Actualitate

La mulți ani, Bistrița!

În 16 iulie 2016 se împlinesc 752 de ani de la prima atestare documentară sub acest nume a oraşului Bistriţa. În 16 iulie 1264, într-un document emis de Papa Urban al IV-lea se menționează: ”numit în limba obişnuită Bistriche, Rodna”. De câțiva ani, Zilele municipiului se sărbătoresc la final de august (anul acesta, ”Târgul Mare al Bistriței” – 24-28 august).

”Să nu uităm totuși că astăzi, 16 iulie e și Ziua Bistriței. 752 de ani de la prima atestare documentară sub acest nume, e un reper și ar trebui să fie o aniversare importantă. N-o fi chiar o cifră rotundă anul acesta, poate de aceea a și uitat administrația orașului de această zi, dar e un moment mult prea semnificativ din istoria locului, ca să nu ni-l amintim. La mulți ani Bistrița! La mulți ani, bistrițeni!”, a scris pe Facebook deputatul Stelian Dolha.

”752 de istorie ne demonstrează că Bistrița are potențial, este o oază de culturalitate, tradiție, oameni harnici și avem o zestre neprețuită! La mulți ani Bistrița, la mulți ani bistrițeni oriunde v-ați afla!”, a menționat și consilierul județean Doris Moldovan.

”Astăzi se împlinesc 752 de la prima atestare documentară a orașului Bistrița, sub acest nume! La mulți ani Bistrița, la mulți ani bistrițeni!” – preșdintele CJ Radu Moldovan.

Bistrița îşi datorează într-o mare măsură geneza, evoluţia şi caracteristicile fizice, colonizării germane medievale. Conjunctura favorabilă, libertăţile obţinute de colonişti de la Coroana Maghiară, legislaţia urbană germană, calitatea şi cultura grupului uman aşezat aici, Biserica catolică şi alţi factori, au făcut ca oraşul să se dezvolte rapid. Un punct de referinţă în dezvoltarea oraşului este anul 1465 când începe construcţia sistemului de fortificaţie al Bistriţei. După douăzeci de ani, prima centură a zidurilor de apărare era gata, avea 13 tunuri şi un bastion, iar după 50 de ani s-a construit şi a doua centură de ziduri, prevăzută şi aceasta cu turnuri, iar împrejurul lor s-au săpat şanţuri adânci, care printr-un canal derivat din râul Bistriţa, au fost umplute cu apă. În interiorul zidurilor de incintă, în jurul Bisericii Evanghelice din Piaţa Centrală a început în a doua jumătate a secolului al XV-lea o campanie de folosire judicioasă a spaţiului, de ridicare de noi construcţii din piatră sau cărămidă în locul celor preponderent din lemn. Case de piatră sunt semnalate de timpuriu la Bistriţa şi se poate afirma cu certitudine că procentul clădirilor reînnoite la sfârşitul secolului al XV-lea era mai mare decât în alte oraşe. În secolul al XVI-lea se trece sistematic la construcţiile de piatră, atingându-se apogeul dezvoltării urbanistice medievale în suprafaţa cuprinsă între zidurile de incintă, Bistriţa înscriindu-se sub aspect social, economic, edilitar, între cele mai reprezentative oraşe din Transilvania. În secolul al XIX-lea, modificarea zonelor de locuire şi a oraşului în general, a fost influenţat de mai mulţi factori, între care menţionăm demararea în deceniul 7 a porţilor principale si a elementelor de fortificaţii, odată cu extinderea oraşului în afara acestora.

1 bistrita trecut 2 bistrita trecut 3 bistrita trecut 4 bistrita trecut

Aşezarea s-a închegat şi s-a dezvoltat ca urmare a faptului că în regiunea din colţul de nord-est a Transilvaniei, intrată la începutul evului mediu între posesiunile regale, fundus regius, au fost instalaţi oaspeţi regali (flandrezi, valoni, saxoni, bavarezi), care vor fi cunoscuţi ulterior sub numele generic de saşi, înzestraţi cu o serie de drepturi şi libertăţi care le-au conferit un statut social şi economic privilegiat, proces care s-a petrecut după mijlocul secolului al XI l-lea.

Prima menţiune a localităţii datează din anul 1241 când codicele mănăstirii Echternach menţionează între aşezările distruse de către mongoli şi „oppidum Nosa” numele dat de către colonişti aşezării întemeiate pe malul râului Bistriţa. Ulterior, se generalizează numele preluat de la localnici, Bistriţa (Bistritz, Bezterce, Bistriche).

Expanisunea rapidă a oraşelor populate de saşi a dat Transilvaniei numele german de Siebenburgen şi Septem Castra în latină, făcându-se referire la şapte din oraşele fortificate: Bistriţa, Sibiu, Cluj, Braşov, Mediaş, Sebeş, Sighişoara. Între anii 1325-1329, în urma presiunii saşilor, Regele Carol Robert a acceptat o reformă administrativă, în locul comitatelor formându-se scaune şi districte, entităţi juridice şi administrative tipice în regatul ungar pentru grupuri privilegiate cu drepturi de autonomie. Prin poziţia sa geografică, Bistriţei îi este consacrat statutul de centru al regiunii beneficiară de privilegii, Nosnerland.

De altfel, în cele mai timpurii izvoare care menţionează aşezarea, legate de invazia mongolă de la 1241, era înregistrată sub numele de Nosa, figurând în şirul localităţilor importante, opido (târg) Nosa, care au avut de suportat pierderi majore. După acest dramatic moment localitatea, intrată sub autoritatea unui comite regal, se reface rapid şi la cea de-a doua invazie din anul 1285 reacţia comunităţii bistriţene va fi mult mai bine coordonată. Prezenţa ca reprezentant al regalităţii a unui comite, atestat documentar la 1274, presupune şi existenţa unei mici fortificaţii în care acesta îşi avea reşedinţa, documentele înregistrând un „turn de piatră” care era situat cel mai probabil în extremitatea de nord-est a aşezării medievale, nu departe de mănăstirea franciscană, şi care va fi inclus mai târziu în sistemul de apărare al oraşului.

Odată cu întărirea forţei sale economice şi a sporului demografic susţinut, Bistriţa devine un oraş liber regal care beneficia de toate drepturile şi obligaţiile conferite de acest statut, între care şi acela de a se apăra prin ziduri şi de a întreţine o armată proprie. Bistriţei îi este recunoscut statutul de civitas prin acordarea, de către regina Elisabeta, la 30 decembrie 1330, a privilegiului de a fi judecaţi de judele “ales de ei dimpreună şi din mijlocul lor” şi a dreptului de liberă trecere pentru negustorii şi mărfurile produse şi comercializate de ei. Prin actul amintit erau deschise larg căile pătrunderii mărfurilor breslelor bistriţene pe pieţele regatului şi recunoscută cetăţenilor săi autonomia juridică.

Ulterior, acordarea dreptului de târg anual (1353) a potenţat forţa economică a oraşului. Privilegiul acordat de către regale Sigismund de Luxemburg, în anul 1366, prin care locuitorii Bistriţei primesc dreptul la alegerea anuală “după deopotrivă lor învoire a tuturor, judele şi juraţii”, oraşul având dreptul la pecete şi stemă proprie, simboluri caracteristice unui oraş liber.

Ridicarea fortificaţiei de zid se apreciază a fi început după 1349, dată la care Bistriţa figurează în documente cu titlul de civitas, fiind definitivate sub forma unei incinte continue de zid după 1400. În acest mod, Bistriţa se alătură celorlalte oraşe libere regale înconjurate de sisteme de apărare proprii: Sibiu, Braşov, Sebeş, Sighişoara, Mediaş şi Cluj. Aflaţi sub protecţia şi grija reginei Ungariei, bistriţenii devin cei mai importanţi negustori din zonă, întermediind comerţul dintre Transilvania şi Moldova.

În acest sens, regele Ludovic de Anjou acorda Bistriţei la 1352 dreptul de a ţine ”târgul cel mare” de Sf. Bartolomeu, organizat timp 15 zile în luna august, în jurul bisericii din Piaţa Centrală. Burgul este declarat „oraş liber regal”, un statut ce îi conferea autonomie economică, juridică şi politică, inclusiv dreptul de a avea un blazon. Stema veche a Bistriţei cuprinde un cap de struţ încoronat cu potcoavă în cioc – simbol al comerţului şi coiful regal al regelui Ludovic de Anjou, cu scutul regatului şi al casei de Anjou.

În anul 1465 Regele Matei Corvin acordă bistriţenilor dreptul de a dărâma vechea cetate şi să fortifice întreaga localitate. Cele 22 de bresle ale oraşului formate din aurari, măcelari, fierari, dogari, rotari, funari etc reuşesc să fortifice burgul cu ziduri de piatră de circa 10 m înălţime şi 1,5 lăţime. Exteriorul zidurilor este dublat de un şanţ cu apă care alimenta şi morile din întreg oraşul.

La adăpostul acestor ziduri, bistriţenii construiesc începând din 1480, în Piaţa Centrală, unul dintre cele mai lungi ansambluri arhitecturale medievale din estul Europei, cu arcade la parter, ansamblul Sugălete (Sub gălete). Cele 13 case au fost nucleul economic al oraşului unde negustorii şi meşteşugarii îşi vindeau produsele. între străzile largi care porneau din Piaţa Centrală şi zidurile cetăţii au fost trasate scurtături, străzi înguste, pietonale care parcurg oraşul pe direcţia nord-sud – ele aveau numele turnurilor sau al breslelor care apărau oraşul, dar azi se numesc simplu „pasaje”. Centrul istoric al Bistriţei păstrează 22 de pasaje, cel mai mare număr de pasaje dintre burgurile Transilvaniei. Oraşul Bistriţa păstrează azi 54 de monumente de arhitectură, situri arheologice şi monumente sculpturale de interes naţional / internaţional şi 145 de interes local. Între acestea, Biserica Evanghelică din Piaţa Centrală este cel mai reprezentativ simbol arhitectural al oraşului. 

Prima menţiune a unei şcoli confesionale la Bistriţa datează din anul 1388, aceasta câştigând în valoare prin şirul de dascăli, instruiţi în universităţi de prestigiu ale vremii. în 1548, preotul orăşenesc Michael Fleischer a constituit un fond pentru susţinerea studenţilor săraci, în valoare de 172 de ducaţi. Un mare număr de tineri din oraş au urmat de-a lungul secolelor cursurile unor universităţi de prestigiu din Europa, cartea şî cuvântul scris devenind componente importante ale vieţii sociale. Dacă cea mai veche scriere păstrată din biblioteca fostului gimnaziu evanghelic, adăpostită astăzi de Biblioteca Judeţeană Bistriţa-Năsăud, datează din anul 1475, achiziţia de cărţi şi existenţa unor biblioteci este reflectată documentar încă de Ia începutul secolului al XVI-lea. La 1745 este menţionată o tipografie, cea a lui Emerich Gali. Primele publicaţii bistriţene au fost Bistritzer Wochenblatt, cu an de apariţie 1862, iar prima publicaţie românească, Revista ilustrată. Clădirea gimnazului a fost reconstruită în anii 1832-1833, clădire care a funcţionat ca şcoală până în 1935, când a fost demolată. Şcoala de fete a fost edificată în Piaţa Mică, Ia 1865. Din 1870 la Bistriţa a funcţionat o şcoală agricolă, iar după 1874 o şcoală de ucenici meşteşugari. Gimnaziul evanghelic s-a mutat în anul 1911 în clădirea nouă de pe Fleis-cherallee, ridicată între anii 1908 -1910 după proiectul arhitectului vienez Paul Brang, arhitect care a realizat şi proiectul clădirii Gewerbeverein-ului, actualul Centru Cultural Municipal, edificat între anii 1894 -1895.

Şcoala maghiară de stat a fost adăpostită iniţial în localul din strada Al. Odobescu, ridicat între 1893 -1895 după planurile arhitectului Frolich. Clădirea Colegiului Naţional „Andrei Mureşanu” a fost edificată în 1911 -1912, pe baza proiectului arhitectului Ludovic XVI. în 1857 un groaznic incendiu a cuprins oraşul, 184 de case au foast mistuite de flăcări, inclusiv tumul bisericii evanghelice. în anul 1874 s-a înfiinţat Societatea bistriţeană a pompierilor voluntari. În 1886 era dată în exploatare linia ferată Dej – Bistriţa. Iluminatul public cu lămpi de petrol a fost introdus la Bistriţa în 1862. Localul actual al Primăriei a fost edificat iniţial ca hotel între 1854 şi 1855. În 1858 telegraful se instala la Bistriţa, iar în 1900 reţeaua de telefonie. Între 1907 -1910 se realizează aducţiunea de apă de la Cuşma, în lungime de 21 de km şi se amenajează sistemul de canalizare al oraşului. În 1913 era edificată uzina electrică şi introdus iluminatul electric în oraş.

Primele proiecţii cinematografice au fost efectuate în anul 1910 la Asociaţia meşteşugarilor din Bistriţa (Gewerbeverein), iar în 1913 s-a deschis sala de cinema „Omnia” de pe Fleischeralle. Casele patricienilor din acele timpuri precum Casa Andreas Beuchel (numită şi loan Zidaru), Casa Peterman, Casa Argintarului, Casa cu Lei etc. sunt doar câteva din exemplele unor case a căror valoare este dată de frumuseţea şi originalitatea stilistică.

În secolul al XVIII-lea, burgul intră sub dominaţia forţei militare a habsburgilor şi are un rol important în controlarea graniţei estice a imperiului austriac. Acum este perioada poştalioanelor ce porneau din Piaţa Mică a oraşului spre Sibiu, Cernăuţi, Cracovia sau Viena pe drumuri istovitoare ce puteau dura şi 44 de ore. Cu diligenţa Bistriţei, prin Pasul Bârgăului se deplasa şi Jonathan Harker, eroul lui Bram Stoker, pentru a se întâlni cu contele Dracula. Astfel, legenda unui roman influenţează real un ţinut şi o zonă în care natura îndeamnă la poveste.

După al doilea război mondial s-au produs mutaţii importante în configuraţia oraşului şi a zonelor de locuit, acestea se vor extinde iar pe de altă parte, zona exterioară a oraşului va fi ocupată de amplasarea noilor unitaţi industriale. În urma reorganizării administrativ-teritoriale din anul 1949, atribuţiile comunităţilor orăşeneşti au fost preluate de Comitetul Provizoriu al oraşului Bistriţa până în anul 1950, când a luat fiinţă Sfatul Popular al oraşului Bistriţa, iar în anul 1968, Consiliul Popular Bistriţa. În anul 1979, orasul Bistriţa a fost ridicat la rangul de municipiu.

8 comentarii

  • Vezi și „prima” aniversare, din 1996, cu prezentarea argumentelor științifice (în presa locală de atunci, „Răsunetul” și „Pasaj”) referitoare la atestarea documentară (ce înseamnă un DOCUMENT – intitulatio, conținut, semne de validare care-l autentifică – și nu „consemnări accidentale” în „cronici” , etc ) – nu neapărat – „sub acest nume”!
    Desigur, ignorate de toți, administrație, oameni politici, intelectuali, „profesioniști” în „ale istoriei”, datorită unor interese meschine și unui prea „abuziv” spirit european!

    • Stimate dle Adrian Onofreiu, aveți perfectă dreptate, dar vă reamintesc că în 2014, cu prilejul celei de-a 750-a aniversări a atestării documentare a urbei noastre, Asociația BISTRIȚA CIVICĂ a organizat BASM Festival. Cineva s-a gândit, totuși, la această importantă zi din viața orașului nostru, sărbătorirea a trei sferturi de secol de existență.

  • Deci atestarea documentara vine de la Roma, de la Vatican si nu de la Moscova… de la Roma vine cultura si civilizatia iar de la Moscova vine comunismul si prostia. Interesant ca in descrierea facuta nu apar date despre biserica ortodoxa. Unde si ce facea biserica ortodoxa la acea vreme pe cand biserica catolica punea umarul la dezvoltarea orasului. De pocaiti nu mai pomenim pt ca astia nu sunt biserica istorica….

    • Romanii nu aveau dreptul de a construi sau cumpara case in cetate(biserici cu atat mai putin!).Ei locuiau peste podul Jelnei (in Hrube), si peste podul BudaculuiNu aveau dreptul sa detina teren in proprietate pe Teritoriile regesti (Koenigsboden).Linia de demarcatie intre Koenigsboden si localitatile locuite de romani,includea hotarul Bistritei,Sigmirului,Crainimatului,Viisoarei,Budacului de jos,Monariului,Dorolea,Livezile si Slatinita (Diploma andreiana,emisa de Andrei al -II- lea 1224,consfintea toate privilegiile sasilor,mentinute de-a lungul evului mediu,unele pana in 1876). In interiorul acestui teritoriu romanii nu aveau niciun drept.In Sigmir de exemplu,prima biserica ortodoxa a fost construita abia in 1924,la 6 ani de la Unirea Transilvaniei cu Romania!Pana atunci sasii au refuzat categoric acordarea de teren in sat pentru biserica ortodoxa sau pentru scoala romaneasca!Mai mult ,in 1764 odata cu infiintarea Regimentului graniceresc,,Maria Tereza a stramutat 24 de familii de romani din Sigmir(in acel moment conform recesamintelor,romanii erau majoritari ),pe valea Somesului,schimband astfel configuratia etnica a localitatii!
      Cam asta era ,foarte pe scurt,situatia romanilor si a bisericii ortodoxe in acele vremuri !

  • La sigmir a fost construita in anul 1942…. (1933 – 1942) o biserica din lemn….. actuala biserica a fost saseasca … atunci nu aveau biserici si dupa 1948 au devenit stapani peste bisericile care apartineau cultului greco catolic … si dupa constructia de zeci de biserici tot nu au retrocedat biserica de la coroana…

  • Sincere felicitari domnului Eugen Gheorghe pentru articolul foarte bine documentat. Poate invata si primarul Cretu putina istorie a orasului Bistrita. Reamintim ca in anul 2014, cand s-au implinit 750 de ani de la prima atestare documentara a Bistritei, Asociatia Bistrita Civica s-a confruntat cu obtuzitatea si lipsa de cultura a primarului Cretu, care in loc sa marcheze evenimentul asa cum se cuvine, a schimbat data „Zilelor Orasului” facand o afirmatie halucinanta: ”Bistriţa nu împlineşte nici un an. Este un document emis de un Papă în care se aminteşte despre Bistriţa. Dacă documentul acela ar fi zis: de acum Nosa se numeşte Bistriţa, era cu totul altceva.” Din pacate oricate argumente au fost aduse, ele nu au fost convingatoare pentru primarul cu idei putine si fixe. Omul nu a inteles ca importanta documentara a datei de 16 iulie 1264 consta in faptul ca prima data numele orasului Bistrita aparea pe un document vechi 750 de ani. Ori o vechime de trei sferturi de mileniu din existenta unui oras inseamna istorie si merita marcata asa cum se cuvine. Cu toate acestea, evenimentul aniversar ‘Bistrita 750’ a fost marcat cum se cuvine in primul rand prin initiativa Asociaiei BISTRIȚA CIVICĂ, de a organiza prima editie a manifestarii cultural-artistice Basm Festival, dedicata acestui eveniment deosebit din viața orașului Bistrita, cat si prin aparitia cartii „Bistriţa 750-Coordonate geografice şi istorice”, semnată de Ioan Bâca şi Adrian Onofreiu la Editura „Argonaut” din Cluj-Napoca, fara nici o contributie din partea primariei al carui edil pe nume Cretu a mutat nostalgic „Zilele Orasului” in ziua de 23 August 2014.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.