Comisarul șef de poliție Mihai-Ovidiu Lupșa, împuternicit inspector șef al Inspectoratului de Poliție Județean Bistrița-Năsăud, a susținut alături de comisarul şef de poliţie Constantin-Alexandru Bogdan, adjunctul şefului IPJ pe linie de ordine şi siguranţă publică, o conferință de presă având ca temă principală analiza activităților desfășurate de către polițiștii bistrițeni în primul semestru al acestui an.
Conform datelor prezentate, principalele cauze generatoare de accidente rutiere rămân viteza neadaptată la condițiile de drum și traversarea neregulamentară. Cu toate acestea, accidentele mortale din ultima perioadă, au relevat incidența a încă doi factori generatori și anume nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu calea ferată și neacordarea de prioritate pietonilor. Ca și cauze concurente, trebuie menționate alcoolul, neasigurarea cu centură de siguranță și lipsa unor măsuri de protecție minime, cum ar fi casca de protecție.
În perioada ianuarie-iunie 2017, în județul nostru s-au înregistrat 233 de accidente rutiere, mai puține cu 12 decât în perioada similară a anului trecut. Deși trendul este descendent, numărul accidentelor grave cu victime crește cu 19,18% (de la 73 la 87), numărul de persoane rănite grav crește cu 35,38% (de la 65 la 88). De asemenea, crește și numărul persoanelor decedate cu 15% (de la 20 la 23). Numărul accidentele rutiere ușoare scade cu 15% și, corespondent, și numărul de persoane rănite ușor cu 20,68% (de la 266 la 211).
Pentru a avea o imagine obiectivă cu privire la siguranța rutieră, trebuie ținut cont și de creşterea parcului de autovehicule înmatriculate în judeţul Bistriţa-Năsăud, acesta ajungând la 96.288 (în semestrul I 2017 fiind înmatriculate definitiv un număr de 10.042 autovehicule), de numărul autorizațiilor provizorii de circulaţie eliberate (7.381), precum și de creșterea numărului deținătorilor de permis de conducere la 116.907 (+2.235 față de anul trecut), aspecte care au influențat dinamica accidentelor rutiere. La toate acestea se adaugă numărul mare de autovehicule care tranzitează județul Bistrița-Năsăud pe DN 17.
Raportat la activitățile desfășurate de către polițiștii bistrițeni în domeniul prevenirii și combaterii faptelor penale și contravenționale din domeniul rutier, analizele effectuate scot în evidență faptul că, în primul semestru al anului 2017 a crescut numărul constatărilor penale cu 19,57% (de la 281 la 336 fapte), a crescut fermitatea aplicării măsurilor preventive pentru fapte la regimul circulației rutiere (9 măsuri față de 0 în perioada similară a anului 2016), precum și numărul de acțiuni preventive desfășurate.
În activitatea zilnică de supraveghere, îndrumare şi control al traficului rutier, precum şi în cadrul acţiunilor organizate, au fost aplicate 30.637 sancţiuni contravenţionale din care 19.521 sancţiuni au fost aplicate de structurile de poliţie rutieră şi 11.116 de alte formaţiuni din cadrul IPJ Bistriţa-Năsăud.
Totodată, în perioada analizată au fost suspendate 1.251 permise de conducere (+180) şi retrase un număr de 351 certificate de înmatriculare (+36). Pentru cumul de puncte penalizare au fost reţinute un număr de 24 permise de conducere(-45). Un număr de 89 permise de conducere (+36) au fost anulate în urma condamnărilor definitive pronunţate de instanţele de judecată.
Conform analizelor efectuate, se constată o creștere a accidentelor rutiere produse cu vinovăția altor participanți la trafic decât conducătorii de autovehicule și anume bicicliștii (18 accidente cu 2 persoane decedate și 6 rănite grav, 10 rănite ușor), căruțașii (7 accidente cu 1 persoană decedată și 6 rănite grav), mopediștii (1 persoană rănită grav și multe infracțiuni constatate) și conducătorii de utilaje agricole (2 accidente cu 1 persoană decedată și 1 persoană rănită grav). Majoritatea acestor accidente rutiere au avut loc pe fondul consumului de băuturi alcoolice.
E normal sa se intample asa. Avem o problema cu controalele politiei agrare. Distinsii militieni rurali in loc sa se ocupe de problemele satesti ei incearca sa inlocuiasca politia rutiera. N-ar fi nimic rau in asta dar, ei nu verifica persoanele cunoscute, le e jena sa-si opreasca vecinii, desi ei stiu ca acestia circula beti. Ei fac cum faceau militienii opresc masinile pe care nu le cunosc, si adopta celerbra tactica la ciupeala, invocand rahaturi puerile. Pe langa faptul ca acesti militieni rurali nu prea cunosc regulamentele, au o atitudine sfidatoare cu soferii. Pe valea Sieului de exemplu avem un „ranger” care-si face de cap in ciuda regulamentelor clare ale politiei. Opreste masinile in locuri nepermise (mijlocul unor intersectii, la distanta foarte mica de curbe in locuri unde nu exista acostament, sare in fata masinilor traversand soseaua pentru a opri masini de pe sensul opus); se prezinta drept „Politia rutiera Bistrita” desi el face parte din Sectia Politie rurala Bistrita- post Sieut; organul in general are secretara cu el, astfel desi el constata contraventia, procesul verbal e scris de catre colegul lui, lucru interzis. Ma intreb, in satele judetului lucrurile merg atat de bine incat acesti agrari sa isi umple timpul inlocuind politia rutiera?
Nu se compara prestatia politistilor rutieri cu prestatia unor sefi de post cu 10 clase.
Intelegem ca seful unei institutii ne prezinta niste rezultate dar politistul cel invarsta si instelat din poza de ce nu este afara in strada sa faca prevenire ca drumurile sunt adevarate cimitire.