Salariile din educaţie ar putea fi majorate prin aplicarea de corecţii, începând din august 2016, aplicarea unei noi grile de salariare din 2017 şi a bonusului de performanţă din anul 2018, impactul bugetar prin introducerea noii grile urmând să fie de 1,073 miliarde de lei pe an, rezultă dintr-un proiect al Ministerului Muncii.
Profesorii debutanţi, cu studii superioare de lungă durată, vor avea un salariu de bază de 1.749 de lei la încadrare, urmând ca salariul de bază să crească la 1.760 de lei după obţinerea definitivatului, se arată în anexa propusă de Executiv după întâlnirea cu sindicatele.
Cel mai mic salariu pentru cadrele didactice ar urma să fie al profesorilor, învăţătorilor, educatorilor şi celor care ocupă posturi de maistru-instructori cu studii de nivel liceal şi fără pregătire de specialitate. Aceştia vor primi, la încadrare, un salariu de bază de 1.480 de lei, urmând ca remuneraţia să poată creşte, în funcţie de vechime, la 1.990 lei.
La polul opus se află profesorii cu gradul didactic I şi studii de specialitate de lungă durată. Cei care au o vechime de peste 40 de ani în învăţământ vor avea un salariu de bază de 3.662. Salariul unui director de unitate de învăţământ preuniversitar ar putea ajunge la 5.945 de lei, potrivit proiectului.
În mediul universitar un rector cu gradul II ar urma să aibă un salariu de bază de 8.732 de lei, iar un rector cu gradul I ar urma să primească 7.586 de lei. Cel mai mic salariu din mediul universitar va fi de 2.178 de lei, şi va fi încasat de asistenţii universitari.
Personalul didactic calificat de predare şi conducere care îşi desfăşoară activitatea în localităţi izolate va primi o indemnizaţie de până la 20 la sută din salariul de bază, în raport cu zona geografică respectivă, iar diferenţierea pe zone şi localităţi se va aproba prin hotărâre a Guvernului.
Din calculele făcute de minister rezultă că impactul bugetar adiţional al introducerii grile este de 1,073 miliarde lei anual, din care: 111 milioane lei pentru învăţământul universitar, 879 milioane de lei pentru preuniversitar şi 83 de milioane pentru personalul didactic auxiliar.
De asemenea, implementarea corecţiilor, din august 2016, ar însemna aproximativ 69 de milioane de lei, iar bonusul de performanţă de doi la sută, care ar urma să se aplice din ianuarie 2018, ar însemna încă 240 milioane lei.
În proiectul de act normativ se arată că, pentru funcţiile didactice auxiliare la care gradul/treapta profesională nu mai apare în noua anexă, salariul de bază se va stabili la gradaţia corespunzătoare vechimii în muncă de la gradul/treapta profesională imediat superioară funcţiei pe care era încadrată persoana.
De asemenea, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu consultarea instituţiilor, unităţilor de învăţământ şi a partenerilor sociali, va stabili gradul funcţiilor de conducere, prin ordin al ministrului, emis în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii, în funcţie de mai multe criterii: număr de personal, elevi/studenţi, categorii de unităţi.
Personalul didactic de predare şi conducere din învăţământul special ar urma să primească o creştere cu 15 la sută a salariilor de bază, iar personalul didactic din învăţământ va beneficia de gradaţie de merit, acordată prin concurs. „Această gradaţie se acordă pentru 16 la sută din posturile didactice existente la nivelul inspectoratului şcolar, respectiv al instituţiei de nivel superior, şi reprezintă o creştere cu 25 la sută a salariilor de bază. Gradaţia de merit se atribuie pe o perioadă de cinci ani”, se arată în document, potrivit News.ro.
Personalul didactic desemnat să conducă şi să realizeze practică pedagogică pentru pregătirea viitoarelor educatoare şi a viitorilor învăţători, institutori şi profesori va beneficia de un spor de 10-25 la sută din salariul de bază, în raport cu timpul efectiv lucrat şi calculat în raport cu numărul elevilor sau al studenţilor practicanţi, potrivit regulamentului de practică pedagogică aprobat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, dacă nu beneficiază de reducerea normei didactice cu două ore pe săptămână.
Totodată, personalul didactic care asigură predarea simultană la 2-4 clase de elevi în învăţământul primar sau gimnazial va primi o indemnizaţie pentru activităţi care solicită o încordare psihică foarte ridicată, reprezentând o creştere salarială: de cinci la sută a salariilor de bază pentru două clase de elevi, de 7,5 la sută pentru trei clase de elevi, de 10 la sută pentru patru clase de elevi.
Personalul didactic de predare care îndeplineşte funcţia de diriginte, învăţătorii, institutorii şi educatoarele ar urma să aibă o creştere de 10 la sută a salariilor de bază, cu anumite excepţii.
Pentru personalul din instituţiile de învăţământ superior, senatele universitare vor putea stabili salarii diferenţiate, cu o creştere de până la 30 la sută a salariilor de bază, în funcţie de specificul activităţii desfăşurate şi de calitatea acesteia. Sumele pentru aceste salarii se vor plăti exclusiv din venituri proprii, iar de aceste prevederile va beneficia beneficiază şi personalul din învăţământul preuniversitar care participă direct la realizarea activităţilor finanţate din venituri proprii.
„Personalul didactic de predare din învăţământul superior poate primi un spor pentru conducătorii de doctorat de unu la sută pentru fiecare student-doctorand, dar nu mai mult de cinci la sută din salariul de bază. În cadrul instituţiilor de învăţământ superior la care numărul studenţilor este de cel puţin 10.000, funcţia de „director general administrativ al universităţii” va fi salarizată la nivelul funcţiei de decan”, se mai arată în proiectul de act normativ.
Pentru personalul didactic, în caz de deces, se va acorda celor îndreptăţiţi un ajutor de deces în cuantum de cinci salarii ale persoanei decedate, din bugetul asigurărilor sociale de stat.
„Personalul didactic de predare poate fi salarizat şi prin plata cu ora sau prin cumul, potrivit prevederilor art. 288 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare. Calculul pentru plata cu ora sau prin cumul se face la norma didactică prevăzută la art. 262, alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare”, prevede documentul.
Adaugă comentariu