Guvernul României a pus în dezbatere publică o Ordonanţă de Urgenţă care propune o serie de modificări importante ce vor fi aduse Legii Educaţiei Naţionale, fiind vizate, printre altele, şcolile doctorale, Evaluarea Naţională, Bacalaureatul şi învăţământul pentru copiii cu nevoi speciale.
Modificările legislative propuse dau şanse noi de promovare a examenului de definitivat pentru cadrele didactice care nu au promovat acest examen. Ele se vor putea prezenta la o nouă sesiune de examinare după parcurgerea unui nou stagiu de practică cu o durată de un an. Examenul poate fi susţinut în regim ”fără taxă” de cel mult trei ori.
De asemenea, MECS intenţionează să reglementeze acordarea gradului didactic I. Cadrele didactice care au obţinut titlul ştiinţific de doctor în domeniul în care poate fi încadrat sau în domeniul ştiinţelor educaţiei cu vechime la catedră de minimum patru ani de la obţinerea definitivării în învăţământ pot obţine gradul I didactic. Se echivalează astfel titlul de doctor ştiinţific cu gradul didactic I.
De asemenea, proiectul de modificare a legii Educaţiei statuează obligativitatea concursului de angajare pentru directorii şi directorii adjuncţi din unităţile de învăţământ, iar după promovare, prezentarea unui plan de management pe mai mulţi ani. Directorii şi director adjuncţi ai şcolilor pot obţine aceste funcţii prin concurs naţional, coordonat de MENCS şi organizat prin inspectoratele şcolare. De asemenea, se propune ca, în urma promovării concursului, directorul şi directorul adjunct să încheie contract de management educaţional cu inspectorul şcolar general.
MENCS propune şi o metodă prin care finanţarea şcolilor să depindă mai puţin de deciziile politice din planul local. Astfel, finanţarea s-ar putea realiza pe baza unui contract financiar încheiat între directorul unităţii de învăţământ preuniversitar şi primarul localităţii/de sector în a cărei/cărui rază teritorială se află unitatea de învăţământ, respectiv cu preşedintele consiliului judeţean/primarul de sector, în cazul şcolilor speciale. Astfel s-ar evita condiţionarea activităţii directorilor de către decizii administrative la nivel local.
Proiectul de act normativ propune şi iniţierea unei metodologii care să clarifice situaţiile excepţionale în care se pot înfiinţa clase sau grupe speciale pentru elevii cu dizabilităţi în învăţământul de masă.
Pe de altă parte, în situaţiile claselor speciale va exista posibilitatea ca ciclul de învăţământ să aibă o altă durată în funcţie de capacitatea elevilor cu nevoi speciale. „Durata şcolarizării copiilor cu cerinţe educaţionale speciale poate fi mai mare decât cea precizată prin prezenta lege şi se stabileşte, în funcţie de nevoile individuale, de gradul şi tipul dizabilităţii, prin ordin al ministrului educaţiei naţionale şi cercetării ştiinţifice”, se arată în proiectul iniţiat de MENCS.
În plus, Ministerul Educaţiei propune ca evaluările trans-disciplinare să fie introduse în Evaluarea Naţională, organizată la finalul clasei a VIII-a, pentru generaţiile de elevi care vor începe clasa a V-a anul viitor. Iar examenul de Bacalaureat se va desfăşura, de asemenea, trans-disciplinar, începând cu generaţia de elevi care în anul şcolar 2017-2018 se va înscrie în clasa a IX-a.
Consultarea publică se desfăşoară în perioada 11-16 noiembrie 2016. Opiniile, propunerile şi sugestiile tuturor celor interesaţi sunt aşteptate pe adresa de email dezbateripublice@edu.gov.ro.
Un guvern ilegitim, aflat în ultimele săptămâni de mandat, decide să lase şi el în urmă o „reformă” a educaţiei. A câta, în ultimii 26 de ani? Şi ne mai mirăm că lucrurile merg cum merg în domeniul respectiv. Dacă au viziune, idei, soluţii şi, cel mai important, legitimitate parlamentară, să urmeze calea normală a unui proiect de lege, pe care să îl voteze o majoritate parlamentară transparentă.
Prin astfel de practici PNL, care e în spatele actualului guvern, arată că nu este altceva decât un PDL reşapat.
Electriciene, tu poți să furi pe mai departe curent deoarece în România numai securiștii și pesediști rămân în continuare legitimi.
Pesediști se scrie cu 2 de i că e mai mulți, elecrotrocutatule!
Într-adevăr: proști și mulți.
Dar cadrele didactice, Sindicatul , părinții, unde sunt din toată povestea aceasta. Îi mai consultă, măcar, cineva ?
Ce METODĂ ? infailibilă .Când directorul încheie contract cu Primarul ! răspunde direct politic, altfel ”zboară” !
După ce că profesorii nu și-au primit salariile , li se aruncă prof în ochi , poate nu le mai vreau.
Îi bătaie de joc la adresa educației din România !!!
Lăsați ne copiii in pace,nu sunt cobaii vostri ,numai experimente faceti pe ei ,dar nu avem manuale.Sa dea examen pentru scoala unde vor sa mearga ,si mai terminati cu legile voastre.