Conform proiectului, dacă taxa de poluare plătită începând cu 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea noii legi contribuabilii pot să solicite restituirea diferenţei de bani.
Taxa de poluare va fi plătită, o singură dată, pentru autovehiculele noi sau second-hand înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă.
Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare noua lege, potrivit Ministerului Mediului.
Taxa va fi calculată pe baza unor criterii precum tipul motorizării, capacitatea cilindrică, emisiile de CO2 şi deprecierea autoturismului.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat că restituirea către proprietarii de maşini a diferenţei dintre suma plătită de către aceştia şi noul nivelul al taxei va necesita, în acest an, fonduri de 240 de milioane de lei. Banii vor fi restituiţi prin direcţiile judeţene de finanţe, din bugetul Fondului de Mediu, a spus Borbely, conform Mediafax.
În privinţa veniturilor aduse la buget de noua taxă, Borbely a spus că circa 110.000 de autovehicule înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 şi pentru care nu s-a achitat taxă de primă înmatriculare, în general maşini cu norma de poluare Euro 3 şi 4, şi-au schimbat proprietarii, astfel că venitul anual suplimentar la Fondul de Mediu s-ar ridica la circa 331 milioane lei.
„Acest proiect de lege soluţionează şi discriminarea indirectă menţionată în hotărârile Curţii Europene de Justiţie, în cele două cauze care au avut ca obiect interpretarea art. 110 din Tratatul de Funcţionare al Uniunii Europene. În aceste hotărâri, este precizat că regimul de impozitare prevăzut prin OUG 50/2008 nu instituie o discriminare directă, dar poate genera o discriminare indirectă din cauza efectelor sale, descurajând importurile de autovehicule”, arată Ministerul Mediului, într-un comunicat.
Prima formă a proiectului de modificare a taxei prevedea o diminuare a acesteia de circa 30%, de la 1 iulie.
1 comentariu