua sesiune a examenului de bacalaureat. La şcolile postliceale se pot înscrie pentru a obţine o calificare fără să fie nevoiţi să aibă diplomă de bacalaureat. Am încurajat universităţile să-şi creeze şcoli postliceale. Să încercăm, prin inspectoratele şcolare, să mijlocim întâlnirea cu angajatorii şi calificarea la locul de muncă prin ceea ce se cheamă ucenicie la locul de muncă. Sunt mulţi angajatori care se vaită că nu au resurse umane calificate corespunzător. Aceasta poate fi o soluţie. O altă soluţie propusă era legată de absolvenţii liceelor tehnologice, majoritatea în categoria celor care nu au promovat examenul de bacalaureat, îi îndemnam să susţină examenul de certificare a competenţelor profesionale, cu care se pot angaja, pentru nivelul 3 de calificare. A patra idee era să încurajăm universităţile, pentru cei care nu luaseră bacalaureatul dar aveam medii peste 7, să organizeze cursuri de pregătire a lor în aşa fel încât în anul următor să poată trece examenul de bacalaureat. Universitatea Politehnică din Bucureşti, unde am fost rector şi unde îmi desfăşor activitatea de cadru didactic, a făcut asemenea cursuri şi au fost sute de elevi. Dacă intraţi pe site-urile universităţilor americane veţi vedea că marea lor majoritate organizează asemenea cursuri, pentru că este şi interesul universităţii să-l preia mnai bine pregătit pe cel care îi trece pragul”, a spus ea.
Ecaterina Andronescu a dat din nou exemplul Politehnicii, care face o testare pentru cei care intră în anul I, la începutul anului, iar cei care nu îndeplinesc criteriile minimale sunt introduşi în cursuri suplimentare.
D-na Andronescu a mai predat in scoli dupa ’89? Sau pe ce lume este? Poti sa fi foarte pregatit, sa fi bun pedagog ca daca nu ai parghiile prin care il poti motiva pe elev sa invete, va rade de tine. Nu-l poti da afara de la ora, nu il poti lasa corigent, nici nota la purtare nu o poti scadea foarte usor. Nu il poti motiva spunandu-i ca daca face scoala va avea un loc de munca . Intr-o societate in care multi hoti ajung in parlament si in care cei cu 4 clase ajung sa-i conduca pe cei care sunt toba de carte . Pt un salar de 700?