Actualitate

Un deceniu de ”împliniri mărețe”. Varianta ocolitoare de pe hârtie aduce numai blocaje

Traseul viitoarei centuri ocolitoare a orașului Bistrița dă în continuare bătăi de cap administrației, dar și dezvoltatorilor imobiliari. O firmă cu sediul în Năsăud, care a primit undă verde să facă un Plan Urbanistic Zonal (PUZ) pentru construirea de case pe Valea Ghinzii, se plânge că nu poate înainta în acest proiect fiindcă în Planul Urbanistic General (PUG) din 2013 este prevăzut că prin această zonă va trece centura ocolitoare Bistrița Sud.

Subiectul a fost discutat în ultima ședință a Consiliului Local Bistrița, când secretarul general al municipiului Floare Gaftone a recomandat să se facă o adresă oficială către CNAIR pentru a se afla dacă se menține traseul prin sud al variantei ocolitoare pentru că în baza PUG din 2013 nu se poate construi în această zonă: ”Trebuie să facem demersurile să primim un răspuns foarte clar”.

”Lucrurile sunt mai nuanțate. Am avut discuții cu specialiștii în urbanism, am discutat în CTATU despre această problemă care datează din 2013. Practic traseul centurii ocolitoare a municipiului Bistrița, acela mult discutat prin Pădurea Codrișor, a fost prins în PUG. Fiind un drum ocolitor prins în PUG constrângerile vin de la sine, deci oamenii sunt într-adevăr împiedicați să își valorifice proprietățile așa cum doresc și cum altminteri legea ar trebui să le permită și să îi ajute. Care este modalitatea cea mai rapidă de soluționare? Nu neapărat printr-o adresă la CNAIR pentru că este în acest moment prematur. Noi știm un lucru din discuțiile pe care le-am avut al CNAIR că cine a câștigat licitația urmează să analizeze trei trasee de drum ocolitor pentru Bistrița. Noi vom agrea împreună cu câștigătorul procedurii o variantă pe care vom merge foarte limpede. În momentul în care vom avea stabilit traseul viitoarei centuri ocolitoare, atunci vom putea intra cu o HCL prin care vom elimina din PUG actualul traseu al centurii ocolitoare pentru că nu putem avea două centuri ocolitoare ale municipiului. Așa că eu cred că anul viitor această problemă va putea fi rezolvată”, a spus primarul Ioan Turc.

SC Construct SRL Năsăud, reprezentată de Florin Niculai, a transmis Primăriei Bistrița următoarea cerere:

La această adresă, a răspuns din partea Executivului arhitectul șef Monica Pop:

Încă din timpul guvernării PDL, fostul primar PSD Ovidiu Creţu a lansat ideea construcţiei la Bistriţa a unei variante ocolitoare a oraşului care să treacă prin apropierea Parcului Industrial Bistriţa Sud, Pădurea Codrişor şi să se intersecteze cu DN 17 undeva la Unirea. În 2011, edilul spunea că, în 2012 „trebuie să înceapă lucrările”. Nu s-a întâmplat însă aşa. La începutul anului 2013, primarul spunea: „trebuie să aprobăm Planul Urbanistic General după care Ministerul Transporturilor poate să-şi facă treaba. Suntem contracronometru, dacă până în vară lucrarea nu se va contracta, putem să o uităm”.

Consiliul Local, cu majoritate USL (PSD şi PNL) a votat în favoarea organizării în 29 septembrie 2013, la Bistriţa a unui referendum local  în care cetăţenii au avut de răspuns la două întrebări: 1. „Sunteţi de acord cu construcţia în municipiul Bistriţa, din fonduri europene, a unei variante ocolitoare pe traseul DN 17-Parcul Industrial-Dealul Cighir-Dealul Codrişor-Complex Wonderland-intrarea în DN 17?” şi ”Sunteţi de acord cu menţinerea ca zonă pietonală a străzii Liviu Rebreanu?”

La referendum au participat însă 10.554 de persoane, adică 13,86% din numărul celor înscrişi pe listele electorale. La prima întrebare ”Sunteţi de acord cu construcţia în municipiul Bistriţa, din fonduri europene, a variantei ocolitoare Bistriţa Sud pe traseul: DN 17 – Parc Industrial Bistriţa Sud – Dealul Cighir – Dealul Codrişor – Complex Wonderland – DN 17?”, 6.124 au răspuns ”Da” (58,02%), iar 4.281 au răspuns ”Nu” (40,56%)149 de voturi fiind nule (1,41%). La întrebarea ”Sunteţi de acord cu menţinerea ca zonă pietonală a străzii Liviu Rebreanu?”, au răspuns cu ”Da” 9.221 (87,36%) şi cu ”Nu” 1.161 (11%), 172 de voturi fiind nule (1,62%).

Deşi referendumul, pentru organizarea căruia s-au cheltuit 180.000 de lei a fost declarat „invalid”, Ovidiu Crețu a interpretat în felul lui rezultatele, spunând că majoritatea celor care au participat la vot s-au declarat pentru realizarea centurii ocolitoare.

Costurile  variantei ocolitoare Bistriţa Sud de 14,58 de km au fost estimate la 174 de milioane de euro. În proiect sunt prevăzute lucrări de consolidare a Dealului Codrişor în valoare de 69 de milioane de euro.

În ultima ședință din acest an, Consiliul Local Bistrița a aprobat acordul de parteneriat între Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Consiliul Județean Cluj, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud și Primăria Bistrița având ca obiect asigurarea colaborării între părți pentru realizarea drumului expres Cluj-Dej-Bistrița.

”Practic, acest acord de parteneriat este gândit pe modelul acordului pe care municipalitatea l-a încheiat cu CNAIR pentru centura ocolitoare. CNAIR a făcut o modificare în urma eșecului procedurii pentru Lotul 1 Baia Mare-Bistrița, a împărțit lotul 1 în două, Baia Mare-Dej și Dej-Bistrița, urmează să fie realizat studiul de fezabilitate, apoi Primăria Bistrița, CJ Bistrița-Năsăud și CJ Cluj își vor reuni eforturile pentru gestionarea proiectului tehnic de execuție și a realizării efective a drumului rapid Cluj-Bistrița. Practic, importanța acestui acord este dată pe de o parte de faptul că varianta ocolitoare a municipiului Bistrița este parte componentă a sectorului de drum rapid Dej-Bistrița, iar pe de altă parte această formulă va grăbi cred realizarea unei lucrări mult așteptate de bistrițeni. Va fi nevoie și de un acord de colaborare cu comunele limitrofe, mă refer la Budacu de Jos, Cetate și Livezile”, a spus primarul Ioan Turc în ședința Consiliului Local.

16 comentarii

  • Fara cuvinte . Datorita natangelii celui din poza de sub articol , Bistrita nu are o adevarata CENTURA OCOLITOARE.
    In schimb la Beclean lucrurile merg ca unse pe mai multe paliere.

    • Singurul traseu posibil pentru noua centură a Bistriței este pe lângă Budac așa cum spun toți specialiști numai că la timpul când sa discutat traseiele viitoarei centuri sau trezit câțiva zevzeci care au avut interese prin Sud 1 și Nord așa că acum din cauza lor am rămas fără centură.

  • Ecologistii romani sunt oameni de treabă!
    Le pasă de mediul înconjurator, de flora și fauna țării de calitatea apei din râuri si se opun proiectelor care ar putea duce la scaderea calitatii vietii bistrițenilor!
    Când spuneam acum doua zile, ca Neo-fasciștii, Ecologiștii si socialiștii sunt un pericol, mă refeream la cei din America si din Vestul Europei!
    Ecologiștii socialiști (din vest) sunt o ceata de elevi de liceu, care locuiesc cu părinții, primesc burse de studii de 600€/luna, răsfățați, isterici și de sex feminin.

    Vor ca taxa de parcare in Copenhaga sa creasca la 500€/an.
    Sa nu msi existe proprietari de mașini, daca omul are nevoie de mașina, sa o inchirieze, ca pe trotineta electricā.
    Taxe pe biletele de avion, sa morgem toti cu trenul in concefiu, in țările vecine, nu in Insulele Canare sau Baleare.
    Se împotrivesc construcției de locuințe noi, ceea ce duce la creșterea prețului/m2 al locuințelor existente, și nu își permite nimeni sa plătească 7.000€/m2.
    Sunt total rupți de realitate! In vestul Europei!

  • Ciorogarii ăștia veniți de la țara nu cedează nici un metru de pamănt , dar au pretenții de drum asfaltat și iluminat public sa nu mai vorbim de centuri ocolitoare Doamne-ferește ne ia din proprietate și intimitate , așa ca facem pe Gica Contra mai departe ! Mentalități din evul mediu !

  • Actualizarea Planului Urbanistic General (PUG) este o necesitate pentru a readuce orasul Bistrita pe linia dezvoltarii normale, dupa cele trei mandate de „administratie Cretu”. După cum se stie, PUG-ul Bistriței a fost realizat în anul 2013 cu o valabilitate de 5 ani. Pe parcursul celor cinci ani de PUG s-a ajuns la concluzia că acestă variantă, respectiv variante, două se pare că, ar încurca mai mult decât ar ajuta, însă Consiliul Local a hotărât în 2018 prelungirea acestuia pentru încă cinci ani. Si toate astea din pricina fostului primar Ovidiu Cretu, care s-a cramponat de idea realizării unui centurii (ne)ocolitoare de fapt un drum cu două benzi prin mijlocul pădurii Codrișor. Atunci Crețu a facut o mica excrocherie astfel ca Pădurea Codrișor să rămână în extravilan, aceasta fiind o condiția obligatorie pentru realizarea centurii. Tot atunci au fost blocate proiectele de amenajare a Dealului Codrișor si a malurilor râului Bistrita ca zonă de agrement.
    La actualizarea PUG-ului din 2013, primarul Cretu spunea că se prevede introducerea în intravilan a Pădurii Schulerwald şi a Complexului Sportiv din Unirea. Câtiva consilieri au cerut atunci reintroducerea Pădurii Codrișor în intravilan, dar Cretu s-a opus, deoarece în PUG-ul actualizat era prinsă şi varianta ocolitoare. Si iată cum dintr-o ambitie prostească asociată cu interesele personale ale fostului primar, orasul a ramas si fără centură ocolitoare, dar si fără o zonă de agrement amenajată pe malul stâng al râului Bistrita .
    De aceea, ar trebui ca macar acum cu ocazie elaborării noului PUG să fie reinclus in zona intravilană a orasului Bistrita si dealul cu pădurea Codrisor, cu atat mai mult cu cat din 2015 exista o Hotarare a Consiliului Local privind amenajarea pădurii Codrişor ca zonă de agrement „Pădure-parc Codrişor”. Asociaţia Bistriţa Civică (ABC) a adunat peste 4000 de semnături pentru susţinerea proiectului de amenajare ca zonă de agrement „Pădure-parc Codrişor”.

  • Speram noi ca in Padurea CODRISOR se va asterne linistea odata, si ea va redeveni oaza de agrement si socializare a bistritenilor practic o padure PARC asa cum a fost ea gandita de sasii si primul primar roman CORNELIU MURESAN care a si amplasat banci pe o poteca.
    Astfel Bistrita-Civica a casigat de departe locul unu cu 154 voturi online de la bistriteni si proiectul cu padurea a fost ales cu succes la BUGETAREA PARTICIPATIVA cu finantare pt. recreere si nu distrugeri si santiere care dislocau si pradau cateva zeci de ha de copaci etc.prin amplasarea de facto a centurii neocolitoare si care mai pompa zeci de mc de dioxid de carbon in plamanii bistritenilor.
    ar fi avut de suferit tot Parcul mare precum si intreaga zona de plaja de la STRAND care se afla la 100 m de centura si santierul cu drujbe, buldozere, betoane.
    ce mai, era un circ de nedescris si sanatatea podenilor de la frumoasele case din zona la fel era afectata .

  • Nelu . ai nimerit ca puiu -n buda. Cu siguranta eu am fost cel mai tare din parcare si platit regeste sa nu se faca o distrugere de MEDIU.
    Esti fara cuvinte.

  • Nu se va folosi mult timp fosta centură fiindcă în curând se fa construi Centura lui Crețu redenumită cu fentă de Niculae ” Linia Albastră ” .

  • Centura lui Crețu este în vigoare, ea nu a fost anulată de nimic. Toate procesele împotriva acestei centuri au fost pierdute cu brio de către opozanți ei așa că vrem nu vrem pe acolo se va face noua centură a Bistriței ! Este ca și în cazul candidatului PNȚ la funcția de primar a Bistriței care a anunțat că se retrage din cursa electorală în favoarea lui Turc și totuși a candidat fără să vrea fiindcă candidatura lui deja a fost validată.

  • Scoateți din PUG și RUL Bistrița aberația cu lărgirea imposibilă a străzilor de pe fosta centură respectiv Calea Clujului, Drumul Cetății și Simion Mândrescu.

Apasă aici ca să comentezi

Dă-i un răspuns lui Bogdan Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS