Cultură

Profesorii de slabă calitate, de vină pentru analfabetismul funcțional

Rombat

Rata de analfabetism funcțional în România este ridicată atât în rândurile tinerilor, cât și adulților. La testele PISA, țara noastră obține rezultate care o situează la coada clasamentului printre țările din Europa. Lucrurile s-ar fi putut schimba de 20 de ani, însă decidenții nu au dorit acest lucru, a spus prof. univ. dr. Mircea Miclea la Festivalul Educației.

Întrebat ce se poate face pentru ca România să iasă din această situație, fostul ministru al Educației a răspuns: ”Trebuie luați toți profesorii buni din țară – și sunt mulți – trebuie filmate lecțiile lor, de la clasa I până la clasa a XII-a toate lecțiile lor – iar pe lângă filmul acela se adaugă exemple, contraexemple, resurse de învățare și, în felul acesta, rezultă o lecție îmbogățită, nu numai o lecție care e un film, ci o lecție care este compusă și din celelalte elemente enunțate. Acest obiect de învățare trebuie pus pe o platformă digitală la care să aibă acces toți elevii și toți părinții. Iar dacă eu sunt elev la țară și am un profesor slab – în primul rând de acolo vine analfabetismul funcțional de la faptul că mulți elevi au în față profesori de slabă calitate sau nu au resursele necesare pentru a face o activitate de bună calitate – și atunci eu, având acces la lecțiile celor mai buni profesori din țara asta, le rulez de câte ori vreau eu, inclusiv profesorul meu care e slab se uită la lecțiile respective și îl poate inspira și pe el cum să predea. În felul acesta calitatea de primă mână ajunge până în cel mai amărât sat. Aceasta este soluția principală”.

Din păcate, profesorii foarte buni sunt izolați într-o clasă, într-o școală, într-un anumit lor, iar know how lor nu se transferă.

”După ce am avea aceste lecții-modele făcute de cei mai buni profesori, la toate materiile, am putea crea trei variante pentru fiecare lecție: una pentru copiii obișnuiți, alta pentru copiii supradotați și o variantă pentru copii cu nevoie educaționale speciale. Profesorul, părintele sau elevul merge la una sau la alta dintre aceste variante și o rulează de câte ori vrea până o învață. Și-n felul acesta are acces la cel mai bun profesor. Nu avem atât de mulți profesori buni câți elevi ar avea nevoie de ei și atunci aceasta este calea prin care se poate ajunge la ei”, a explicat Mircea Miclea.

Potrivit fostului ministru al Educației, acest lucru se putea face de 20 de ani fiindcă au fost fonduri europene.

”Aici e greșeala Ministerului care a ignorat acest aspect, a utilizat prost banii. Am scris și un articol de lege pentru așa ceva, nici acela nu a fost luat în seamă, a fost ignorat, și atunci cumulându-se toate acestea, am ajuns la situația aceasta. Cred în continuare că acesta este soluția: ca expertiza celor mai buni să ajungă la îndemâna fiecărui elev, ori acum nu e așa. Mulți profesori buni rămân încapsulați în clasa lor, în școala lor, iar o grămadă de elevi nu beneficiază. Apoi, aceste lecții ar putea fi îmbunătățite mereu. În loc să cerem fiecărui profesor ca lucrare de gradul I să facă o sinteză a literaturii, i-am putea cere să producă trei lecții bine pe care să le înregistreze, la care să adauge exemple, contraexemple, și să le pună pe platforma respectivă. Apoi, să avem un colectiv sau mai multe – cum sunt revistele științifice – care se uită la lecția profesorului și îi dau voie să o publice pe platformă. În felul acesta, în fiecare an, am avea un număr mare de lecții care ar putea intra pe platforma respectivă. Și uite așa am face un lucru esențial pentru egalitatea de șanse. Inegalitatea de șanse în educație începe prin eu nu am acces la profesorul la care tu ai acces. Dacă profesorul acela mi-e accesibil și mie indirect, am contribui enorm la egalitatea de șanse, iar acesta este rolul școlii: să egalizeze cât de cât șansele, să mă facă pe mine, copil de la țară, să am șanse aproape egale cu tine care ești la oraș și ai un profesor foarte bun, pentru că ascult aceeași lecție de câte ori vreau. Din păcate, avem profesori care s-au pensionat și au dus cu ei know how, o grămadă de lucruri teribile pe care le-au încercat de-a lungul carierei lor. Păcat. O resursă uriașă trebuia captată, pusă pe o platformă. Asta cred că trebuia făcut de multă vreme”, a spus prof. univ. dr. Mircea Miclea.

 Analfabetismul funcțional nu înseamnă că respectiva persoana nu știe să scrie și să citească, înseamnă că este incapabilă să înțeleagă și să interpreteze sau să folosească informațiile dintr-un text simplu.

Rata de analfabetism funcțional în România se situează între 40% și 45% pentru elevii de 15 ani, conform testelor PISA și mai multor rapoarte realizate în ultimii ani.

La nivelul elevilor cu vârste între 6-14 ani, aproximativ 42% dintre elevi sunt considerați analfabeți funcțional, adică pot citi un text, dar nu îl înțeleg și nu pot opera cu informațiile oferite.

Doar 11% dintre elevii români în clasele I-VIII au un nivel funcțional de literație, capabili să localizeze, să înțeleagă și să sintetizeze informații din texte scrise.

La nivel de populație adultă: 20,1% dintre adulți (persoane de 15 ani și peste) sunt analfabeți funcțional la literație (înțelegerea și folosirea unui text scris), conform unui studiu realizat în 2023 pentru Ministerul Educației pe un eșantion reprezentativ; 27,5% dintre adulți sunt analfabeți funcțional la numerație (capacitatea de a opera cu cifre în situații cotidiene), conform aceluiași studiu.

Dacă includem și populația adultă la risc (sub nivelul minim funcțional), procentul urcă la 37,1% pentru literație și 38,4% pentru numerație. Pentru limba română, nivelul actual de analfabetism funcțional la adulți (exclusiv zona de risc) este de aproape 1 din 5 dar dacă adăugăm riscul, 4 din 10 adulți au dificultăți majore cu cititul și/sau socotitul.

18 comentarii

  • Tara te vrea prost !
    La adulti cel putin se vede foarte clar dupa cum voteaza si cat de usor pica la acest examen odata la patru ani cand creierul lor nu poate face diferenta intre minciuna si adevar si populismele desantate le inunda intelegerea.
    Mai exista o faza importanta prin care asa zisii cititori comenteaza toate stirile pe retele pe onlinuri si chiar daca sunt lipsiti total de informatie ei ies in fata cu propria balacareala lipsita de bun simt si mai ales pe langa subiecte de fiecare data. Datorita faptului ca nu pot aduce nimic la schimb cei mai multi scriu atat . DOAMNE FERESTE !….sau iti atribuie o injuratura dedicata personajului despre care se scrie se discuta ceva.Intra la rand Primarii, Prefectii Primul ministru ,Presedintele , oameni de rand care fac sau nu un bine pentru societate. Toti sunt tocati prin cuvinte nepotrivite si neadevarate de cele mai multe ori.
    Folosesc atacul la persoane care demonstreaza ca atata pot ei la randul lor afisand frustrare, rautate si invidie.
    Sunt cele trei nuante clare ale omului prost, nici macar analfabet functional nu i se poate spune deoarece acesti napastuiti ai soartei mai au si alte preocupari.
    La tineri si copii se greseste si mai grav deoarece inca din primii ani de viata parintii cei mai multi din Romania nu se sfarma deloc sa faca educatia primara in casa.
    Normal ca din acel procent gros de 45-50% viitorul nu suna bine deloc iar procentele se tot adauga de la an la an. O mare vina o are si aceste retele de NESOCIALIZARE acele aplicatii care il fac pe tanar sa nu isi mai doreasca sa gandeasca , sa puna osul la munca deoarece la un CLIK distanta direct de sub patura din pat afla tot ce doreste pentru el pe minut.

    29
    18
    • Da, se vede, s a votat FSN-PNL/PSD/UDMR care sunt principalele partide din cauza cărora Romania se afla in aceasta situație din 1990.incoace.

      16
      5
  • As adauga , parinti dezinteresati , care nu citesc si nu au citit nici cand erau elevi si care nu au in casa o carte. Copilul ia primele modele din familie. Exemple din viata : Cutare a facut liceul la 40 de ani si a ajuns senator sau deputat. Cutare pitipoanca a avut 5 pe linie si a ramas corigenta in multe randuri dar s-a maritat cu unul , milionar. De ce sa inveti scumpa mamii , sa te doara capul , lasa ca esti frumoasa si-o sa-ti afli un inginer , sa te tie (sic!). Nu-ti bate capul dragul tatii ca te faci fotbalist sau te “scrie” tata in partid si-a fi bine , vezi , asa cum mi-i mie…In tara sunt inversate valorile. Vor reveni numai cand democratia mereu trambitata va avea la “varfuri” oameni care sa conjuge mai des verbul “a fi ” decat verbul “a avea”. Altfel , cineva spunea ca in cursul unei vizite in Japonia , uimit de ce a vazut si-a intrebat gazda:”Cum ati putut ajunge unde santeti acum?” (se referea la gradul de dezvoltare si civilizatie).Raspunsul a venit promt:”Am luat modelul propus de compatriotul vostru , Spiru Haret prin anii 30 ai secolului trecut , am facut scoli in toate satele si catunele si am muncit cu totii cat de mult am putut , cu folos pentru noi si pentru tara” Adica , nu le-au inchis !

    70
    3
  • Analfabetismul funcțional e mai mult decat din vina profesorilor, din vina sistemului, care le-a îngrădit tot mai mult drepturile si au dat libertate deplină elevului. Daca dai un 4 sau un 7 sau ma rog, orice nota mică (pe buna dreptate), a doua zi esti contestat si ai de formulat răspuns in scris, cu justificarea notei, etc. Nu mai ai voie sa le dai teste neanunțate, nu mai ai voie sa le atragi atenția in colectiv daca ceva nu fac bine si tot asa. Deci, nu mai aruncati vina pe profesori, priviți înainte de toate la sistemul educațional!

    64
    2
  • Insa peste toate aceste explicatii cel mai grav aspect il avem in INSTITUTIILE statului capusate tocmai de partidele politice care la randul lor au trimis pe fotolii neamurile, amantele, soferii de serviciu , progeniturile needucate care cu nasul pe sus au fost invatati cu o altfel de viata in casele lor, cu obiceiuri anormale etc.
    Am vazut in anii de dupa revolutie atata prostie si analfabetism functional in INSTITUTII la cote alarmant de mari.
    Nu cred ca ne mai facem bine degraba.
    Nici vorba,deoarece traim totusi in Balcani si pe meleaguri mioritice unde omul cinstit si drept nu este ascultat aproape niciodata.
    Toate aceste aspecte au fost trecute din condeiul marelui poet national Mihai Eminescu si mai ales scriitorul I.L.Caragiale in operele sale care nu mai sunt citite de nimeni.
    Cu siguranta la multi le suna aceste randuri

    40
    8
  • Cam pe toate ariile a ținut pesede-ul dezvoltarea pe loc, nu a existat interes, mai bine o frică dacă învestesc din PIB-ul țări în educație riscau să li se deschidă ochii românilor și nu-i mai votau.
    Zilieri de pesediști trebuiau să plece acasă… fiindcă asta sunt, niște zilieri.
    Și așa mai departe.

    33
    18
    • Dacă ai avea puțină minte și nu ți-ai ocupa creierașul cu ură useristă, ai vedea că în ultimii 30 de ani majoritatea miniștrilor educației au fost de la PNL-PNȚ deci de dreapta.

      23
      20
  • Avem loaze de elevi total neinteresați de școală, avem părinți care iau la bătaie profesorii pentru notele proaste a loazelor, avem profesori cu cele mai puține ore la clasă din lume, avem profesori prost plătiți care nu au nici un instrument eficient legal pentru a impune elevilor disciplină și ordine, luăm ca model ce-i mai rău din învățământul țărilor nordice crezând că așa e „trendy” și vreți să avem învățământ de calitate?

    44
    2
  • Ăsta e rezultatul direct a programului prezidențial „ROMÂNIA EDUCATĂ!”, cei care l-ați votat pe sinistrul Werner de 2 ori, sunteți vinovați de această situație.

    31
    6
    • Ai uitat să spui … și de alte două ori pe chioru’ (Petrov)!
      NU ai dreptate, pt că alternativele erau Năstase, Ponta și Dăncilă!!! Am făcut ce era normal să facem atunci, din păcate prin absenteism și încurajarea analfabetismului și extremismului nu s-a făcut altceva decât să-i descurajăm pe cei bine intenționați să candideze.

      2
      4
  • Dle. Profesorul poate fi impecabil dpdv pedagogic și academic, la clasă, online.
    Dar atât timp cât, societatea din jurul copilului, mediu familial și mediul social sunt o sumă a anumitor comportamente toxice dăunătoare, viciate șansa elevului de a reuși la potențialul lui maxim se reduc e, exponențial aș spune. E una asimilarea conținuturilor, noțiunilor și alta integrarea lor în activitățile zilnice.
    Copiii învață prin observație.
    Imită ceea ce văd ,se întâmplă împrejurul lor. Creierul lor face legătura între acțiuni și rezultate. Poți să-l ai pe Micul Einstein la clasă, pe Piaget la catedră dar dacă rețeta succesului în colectiv consacrată, scurtcircuitarea regulilor competiției să spunem prin aderarea la organizația de partid locală pentru a obține funcția , obediența până a-ți anula propriul punct de vedere chiar argumentat infailibil ..
    rezultatul va fi așa cum e. Slabele performanțe de la PISA, sunt rezultatul direct a rolului acordat religiei, implementării modului prusac de învățare industrialá., falselor rețete de reușită.
    Cum naiba să înțelegi la fizică universul când ți se spune istoria lui Isus de vreo 2000 și ceva de ani, sau cum să înțelegi geologia , datarea cu carbon, analiza spectografică etc etc..să integrezi metodele moderne ca să imvestighezi mai profund propria cunoaștere și implicit cea colectivă..
    Nici măcar cel mai occidentalizat ministru al educației, nu reușeste să vadă asta deși e familiarizat cu teoriile de social learning.

    25
    7
    • Am rămas surprins când actualul Ministru , Dl David, care se presupunea să fie vocea rațiunii și transformării calitiative în învățământ a fabricat o pledoarie în favorea menținerii religiei în curricula școlară în România.
      Și de ce consider contraintuitiv și contraproductiv, menținerea religiei, pentru că ceea ce face în mințile copiiilor , le omoară imaginația și creativitatea, capacitatea lor cognitivă de a căuta noi soluții în zona supernaturalului, a ceea ce oamenii nu înțeleg încă, e limitată extrem de ideile religioase care oferă deja soluții-tip de a explica fenomenele naturale și universul.
      Ori, reducând posibilitățile de investigare, soluționare a necunoscutului în jurul nostru, reducționismul de tip religios ne duc spre societăți care nu evoluează real și nu competiționază în ecosistemul global. Indivizii cetățeni, nu mai dezvoltă o gândire critică, ștințifiică experimentală, vor deveni consumatorii perfecți ai rețetelor altora.
      Capacitatea de inovare a unei națiuni îndoctrinate, e semnificativ redusă, toate structurile instituționale, toate componentele humane vor fi întotdeauna în faza a doua , de a imita pe alții. La nivel de concepție și creație e distructiv, pentru că elevii de azi cetățenii de mâine nu vor creea valoare adăugată tocmai din simplul principiu, se opresc în a explora, căuta, dezvolta, vor rămâne stagnați în explicații simple generaliste servite la școală.
      E imposibil să devii astrofizician azi, dacă ai rămâne la nivelul intelectual al epocii anticoperniciene. E imposibil să devii geolog, dacă ai lua în considerare conținutul Bibliei. E imposibil să devii informatician, dacă ai citi doar Tora toată ziua
      Religia , ucide în elev capacitatea lui de a creea și dezvolta ex-nihilo o reflecție argumentată, Îi condiționează să repete și recombine concepții și realități preexistente.
      Paradisul uman imaginat în narațiunea creștină, religioasă, nu include la nici un moment turma de oi fantomă de muls , nici câinii de la poarta lui.

      24
      9
  • Din păcate generația de actuală de profesori nu mai sunt dascălii de demult care știau să facă om din orice elev. Sunt doar niște roboți, nu le pasă de elevi, știu doar să le vâneze greșelile, știu doar să îi umple de 2 si de 3 pe cine au antipatie, și cu 10 pe copilul primarului, preotului și a coafezei. Nu caută (nici nu sunt în stare) să scoată ce e e mai bun din elev, ci doar să îi umple de note mici. Dar la greve, când e vorba de bani, sunt primii. Respecte pentru puținele excepții!

    25
    21
  • D-le #cc , predarea religiei in scoli nu cred ca duce la analfabetism functional. Religia este o parte a vietii , la care se raporteaza cei mai multi cetateni. Dupa opinia mea predarea religiei in scoli ar fi chiar benefica pentru cultura generala a elevilor , conditia fiind aceia de a se preda toate marile religii ale lumii (cea crestina – crestinism , cea iudaica – iudaism , cea hindusa – hinduism , cea budista – budism , sinto – sintoism , musulmana – mahomedanism) , fara partinire , fara comentarii critice si fara a se “optimiza” una anume. Si mai ales fara a se da note !

    18
    6
  • Ma bucur ca il citeaza toata lumea pe Calin Georgescu, pentru ca el a introdus pentru prima data aceasta sintagma de “analfabet functional” in constiinta opiniei publice si de atunci toata lumea e cu asta in gura, parand foarte destepti referindu-se la ea… analfabetismul functional este peste tot, dar este prezent mai ales in randurile asa-zisilor intelectuali…

    6
    16
Apasă aici ca să comentezi

Răspunde-i lui Leo Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.