Proba B a etapei naționale a Olimpiadei ”Lectura ca abilitate de viață”, clasele IX-XII, se desfășoară la Bistrița, în perioada 23-26 mai, informează Inspectoratul Școlar Județean.
Inițial concurs, ”Lectura ca abilitate de viață” (LAV) a luat naștere în anul școlar 2012-2013 la Bistrița, având susținerea Inspectoratului Școlar Județean Bistrița-Năsăud, din dorința de a le oferi elevilor din România un concurs „altfel”, nu doar regenerator al gustului pentru lectură, ci și provocator prin structură și prin tipologiile textuale propuse spre decriptare.
Receptat favorabil atât de elevi, cât și de profesorii lor, din anul școlar următor, concursul a primit statutul de olimpiadă.
Astăzi, este o competiție la care participă, anual, un număr record de elevi. Patru dintre etapele naționale ale LAV/OLAV s-au desfășurat în Bistrița, iar acum, la 10 ani după prima ediție a olimpiadei, revine ACASĂ.
În acest an școlar, noul Regulament specific valorifică experiența de lectură a elevilor din învățământul preuniversitar propunând organizarea competiției pe principiile programei pentru cursul opțional Lectura și abilitățile de viață, ale programei școlare de tip CDS, Educație digitală și abilități media (elaborată în cadrul proiectului sistemic noncompetitiv Profesionalizarea carierei didactice – PROF, POCU/904/6/25/146587) și ale Cadrului european de referință LiFT-2, privind studiul literaturii în învățământul secundar, elaborat în proiectul Comenius LiFT-2 – http://www.literaryframework.eu – în care Universitatea din București a fost partener.
Destinată elevilor capabili să folosească lectura, abilitățile media și competențele digitale în vederea dezvoltării personale, olimpiada se desfășoară pe două niveluri de învățare, potrivit competențelor de lectură și media dobândite de elevi în context formal sau nonformal și în acord cu practicile competiționale internaționale: nivelul 1 − clasele a IX-a și a X-a, respectiv- nivelul 2 − clasele a XI-a și a XII-a și include structural, două probe.
Proba A – scrisă a fost susținută în 19 aprilie 2024, la nivelul fiecărui județ și al municipiului București, în săli supravegheate audio-video, din cei 142 de participanți, calificându-se pentru proba B, un număr 62 de elevi din 32 de județe, respectiv din municipiul București.
Proba B, care se va desfășura în Bistrița, în perioada 23-26 mai 2024, constă în dezbateri organizate pe structura afirmator – negator, pe baza unor moțiuni, ale căror teme vizează mesajul textelor din lista anexată regulamentului și modalitatea în care acestea pot influența dezvoltarea personală a individului. Ca format, dezbaterea, determinată de structura numerică a lotului de elevi calificați/nivel, este flexibilă și constituie o adaptare la domeniul competiției a modelului Karl Popper.
Festivitatea de deschidere va avea loc, joi, 23 mai 2024, de la ora 15.00, la Palatul Culturii din municipiul Bistrița, iar proba B în 24 mai, la Colegiul Național „Liviu Rebreanu”.
Organizatori: Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud, Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița.
Parteneri: Consiliul Județean Bistrița-Năsăud, Primăria Bistrița, Centrul Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița, Fundația Societatea de Concerte Bistrița, Biblioteca Județeană „George Coșbuc” Bistrița-Năsăud, Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud, Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, Centrul pentru Jurnalism Independent.
Orice s-ar spune, județul Bistrița-Năsăud, municipiul Bistrița și Colegiul Național „Liviu Rebreanu” reprezintă pentru Olimpiada „Lectura ca abilitate de viață” ACASĂ…OLAV- Produs în Bistrița-Năsăud.
Inspector școlar general,
prof. Mircea-Cristian NICULA
Ce-i trebuie chelului? -Tichie de mărgăritar. Ce-i trebuie unei școli schilodite de un antreprenor incapabil să respecte termenele contractuale? – O competiție școlară datorită căreia elevii din clasele liceale vor fi trecuți online, neexistând spații pentru cursuri.
De ce se întâmplă asta? „C-așa-i în fotbal!”
Aceasta olimpiada a fost creata pentru punctajele unor profesoare pentru gradatia de merit! apoi abilitatile respective au ajuns la cel mai inalt nivel la mutalaul din Sibiu! totul de suprafata ca in esenta acele profesioniste nu duc un dialog pana la capat cu paznicul școlii! Romania tara prostilor si semianalfabetilor cu aspiratii de șăf! Oricum nu are nici o valoare olimpiada! Să le vedem pe mândre după ce dispare partidul care le-a promovat sau inspectorii cu care au avut relatii ca sa intre in invatamant!