Cimitirul Municipal de pe Drumul Tărpiului este în proprietatea Primăriei Bistrița, cât și a șase unități de cult, nu doar a Bisericii Ortodoxe, informează printr-un comunicat de presă preoții care slujesc în Biserica Protopopiatului Bistrița de la Coroana, nemulțumiți că ”de fiecare dată presa este asmuţită doar asupra unei proprietare, Coroana Maicii Domnului, este făcută răspunzătoare de toate relele reale din cimitir”. Redăm poziția lor integral:
”Biserica de la ”Coroana” face cunoscut prin media următoarele:
Proprietare tabulare asupra Cimitirului de pe Drumul Tărpiului sunt Primăria Municipiului Bistriţa şi şase unităţi de cult (parohii – biserici) ortodoxe şi protestante. Este folosit şi de neoprotestanţi şi greco-catolici.
Nu înţelegem de ce, de fiecare dată, presa este asmuţită doar asupra unei proprietare, ”Coroana Maicii Domnului”, care este făcută răspunzătoare de toate relele reale din cimitir.
Printr-o decizie uimitoare şi ilegală, în anul 2020 Primăria Municipiului Bistriţa a deposedat abuziv Biserica Ortodoxă ”Coroana” de o suprafaţă tabulară, înscrisă în cartea funciară ca proprietate ortodoxă din vechime, precum şi de o altă suprafaţă cu morminte ne înscrisă în CF, dar folosită de biserică din vechime, cca. 80 de ari. Nici comuniştii nu au îndrăznit să facă aceasta!!! Actuala administraţie, prin omenia d-lui primar, Ioan Turc, a hotărât să îndrepte lucrul acesta, mai ales că hotărârea ilegală a fost atacată în instanţă şi de Prefectură.
Primăria Bistriţa a luat act şi de faptul că Parohiile Ortodox de la ”Coroana” au făcut în anul 1974 un schimb de teren cu destinaţia rezervă de cimitir, iar acea rezervă ce ne-a fost dată ca schimb a fost revendicată în instanţă de vechiul proprietar ( 86 ari) şi am pierdut-o, fără ca primăria să ne dea alt teren ca rezervă de cimitir. Astfel, am ajuns să pierdem mai mult de un hectar şi jumătate de rezervă de cimitir, şi puşi în nefericita şi inadmisibila situaţie, de care suntem acuzaţi: Îngroparea morţilor în alei.
Numeroase plângeri pentru nedreptăţile comise de vechea administraţie a primăriei nu şi-au găsit răspuns.
Mai mult, din cele aproape 100 de hectare cât a avut în proprietate Biserica de la ”Coroana”, Primăria Bistriţa nu a restituit bisericii nici un ar, în schimb a fost foarte darnică cu Biserica Greco-Catolică care a obţinut toate proprietăţile funciare ale Bisericii de la ”Coroana” deşi erau ,,cu sarcini”, şi fără să se aştepte finalizarea procesului de restituire, iniţiat de ei, de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie care a hotărât că bunurile parohiale sunt ale credincioşilor organizaţi ca parohii, protopopiate, episcopii etc. Dacă acei credincioşi îşi schimbă orientarea religioasă şi hotărăsc asupra cultului ales, proprietatea nu le poate fi răpită de nimeni, ci îi urmează. În acest sens, precedentul european este revelator. Protestanţii când au părăsit catolicismul, i-au urmat şi bisericile şi averile parohiale. Saşii Bistriţei când au devenit evanghelici lutherani, au păstrat şi biserica şi averile parohiale etc. Primăria Bistriţei (Comisia de fond funciar) a hotărât, împotriva legii, să atribuie puţinilor greco-catolici (sub 4 procente din populaţia fostă greco-catolică care s-a declarat ortodoxă) toate averile bisericii de la ”Coroana”.
În Bistriţa, în anul 2001, atunci când un ar de teren era de până la 10. 000 de euro, primăria a binevoit să atribuie Bisericii Greco-Catolice 13, 15 hectare ale ”Coroanei”.
Onorată presă, faceţi un minim calcul şi vedeţi că 13, 15 hectare, doar la jumătate din acel preţ însemnă multe milioane de euro, cu care şi-ar fi putut construi zece biserici ca cea de la ”Coroana”.
În suburbii, în extravilan, doar în Sărata, primăria le-a atribut 10 hectare, deşi acolo nu mai este nici un credincios greco-catolic, toţi trecând la Ortodoxie. Tot aşa şi în alte cartiere. Oare trebuie să fi pedepsit prin deposedare de bunuri pentru că, în condiţiile democaratice de după Revoluţie, la recensământ ţi-ai manifestat opţiunea religioasă?
Cu toate acestea dumneavoastră găzduiţi materiale în care suntem catalogaţi ca ,,hoţi ai unei biserici furate” şi posesori ilegali de bunuri bisericeşti asupra cărora justiţia s-a pronunţat definitiv infirmând definitiv aceste poziţii halucinante. Primăria nu s-a mulţumit cu toate acele terenuri, ci a trecut la rechiziţionare unor părţi din cimitirul ortodox, înscris în CF.
Faptul că, acum, Primăria a înţeles în sfârşit că trebuie să ne restituie măcar jumătate din bunurile tabulare din cimitir (nu şi celelalte!) luate abuziv de fosta administraţie, doar ca drept de folosinţă, nu ca drept tabular, ne încântă, nu pentru că se face reparaţie juridică, căci una e folosinţa şi alta proprietatea, ci ne dă o gură de oxigen în a avea unde să ne îngropăm morţii la nişte preţuri de ”asistenţă socială” şi să nu procedăm la exhumarea celor 81 de procente din mormintele pe care ”Legea cimitirelor” le consideră ”părăsite” deoarece nu şi-au prelungit concesiunea, unele de peste 50 de ani. Ce ar zice presa dacă am scoate vreun mort să punem pe altul care plăteşte? Oricum, noi nu am făcut-o din raţiuni creştine, decât accidental, acolo unde nu era nici un semn deasupra!!!
CURĂŢENIA CIMITIRULUI
În momentul de faţă concesionarii nu plătesc nimic pentru curăţenie, toţi angajându-se prin contract să păstreze curăţenia şi să elimine vegetaţia ne dorită de pe morminte şi de lângă. De pildă, administratorul a fost dat în judecată pentru că la cosit ar fi tăiat un arbust care semăna cu o buruiană!!! Concesionarii care îşi curăţă mormintele îşi pun gunoiul pe mormintele din jur.
Am primit de la diferite firme containere pentru salubrizare şi am plătit firma de salubritate la zi, ca să pună containerele lor. În câteva nopţi am rămas doar cu două, cele vechi, rupte şi ruginite! Ne-au fost devastate zeci de cruci în mai multe rânduri, iar poliţia a aflat că au făcut-o ”minori iresponsabili” de la ANL-uri, care, mai apoi, l-au ameninţat cu moartea pe administrator pentru că i-ar fi pârât.
Am introdus apa curentă în patru locuri, şi am aflat că ne-au fost rupte robinetele, iar facturile de la apă au devenit uriaşe. Am făcut fântâniţe şi am pus la fântâniţe stropitori, ca în occident, şi am văzut o băbuţă că se ducea cu una acasă, fiindcă ”a găsit-o aruncată printre morminte”. Celelalte au făcut aripi, ca sufletele morţilor când văd atâta cinste, ordine şi disciplină!!!
Gardul îl tencuim în fiecare an deoarece drumarii aruncă iarna sare pentru autobuzele de la Leoni şi praful se alege de tencuieli.
Am cheltuit anii trecuţi câteva miliarde de lei vechi pentru a pava cu dale aleea de sus. Cei care efectuează lucrări ilegale, fără consimţământul proprietarelor, şi care percep taxe incredibil de mari de la concesionarii care au cumpărat terenul de la parohii cu 500-750 lei mormântul, au preparat betonul nu în betoniere, ci direct pe dalele noi, fără să le spele, compromiţându-le total. Dacă li s atrage atenţia ameninţă şi taie cauciucurile celor ce nu-i lasă să facă tot ce vreau. Mai mult, în poarta principală de sus, nişte inconştienţi şi samsarii din cimitir, şi-au pus cu forţa mormintele în mijlocul aleii… . Dacă am reacţionat, ni s-a spus că putem fi daţi în judecată pentru ”profanare de cadavre” proaspăt îngropate!
Anul acesta, prin bunăvoinţa firmelor Îndemânarea şi Electro-Ursa am pietruit şi tasat cu piatră concasată toate aleile, dar, aceiaşi constructori ilegali au astupat şanţurile cu mici diguri, ca ,,să aibă de unde lua apă”, inundând iarăşi toate aleile.
În schimbul terenurile cu destinaţie cimitir vom primi jumătate din ce ni s-a luat abuziv doar ca ”administrare”. Ne bucură formula aceasta deoarece Primăria îşi lasă dreptul de a ne sprijini în a administra la alte standarde dorite de noi şi de cetăţenii urbei, cu forţa dreptului.
Până nu se vor uni toate forurile de decizie şi de acţiune în a face ordine, nu avem prea mai speranţe de a ”deveni europeni”.
Cine este capabil şi să strângă gunoaiele şi resturile de coroane ale tuturor, aşa cum am făcut-o de mulţi ani noi, fără ca nimeni să plătească serviciul de salubritate? Şi după ce faci, cât-decât o precară curăţenie, ca ”muncă patriotică”, cei care murdăresc totul să te împroaşte şi cu noroi în presă!
Pentru comparaţie, vedeţi cât costă un loc de veci în oraşele din toată ţara! Noi, din grijă faţă de credincioşii noştri, concesionăm un mormânt vechi cu 250 lei pe zece ani, iar unul nou este achiziţionat cu 500 – 750 pe zece ani sau chiar pe douăzeci, în pofida faptului că legea spune că un mormânt pentru un caz social este în cuantum de nu mai mult de un salar minim pe economie, pe şapte ani!
Verificaţi la Cluj cât costă întreţinerea, apoi concesiunea unui mormânt şi, apoi, dacă este decenţă, mulţumiţi frumos celor care îşi protejează credincioşii de samsarii cimitirelor”.
Preoții de la Biserica ”Coroana”, Bistrița: Pr. Paroh Alexandru Vidican, Pr. Paroh Nicolae Feier, Pr. Paroh Vasile Beni
In 2017 am cumpărat de la biserica SF Apostoli doua locuri cu 2000 lei, să înțeleg că m-am sau m-au prostit cu 500 lei?
E alt propietar .
Nu ar trebui sa fim rautaciosi dar totusi, priviti cat costa o concesionare de mormant in Cluj Napoca, ca tot se face referire mai sus ca este mai ieftin la Bistrita:
https://files.primariaclujnapoca.ro/2020/08/14/18.pdf
100 lei/mp pe 20 de ani. Si nu are rost sa povestim cum arata cimitirul din Bistrita fata de cel din Cluj Napoca! Si taxa se plateste la Primaria Cluj Napoca!
Cuvintele sunt de prisos.
Din nefericire , dupa 1989 (asa zisa revolutie) sanatatea si religia s-au adaptat vremurilor. Farmaciile s-au transformat in magazine de prezentare facand reclame unor medicamente si remedii care te scapa de orice boala. Au aparut spitale particulare prin care unii potentati ai zilei „ajutand” sanatatea cetatenilor se imbogatesc fara pic de rusine si mustrari de constiinta. La fel locurile de veci au devenit o afacere a bisericilor si cultelor in spatele careia se afla lacomia unor oameni sfinti numiti preoti. Sa nu ne amagim , asta este economia de piata , nu-i asa oameni buni ? Si apoi cu banii obtinuti bisericile ajuta orfanii si vaduvele si oamenii sarmani . Sigur , banii nu ajung la fetele preotesti …sau da ? Altfel , de ce atata osardie ?
Leo, mai corect era dacă scriai cu ghilimele oameni „sfinti” numiti preoti.
nici de banii care ii platim, administratorii cimitirului nu fac nimic. Cositul il fac cand iarba e cat tine de mare, ti e si frica cand mergi prin cimitir, iar gunoaiele zac acolo luni intregi. Am fost in primavara sa fac curat , gunoaiele era tot acolo din toamna. Intr adevr au pietruit aleile cu o piatra mare si colturoasa de iti rupi picioarele.
E bine totuși ca intr-un sfârșit avem un punct de vedere al celor care “ administrează” acest Cimitir, chiar dacă răspunsul lor este dezamăgitor, ceea ce se vede in comentariile primite, și care vor mai urma. Dacă situația este așa de complicata juridic , predați sau lăsați administrarea Cimitirului Primăriei, așa cum este in multe alte localități din țara, sa-l îngrădească, curateasca, păzească , chiar sa-l sistematizeze, și atunci va arată ca in alte orașe și tari. Lumea plătește taxe și nu vede nimic pozitiv acolo! Mai aveți și Consiliu Parohial cu tot felul de personalități ale orașului , care v-ar putea ajuta! Dar faceți ceva, nu va lamentați!
Oamenii au tot dreptul sa va arate realitatea de acolo, pe care și voi ca Pastori ai comunități ar trebui sa o vedeți și sa o schimbați radical!
Sa aveți o Săptămâna luminata in idei și puse in practica cât mai repede, a trecut prea mult timp fără efecte!
Stiti de ce s-a facut o deposedare ilegala asupra cimitirului ? Primaria B-ta condusa abuziv timp de trei mandate de pesedeu a trecut pana la urma si a incercat sa incadastreze CIMITIRUL ORTODOX in proiectul obligatoriu al CADASTRULUI VERDE. Aceasta suprafata unde sunt morminte, borduri, cruci , rame voia sa fie anuntata ca spatii verzi, si sa prostim Garda de Mediu si Europa cum ca fiecare cetatean al orasului beneficiaza de peste 40 mp de spatiu verde adica suntem numarul unu in Europa. Intre timp adevaratele spatii verzi ,
1. Scuarul de pe B-dul Republicii,
2.Parcul Eminescu
3.Piata Centrala
4 Scuarul din fata bisericii Evreiesti si Capela, nu sunt trecute in Cadastrul Verde fiindca urmau sa fie distruse de proiecte miselesti.
Toate astea au fost sesizate de iubitorii naturii si civicii de la B-ta Civica , domnul Chereji, Tetcu si Balan au fost depuse plangeri in contencios pentru anularea acestui proiect ticalos al Cadastrului Verde facut pe furis.
Multumim mult Primarului IOAN TURC care a inteles bine ceea ce noi am cerut si a retras prin hotarare simpla de Primar aceasta ineptie. Astfel cu noul Cadastru refacut speram noi ca spatiile verzi vor fi trecute corect si protejate cu adevarat asa cum cere legea 24. Spatii Verzi.
Sincer eu am crezut ca aceasta scrisoare a fost scrisa de maxim diacul bisericii, nu de 3 fete luminate!!!
Pe bune??? De vina e sarea aruncata pentru autobuzele de la Leoni?????
Leoni asta pe toată lumea deranjează!!!! Mai nou și pe popi… Și probabil chiar și pe morți ca nu-și pot petrece somnul de veci în liniște… E gălăgie infernala și vibrații!!!!
Câtă ipocrizie si minciună lansate in spatiul public din partea celor care slujesc în Biserica de la Coroana, care invocând perioada comunistă :”Nici comuniştii nu au îndrăznit să facă aceasta”, este ca si cum ar vorbi de funie în casa spânzuratului. Tocmai ei cei care aici la Bistrița au beneficiat de pe urma samavolniciilor perioadei comuniste. Din punct de vedere istoric, marele savant Nicolae Iorga în cartea sa intitulată „Neamul românesc in Ardeal si Tara Ungurească la 1906”, spunea următoarele: „Pe la 1870 romanii n-aveau deloc „inteligenţa” in Bistrita şi credincioşii se închinau la bisericuta de lemn din capatul târgului. Dar, necontenit a crescut apoi bogaţia, însemnatatea, numarul suburbienilor din Maierişte şi din Stupini, cari traiesc din lucrul câmpului si din pomărit, al celor din „Hrube” unde cărămidarii gătesc cel mai bun material de clădire din Podeni, unde din iobagi (căci aceasta înseamna „podeni”, podani) s-au ales zidari neantrecuţi. Bisericuţa a fost strămutată în satul de luptă cu saşii al Lechinţei, iar în loc s-a căpătat de la catolici biserica de astăzi unde slujeste un PROTOPOP UNIT”. Este vorba de Biserica greco-catolica din piata Unirii din Bistrita, cunoscuta si sub numele de “Biserica de la Coroana”. Reamintim ca in 1893 biserica (fosta a minoritilor) impreuna cu ansamblul manastiresc nefolosit la vremea respectivă, fusese cumpărate de Biserica Greco-catolică, cu suma de 35.000 de florini avand in vedere ca la acea vreme romanii nu aveau voie sa isi construiasca biserica in interiorul orasului. Dupa cumparare, au fost efectuate ample lucrari de reabilitare interioara si de adaptare la nevoile cultului greco-catolic. De asemenea, porticul vestic a fost refacut in stil gotic si a dobândit aspectul actual în perioada interbelică.
În 1948 regimul comunist a desfiinţat Biserica Greco-catolică, drept urmare şi lăcaşul de cult impreună cu toate bunurile sale au fost preluate de către ortodocşi.
Revenind la cimitirul municipal de pe Drumul Tărpiului din Bistrița aici sunt înmormântați credinciosi de toate confesiunile. In prezent aici nu mai sunt locuri în care să fie înmormântați cei care trec la cele veșnice. De aceea, incă din anul 2006, Primăria Municipiului a cumpărat un teren în suprafaţă de 17,139 mp, situat în partea de nord-est a cimitirului actual, la o distanţă de aproximativ 100 m de acesta. In anul 2011, administratia Ovidiu Cretu a aprobat pe baza unui studiu de fezabilitate amenajarea pe suprafata respectivă a circa 1.504 locuri de veci şi 150 de compartimente pentru urne funerare, desi Biserica Ortodoxă condamnă incinerarea umană și consideră că, potrivit tradiţiei creştine, modul potrivit de a înmormânta un creștin înhumarea, căci mormintele creştine au Sfânta Cruce, lucru ce arată că cel înmormântat acolo a adormit întru Hristos, potrivit preotului. Dar, ca multe proiecte din cele trei mandate ale primarului Cretu, si acesta face parte din categoria celor incepute si neterminate.
(Vezi : https://timponline.ro/primaria-bistrita-a-cerut-acordul-de-mediu-pentru-realizarea-noului-cimitir-de-pe-str-tarpiului/)
Pe de alta parte, incă din anul 2013, tot pe Drumul Tărpiului a fost amenajat un nou cimitir, situat vis-a-vis de cel vechi unde au fost îngropate deja câteva sute de persoane decedate. Este vorba de terenul situat pe partea de vest a străzii, aflat exclusiv in administrarea Protopopiatului Ortodox Bistriţa. Dupa unele informatii aici, un loc de veci pentru o singură persoană costă 750 de lei, pentru o perioadă de 20 de ani, iar cele de familie, cu două locuri, costă 1.500 de lei (fără ramă) şi 2.500 de lei (cu ramă), tot pentru 20 de ani.
(vezi: https://timponline.ro/ce-ii-cere-asociatia-bistrita-civica-primarului-bistritei-ovidiu-cretu/)
Poi Cretu o fost comunist. El a reusit ce n-o reusit alti comunisti.
Nu știu a cui a fost cimitirul, nu mă interesează al cui va fi ! Dar dacă astazi ar fi al meu , mi-ar crăpa obrazul de rușine pentru halul in care arată !
pentru tine groapa cu var e perfecta.