De când a început pandemia, Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud a inițiat mai bine de jumătate din corpul profesoral al județului în Google Classroom, instrument online care poate fi folosit pentru toate nivelurile de studiu, de la preșcolar până la postliceal. Peste 2000 de persoane au urmat cursurile organizate de CCD, inclusiv profesori în pragul pensionării.
Potrivit lui Ioan Ioja, directorul CCD Bistrița-Năsăud, instituția a început încă din luna martie să identifice acele cadre didactice din zone izolate care nu puteau ține cursuri online neavând cu ce și neștiind ce să facă.
Inițial, au fost găsite 103 persoane, unele neavând nici măcar o căsuță poștală electronică. În scurt timp, instituția a scris un proiect pentru acreditarea programului de formare Dezvoltarea competențelor digitale pentru organizarea activităților didactice online.
”Au fost puține CCD-uri care au reușit să facă acest lucru în perioada verii, dar noi nu am mai putut aștepta acreditarea, motiv pentru care la început de iulie am demarat alt program pentru organizarea activităților didactice online și care să vină în sprijinul pregătirii noului an școlar. Astfel, am demarat un program de formare neacreditat, doar cu 20 de ore, vrând să ne asigurăm că fiecare cadru didactic are posibilitatea ca, la început de an școlar, să lucreze cel puțin la nivel elementar în mediul online. Estimarea noastră a fost că la acest curs se vor înscrie 600-700 de cadre didactice și s-au înscris peste 2000”, a spus Ioan Ioja pentru Timp Online.
Un număr de 23 de formatori de la CCD, inspectori școlari și directori care s-au oferit voluntari au instruit fiecare câte 2-3 grupe. Cursanții au fost inițiați în Google Classroom, instrument care poate fi folosit pentru toate nivelurile, de la preșcolar până la învățământ postliceal. Au rămas neinstruiți doar profesorii debutanți xcarea u fost angajați din toamnă și cei pensionați care au fost selectați pentru a preda în regim plata cu ora, dar sunt și ei în curs de identificare pentru a urma aceste cursuri.
”La programele noastre au participat cam 53% dintre cadrele didactice din județ. Dintre acestea, cam 3% mai au nevoie de sprijin. Grupele au fost constituite fie pe nivele de învățământ, educatoare, învățătoare, profesori de o anumită disciplină, dar ne-am mai dus și pe școli”, a spus Ioan Ioja, care a spus că nu toți au avut același ritm de învățare.
Potrivit directorului CCD, alți profesori au urmat cursuri de formare oferite de alți furnizori. ”Oricum, CCD nu ar fi avut capacitatea să organizeze cursuri de formare pentru 4000 de oameni în două luni. Dacă am fi făcut-o, am fi făcut-o rău. Am stopat înscrierile la 1 septembrie”.
Ioan Ioja a explicat că au fost situații în care unii profesori care nu au ținut ritmul cu ceilalți din grup au avut nevoie de instruiri separate.
”Dacă au obținut ultimul grad didactic acum 20 de ani și de atunci nu au mai fost deranjați de nimic, le-a fost greu. Am avut și situații de oameni care nu aveau adrese de e-mail sau reacții ale colegilor că ei mai au un an până la pensie și nu au avut nevoie până acum, dar nu au fost reticenți. Am avut chiar și ieri situația unei doamne educatoare. Sunt însă puține cazuri și, în fiecare școală, s-a găsit un coleg mai tânăr care are competențe IT altfel dezvoltate și i-au ajutat pe ceilalți”, a spus Ioan Ioja.
Ioan Ioja a spus că profesorii de gimnzaiu și liceu – în special cei din urban – sunt mai bine pregătiți pentru școala online (peste 80% dintre ei), în timp ce educatoarele și învățătoarele au încă probleme să utilizeze tehnologia IT și nici nu știu ce fel de materiale se pot trimite online unui preșcolar.
”Dacă în zona urbană cam 60% dintre educatoare au competențe TIC, în cea rurală, unde e câte o singură educatoare sunt probleme”, a spus Ioja.
Dacă se va întruni comisia de acreditare și va da undă verde programului depus de CCD, Ioan Ioja crede că în două-trei luni, cei 19 formatori acreditați și cu 25 cursanți într-o grupă care vor urma un program de 40 de ore, se va reuși pregătirea întregului corp didactic din județ să țină cursuri online.
”Este un domeniu în care apar schimbări. Faptul că am făcut acum un curs de 20 de ore nu înseamnă că în primăvară, când apar schimbări în aplicații, mai avem competențe. Este clar că trebuie să continuăm formarea și să punem la dispoziție tot ce este nou. Pe platforma CCD am postat tot felul de materiale, avem și un ghid de peste 200 de pagini pentru învățământ online, dar nu e suficient. Când ai în față un material pe care nu îl poți descifra nu este prietenos ca să menții concentrarea, iar acesta este motivul pentru care doresc să creăm grupuri de lucru la nivelșul școlilor când vin dispozitivele ca să facem activități practice”, a spus Ioan Ioja.
Potrivit sursei citate, pe lângă cursurile menționate s-au ținut și webinarii și pentru copiii cu tulburări de dezvoltare, pentru nevăzători, surdo-muți, etc..
Adaugă comentariu