”Să te duci astăzi în zona montană echipat corespunzător înseamnă să te faci de râs pentru că vor trece pe lângă tine persoane în șlapi, în teniși, în costum, cu cravată”, a spus profesorul Ioan Bâca de la Facultatea de Geografia Turismului a Universității ”Babeș-Bolyai” din Cluj, care se autodeclară împotriva turismului de masă în munte.
”După ce am stat în casă două sau trei luni de zile, lumea s-a dezlănțuit și munții au devenit neîncăpători, deci s-a circulat în toate masivele montane ca pe bulevard, inclusiv în Munții Rodnei. Trebuia să stai la coadă ca să faci o fotografie pe Pietrosu Rodnei. Ce să facem? Acesta este turismul de masă, se popularizează pe toate rețelele de socializare destinațiile montane și lumea merge acolo ca să facă poze cu obiectivele respective atractive. Eu sunt împotriva turismului de masă și a promovărilor excesive a anumitor destinații. Destinațiile trebuie descoperite și când ai ajuns să descoperi tu o destinație, o vei îndrăgi și o vei iubi și nu o vei divulga numai celui în care ai încredere. Nu vii în gura mare și zici: mergeți cu toții acolo, a înflorit narcisele din Munții Rodnei, mergeți și luați!. Deci o destinație pe care o îndrăgești și o iubești o spui numai celor care știi o vor prețui”, a spus el.
Prof. Bâca este de părere că turismul montan ar trebui să redevină turism de nișă, adică numai pentru cei inițiați.
”Turism de masă înseamnă litoral, Valea Prahovei, Vatra Dornei, Băile Figa, locuri în care se poate aduna lumea. Să te duci astăzi în zona montană echipat corespunzător înseamnă să te faci de râs pentru că vor trece pe lângă tine persoane în șlapi, în teniși, în costum, cu cravată, cum am văzut în Ceahlău, cu ocazia hramului mănăstirii de acolo, de pe munte, unde un potop de oameni din toate direcțiile urca la hramul mănăstirii. Urcau doamne cu poșete, cu pantofi cu toc, iar eu eram îmbrăcat ca la carte și mă întrebau doamnele dacă nu mi-s grei bocancii când ele puteau urca în haine de oraș”, a adăugat el.
O altă problemă, în opinia lui, este aceea că ”motociciliștii au cucerit munții”.
”Acum nu mai urcă munții cei care mergeau pe jos, acum urcă și cei cu ATV-uri, cu motociclete. Un caz trist este în Munții Țibleșului de la noi, dar și în Munții Rodnei. Motociclișii ajung acolo și deteriorează potecile cu roțile. Pentru că trec pe acolo foarte multe motociclete, potecile se adâncesc, se distrug. Am asistat la spectacolul acesta în Munții Țibleșului și în Munții Rodnei. E păcat. Sunt foarte multe locuri în România, ele trebuie descoperite, iubite, promovate cu cap și cei care descoperă frumusețile să le divulge doar celor în care au încredere că vor avea grijă de ele”, a conchis profesorul Ioan Bâca.
De vreo 20 de ani discutam aspectul turistului motorizat in natura si trebuia gasit o solutie care protejeaza natura si mai ales zonele protejate. Fie ghizi autorizati doar pentru scopul turismului motorizat, fie trasei autorizati.
Din pacate cred ca o protejare eficienta ar fi pozibila doar prin inchiderea stricta si rigida prin bariere peste tot si construire de obstacole care doar pe jos pot fi ocolite. Multa investitie.
Turisti montani echipati nici macar minimal sau neconform amendati drastic in caz cind trebui recuperati de salvamont pe urma si se supoarta costuri de salvare, simplu.
Si un abonament anual la salvamont cu cursuri de initiere, informari periodice le ar mari eventual si buget disponibil. Insa nu stiu daca sistemul public e destul de flexibil macar se primeasca felul asta de sponsorizari.
Impotriva acestor nesimtiti ,cea mai eficienta metoda e bota ciobaneasca (vezi cazul belgianului de la Colibita ) !
Ala cat traieste, sigur nu-si mai ambaleaza rabla pe munte !
In urma cu 20 de ani când dvs. erați pasionat de enduro și de off-road tot așa doreați interzicerea?
Reglementarea cred ca este o soluție mai buna, cu trasee prestabilite , autorizații , etc
Cocalarii cu motociclete. Este diferenta intre motociclisti si cocalari cu motociclete. Un motociclist adevarat nu merge cu ea pana in varful muntelui. Este mare diferenta dintre turistul austriac, elvetian, german, italian si cel roman care urca cu saboti sau sandale in varful muntelui. Nu se merge pe munte ca la kaufland.
„Mandru ca sunt roman!”
M-ati lamurit si nu prea d-le Born.Atunci cand v-a convenit ati practicat acest sport si ati fost printre primii care au adus turisti straini motorizati prin munti. Cei din fotografiile care au circulat in mediul on-line acum cateva saptamani in parcul national muntii rodnei , sunt aproape sigur ca nu erau romani. Nu spun ca nu sunt si printre romani astfel de oameni. Dar daca d-vs aveti ca pasiune bicicleta vreau sa cred ca,puteti avea intelegere ca mai sunt si atii care prefera sportul cu motor. Se pot face trasee bine stabilite in asa fel incat sa ne lasati si pe noi sa existam.
Corect, chiar eu eram intre primi cu enduro si am chiar si adus motociclete second in ani 90. Am avut, dac doriti sa stiti exact cifrele, 3 grupuri de motociclisti si doua (2) cu 4×4. Total vreo 12 vehicole. Iar in moment cind am vazut comportament neconform, le am abandonat pe loc, am sters toate informatiile pe internet si numai am incurajat forma asta de invazie. Am facut greseli si cred ca intre timp am compensat cu alta activitate.
Cunosc si inteleg pe toti de pe ambele parti ai baricadei si imi doresc sa se gaseasca o cale. Si da, una a fost cum am mentionat amandoi, trasee autorizate. Sa gindit si la un sticker cu numar de autorizare pe vehicol, idea lui Somo. Idea foarte buna si cu amenzi drastice pentru cei care nu au. Puteau se fie chiar si taxe mari care contribuie la buget de intretinere si ecologizare traseilor. Erau si sint multe idei, doar ca se pare in Romania nu gasesti institutia statului potrivita cu care putea fi implicat asa ceva.
De aici se naste ceata mare in care ne aflam si nu gasim solutie, fiecare se descurca cum poate si culmeaza in frustrarile expuse din articol.
In concluzie, vrem, nu vrem, trebuie se ne adaptam timpurile. Nu este rau ci chiar frumos cind vezi tot mai multi omeni la munte care iubesc natura. Chiar cei cu slapi, sunt convins vor invata la primul ploie ca ar fi bine data viitor sa se echipeze si cei profi sper ca vor cobori de pe podest elitist si vor ajuta se indruma pe cei amatori.
La toti recomand abordarea Tasuleasa Social, se participa la „scoala de mers pe munte“ sau se strabate trasei pe jos sau pe bicicleta macar o portiune de Via Transilvanica.
Sute de motociclisti din toate tarile vestice , mai ales Germania si Austria vin in Romania , fac echipe cu romanii si fac circuite peste tot in munti fara reguli, fara sa respecte trasee bine definite , distrugand tot in urma lor.
Se impun URGENT interdictii sub sanctiune penala.
Ei vin in Romania fiindca la ei in tara au putine trasee bine definite pe care pot merge. Nu poti intra cu motorul in plina padure pe oriunde. NOI NU AVEM REGULI SI INTERDICTII PENTRU EI.
Nu toți cei care urca muntele pot sa fie echipați ca d-nul Baca, a uitat ca primele ture montane le-a făcut în opinci. D-nealui coordonează vreo 300 studenți la geografia turismul și nu are vreo activitate montana concreta lăudabilă. Muntele este pentru cei care îl respecta și au putere sa-l abordeze.
Nu toti sunt pustnici ca si domn’ profesor. Turismul trebuie sa fie accesibil tuturor, iar asta cu „tinutul in secret a unor destinatii” in contextul in care noi ne plangem ca nu vin turisti la noi in tara, mi se pare o aberatie. Lasati sa stie lumea de locuri sa vina, sa viziteze, sa aduca bani la buget, sa poata inflori si la noi ramura asta. E ciudat ca auzim aceste cuvinte chiar de la cineva care se presupune ca ar trebui sa promoveze turismul, in toate formele lui.
ce sa infloreasca ma, hotelul dracula este in faliment, emblema turistica a transilvaniei, si a zonei
acum orice taran cu ceva valuta ii trebuie senzatii tari cu o rabla fara rar facut legal , se se duca pe munte si sa distruga placerea altor adevarati montagniarzi.. devenind un intrus pe munte dupa cum vedem to mai des peste tot
Distrug potecile, lăsând urme adânci, pământul în pădure fiind moale, mai ales când e noroi. Tu ca biciclist îți poți rupe gâtul din cauza urmelor de tractor. Distrug vegetația din pădure, patinând și săpând șanțuri cu anvelopele, respectiv frânând cu roata blocată. Sperie animalele din pădure cu zgomotele asurzitoare din tobele lor de rahat, astfel animalele fug din calea lor, se ascund, nu se mai înmulțesc. Putoare lăsată în urmă induce în eroare animalele sălbatice care nu își mai pot găsi prada sau perechea. Mă mir că tu, fiind țăran, nu cunoști lucruri atât de simple. De aceea cred că de fapt ești țăran de oraș.
Felicitări domnului profesor Ioan Bâca pentru tot ceea ce face!
dupa echipare recunosti impostorii si instrusii pe munte, pe toti masivii so umplut de intrusi.. peste tot este asa nu numai in rodnei, sa vezi bucegiul(acolo urca pe motor pana sus) si piatra craiului .. acolo nu pot nici sa vrea
daca ar folosii numai potecile nu ar fi mare paguba, de asemenea in america este bariera metalica, adica unde este trail de atv este facuta o strunga la intrarea in parc sau o trecere din bare metalice cu gabaritul unui atv 1.5 m la ficare intrare pe trail , sau in cazul bicicletelor are undeva sub un 1 metru loc de trecere ca la metrou..
trebuie sa le fie interzis cu suvurile alea tampite ce nu au in viata lor rar facut de la modificare… sa intre pe drumuri ce duc spre parcuri sau in potecile ce duc spre parcuri.. un atv sau o cross nu face paguba
Ce nu inteleg eu este pretentia unora de a avea acces unde vor ei. Adica: trasee de biciclete, trasee de motociclete, etc. Primul lucru de care trebuie sa tineti cont este fauna. Daca in mare parte occidentul a renuntat la o parte din ea pentru a-si putea lasa vacile si oile acolo unde-i locul lupului si a ursului, asta nu inseamna ca este un exemplu bun pe care trebuie sa-l urmam. Exista romani care admira si au un orgasm de satisfactie cand vad cararile asfaltate pana la 2000 de metri din Elvetia si Austria, considerandule un etalon de civilizatie, iar asta-i chiar gretos. In general omul crede ca doar el are dreptul si ca este indreptatit sa i se puna totul la dispozitie de catre stat, in caz contrar se simte jignit, cum e la moda in zilele noastre, si-si da ochii peste cap de indignare. Nu, omule, romanule, cand ai ales sa-ti opresti masina langa o padure mai salbatica si ai decis sa intri in ea, trebuie sa fii constient ca-ti asumi niste riscuri si responsabilitati, iar la plecare ai obligatia in primul rand morala de a o lasa exact asa cum ai gasit-o.
Faptul ca ti-ai luat un enduro nu te califica la a primi vreo unda verde prin padurile, muntii si raurile noastre. Iti faci un traseu pe vreun teren privat sau circuli pe drumurile publice, atat, chiar nu este de interes national apucaturile si nevoile tale.
Desi nu sunt de acord ca legi sa-ti taie din libertati, buna crestere si standardul moral trebuind a fi suficiente, uneori ai nevoie si de niste reglementari, mai ales acolo unde salbaticia este transformata in proprietate privata.