”La servicii publice digitale, suntem ultimii din Uniunea Europeană”, a spus, la Bistrița, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja, potrivit căruia există însă speranțe să scăpăm de drumurile pe la ghișee în următorii ani, după ce se va realiza, cu bani din PNRR, cloud-ul guvernamental, o imensă bază cu date de identificare a tuturor românilor care va oferi infrastructura necesară instituțiilor statului pentru digitalizarea activității și relației cu publicul.
”Puține lucruri se pot face online de către cetățeni: plata taxelor și impozitelor locale prin ghișeul.ro, taxa de pod, plata rovignetei Spațiul Privat Virtual la Ministerul de Finanțe și sunt primării care au implementat și alte soluții digitale. Cu toată nerăbdarea pe care suntem îndreptățiți să o avem cu toții, lucrurile nu se pot face peste noapte. Nu este deloc simplu. Sunt fonduri în PNRR. Este acest cloud guvernamental. El înseamnă 580 de milioane de euro și va fi un loc sigur pentru toate datele românilor cu această platformă de interoperabilitate care va asigura schimbul de date publice. Cele mai importante date sunt la Minsterul Afacerilor Interne, gândiți-vă la toate evenimentele de viață: ne căsătorim, ni se naște un copil, ne înmatriculăm un autohevicul, în acest moment este o mare mare bătaie de cap. Durează, pierzi timp și energie, dar faptul că există acest proiect și va fi implementat mie îmi dă optimismul necesar pentru a spune că, în 2025-2026, românii pot avea speranța că scapă de drumurile pe la ghișee”, a spus ministrul.
Sebastian Burduja a explicat că s-a început un amplu proces de debirocratizare, adică de transformare digitală a statului, ceea ce înseamnă că servicii publice de care cetățenii au nevoie vor fi furnizate din ce în ce mai mult în mediul online.
”Exemplul meu preferat este cazierul judiciar. Săptămâna aceasta a fost adoptată o lege de către Parlament care permite eliberarea cazierului judiciar în format electronic. Noi nu am așteptat această lege. La nivel tehnic, am lucrat cu Ministerul de Interne care gestionează cazierul judiciar și cu echipa noastră de specialiști din Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și, în ianunarie, cel târziu februarie 2023, o să putem avea la un click distanță, prin ghișeul.ro, cazierul judiciar disponibil. Cam două milioane de caziere judiciare sunt eliberate anual, ceea ce înseamnă două milioane de drumuri la secțiile de poliție și o încărcare a sistemului care nu va mai avea loc în cazul cazierelor judiciare eliberate online”, a spus el.
Ministrul a mai menționat că, în România, mai puțin de 28% dintre comune sunt pe ghișeul.ro, ceea ce înseamnă că, în cele mai multe cazuri, românii nu își pot plăti taxele și impozitele locale de la distanță, ceea ce e o mare problemă mai ales pentru românii din Diaspora care trebuie să vină acasă și să își plătească aceste taxe.
”Am pornit Caravana digitalizării, am mers în mai multe comune și am discutat cu primarii să vedem ce putem face pentru a-i ajuta să intre pe ghișeul.ro. La unii e vorba de capacitate administrativă, la alții de resurse bugetare. Este o chestiune mai complexă, dar noi mergem din comună în comună și am fost deja în județele Giurgiu și Botoșani”, a declarat Sebastian Burduja care se află și astăzi în Bistrița-Năsăud.
Ministrul va vizita Centrul de cercetare și inovare al Silvania Internațional de la Lunca Ilvei.
Prin digitalizarea a cât mai multor arii ale sistemului întreaga țară va avea de câștigat, e un pas enorm spre civilizație
….
Vine cu mai multe Pro-uri decât negative pentru cetățeanul de rând indiferent de vârsta lui, e doar chestiune să existe și să începi al folosi, ca orice lucru cu cât mai des îl folosești cu atât mai mult te familiarizezi.
E nevoie de acțiune și mai puțin bla-bla-bla…..
Cetățenii întregi țări merită acest pas înainte.
Sunt cu totul de acord ca digitalizarea este un pas civilizator dar din păcate nu ne poate vindeca de NEPĂSARE față de tot ce este bun public. Apropo de supărarea pe Austria, sunt de partea celor care cred că suntem în mare măsură vinovați pentru că suntem marginalizați. Am sa ilustrez cu un exemplu proaspăt :astăzi, ora 10.30 am iesit la cumpărături. Pe trotuarul de pe str. Solomon Haliță, colt cu Bdul. Independenței zăcea un sac menajer imens din care se revărsau gunoaie. Că a fost aruncat din nesimțire, că a căzut din mașina superplină a Supercom, contează mai puțin.
Ceea ce contează este că l_au văzut zeci de persoane si nu a pus nimeni mâna pe telefon sa anunțe dispeceratul Supercom. De unde știu asta? De la dispecer, pt. ca la ora 10.30 când am sunat mi_a mulțumit pt. atitudine. Nu_mi arog niciun merit,atitudinea aceasta este NORMALITATEA, nu este o excepție.
Aflați stimați concitadini ca Supercom are servuciu de mentenanță si acționează la micile noastre gesturi!
In loc sa ne scriem pe autoturisme „sunt mândru cå sunt român” am dovedi asta dacă ne_ar păsa un pic de tot ce „nu e al meu”, ci al tuturor.
@Un oarecare
Bineînțeles că se întâmplă și lucruri bune, ele există și sunt acolo …
Cealaltă față a monedei cu Schengen și supărarea față de ea e că ne va trece până la urmă, altă ieșire nu avem, dacă ne place e bine…iar dacă nu ne place și așa e bine… oricum e bine, vom incerca data viitoare. No problemo 😉
În Suceava e firma bioEnergy care produce apa caldă și căldura în sistem centralizat pentru tot orașul și acționar majoritar sunt Austriecii, ce fac??.. îi boicotează și pierd din calitatea vieții sucevenii acuma în toiul iernii??.. Nu compensează răutatea!!!
Numele de Bucovina i-au dat-o Imperiul Austro – Ungar și o poartă cu multă dragoste și mândrie, iar mie îmi face plăcere să le vad zâmbetul și satisfacția atunci când se numesc Bucovinean/ Bucovinenii… Nu compensează să renunțe la el!!!
Mai există Wals-ul Wienez și etc, etc… toate celelalte.
Mămăliga ei de treabă 😃😃😃
Si ne mai plangem ca nu ne vor in schengen
Important este ca cei din IT beneficiază de scutiri lucrând pentru firme străine,nu???Ar trebui să fim cea mai digitalizata tara cu atâția It-isti.
Ana, bine punctat.
Obiective IT facute de economisti, juristi si politicieni!!! Sunteti departe de integrarea serviciilor…
Un click distanta…..ce va place voua expresia asta…
E ca si cum i-ai spune unui sofer profesionist sa foloseasca cutie automata sau unui matematician sa foloseasca calculator electronic.