Politică

”Reformă adevărată, nu stoparea investițiilor. Soluții, nu blocaje”

Rombat

”Stoparea investițiilor nu înseamnă reformă, ci regres. Avem nevoie de soluții, nu de blocaje”, spune președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan.

El a postat pe Facebook:

”Nu am reacționat până acum, pentru că am sperat într-o remediere, dar oprirea finanțărilor prin Programul ”Anghel Saligny” lovește direct în comunități, în dezvoltarea satului românesc și în speranțele a mii de oameni.

Stoparea investițiilor înseamnă șantiere abandonate, oprirea a ceea ce s-a construit până acum cu greu, cu muncă și cu încredere.

Putem vorbi despre reducerea cheltuielilor, despre eficiență, dar nu despre oprirea dezvoltării.

Ca președinte al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, spun cu toată responsabilitatea:

• Avem nevoie de soluții, nu de blocaje.

• Avem nevoie de dezvoltare, nu de pauză — cu prețul viitorului comunităților noastre.

Am fost și sunt alături de toți primarii acestui județ care luptă, zi de zi, pentru binele comunităților lor.

Indiferent de culoarea politică, atunci când vorbim despre apă, canalizare, drumuri, educație și condiții decente de viață, vorbim despre oameni – și despre datoria noastră față de ei.

Vom continua să lucrăm împreună pentru dezvoltarea fiecărei comunități, indiferent de obstacolele puse în fața noastră.

Așadar, spun un NU hotărât stopării investițiilor în comunitățile României!

Indiferent de vremuri, trebuie să punem mai presus binele oamenilor și viitorul comunităților noastre.

Haideți să facem reformă adevărată!

Oamenii cer schimbări reale, curajoase și responsabile.

Haideți să reducem cheltuielile publice acolo unde ele nu aduc valoare.

Să punem stop consiliilor de administrație formale, fără impact.

Să eliminăm salariile plătite fără justificare și externalizările nejustificate.

Oamenii așteaptă condiții mai bune, nu proiecte abandonate. Așteaptă drumuri, apă, canalizare, nu pauze și explicații.

Să construim, nu să oprim!

Reformă adevărată și muncă pentru oameni!”, a menționat președintele Consiliului Județean și totodată al PSD Bistrița-Năsăud.

28 comentarii

  • Cum s-au activat toti pesedeii de la centru pana la cea mai mica comuna.
    Pai Radu M poate incepe curatenia primul: demisia lui Macarie de la Aquabis, curatenie in Consiliul de Administratie, diminuarea bugetului echipei de handbal, renuntarea la 1-2 consilieri personali (se pot face poze si de catre altii)
    Doare cand sunt lovitii baronii in fondurile de unde smantaneau grupa mare. Vin baietii sa-si ceara comisioanele inapoi.

    122
    6
    • Daca nu era Iliescu si PSD aceasta tara arata altfel dar conceptia comunista si incompetenta a dus la dezastru. Nemunca si smecheriile pe bani publici este sloganul vostru. Cand a venit regele Mihai l-ati intors de pe aeroport ca nu are ce cauta in tara lui, tipic bolsevic. Cand Coposul si Ratiu vorbeau Iliescu si Roman radeau ca lumea ii fluierau defapt era propaganda comunista impotriva libertatii de exprimare.
      Ne-am saturat de smecheriile baronilor locali.
      Pesede a dus tara la dezastru

      54
      4
  • PSD e la guvernare dar se plânge că se guvernează prost. Aici e ori autocritică, ori fractură logică, ori oligofrenism. Stan și Bran nu erau atât de comici ca ăștia. E de noaptea minții: atâta s-a putut🤣.

    97
    9
  • Păi și normal că vă doare, dar nu de noi cetățenii de rând, de ai voștri vă doare. Pe bună dreptate că nu îi ușor, dar in viața mai sunt și coborasuri.

    100
    4
  • Ce naiba e asa de complicat?! Reforma statului e ca in familie daca anul asta imi scad veniturile si nu mai avem bani de mancare normal ca pun pe pauza investitiile… reduc, economiile si cheltuile mai putin necesare samd.. PSD in continuare … demagocie si ipocrizie!

    88
    5
  • Am ajuns, in sfarsit, sa fac o alegere constienta si matura: prefer politicienii care stiu sa stranga cureaua, nu pe cei care arunca cu promisiuni ca sa dea bine la televizor. Nu mai vreau lideri care cumpara voturi cu pomeni, ci oameni de stat care privesc Romania pe termen lung.

    PSD prin contraexemplul sau m-a invatat – poate paradoxal pentru unii – ca uneori curajul in politica inseamna sa spui „nu” atunci cand toti vor sa auda „da”, sa iei decizii grele cand toti ceilalti aleg calea scurta si confortabila a populismului.

    M-am saturat de cei care cred ca politica inseamna sa fii popular cu orice pret. Nu mai pot sa aplaud conducatori care dau azi ce nu vom mai avea maine, doar ca sa mai prinda un mandat. Apreciez liderii care pun Romania pe o traiectorie stabila, chiar daca asta inseamna sa suporte huiduieli temporare.

    Astazi, am incredere in politicienii care gandesc ca niste buni administratori, care stiu ce inseamna buget, echilibru si responsabilitate. Apreciez mai mult o decizie corecta, dar dureroasa, decat o minciuna dulce care ne arunca si mai adanc in datorii.

    Nu mai vreau spectacol. Vreau seriozitate!

    102
    6
  • Cum să nu se supere baronu’ .E adevărat că stoparea programului ăstuia lovește ín comunități ,dar ce îi doare mai tare ,pe el și șleahta lui , că lovește și n buzunarele lor

    93
    7
  • Bănuiesc că sa ofticat că nu i-se mai face stadionul de fotbal de fiţe de pe păşunea de la marginea Bistriţei şi nimeni nu a ieşit să plângă şi să fie supărat pentru asta.

    86
    5
  • Apropo de educație și cât de mult contează aceasta pentru partidul dumneavoastră, domnule președinte… știți că sunt primari psd-iști care au refuzat și refuză în continuare decontarea navetei cadrelor didactice? (interpretează legea cum dorește.)
    De exemplu, primarul renumitului și prealăudatului oraș Beclean?

    Ar fi bine să-l întrebați de ce?

    76
    2
  • “Stoparea investitiilor” ii zice el, din preaplinul psd-ismului sau, iar noi ii spunem sistarea cheltuirii banului public pe proiecte inutile, aiuristice, ridicole, inseamna inchiderea robinetului pentru clientela de partid si punerea in repaus a operatiunilor bani pentru partid, parandaratul pentru individ. Se da bun crestin – chiar a confiscat microfonul colegului de partid Andrecut – asa ca ar putea sa posteasca putin si sa mediteze la cele sfinte.

    75
    3
  • Este necaz mare la PSD. Cum sa nu fie rau sa stea pe uscat in loc sa faca drumuri pe hotar cu pret de autostrada, canalizari cu pret de tuneluri rutiere ori sa renoveze o scoala fara copii cu banii din care se puteau construi altele trei nou-noute? Da’ lasati-o moale, psd-istilor, ca asa-i in viata reala de care voi v-ati desprins de prea mult timp crezand ca v-a ales Dumnezeu sa va imbuibati cu nesimtire din bugetul de stat. De ce nu ati facut lucrarile din bani europeni? Ca din aceia nu se poate fura!

    83
    3
  • Paul Stanescu a dat azi semnalul de latrat: “nu putem accepta o abordare în care se renunță la investiții esențiale în infrastructură și dezvoltare locală” iar cateii au sarit la atac. Asa se face, nu-i alta cale, doar in partid este disciplina!

    62
    3
  • Dacă mine se fac alegeri voi PSD luați maxim 10% , eu zic ca ar fi bine să luați un exemplu necesar pentru Românii.🇹🇩

    61
    2
    • . Da, domnule Ioan Vasile acesta le este viitorul _dispariția _pentru că știți proverbul “pasărea pe limba ei piere”.Continuă să declame marea lor social democrație, binele poporului,….., dar cred că marea masă de votanți PSD a înțeles, în sfârșit , cât de păcăliți au fost cu un pix, o găleată de plastic și 100 de lei adăugată la prensie.

      14
  • Prostia, Slugarnicia, Dobitocia au sufocat Romania iar acum o sugruma si incearca sa-i rapeasca ultima suflare. Acum, ori ne recuperam tara si o vindecam ori le-o lasam lor si plecam.

    39
    3
  • Nu cred că mai există bun simț. Cât tupeu să ai să vii să spui că vrei soluții, când voi știți ce ați făcut cu țara și județul. Voi nu înțelegeți că așa nu se mai poate?
    Domnule Radu Moldovan vă rog să nu îl mai copiați pe domnul Suciu,(el a fost ce care a sesizat primul acest aspect).

    41
    4
  • Aveti dreptate solutia nu este stoparea investitilor ,solutia ar fi anchetarea fiecarui lider care a condus tara asta timp de 30 de ani si a duso in starea actuala.sa va fie rusine!

    45
  • Santiere blocate si lucrari au fost si pana acum.
    Proiecte care dureaza ani de zile fara a fi finalizate in termen sau niciodata sunt multe.
    Receptii la lucrari de slaba calitate.
    Preturi umflate de 10-20 ori fata de cele din piata, ca nu mai gasesti o firma cu preturi rezonabile din cauza santierelor cu statul.
    Tamtam mare la deschiderea unui santier ca: “Avem bani pt acest proiect”, pana s-a facut prima sapatura apoi banii s-au terminat subit.

    38
  • Amintesc PSD-ului ca suntem cu plata la jumatate a creditului luat pentru partia de ski. Deci la momentul la care vorbim mai avem inca 10 ani de plata. Dar asta nu e o problema pentru PSD. Problema lor e ca pachetul 2 a inceput sa ii arda pe ei la buzunare! Si acuma striga tare ca sa lacrimam si sa ne fie mila de ei.

    40
    1
    • Nu-i nimic. Mai luăm un credit pentru pasajele subterane ale lui Lazany! Altul mai mare și mai frumos!

      10
  • pesedee, ciocul mic ca dupa voi sunt toate aceste mizerii si pusculita tarii s-a golit dupa furtisagurile voastre.

    28
    1
  • “Orice guvern, ca orice familie poate, pentru un an, să cheltuiască puțin mai mult decât câștigă. Dar tu și eu știm că o continuare a acestui obicei, înseamnă “casa săracului” (poorhouse)”
    (Franklin Delano Roosevelt- Discurs, 1932)

    Guvernarea anterioară a adus România la cel mai mare deficit bugetar iar ca urmare țara noastră a primit deja semnale negative ale ratingului suveran de la cele trei mari agenții de rating: Moody’s, Fitch și Standard & Poor’s. Toate aceste agenții au considerat creșterea deficitului ca factor de risc major, astfel:
    -Moody’s a confirmat ratingul României la „Baa3”, dar a schimbat perspectiva de la „stabilă” la „negativă” în martie 2025, invocând riscurile legate de deficitul ridicat și mediul politic intern turbulent.
    -Fitch Ratings și S&P Global Ratings au avut deja, din iarna anului 2024-2025, o perspectivă „negativă” pentru România, plasând țara la un pas de ratingul „junk”.
    -Standard & Poor’s a revizuit perspectiva în „negativă” în ianuarie 2025, a menținut ratingul la „BBB-” și a avertizat că ratingul ar putea fi coborât la categoria „junk” dacă deficitele și datoria publică vor crește mai mult decât estimările.
    Guvernul nu a făcut nimic pentru reducerea cheltuielilor de functionare a statului prin reforme structurale profunde intre care reforma administrativ-teritorială si descentralizarea.
    Noi încă ne conducem după legi comuniste din 1968, adică centralism democratic-socialist, în plin capitalism democratic-european. Ori acest centralism este o frână a dezvoltării economice. Prin reorganizarea administrativ-teritorială s-ar desfiinţa foarte multe structuri inutile populate cu tot felul de nepotisme. Un alt avantaj este decimentarea reţelelor clientelare construite in timp de peste 50 de ani. Dacă s-ar sparge astfel de strcturi, s-ar crea şansa ca România să renască administrativ ca ţară.
    Chiar si la atragerea de fonduri europene au existat sincope deoarece România nu a fost in stare sa facă o reforma administrativ- teritoriala compatibilă cu structurile europene. Din această cauză diferențele economice dintre județe sunt imense, iar birocrația omoară multe proiecte în fașă, desi dispune de un aparat administrativ supradimensionat, dar fără ca acesta să facă nimic. De aceea, trebuie recurs la o restructurare a acestor unități administrativ- teritoriale pentru ca structurile respective să fie compatibile cu cele europene, să devină funcționale si eficiente economic, deoarece in prezent cele mai multe dintre judete sunt adevărate feude pentru baronii locali. Trebuie in sfârsit să fie realizată regionalizarea, dar nu formal asa cum o avem acum, cu ADR-uri (Agentii de Dezvoltere Regională) ca organizații nonguvernamentale, ci cu regiuni administrative funcționale, cu forță juridică, adică să poți merge direct la Bruxelles să depui proiecte pe bani europeni fără să mai fi nevoit să treci prin București.
    Reforma administrativ-teritorială este o necesitate si aceasta se poate face printr-o procedură mai simplă fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Această comasare contribuie la reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
    In România sunt 3.228 de unități administrativ-teritoriale (UAT), constând din 2.862 de comune, 216 orașe, 102 municipii, 41 de consilii județene și Primăria Capitalei cu cele șase primării de sector, dintre care doar o pătrime din acestea pot susține cheltuielile cu salariile exclusiv din venituri proprii, fără a lua în considerare si cheltuielile de funcționare.
    Reforma administrativ-teritorială presupune o restructurare a UAT-urilor care să asigure dezvoltarea economică și socială a țării pe o bază sustenabilă.
    In acest sens există depus la parlament un proiect de reorganizare administrativ-teritorială a României pe structura regiunilor de dezvoltare:
    (Vezi: https://cdn.g4media.ro/wp-content/uploads/2024/10/Proiect-USR-Reorganiza…)
    De aceea, Guvernul Bolojan ar trebui să-si asume răspunderea pe acest proiect de lege privind reforma administrativ-teritorială, care ar contribui la simplificarea procesului administrativ prin descentralizare dar si la o mai bună atragere a fondurilor europene.
    Uniunea Europeană a creat un sistem de clasificare comun al unităților teritoriale din țările membre denumit NUTS (Nomenclature of territorial units for statistics), având drept scop realizarea de analize socioeconomice în cadrul regiunilor, cât și pentru încadrarea intervențiilor în contextul politicii de coeziune a UE.
    Nivelul NUTS căruia îi aparține o unitate administrativă este stabilit pe baza numărului de locuitori si anume:
    -NUTS 1: Minim 3 milioane; Maxim 7 milioane;
    -NUTS 2: Minim 800.000 ; Maxim 3 milioane, echivalent cu regiunile de dezvoltare ;
    -NUTS 3: Minim 150.000 ; Maxim 800.000, echivalent cu actualele județe de la noi ;
    Asadar, Uniunea Europeană nu recunoaste caracterul de regiune (NUTS- 2) decât dacă ai minimum 800.000 de locuitori, iar in România nici un judet nu indeplineste acest criteriu. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu esti considerat regiune si deci nu poti sa depui direct proiecte pentru accesarea de fonduri europene, nefiind eligibil. Din această cauză România pierde multi bani europeni fiindcă totul depinde de guvernul de la Bucuresti unde lucrurile se miscă foarte greu.
    Prin urmare, reforma administrativ-teritorială este o necesitate si aceasta se poate face foarte simplu fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Această comasare contribuie la reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
    De altfel, un prim pas a fost făcut in anul 2021, când a fost promulgată Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 122/2020 privind unele măsuri pentru asigurarea eficientizării procesului decizional al fondurilor externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale în România (PL-x 507/08.09.2020), prin care cele 8 Agenții pentru Dezvoltare Regională din România devin Autorități de Management pentru Programele Operaționale Regionale începând cu exercițiul financiar următor:
    1. Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est;
    2.Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Est;
    3. Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia;
    4. Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia;
    5. Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest ;
    6. Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest;
    7.Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru;
    8. Agenția pentru Dezvoltare Regionala București-Ilfov.
    Astfel, cele 8 ADR-uri vor fi mai aproape de locuitorii regiunilor odată cu POR 2021-2027, cu urmatoarele avantaje:
    -Mai puțină birocrație și perioade de așteptare mai scurte.
    -ADR-urile se vor ocupa de gestionarea și implementarea proiectelor precum și de efectuarea plăților către beneficiari.
    -ADR-urile vor elabora ghidurile de finanțare în funcție de nevoile dumneavoastră.
    -Evaluarea și contractarea proiectelor va fi realizată la nivel regional.
    In plus, prin reducerea numărului de judete s-ar reduce automat si numărul de prefecturi si institutii deconcentrate care in prezent sunt răspândite în cele 40 de judete si în municipiul București, la numai 8 prefecturi cu prefecți numiți ca reprezentanți ai guvernului în treitoriu și care sunt responsabili de conducerea serviciilor publice descentralizate ale ministerelor și altor organe ale administrației publice centrale din numai 8 unități administrativ-teritoriale (mari județe).
    In concluzie, reorganizarea administrativă şi descentralizarea trebuie pregărită si făcută etapizat de pe acum astfel încât să poată fi definitivată la alegerile din 2028.

    24
  • Oare “baronul” citeste ce scriu cetatenii judetului aici??? Pana la urma administreaza bugetul pe care bistritenii il “produc” si ar fi de bun simt sa vada macar care este parerea lor si sa reactioneze NU pe pagina lui de FB, ci in direct…o demisie benevola este mai mult decat onorabila, atat in cazul lui, cat si in cazul acolitilor de la Aquabis si alte institutii capusate…

    12
  • Baronul de plus este protejat de dosarele DNA, de asta are glas. Coruptia endemica tine judetul BN la coada clasamentului, fiind capusat atat mediul privat cat si toate institutile statului.

Apasă aici ca să comentezi

Răspunde-i lui Ilie Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.