Actualitate

”Traseele variantelor ocolitoare pentru Bistrița sunt doar două”

”Traseele variantelor ocolitoare pentru Bistrița sunt doar două. Restul sunt aberații. Se apropie o serie de campanii electorale, iar problemele arzătoare ale Bistriței, nesoluționate și rămase doar la nivel de promisiuni neonorate, revin în actualitate. Una dintre aceste mari probleme este varianta ocolitoare a municipiului, trasată de Crețu cu pixul lui verde, exact prin dealul Codrișor, peste casele oamenilor de pe strada Mihai Viteazul, Viorelelor, Ghinzii și pe lângă ștrandul Codrișor și spitalul TBC. Măreț edil, super traseu! O fi având vreun interes personal sau de grup să țină cu dinții de acest traseu?”, spune consilierul municipal PNL Ioan Peteleu:

”Promisiunile fantasmagorice sunt relansate în forță și aflăm că anul acesta vor începe zeci de lucrări și sute de studii pentru variante ocolitoare, drumuri expres și autostrăzi. Cică ar fi și Bistrița pe lista infinită a promisiunilor, pentru a nu știu câta oară din 2008 încoace. Varianta de ocolire Bistrița apare într-o listă de “proiecte care vor fi bugetate pe parcursul anului 2019, după obținerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire și/sau execuție”.

Am vrut să verific informațiile apărute în mediul online și am găsit pe site-ul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere următoarele: “Bistrita;  Etapa de pregatire; Fisa Tehnica; Valoarea Contractului: 20 Mil Euro; Lungime: 12.20 km; Data de Incepere a Lucrarilor: 2010; Data de Finalizare: 2012; Finantare FEDR – proiectare; FEDR – execuţie; Stadiul actual: licitaţia pentru proiectare este estimată pentru noiembrie 2008”. Deci, cum? Noi avem variantă ocolitoare din 2012 și nu o vedem?

În realitate, CNAIR nu ne-a spus că, de fapt din 2008 până în 2012, derulează la Bistrița, pe traseul “verde” stabilit de Crețu, un experiment în fizica cuantică pentru a demonstra că realitatea nu există dacă nu poate fi măsurată. Teoria a fost validată pentru că la Bistrița varianta ocolitoare nu poate fi măsurată! Chiar dacă te uiți la ea, aceasta nu există!

Lăsând gluma la o parte, constatăm cu tristețe că nu evoluăm iar cauza este una singură: conducători fără viziune, plini de orgolii și însetați de putere absolută. Primarul Crețu (2008-2019) este măsura acestui absolutism primitiv. Personajul nu este în stare să treacă peste propriile orgolii în interesul binelui comun. Mai bine nu face nimic sau se judecă ani de zile, atunci când voința lui nu devine lege pentru toți.

Recent, în februarie 2019, Crețu declara că varianta ocolitoare Bistrița Sud “nu este abandonată sau eliminată” și că “este în continuare pe Master Planul de Transport al Ministerului”. Așa o fi, dar asta nu înseamnă că traseul propus de el este cel mai bun. Chiar dacă se laudă (deși nu văd motivul) că a câștigat un proces cu cetățeni ai orașului pe această temă, instanța nu s-a pronunțat vis-a-vis de oportunitatea traseului, ci pe chestiuni de contencios administrativ (suspendarea sau anularea parțială a Planului Urbanistic General în care este inclus traseul respectiv).

Personal, nu văd ce să caute varianta ocolitoare a Bistriței prin Viișoara sau prin pădurea Codrișor, pe lângă ștrandul municipal sau spitalul TBC, pe Mihai Viteazul sau pe Viorelelor. Poziționarea orașului cu localitățile componente și conformația terenului nu dau prea multe variante de traseu care să conducă cu adevărat la fluidizarea traficului. În opinia mea acestea ar fi în număr de două: varianta sud (Crainimăt-Budacu de Jos-Jelna-Livezile) și varianta nord (Livezile-Dumitra-Tărpiu-Șintereag).

Ideal ar fi să se realizeze ambele: una dintre acestea să fie o porțiune din Autostrada Nordului (Petea – Satu Mare – Baia Mare – Mireșu Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava) și cealaltă să fie varianta ocolitoare a Municipiului Bistrița (cu două benzi pe sens). În acest mod, Bistrița ar avea rezolvată problema traficului de tranzit pentru următoarea sută de ani. Aceasta este adevărata miză!

Bistrița, ca oraș al viitorului, ar putea fi înconjurat de drumuri rapide (viitoarea autostradă, varianta ocolitoare) interconectate cu drumurile naționale și drumurile județene care fac legătura cu teritoriul administrativ al municipiului și alte eventuale bretele de legătură. Aceasta este soluția! Restul sunt aberații debitate de oameni mărunți, fără viziune, care din nefericire conduc orașul. Culmea este că și urmașii lor care aspiră la tronul orașului se înscriu în același registru.

Speranțele ne-au fost năruite ani la rând. Nu ne rămâne decât votul la următoarele alegeri. Să nu uităm repede promisiunile deșarte făcute de cei care vremelnic ne conduc!”.

19 comentarii

  • Peteleu, tu nu esti omul care poate sa dea lecti despre realizarea retelei rutiere a Bistritei, aici trebuie sa iti reamitesc cum te-ai compromis grav cand ai propus solutia complet idioata in care nu puteau intoarce tirurile pentru intersectia dintre strazile Drumul Cetatii si Tarpiului. Lafel tin sa reamintesc si propunerea maxim de tampita a PNL de largire a strazilor de pe fosta centura, propunere de care au ras si curcile. Asa ca pe infrastructura sunteti compromisi, PNL- listilor lasati aceste chestiuni la alti care se pricep.

    • ::::))))))))))) Cretu zice sa se faca una prin sud, Petelu doua: una prin sud, una prin nord ::))) noi vrem 3: din care una pe deasupra! asa ca sa fim mai cu mot! Si pana la urma ar fi cea mai cea! una suspendata, facuta misto ca in Japonia, sa crape Clujul de ciuda!!!

  • Cel mai bun traseu ar fi prin nord, prin spate la leoni, la 1 km mai la deal de cartierul subcetate. Asta este singura variantă care oferă conexiune cu drumul Sigmirului, cu dn17c și asigură acces facil la zona industrială. Și nici nu izolează orașul, doar așa nu se va transforma Bistrița într-un oraș fantomă.

    • Foarte corect! Si care ar putea fi conectata mult mai usor la viitoarea autostrada (daca o sa traim sa o vedem si pe asta dar totusi sa fi optimisti!!!). Mai mult s-ar putea face o iesire/intrare dinspre Nasaud.

  • D-le PETELEU. Primarul nu are pix verde. Are unul rosu manjit de fotoghin si ulei de la DRUJBA. Va rog nu pomeniti de VERDE la omul asta.

  • D-le Peteleu imi amintesc de momentul in care in sedinta consiliului local ati votat cu tot grupul PNL care erati de fapt USL si dvs. erati viceprimar proiectul prin Padurea Codrisor! Iata comentariul dvs. din sedinta CL publicat in 14 noiembrie 2013pe Timponline:
    Ioan Peteleu (PNL): ”Varianta ocolitoare, un punct nevralgic al acestui PUG. În lege spune că trebuie să se păstreze continuitatea drumului naţional. Logic, acest traseu poate trece prin intravilan. Nu există nicio restricţie pentru ca varianta ocolitoare să treacă prin intravilan, au spus-o la Bistriţa reprezentanţii CNADNR. Care a fost viziunea edililor şi consiliilor din 1990 încoace, când toată partea de nord era o livadă şi se putea construi orice variantă pe oricâte benzi? Venim după atâţia ani şi spunem că nu vrem un traseu stabilit de nişte specialişti. Dacă nu suntem în stare să modernizăm societatea, înseamnă că ne întoarcem la epoca de piatră. Mi-aş fi dorit ca în loc de acest roman, PUG să fi fost mai mult un manual de utilizare”.
    Si iata si comentariul facut de colegul dvs. De partid Sorin Hangan
    Sorin Hangan (PNL): ”M-a dezamăgit prestaţia celor care au elaborat PUG, mai bine îl lăsau pe domnul primar să prezinte lucrarea, se pricepe mai bine. PUG poate că este cea mai importantă lucrare pentru care trebuie să îmi dau votul. Există multe superficialităţi şi lipsuri în document, nu se poate ca proiectantul să prezinte în aşa hal. Intravilanul apare ca nişte insuliţe, unde ne-a convenit, aşa. Am o propunere concretă: perioada de valabilitate a PUG să fie de 5 ani, cu posibilitate de prelungire cu încă maxim 5 ani, ca să-l putem îmbunătăţi mai repede”.

  • Avand in vedere faptul ca plenul Senatului a adoptat, propunerea legislativă referitoare la aprobarea obiectivului de investiții „Autostrada Nordului”, care să lege Suceava de Satu-Mare , trecand prin Bistrița, aceasta atrage dupa sine si reconsiderarea traseului viitoarei centuri ocolitoare a orasului, care trebuie sa aiba regim de autostrada . De aceea ar trebui mai intai sa fie cunoscut traseul Autostrazii Nordului , pentru ca varianta ocolitoare a Bistritei sa fie inclusa in acest traseu.
    Inițiatorul proiectului legislativ privind construirea Autostrăzii Nordului este deputatul PMP de Bistrița-Năsăud, Ionuț Simionca.
    Vezi:http://www.cdep.ro/proiecte/bp/2019/200/00/3/em203.pdf

  • Traseul Nord era de la început cel mai ofertant. Motivele au expuse de Blind și Guardian plus altele gen poduri. Mă abțin la alte comentarii. Nici măcar n-au discutat cu unitățile gen Leoni, Rombat, Iproeb…

  • Monariu – Jelna este singurul traseu real pentru o Varianta Ocolotioare. O varianta ocolitoare are un singur scop si anume acela de a scoate traficul de tranzit din localitate, asta in principal din doua motive primul ca pe acesta sosea automobilelele de tranzit sa treaca cat mai rapid fara sa fie impiedicate de traficul local iar al doilea motiv este ca si automobilele de tranzit la randul lor sa nu impiedice traficul local deci sa nu treaca prin localitati. Din aceste motive variantele ocolitoare trebuie sa aiba maxim trei intrari-iesiri: doua principale si inca una pentru cazul ca se blocheaza una dintre cele doua de mai inainte. Pentru Bistrita acesta sunt cele cu trafic natianal de la Cluj, Targu Mures si Suceava, nicipomeneala de traficul din Nasaud care este trafic local si de traficul industrial care doreste sa intre in Bistrita si nu sa ocoleasca. De aici rezulta traseul Monariu Jelna. Pe harta atasata la acest articol vad o gramada de intrari in Bistrita care fragmeteaza drumul, insa nu vad traseiele soselor nationale etc. In concluzie concetul din harta este total invers fata de cum sunt variantele ocolitoare.

    • Sa explice logic „tot un votant” cum rezolva traficul generat de Leoni, Rombat… prin variantele la sud de Bistrița?

    • Logic traficul de la Leoni etc. este un trafic local din interiorul orasului Bistrita si cacesta nu are nici-o legatura cu traficul de tranzit ce incojoara orasul deci logic nu are vreo legatura cu vreo Varianta Ocolitoare. Quad erat demonstradum

    • Drumul european E58 sau drumul national DN 17 trece de la Crainimat prin Viisoara, Bistrita, Unirea si ajunge la Livezile. Acea linie galbena subtire. Variantele ocolitoare pot avea oricate intrari si iesiri.

    • Aflu de la destepti ca toate tirurile ce au treaba la Leoni, Rombat,… trebuie sa între prin oraș? Bună constatare.

    • Daca se elimina traficul de tranzit de pe fosta centura este la mintea cocosului ca se va circula mult mult mai bine. Atunci vor circula mai bine si autobuzele de la Leoni, acestea neavand nevoie de alte drumuri suplimentare .

  • Variante sunt destule și-s mai bune decât Varianta Sud, care poate produce o catastrofă ecologică, dar să lăsăm ca timpul să-și facă treaba că, oricum va mai curge multă apă în jos pe Râul Bistrița Ardeleană, până când se va materializa vreo variantă propusă, sper alta decât aceea pe sub Dealul Pădurii Codrișor / Schieferberg (Dealul de Ardezie).

  • Am citit o declaratie a d-lui presdinte CJ RADU MOLDOVAN. Dansul ii da un cot in bot primarului nostru incapatanat, si declara clar ca sustine varianta pe la Simionesti, Monari, Dorolea. Restul comentarilor sunt de prisos. D-aia nu avem pana acuma varianta fiindca OTC s-a cramponat ca bimbor la o singura varianta.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.