Actualitate Economie

Istrate Şteţco: Datorită Radarului pădurilor, circulă cu până la 80% mai puţine camioane cu lemne

Tăierile ilegale s-au redus cu 75% de când funcţionează Radarul pădurilor fiindcă lemnul nu mai poate fi transportat fără emiterea unui cod generat de sistem, susţine şeful Inspectoratului de Regim Silvic şi de Vânătoare Cluj, Istrate Şteţco într-un interviu acordat în exclusivitate Timp Online.

Reporter: Radarul pădurilor funcţionează de ceva timp. Se văd rezultatele?

Istrate Şteţco: Funcţionează din 8 octombrie 2014, adică de cinci luni. Din toate informaţiile pe care le avem noi, a stopat tăierile ilegale şi transportul ilegal al masei lemnoase. Din ce vorbeşte lumea, a crescut şi preţul, atât la cherestea, cât şi la lemnul fasonat, iar ca efect a fost creşterea preţului şi la lemnul pe picior. Faptul că a crescut preţul masei lemnoase arată că astăzi lemnul nu se mai vinde la negru, toţi cei care vindeau lemnul la negru astăzi nu mai au unde să îl vândă, piaţa neagră încet, încet dispare, iar un efect bun este acela că, vânzând aceeaşi cantitate de masă lemnoasă, obţii acelaşi preţ, deci rămâne mai mult lemn în pădure.

Reporter: Cât de mult au scăzut tăierile ilegale? Din câte ştim, în Maramureş, de exemplu, se tăia masiv.

Istrate Şteţco: Da, în Maramureş au fost constatate foarte multe tăieri ilegale, în Alba şi Cluj la fel. De când a apărut Radarul pădurilor, circulaţia lemnului pe drumurile publice s-a redus foarte, foarte tare. Dintr-o discuţie cu domnul primar de la Romuli, am aflat că, pe DN 17 C circulă acum 10% din camioanele cu lemne care circulau înainte. Şeful de ocol de la Vişeul de Sus povestea că, în zona Maramureşului istoric, traficul cu masă lemnoasă s-a redus cu 80%. Asta arată că nu se mai transportă ilegal şi cei care o fac au documente. Sunt circa 11.000 de oameni care pot verifica în timp real dacă un transport este corect sau nu. Aşa că oamenii se tem. Să transporţi într-un camion circa 40 de mc, la un preţ de 300 de lei mc, să pierzi 12.000 de lei nu e chiar aşa de uşor de suportat şi oamenii nu mai riscă.

Reporter: Sunt oameni care văd camioane cu lemne şi sună la 112?

Istrate Şteţco: Cu certitudine. Dacă vom consulta site-ul STS, vom vedea că, pe Radarul pădurilor, sunt cel puţin 4000 de apeluri. Urmarea a celor sesizate, s-a descoperit că 30% transporturi erau ilegale. Asta înseamnă că, pe lângă cei 11.000 de oameni care au aplicaţia şi pot verifica în timp real dacă e un transport legal, mai poate interveni şi cetăţeanul care să sune la 112. În maxim 30 de secunde, operatoarea îi spune dacă e transport legal sau ilegal. Dacă e transport ilegal, apelul e dirijat către IPJ şi se face procedura, se opreşte în trafic şi se iau măsurile legale.

Reporter:În Bistriţa-Năsăud cum stau lucrurile? Se mai taie lemn ilegal?

Istrate Şteţco: Sigur că se mai taie. De câte ori avem informaţii, mergem, verificăm, luăm măsuri legale. Eu zic că, în comparaţie cu alte judeţe, nu sunt aşa de mari probleme. Avem multe ocoale silvice private, sunt organizate piramidal. Cred că acesta este un motiv. Avem un alt ascendent faţă de RNP.

Reporter:Puteţi spune cam cu cât au scăzut tăierile ilegale?

Istrate Şteţco: E destul de complicat fiindcă ar trebui să ştim cât s-a defrişat în urmă şi cât s-a constatat acum. Ştiu că, după primele două săptămâni s-a făcut o analiză şi s-a constatat că s-a redus cu 75% şi transportul, şi constatările pe tăieri ilegale. E posibil să nu fie procentul aşa de mare, dar cu siguranţă că s-a redus. Poate că astăzi se poate fenta puţin Radarul pădurilor, dar eu zic că, în maxim 2 luni nu se mai poate fenta absolut nimic. El se va pune pe câteva chei. În viitor, vom ajunge la transport specializat de masă lemnoasă, iar camioanele care vor transporta masă lemnoasă vor avea GPS. Acesta va trimite semnal în serverul central şi li se va putea face traseul unui camion cu lemne la orice oră din zi şi din noapte.

Reporter: Credeţi că se va însănătoşi şi piaţa lemnului?

Istrate Şteţco: Eu cred că mulţi vor dispărea de pe piaţă. Nu vor reuşi să reziste decât cei serioşi, care şi-au construit o piaţă bazată pe legalitate. Ceilalţi vor dispărea. Dacă până la intrarea în funcţiune a Radarului pădurilor exista posibilitatea ca un operator economic să ridice nişte documente, să le declare aşa-zis pierdute şi să le vândă la bucată, de când e sistemul acesta nu se mai poate fiindcă el generează un cod unic. Dacă nu te identifică, nu îţi eliberează cod unic, îţi vine mesaj şi atunci nu poţi circula. Foarte mult lemn tăiat ilegal a fost transportat în felul acesta. Cei care vindeau avize la bucată erau manageri de firme fantomă, aceştia nu mai venit după acorduri. Noi i-am ştiut, am trimis şi sesizări la Parchet şi înainte să existe radarul. Nu erau mulţi, dar erau răi. Până la intrarea în vigoarea Radarului pădurii, un operator economic putea descărca o partidă şi de trei ori, adică el cumpăra 1000 de mc şi emitea avize pentru 3000 de mc. Astăzi, când ajunge la o mie de metri cubi, sistemul nu îi mai dă cod, se dă alarma, este o procedură şi se pune totul în legalitate.

Reporter: A uşurat Radarul munca ITRSV?

Istrate Şteţco: Da, normal. Eu sper ca, în viitor, partea de circulaţie a materialelor lemnoase să nu mai fie o problemă a personalului silvic, să fie doar o problemă a Poliţiei şi Jandarmeriei. Noi să devenim tehnici, să mergem în pădure fiindcă pentru asta am făcut şcoală. Înainte nu aveam cum, pierdeam mult timp cu aceste controale şi nu prea vedeam rezultate. Dacă venea un camion din Suceava, de exemplu, nu aveam nicio posibilitate legală să vedem dacă lemnul e în regulă sau nu. Astăzi, oriunde din ţară, putem intra în sistem şi vedea dacă e în regulă sau nu ceea ce se transportă.

Interviu realizat de Cristiana Sabău

11 comentarii

  • O realizare importanta pt Romania , un inceput bun cu autori din BN ! Bravo domnului Istrate Stetco si doamnei Pana ! Un succes al guvernarii PSD .

  • Oare Hrebenciuc cind a retrocedat miile de hectare a facut-o oflane sau onlaine? Sa gasit un om corect intre hoti sa va fie rusine. Dupa ce sa furat totul de la virf sa gasit unu sa faca dreptate cu prostii.

  • Oare dupa noul cod silvic lemnul de la ocolu Bistrita Birgaului se va prelucra local sau preferential ca pina acuma? Rugam agentii economici care vor sa partipice la licitatii sa treaca pe la ocol sa intrebe cum sa procedeze si pe urma sa ia o hotarire in ce priveste licitatia. Va rugam nu licitati pina nu intrebati daca lemnul nu e vindut dinainte ca sa nu ai suparati. In sala de licitatie nu aveti voie sa vorbiti tacet si ascultati cu mare atentie presedintele de comisie si intelegeti ce vi se transmite pina vi bine. Dupa licitatie alegeti un restaurant select unde comisia sa serveasca masa si ceva bauturi finute. Pentru atmosfera ar fi bine sa angajati o formatie care sa interpreteze cintece de vitejie si romante dupa .

  • Propun ca dupa ultima licitatie de la Bistrita Birgaului Zaharie Dorel sa fie spinzurat in Muresenii Birgaului alaturi de ceilalti agenti care nu au ascultat intocmai mesajul iar ceilalti care fac ca ei ca ei sa pateasca! Nerusinatii si nesimtiti din Bistrita Birgaului trebuie sa plateasca pentru ca nu asculta si fac cum vor ei. Ar fi recomandat ca pe viitor sa fie mai atenti si respectosi pentru ca altfel o sa traga ponoasele nesupunerii lor fata de patronii ocolului silvic.

  • Propunerile facute de Dan sunt putine fata de adevarata realitate pe care unii cred ca o pot tine ascunsa , dar de fapt o stie tot satul.

  • Nicaieri pe planeta asta, nu a reusit cineva sa reduca infractionalitatea (indiferent de tipul ei) la zero! Nici nu a pretins cineva ca radarul padurii va opri complet si definitiv taierile sau prelucrarea ilegale a lemnului. Ceea ce s-a schimbat insa, odata cu radarul si noul cod silvic, este faptul ca li s-a inchis robinetul bashtanilor cu jeep-uri, care si-au cladit averi in ultimii 25 ani. Asta e de fapt problema, ca acolo era o cloaca de profitori in care n-a avut nimeni curajul sa se bage, pana n-a aparut ministrul Doina Pana. Comentariile negative la adresa radarului si a codului silvic sunt de fapt reactiile apropiatilor acelor bashtani cu jeep-uri, de care va povesteam.

  • Aseara 30.11.2016 orele 19 si 20 seara in localitatea Popesti, com. Baciu, jud Cluj a coborat un camion cu remorca plin cu lemne pe drumul de langa terenul parohiei iar acest drum e la 1 minut de locul incarcari . Este OARE LEGAL SA INCARCE LEMNE DUPA ORA 18 : 00 cu padurarul de fata?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.