Timp de gândire

La celebrarea Zilei morţilor când vom renunţa?

Sunt absolut de acord să nu mai sărbătorim Halloween. Spun asta din complezenţă fiindcă mi-e absolut egal cine şi ce sărbătoreşte. Văd însă că nu şi Bisericii Catolice, cea care ne-a adus în Ardeal, o altă zi în care nu mai facem nimic altceva decât să cumpărăm sute de coroniţe, flori din plastic şi cantităţi industriale de lumânări pe care le cărăm în cimitire, de Ziua Morţilor.

Sunt total împotriva celebrării Zilei morţilor (ca să fiu în ton cu ştirea de mai jos care redă poziţia Bisericii Catolice), la fel de comercială şi de lipsită de sens ca şi Halloween, însă mai puţin amuzantă. M-aş fi aşteptat ca Biserica Ortodoxă să oprească tăvălugul stârnit de catolicii şi protestanţii care s-au stabilit în zona noastră şi să-şi vadă de sărbătorile ei şi aşa extrem de multe, să le vorbească oamenilor despre viaţa veşnică aşa cum ar trebui ea percepută, creştineşte, nu să-i încurajeze să umple cimitirele de betoane, de cruci oribile şi statui înspăimântătoare.

An de an, trebuie să merg acasă, la cimitir, de 1 noiembrie fie că pot şi am starea necesară să mă reculeg la mormintele celor plecaţi din familia mea, fie că nu. Trebuie să merg pentru că altfel ar vui tot satul şi prin spatele mamei mele s-ar auzi cuvinte de genul „n-a venit nici măcar de Luminaţie!” şi s-ar stârni nişte basme pe marginea absenţei mele de la un asemenea eveniment de vizibilitate maximă pentru o comunitate mică. Despre recules nici nu poate fi vorba. De 1 noiembrie e un du-te-vino, o vânzoleală, o agitaţie, o vorbărie. Partea bună e că mai întâlneşti rude pe care nu le-ai mai văzut cu anii, mai schimbi o vorbă, mai afli noutăţi. De când există Facebook nici măcar acest aspect nu mai e interesant, în opinia mea. Cam suntem la curent cu ce se întâmplă prin vieţile noastre şi ştim deja de pe pereţii tuturor mai mult decât suntem curioşi să aflăm.

Apoi, la cimitir, de Luminaţie, nu poţi merge cu mâna goală. Dacă nu etalezi cel mai amplu ghiveci de crizanteme, lumânări în diverse cutii, candele şi altele asemenea, degeaba te duci. Luminaţia, ca şi orice alt eveniment, e un prilej de transformat sentimente în obiecte şi un foarte bun prilej pentru unii să câştige pe seama convingerii noastre că „aşa se face, aşa trebuie”. Cu cât mormântul unuia e mai plin de candele scumpe, flori la 15 lei firul, sute de lumânări, cu atât lumea e mai convinsă că respectivul a fost iubit şi adorat în timpul vieţii, iar familia e best ever. La toate aceste fandoseli se mai adaugă împărţitul de ciocolată, prăjituri, cozonac şi alte bunătăţi „pentru sufletul” nu ştiu cui şi rugăciunea personalizată, pe bani, la mormânt de către preot, imediat după ce acesta sfinţeşte florile puse toate, la grămadă, ca să prindă o picătură de apă sfinţită. Aşa e la mine în sat.

Deşi sunt ortodoxă şi nu văd niciun motiv pentru care să-mi schimb religia, nu am să înţeleg în vecii vecilor de ce în bisericile noastre se mai practică rugăciunea pe bani. Nu numai că nu cred că are vreo valoare şi vreun sens rugăciunea cuiva plătit să rostească nişte cuvinte, dar mi se pare că e dusă în derizoriu inclusiv starea de rugăciune, esenţa ei. În loc să ia bani să înşiruie nume în timpul slujbelor sau la mormintele nu ştiu cui, preoţii mai bine le-ar spune oamenilor să-şi ceară iertare în timpul vieţii, fiindcă odată morţi nu vor mai putea, să-şi trăiască viaţa frumos, în armonie cu ei înşişi în primul rând fiindcă asta va duce la armonia cu ceilalţi, să se bucure de fiecare zi şi să nu se condamne la un cenuşiu veşnic în ideea că asta îi va face fericiţi într-o altă lume.

În ce-i priveşte pe cei care au plecat mai repede de pe acest pământ, eu cred că le cinstim memoria de fiecare dată când ne aducem aminte de ei, de lucrurile pe care ni le-au spus, de sfaturile pe care ni le-au dat, de prezenţa lor. Eu, una, am o amintire teribilă legată de tatăl meu care-mi revine de fiecare dată când mă aflu pe un vârf de deal şi bate vântul. Retrăiesc un moment în care mergeam împreună pe un alt deal vântul sufla şi înclina iarba. Am simţit atunci, deşi eram încă un copil, că va veni vremea când ne vom despărţi. Ştiu că m-am uitat lung la el şi mi-am întipărit imaginea în minte. O văd şi azi, exact aşa, de câte ori am o perspectivă în faţa ochilor şi bate vântul. Nu trebuie să fiu în niciun cimitir, la nicio oră anume, nu am nevoie de flori şi nici de lumânări. E pur şi simplu felul în care am ales să-l păstrez viu, în minte, câte zile voi trăi.

Cu siguranţă, aveţi şi voi amintiri legate de ai voştri care vă vin în minte, aşa involuntar, prin diverse mijloace, ca şi madlena lui Proust. Nu au nicio legătură cu anumite zile din calendar şi nici cu ritualuri.

Desigur, veţi spune, la fel ca şi Antoine de Saint Exupery că: „riturile sunt în timp ceea ce casa este în spațiu. Căci e bine ca timpul care se scurge să nu ne macine și să ne piardă, asemenea unui pumn de nisip, ci să ne împlinească”. Dar fiecare dintre noi, cred eu, putem alege în ce fel.

Cristiana Sabău

28 comentarii

  • Ziua mortilor nu poate fi comparata cu Halloween-ul. Una-i una, alta-i alta. Intr-adevar, sărbătoarea “Ziua Tuturor Sfinţilor” este de origine catolică si s-a transformat în Transilvania, în “Ziua Morţilor”, fiind numită în unele zone şi “Luminaţia”.
    În timp, acest obicei al cinstirii celor trecuţi în nefiinţă a fost adoptat şi de ortodocşi, luterani, calvini şi unitarieni, fiind acum o sărbătoare care adună în jurul mormintelor zeci de mii de credincioşi. În tradiţia Bisericii Romano şi Greco-Catolice, o parte din sufletele celor morţi care nu au fost nici sfinţi şi nici damnaţi ajung în Purgatoriu unde se curăţă de păcate pentru a putea intra în Rai. Deşi Biserica Ortodoxă nu recunoa şte existenţa Purgatoriului, cei mai mulţi dintre enoriaşii săi din Transilvania, care provin din rândul foştilor credinciosi grecocatolici, au păstrat sărbătoarea. Chiar dacă este o sărbătoare catolică, “Ziua morţilor” este celebrată şi de preoţii ortodocşi care, la cererea familiilor, vin la cimitir pentru a oficia slujbe de pomenire pentru sufletul morţilor.

  • Pozitia baptistilor,penticostalilor fata de celebrarea zilei mortilor este corecta si conforma invataturilor scripturale. Ceea ce se intimpla in cimitire de ziua mortilor este o cale de a face bani a celor care sustin BOR ul.Beneficiul celebrarii mortilor este acela ca se curata cimitirele respectiv mormintele de balarii.

  • Va recomand o lectura: „Se întorc morţii acasa” – Cornel Constantin Ciomazga, poate ajuta un pic la clarificarea unor cestii!‎

  • Felicitari pentru tratarea subiectului privind comemorarea mortilor.Daca oamenii ar gandi ca dv. ar fi un pas important pentru a nu mai fi manipulati in masa oamenii de obiceiuri,traditii,superstitii.Doliu si durerea pentru cei disparuti se pastreaza in suflet nu prin etalarea de flori si luminari pe morminte-bravo cultelor neoprotestante care s-au trezit mai repede.

  • Obiceiul frumos al Luminatiei a fost transformat in vanzolelal de astazi prin balcanismul patruns adanc in mentalitatea romanilor, mai ales a celora, care isi viziteaza neamurile in Moldova, Oltenia sau Muntenia. Vechii transilvaneni serbau cu simple lumanari si o masa calda cu familia, cu amintiri frumoase depanate despre cei care au disparut prea devreme din sanul lor… Si apoi Cristiana, care catolici si protestanti stabilit in zona noastra??? Un pic de cunostinta de istorie nu ar strica, mai ales despre Bistrita, oras sasesc, initial catolic si pe urma lutheran… Sau nu cumva si sasii sunt descendenti a dacilor? Ca nu ma mira nimic, vizavi de incultura si nationalismul unora…

  • Iar tu iarasi ai uitat sa iti iei tratamentul la timp. Fuguta la nenea doctorul sa ti-l dea, sa nu faci buba la procesor mai mare decat ai acuma.

  • In Nasaud ,cimitirului i se spune Comoara ,asta pentru ca cei dragi ai nostri sunt acolo.De ce trebuie sa pangarim si aceasta zi?
    De ce ne legam de toti si de toate?
    Noi cei „manipulati de religii”vom merge si sambata cu lumanari si crizanteme la cei dragi plecati dintre noi.Multi vin de departe sa puna o lumanare.Este o zi de aducere aminte,care va dainui chiar daca unii nu sunt de acord.

  • Absolut toți avem libertatea de a ne informa, de a a alege și de a decide ceea ce ne place, ceea ce ne reprezintă. În aceeași măsură aceeași libertate o avem în a crede sau a nu crede, în a te implica sau a nu te implica, în a fi părtaș sau indiferent. Mie una articolul dumneavoastră mi-a sugerat o altă retorică. Cât de mult ne poate influența libertatea de care vorbeam mai sus, atunci când vine vorba de sentimentul de apartenență la locurile natale, la zona și țara de proveniență. Pentru unii dintre noi, oamenii liberi, „liberul arbitru” al părinților și străbunilor noștri, perpetuarea tradițiilor locale, atât de sfinte și de dragi lor, au devenit uneori o corvoadă sisifiană. Din cauza faptului că timpul se comprimă enervant de mult și nedorit pentru majoritatea dintre noi, copii lor, din cauza faptului că stomacul , rata la bancă sau concediul se interpun ”nefast și nedorit” peste mai puțin reprezentativele tradiții și tot din cauza faptului că noi oamenii liberi, deprinși nu demult cu libertatea de a alege, am ajuns să fim la fel de agresați și dezgustați de PIAR-ul mediatic laic, asemeni celui din mediul politic, ne-am activat reflex libertatea de a sfida și de a ignora obediența. Da așa facem noi, copii lor, care știm cum au fost ei, cum a fost aici nu de mult, dar din păcate așa vor face și ei, copiii noștri. Vor face ca și noi, fără să înțeleagă ce se întâmplă pentru că nu vor mai înțelege cum a fost. Neînțelegând până la urmă tradiția, o vor marginaliza, o vor refuza. Neacceptând și neregăsindu-se în tradițiile locale, vor purta în suflet doar amintirile, amintiri neancorate în spațiu și timp, neasociate, lipsite de empatia trecutului și al tradițiilor ce clădeau libertatea lor, a celor din care provenim. Și mă repet concluzionând, ce le oferim noi copiilor noștri? Libertate …. da o libertate, de a decide, de a crede și de a alege axiomatic neajunsul, neîmplinirile, nemulțumirile, un număr prea mare de sărbători, de culte, de tradiții repugnate. Nu vor avea de unde să aleagă pentru că noi protecția și inconștiența liberului arbitru, am obosit să mai alegem. Tradiția este produsul libertății noastre la un moment dat și asta le lăsăm noi moștenire împreună cu amintirile.

  • Doamna, cu tot respectul ,dar cum de le stiti chiar pe toate, chiar nu vi se pare ca in ultima vreme a-ti devenit penibila abordand orice subiect in calitate de atotstiutoare?Va rog, in subiecte mai sensibile, pe care nu le stapaniti nu va mai bagati (fie vorba intre noi, mai suntem in judetul asta si cei care va cunoastem foarte bine si stim si noi cum stati cu” prunele din traista”).Si apropo de cimitir ,nu mergeti doamna, ce va pasa de ce spune lumea! Daca v-ar pasa de lume
    nu a-ti mai bombarda-o cu tot felul de articole de doi bani.

    • O scurtă amintire a lecţiilor de gramatică nu v-ar scrica, înainte de invocarea respectului şi a prunelor. „Eu am, tu ai, el a, noi am, voi aţi, dvs. aţi.”, nicidecum „a-ţi”. După ce vă amintiţi cam cum se conjugă acest verb, dacă aţi ştiut vreodată, cu siguranţă veţi putea vorbi de penibilism la adresa altora. Până una-alta sunteţi ridicol.

    • Lauda de sine nu miroase a bine, nu? Vizualizaţi, vă rog, cifrele, adică IP 🙂 Unul şi acelaşi.
      anca (anca@yahoo.com) 89.165.234.14
      fachir (denisa@yahoo.com) 89.165.234.14

  • am să i-o spun soțului și am să-i mulțumesc în același timp pentru apreciere. în schimb reacția dumneavoastră e cel puțin curioasă, în calitate de jurnalist și de administrator al acestu site. Cu siguranță nu voi mai comenta în publicația dvs. cel puțin am libertatea asta, ca reacție reflexă la distracția și imaturitatea cu care vă tratați cititorii.

    • Aşa să faceţi. Comunicarea directă e cea mai bună. Mi se par bizare familiile ai căror membri (soţ-soţie, fireşte) îşi dau like pe Facebook unii altora, dar şi cele care postează comentarii din camere diferite. Mai precis disfuncţionale. Şi bărbaţii care-şi inventează mailuri cu nume de femei mi se par cam plecaţi de acasă. Deci succes! Pe de altă parte cum ar trebui să tratez cititorii care mă jignesc?

  • Am o nelamurire. Cand mentionati de protestanti in articolul dumneavoastra, la ce categorie va referiti mai exact, sau si mai precis, ce fel de „obiceiuri” considerati ca „respecta” ei de „Ziua mortilor”?

  • Parerea mea: este oarecum nepotrivita utilizarea termenului ˝celebrare˝.
    In acceptiunea comuna (poate nu si academica), termenul ˝celebrare˝ se utilizeaza atunci cand este vorba de o sarbatorire…Iar o sarbatorire este altceva decat o sarbatoare..
    Spre pilda, este nepotrivit sa spunem ca celebram (sau aniversam, horrible dictu) cutare numar de ani de la moartea cuiva drag.Nu sarbatorim, nu celebram..Termenul corect este comemorare…
    .
    Iar la Luminatie despre asta e vorba..
    Acolo se rememoreaza nu doar membrii familiei, ci si alti membri ai acelei comunitatii originare care era satul..
    Cand ma duc la mine-n sat de luminatie, pe langa inaintasii mei directi, imi aduc aminte si rememorez in comun (co-memorez) impreuna cu descendentii lor, si pe alti membri ai comunitatii pe care i-am cunoscut..
    Pe fostii membri ai comunitatii satului, nerude de sange cu mine, pe lelea Elvira, pe lelea Anuta, pe lelea Rafila, pe badea Iacob, pe lelea Fironica, pe badea Grigorut, pe Badea Mitru, pe ion a Paunului, pe Dica a Gorii, pe Marin si pe Vasilica (fosti de-o sama cu mine, plecati de tineri)..Si altii si altii..
    .
    Co-memorare….Despre o rememorare in comun, in comunitate, a celor trecuti…Despre asta e vorba..
    Caci sunt doua chei in care poate fi descifrata ceea ce Luminatia incifreaza..Este o cheie religioasa si o cheie laica..
    Pt. cei carora le lipseste dimensinea religioasa, nici o problema..Pot sa descifreze aceasta sarbatoare (si nu sarbatorire) ca pe un pretext al oamenilor dintr-o comunitate de a se intalni si a-i re-memora sau co-memora pe alti membrii trecuti ai comunitatii lor..
    .
    Pentru ca o comunitate in sensul ei traditional nu este o entitate doar prezenta…
    O comunitate in sensul ei originar este o continuitate de trecuti, prezenti si viitori..Si nu trebuie sa fii antopolog pt. a observa asta…
    .
    Desigur ca intr-o lume atomizata din ce in ce mai mult in indivizi orientati autist spre a-si oglindi doar sinele individual, intr-o lume in care sensul originar al comunitatii se pierde, co-memorarile, sau memorarile in comun nu mai au nici un rost..
    Satul era o comunitate..
    .
    Ori, e din ce in ce mai greu de inteles ce inseamna o comunitate intr-o lume ce pare marcata de un fara sfarsit Bellum omnium contra omnes..Razboiul tuturor impotriva tuturor, razboiul fiecaruia impotriva fiecaruia..
    .
    Cat despre Halloween…
    Zilele trecute, in New York, un nebun a taiat capul mamei sale, i l-a rostogolit pe strada si i-a tarat cadavrul decapitat pe strazi..
    Toti oamenii care au vazut scena au privit-o foarte firesc, unii au si ras..Li se parea ca e o manifestare fireasca de Halloween, o farsa..
    Capul taiat al femeii a ramas pe strada si a stat o vreme acolo pt. ca toti trecatorii, privindu-l, l-au tratat ca pe ceva firesc, crezand ca e o masca de Halloween….
    .
    Intr-atat de mult s-au obisnuit cu scene infioratoare inscenate de Halloween incat atunci cand au asistat la o scena infioratoate reala au tratat-o ca pe ceva firesc..
    Evenimentul s-a intamplat acum cateva zile la New York..
    Si e cu adevarat inspaimantator cum, dupa ce oamenii s-au obisnuit cu un rau inscenat de Halloween, au ajuns sa priveasca ca normal , firesc si chiar amuzant un raul real si infiorator petrecut sub ochii lor…

  • In urma cu multi, multi ani eram si eu contrariat de sarbatoarea asta. Parinti mei mutandu-se in Bistrita dupa casatorie, nu aveam morti in cimitirele din apropiere. Oricum moartea era ceva abstract si atat de indepartat ca practic nu conta. Ziua asta lipsa de la activitatea cotidiana: scoala, biblioteca, sport… mi se parea defecta.
    Timpul a crescut in urma mea. Moartea nu mai e asa departe. Loveste in preajma mea, in familia mea, in prieteni, apropiati …
    Intr-un ultim si superb spectacol floral, natura isi incheie socotelile cu anul asta urmand ca sa ne retragem cu totii in case infrigurati pentru cinci luni. S-au dus zilele calde de alta data si codrul isi pierde si frunzele ruginii. Inaintea noptilor lungi de iarna sufletul nostru bolnav incearca sa-si regaseasca echilibrul. Intunecati si instrainati cautam sa ne regasim umanitatea prin rememorarea celor apropiati care nu mai sunt si care inevitabil se transforma intr-un exercitiu reflexiv.
    Pentru omul religios, moartea este doar o poarta catre lumea de dincolo. Credinciosul traieste cu convingerea triumfatoare ca suntem nemuritori si ca mai devreme sau mai tarziu ne vom regasi cu toti cei dragi de dinaintea noastra si de dupa noi in Sanul lui Avraam. Pentru ceilalti, marea majoritate, ramane totusi speranta, ca nu e totul pierdut. Oricat de mica, macar cat sansa de a castiga la loto.
    Pentru noi toti insa, spre deosebire de multe alte prostii mai vechi sau mai noi, Luminatia, e o traditie puternica si vie. Greco-catolica fireste. Un memento mori colectiv, o pauza in dizarmonia galagioasa a cotidianului. Mergand cu trenul in noapte, pe coame de deal licarind in noapte, satele Ardealului se urca la cer.

  • Sunt prea sensibilele aceste momente pentru a lovi in ele. Daca nu simti ca e nevoie sa le traiesti alege asta dar nu lovi in cei care le pretuiesc. Mama a plecat dar inca odata fiind cu totii langa mormantul ei vom zambi si vom lacrami… poate si ea de acolo de Sus. E trist ca unii lovesc in ceea ce inaintasii nostri simteau sa aprecieze…

  • Dacă eliminăm toate ” tradiţiile ” inventate de preoţi începând din evul mediu ( diligenţele, moaştele, icoanele făcătoare de minuni, hramurile, spovedaniile, parastasele, botezurile, cununiile, sfinţirile de obiecte….etc.. ) cu ce s-ar mai învrednici preoţii habotnici după caştiguri ” muncite ” cu guriţa, pe seama proştilor ?
    Biserica niciodată nu şi-a propus ca enoriaşii să aibă o relatie DIRECTA cu EL, ci numai prin intermediul PREOŢILOR, plătind taxelele aferente ( mai puţin impozitul faţă de stat )
    Bâr oiţă bâr !

  • De cele mai multe ori un neam,un popor,este identificat dupa traditii si obiceiuri pastrate din generatii in generatii-din punctul meu de vedere totul mi se pare normal pana la momentul in care traditiile si obiceiurile sant invadate si anihilate de cele ale altor neamuri sau de acea”fala”cum s-ar spune la noi prin satele dintre munti,mandrie de prost gust, in care amesteci respectul pentru cei comemorati cu chiciuri de parventi,confunzi obiceiul cu comertul,traditia este speculata de cei ce-si fac averi pe lacrimi sincere si-adevarate de durere-la urma urmei cred ca asa cum spunea d-na Cristiana,important este sa-i pastram frumos si vii in amintirile noastre pe cei plecati dintre noi;macar ei au un loc de veci,o casa care este a lor,pe cand noi,v-a mai avea Doamne cine a ne mai plange?

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.