Economie

Fiscul a adunat mai mulţi bani din impozitul pe venit şi mai puţini de la cel pe profit

Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud a adunat, în 2013, cu peste 46 de milioane de lei mai mulţi bani la bugetul statului de la cei peste 26.000 de contribuabili - persoane fizice, juridice şi instituţii - care îşi desfăşoară activitatea în judeţ. S-a plătit mai mult la impozitul pe venit şi mai puţin la cel pe profit, dovadă că aici lucrurile nu au fost tocmai roz.

Programul de încasări la Bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări de Sănătate a fost depăşit cu 5,27%, încasările în anul 2013 fiind mai mari faţă de 2012 cu 5,58%. De asemenea, la Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat s-au încasat cu 9,17% mai mulţi bani faţă de anul precedecent. De asemenea, şi la Bugetul Asigurărilor pentru Şomaj a fost depăşit nivelul anului 2012 cu 1,63%, Fiscul bistriţean reuşind să crească încasările în anul 2013 faţă de 2012 cu 7,31%.

“Programul de încasări la Bugetul de Stat a fost realizat doar în procent de 82,78%, înregistrând astfel o nerealizare de 17,22 %. Totuşi la acest buget am reuşit să creştem încasările faţă de anul 2012 cu 6,99 %.Astfel putem constata că programul de încasări stabilit de ANAF pe total Buget General Consolidat pentru anul 2013 a fost realizat doar în procent de 94,81 %, dar totuşi am reuşit să creştem volumul total al încasărilor în anul 2013 faţă de anul 2012 cu 7,65%, mai exact cu 46,22 mil.lei”, se arată în raportul de activitate semnat de şeful Administraţiei, Crin Pântea.

Conform sursei citate, s-au înregistrat şi scăderi. La impozitul pe profit au scăzut de la 39.378.313 lei cât au fost în anul 2012, la 35.517.044 lei, în anul 2013, scăderea fiind cu 9,81 %. În schimb, la impozitul pe venit încasările au crescut cu 14,37%, de la 115.661.009 lei, în anul 2012, la 132.276.815 lei, în anul 2013. Încasările la TVA au crescut cu 22,41%, de la 52.294.965 lei, în anul 2012, la 64.015.767 lei, în anul 2013.

La accize încasările au scăzut cu 7,41%, de la 8.760.054 lei, în anul 2012, la 8.110.667 lei, în anul 2013. În cursul anului 2013 programul de încasări la principalele impozite ale bugetului de stat a fost depăşit la impozitul pe venit cu 11,24 %. La TVA programul de încasări s-a realizat doar în procent de 50,39%. Restituirile efective de TVA în cursul anului precedent au fost în sumă de 49.150.236 lei. De asemenea la impozitul pe profit programul de încasări s-a realizat în procent de 95,12%, la accize s-a realizat în procent de 97,84% iar la rest venituri s-a realizat în procent de doar 86,82%.

„Gradul de realizare a programului de încasări transmis de ANAF s-a realizat în proporţie de 94,81%,iar analizat împreună cu structura vamală din judeţ acesta s-a realizat în proporţie de 94,88%.  Încasările, în anul 2013, au crescut comparativ cu încasările anului 2012 cu 7,65%, în sumă absolută creşterea fiind cu 46.222.146 lei.Analizate împreună cu încasările structurii vamale din judeţ, acestea au crescut cu 4,69 %, în sumă absolută cu 31,72 mil. lei”, se mai arată în raport.

Pentru anul 2014, Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Bistriţa Năsăud îşi propune să realizeze următoarele: impulsionarea încasărilor la bugetul general consolidat prin acţiuni comune a personalului din cadrul unităţilor fiscale teritoriale cu inspectorii fiscali; – îmbunătăţirea colectării şi stimularea conformării la declararea voluntara şi plată.

De asemenea vor fi avute în vedere : transmiterea notificărilor şi aplicarea sancţiunilor pentru nedepunerea declaraţiilor de către contribuabili în vederea creşterii gradului de depunere a declaraţiilor; monitorizarea contribuabililor nou înfiinţaţi, înregistraţi în scopuri de TVA.

Pentru o mai bună colectare a veniturilor, va fi standardizată activitatea compartimentelor cu atribuţii de executare silită prin informatizarea activităţilor de executare silită şi vor fi îmbunătăţite regulile privind măsurile de angajare a răspunderii solidare şi de înfiinţare a popririi electronice asupra terţilor, precum şi procedura de valorificare a bunurilor în cadrul executării silite, insolvabilitate şi stabilire a răspunderii solidare.

Un alt aspect avut în vedere este combaterea corupţiei şi îmbunătăţirea imaginii publice a administraţiei, dezvoltarea unor aplicaţii informatice pentru nevoia de informare internă a personalului instituţiei, cât şi pentru creşterea operativităţii şi asigurării unei mai bune monitorizări a unor activităţi din cadrul instituţiei şi a unităţilor teritoriale; dezvoltarea sistemului de control managerial al instituţiei cu accent pe elaborarea de noi proceduri de sistem şi operaţionale şi/sau actualizarea procedurilor existente, cu noile exigenţe pe linia managementului riscurilor.

La nivelul judeţului erau înregistraţi în 2013 un număr total de 26.386 contribuabili, din care 14.581 persoane juridice, 11.427 persoane fizice şi 378 instituţii şi autorităţi publice.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.