Actualitate

Profesori din Bistrița-Năsăud, la protest în fața Ministerului Educației

Rombat

Cadre didactice din Bistrița-Năsăud, membre ale Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), au protestat astăzi în fața Ministerului Educației și Cercetării, nemulțumite de comasarea unităților de învățământ, creșterea normei didactice cu două ore, a efectivului de elevi în clase, creșterea obligației de catedră pentru directori și inspectori etc.

Este a șaptea zi de proteste a sindicaliștilor, nemulțumiți de adoptarea Legii nr. 141/2025, așa numita lege Bolojan. Vor mai fi proteste în 20 și 27 august, dar și în 3 septembrie. În 8 septembrie e programat un miting național.

Nemulțumirile și cerințele sindicatelor

1. Creșterea normei didactice de predare cu 2 ore – acesta este măsura cu consecințele cele mai grave asupra cadrelor didactice. Realitatea din majoritatea școlilor ne arată că vor fi profesori titulari care vor intra în restrângere de activitate și profesori suplinitori calificați care, foarte probabil, nu își vor mai găsi un loc de muncă. Referitor la profesorii titulari, există riscul major ca aceștia să nu-și mai primească salariile întregi, asta pentru că va fi imposibil să li se asigure norma completă de 20 de ore. A le acorda acestora „șansa“ de a primi 2 ore, pentru completare, la distanțe apreciabile este cinism. Este posibil ca cheltuielile pentru navetă să fie mai mari decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, mărirea normei de predare va însemna mărirea sarcinilor de muncă, pe lângă celelalte îndatoriri profesionale, ceea ce va conduce la creșterea presiunii psihice. Totodată, este complet greșit și faptul că a fost eliminată facilitatea de a se diminua, cu 2 ore, norma de predare pentru profesorii care au gradul didactic I și o vechime peste 25 de ani. În timp ce în multe țări norma didactică de predare pentru profesorii cu vechime este diminuată chiar la jumătate, restul orelor fiind dedicate pentru a îndruma profesorii tineri, la noi nu mai este nici o diferență între un profesor debutant și unul care este la final de carieră.

2. Comasarea a sute de unități de învățământ – va conduce la concedieri de personal didactic auxiliar și chiar administrativ.

3. Creșterea efectivelor de elevi în clasă – va conduce la revenirea la efectivele de elevi/preșcolari  „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme.

4. Scăderea dramatică a tarifului pentru plata cu ora  – va conduce la imposibilitatea atribuirii orelor rămase libere în regim de plata cu ora, din cauza remunerației derizorii (scăderea cu peste 50% a tarifului orar). Se va ajunge la situația aberantă ca o oră prestată de un profesor la început de carieră să fie plătită la fel cu tariful orar al unui muncitor necalificat. Sunt specializări și discipline deficitare în resursa umană. Cine va presta aceste ore, în regim de plata cu ora?

5. Creșterea obligației de catedră  pentru directori și inspectori – va conduce la imposibilitatea practică și obiectivă de desfășurare a activității de către personalul de conducere, de îndrumare și control (atât activitatea la catedră, cât și cea specifică funcției).

FSLI cere revenirea la norma didactică de 18 ore, neschimbarea numărului de efective din clasă, eliminarea comasărilor de clase/grupe care au fost deja înființate și respectarea dreptului de concediul de odihnă.

Etichete

13 comentarii

  • E situație de avarie, domnilor profesori!
    Bărbați în toată regula stau în fața ministerului la cerșit , să ceară nemuncă. Argumente gen:
    _voi avea de corectat teste la 5 clase(prof. de matematică)
    _lucram în 2 școli și într_o a_3a școală mergeam pt 1 oră și acum va trebui să merg acolo 2 ore(prof. de religie)
    Mă mir că nu se rușinează față de elevii cărora trebuie să le fie model!

    74
    36
    • Ar trebui sa se rușineze daca ar fi un exemplu pentru elevi că trebuie să plece capul, sa tacă și să accepte, să nu aibă opinii, să nu riposteze, să fie cârpe de șters pe jos. Da atunci ar trebui profesorilor să le fie rușine. Domnii profesori când s-au angajat au primit o decizie pe care scrie clar 18 ore de predare. Dacă dvs. semnați un contract de angajare în care scrie că trebuie să prestați X ore, dar după o vreme vine șeful și vă mai adaugă câteva ore neplătite, oare cum ați reacționa? Dacă v-ar chema sâmbăta, duminica la muncă fără nici un beneficiu, chiar scoți și bani din buzunar pentru transport, hrană, atât pentru tine cât și pentru elevi și pleci acasă doar cu o hârtie cum că ați participat la olimpiadă, concurs sau mai știu eu ce, oare ați merge fără ripostați? Profesorii merg pentru elevi fără a riposta, chiar fac ore suplimentare neremunerate pentru a îi pregăti.

      Eu aș vrea să-i înțeleg pe cei care nu au cunoștințe despre ce se întâmplă într-un sistem de ce își dau cu părerea. De afară lumea vede vacanțele și rezultatele slabe la examene. Dar oare ce responsabilitate au? Nu merg la ședințe, nu se interesează de copilul lor cât stă în școală, dar la final profesorul ei vinovat de rezultatele slabe.
      Când a fost pandemie, părinții strigau să se deschidă scoliile, atunci au fost buni proștii de profesori că părinții nu mai rezistau cu 1-2 copii acasă, lasă că rezistă profesorii cu 30+.

      48
      27
    • Pt cei care se spetesc cu munca in învățământ, propun părinților să meargă să muncească în locul profesorilor pe niște salarii modice, iar profesori sa vină numai la ședințe și încheierea mediilor !!!
      Mergem toți să muncim la stat , să-i ajutăm, că nu mai pot de atâta stres , și stăm și în stradă să ne trimită UE papa bun și vacanțe ieftine ?!!

      22
      16
  • Nu aveți lideri de sindicat, oameni buni. Toți sunt papagali aserviți politicului. Ministrul vostru e un papagal din Cluj pe care-l cunosc personal. El vă recomandå să nu faceți greve, în loc să vă reprezinte interesele. Aveți cele mai mici salarii dintre bugetari. Musai( se impune) o reformă sindicală, altfel rămâneți pe nicăieri.

    36
    65
    • poate or avea cele mai mici salarii dintre bugetari, dar si asa sunt mai mari decat ale celor din privat.

      37
      25
    • Il propun pe Garcea ministru al invatamantului, pare cel mai potrivit din AUR pentru functia asta. “Papagalul” de Daniel David macar profeseaza in domeniul absolvit si o face la cel mai inalt nivel, fiind profesor universitar si cercetator de nivel mondial. Neam de neamul tau n-o sa aiba performantele avute de omul asta. Tu cu ce te mandresti ca inginer? Am uitat, esti o nulitate care n-a profesat nici macar o zi in domeniul absolvit, deci esti de sute de ori mai papagal decat David!

      27
      18
    • Cum se strofocau ei la elevii care aveau 18 ani cu cine să voteze…Ba mai făceau și educație politică in timpul orelor chestionând elevii cu cine votează părinții.

      19
      10
  • Indiferent de subiect ,sunt o seama care ataca guvernul din orice pozitie.
    O scurta trecere prin istoria Germanie din anii ’20-’30 si veti regasi aceleeasi discursuri. De vor veni ai nostri , vom face si vom drege,vom pune tara pe locul meritat.
    Au venit , in frunte cu Adol H ,iar rezutatul s-a vazut.
    Si la noi , cei mai mandri dintre Traci , este unul care are solutii pentru toate, iar responsabilul cu propaganda ( un fel Gobgels autohton ,dar mai rudimentar) are in spate un partid, in care ce sa vezi vor sa se refugieze o parte din primarii PSD care au rau de schimbare. (in tabara adversa cum ar veni )
    Probabil se pot gasi solutii mai bune ,decat ce propune guvernul actual ,dar sunt convins ca opozitia actuala nu are aceste solutii.

    10
    3
  • Ca la sindicat, munca un c…t! La grădiniță am fost cât cuprinde (din 3 generații, o singură educatoare), la preșcolar și gimnazial am fost în medie 30 de elevi în clasă, la liceu 40 de elevi în clasă, la facultate câte 30 de studenți într-o grupă, 5-6 ore de luni până sâmbătă, meditații gratuite cu profesorii după ore. Rezultatele le-am cules cu toții, am fost silitori și demni în societate. Acum cu tot soiul de ,,butoane” la îndemână, din orice mai mereu ne văicărim. REZULTATELE CALITĂȚII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI ROMÂNESC ACTUAL, CU EXCEPȚII, NU ESTE MĂCAR SATISFĂCĂTOR. Așa că drepturile salariale și nu numai să curgă necontenit.

    9
    3
  • Performantele lor sunt aproape de 50% analfabeti functionali in diferite domenii de baza. Da sunt cativa olimpicii care ar putea “creste” meritul profesorilor si sistemului de educatie la general dar, stim prea bine, ca acei olimpici sunt acolo pe munca lor si dupaia munca unor profesori foarte buni si dedicati.

    In general au pierdut controlul educatiei si dau vina pe sistem, ei sunt perfecti, ideali, intotdeauna vina este a altora.

    Si cu toate astea, ei sunt primii in strada, dar ei sunt in acelasi timp responsabili ca s-au multumit cu sistemul acesta, nu am vazut un protest impotriva analfabetismului functional, conditiilor jalnice din mediul rural samd….

    DRAGILOR SUNTETI PENIBILI LA GENERAL si faceti de ras o mica parte din profesori care fac asta cu drag si pasiune.

Apasă aici ca să comentezi

Răspunde-i lui Alin Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.