Actualitate

Urmează reforma administrației locale. Ce cuprinde pachetul de măsuri

Rombat

Pachetul de măsuri privind reforma administrației publice locale prevede un număr maxim de angajați ai primăriilor, în funcţie de mărimea localității, şi un număr maxim de angajați ai consiliilor județene.

În localitățile unde personalul este supradimensionat, va fi necesară reducerea acestuia, în timp ce autoritățile locale care funcționează deja cu un număr redus vor avea mai multă flexibilitate în stabilirea organigramelor.

Guvernul propune și modificarea normei privind polițiștii locali, prin creșterea pragului de referință de la 1.000 la un număr mai mare de locuitori per polițist, cu o decizie finală ce va rezulta din consultările cu autoritățile locale. Există orașe în care un polițist deservește 2.000 de locuitori și orașe similare cu dublu personal, fără beneficii evidente.Va fi eficientizată activitatea poliției locale prin dispecerate comune cu Poliția Națională și clarificarea atribuțiilor.

Pentru localitățile care nu își pot acoperi din venituri proprii nici măcar cheltuielile de personal (aproximativ 25% din total, în special comune), Guvernul va introduce o grilă de salarizare unică la nivel național. Aceasta nu va putea fi depășită, dar va putea fi ajustată în jos în funcție de situația financiară locală.

Un alt principiu introdus de reformă este alocarea fondurilor guvernamentale în funcție de performanța locală, cum ar fi gradul de colectare al impozitelor. Reforma va asigura capacitatea de a colecta eficient veniturile proprii și va recompensa performanța. Cine își face treaba primește sprijin, cine nu, va avea mai puține fonduri.

Guvernul propune, de asemenea, posibilitatea ca funcționarii publici să deservească mai multe primării, în special în mediul rural. Această flexibilitate va permite reducerea costurilor și menținerea unor servicii esențiale în comunele mici. Astfel, un contabil, un jurist sau un bibliotecar poate deservi două-trei primării.

O ală măsură este reducerea cabinetelor aleșilor locali.

Guvernul propune descentralizarea activităţii jocurilor de noroc astfel încât Primăria să decidă dacă le autorizează sau nu. De asemenea, autoritatea locală poate decide instituirea unei taxe speciale anuale pe care o va plăti operatorul de jocuri de noroc. Într-o perioadă de până la şase luni, cei care desfăşoară activităţi de jocuri de noroc vor trebui să ceară acceptul autorităţii locale.

O altă măsură este suspendarea permisului de conducere dacă, în termen de 90 de zile de la comunicare, nu sunt achitate amenzile contravenţionale de circulaţie. Radierea din circulaţie a unui autovehicul nu va putea fi făcută decât cu prezentarea certificatului de atestare fiscală, adică cu stingerea tuturor datoriilor. Totodată, cumpărătorul unui autoturism va putea să-l înscrie pe numele său doar când va avea toate datoriile plătite.

Autorizaţiile de construire vor putea fi eliberate doar cetăţenilor care şi-au achitat taxele şi impozite locale și nu au amenzi contravenţionale neplătite. Primăria va putea folosi drone pentru a vedea dacă unele imobile au fost construite fără autorizaţie. 

Primăriile vor putea externaliza încasare debitelor scandente prin firme de executare fiscală, cu cheltuielile în sarcina debitorului.

O altă propunere este de modificare a cuantumului care poate fi achitat în termen de 15 zile de la aplicarea amenzii, iar acesta să fie jumătate din cuantumul amenzii aplicate şi nu jumătate din minimul amenzii posibile. 

Pachetul de măsuri va fi discutat începând de săptămâna viitoare cu reprezentanții administrațiilor locale, iar forma finală va fi adoptată până la sfârșitul lunii iulie.

7 comentarii

  • Sunt măsuri foarte bune și absolut necesare. A crescut enorm numărul de angajați ai tuturor primăriilor, instituțiilor publice, uneori în detrimentul calității serviciilor. Eu aș fi mers mult mai departe cu aceste măsuri. Aș fi desființat, toate primăriile sub 2000 locuitori, în Franța limita este 3000 locuitori. În localități mai mici de 2 000, primar onorific cu o indemnizație, cel mult salariul minim pe economie, 3 salariați pentru rezolvarea problemelor curente, fără consilii locale. Celelalte atribuții, să fie preluate de primăriile mari, din apropiere, de consilii județene. Super și cu suspendare permisului dacă în termen de 90 zile nu ți-ai plătit amenda. Sper să vină cu măsuri similare și în justiție, să nu mai tergiverseze 10 ani hoția, până apare amnistia, să existe răspundere administrativă, civilă, penală și pentru acei magistrați care au dat hotărâri eronate și-au pierdut apoi la instanțe internaționale. Clar pensiile speciale, dacă nu pot fi anulate, atunci impozitate cu 90% ce trece de salariul maxim al președintelui României. Pentru toate astea trebuie ca Bolojan să aibă susținerea partidelor politice și n-o să aibă, a instituțiilor de forță, pe care la fel nu se poate baza, așa că în parlament, la CCR, o să aibă grijă hoții să nu-și taie toate drepturile, sporurile și pensiile nesimțite, să nu-și taie singuri craca de sub craci. Așa cred eu, care am lucrat în domeniul, cu riscul de-a supăra pe cei vizați. Sigur, toate economiile făcute, să meargă la sănătate, învățământ, cercetare, infrastructură, nu în buzunarul șmecherilor români și străini, altfel vor fi mai mulți bani, pentru hoți mai puțini.

    86
    4
    • Era sa scriu un comentar dar parca ati mentionat tot ce mai lipseste in programul de reforma.

      19
      3
  • Foarte corect!!…singura cale spre o normalitate mult așteptată a României.
    👏🏻👏🏻👏🏻👍🏻

    35
    7
  • Reducerile de personal nu reprezintă o reformă a administrației locale, având în vedere că în România sunt 3.228 de unități administrativ-teritoriale (UAT), constând din 2.862 de comune, 216 orașe, 102 municipii, 41 de consilii județene și Primăria Capitalei cu cele șase primării de sector, dintre care doar o pătrime din acestea pot susține cheltuielile cu salariile exclusiv din venituri proprii, fără a lua în considerare si cheltuielile de funcționare.
    Reforma administrativ-teritorială presupune o restructurare a UAT-urilor care să asigure dezvoltarea economică și socială a țării pe o bază sustenabilă.
    In acest sens există depus la parlament un proiect de reorganizare administrativ-teritorială a României pe structura regiunilor de dezvoltare:
    (Vezi: https://cdn.g4media.ro/wp-content/uploads/2024/10/Proiect-USR-Reorganizarea-teritoriala.pdf)
    De aceea, Guvernul Bolojan ar trebui să-si asume răspunderea pe acest proiect de lege privind reforma administrativ-teritorială, care ar contribui la simplificarea procesului administrativ prin descentralizare dar si la o mai bună atragere a fondurilor europene.
    Uniunea Europeană a creat un sistem de clasificare comun al unităților teritoriale din țările membre denumit NUTS (Nomenclature of territorial units for statistics), având drept scop realizarea de analize socioeconomice în cadrul regiunilor, cât și pentru încadrarea intervențiilor în contextul politicii de coeziune a UE.
    Nivelul NUTS căruia îi aparține o unitate administrativă este stabilit pe baza numărului de locuitori si anume:
    -NUTS 1: Minim 3 milioane; Maxim 7 milioane;
    -NUTS 2: Minim 800.000 ; Maxim 3 milioane, echivalent cu regiunile de dezvoltare ;
    -NUTS 3: Minim 150.000 ; Maxim 800.000, echivalent cu actualele județe de la noi ;
    Asadar, Uniunea Europeană nu recunoaste caracterul de regiune (NUTS- 2) decât dacă ai minimum 800.000 de locuitori, iar in România nici un judet nu indeplineste acest criteriu. Dacă nu ai 800.000 de locuitori nu esti considerat regiune si deci nu poti sa depui direct proiecte pentru accesarea de fonduri europene, nefiind eligibil. Din această cauză România pierde multi bani europeni fiindcă totul depinde de guvernul de la Bucuresti unde lucrurile se miscă foarte greu.
    Prin urmare, reforma administrativ-teritorială este o necesitate si aceasta se poate face foarte simplu fără modificarea constitutiei , printr-o lege organică in care să fie prevăzută comasarea mai multor judete in structuri administative mai mari. Această comasare contribuie la reducerea numărului de judete si păstrarea denumirii de „judet” prevăzută in actuala constitutie. Este modelul Poloniei care a făcut regionalizarea in 1999 prin comasarea celor 49 de voievodate existente (similare cu judetele de la noi) in 16 mari voievodate pentru a corespunde cerintelor Uniunii Europene.
    De altfel, un prim pas a fost făcut in anul 2021, când a fost promulgată Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 122/2020 privind unele măsuri pentru asigurarea eficientizării procesului decizional al fondurilor externe nerambursabile destinate dezvoltării regionale în România (PL-x 507/08.09.2020), prin care cele 8 Agenții pentru Dezvoltare Regională din România devin Autorități de Management pentru Programele Operaționale Regionale începând cu exercițiul financiar următor:
    1. Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est;
    2.Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Est;
    3. Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud Muntenia;
    4. Agenția pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia;
    5. Agenția pentru Dezvoltare Regională Vest ;
    6. Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest;
    7.Agenția pentru Dezvoltare Regională Centru;
    8. Agenția pentru Dezvoltare Regionala București-Ilfov.
    Astfel, cele 8 ADR-uri vor fi mai aproape de locuitorii regiunilor odată cu POR 2021-2027, cu urmatoarele avantaje:
    -Mai puțină birocrație și perioade de așteptare mai scurte.
    -ADR-urile se vor ocupa de gestionarea și implementarea proiectelor precum și de efectuarea plăților către beneficiari.
    -ADR-urile vor elabora ghidurile de finanțare în funcție de nevoile dumneavoastră.
    -Evaluarea și contractarea proiectelor va fi realizată la nivel regional.
    In plus, prin reducerea numărului de judete s-ar reduce automat si numărul de prefecturi si institutii deconcentrate care in prezent sunt răspândite în cele 40 de judete si în municipiul București, la numai 8 prefecturi cu prefecții numiți de Guvern și care este responsabili pentru conducerea serviciilor publice descentralizate ale ministerelor și altor organe ale administrației publice centrale din numai 8 unități administrativ-teritoriale (județe).
    In concluzie, reorganizarea administrativă şi descentralizarea trebuie pregărită si făcută etapizat de pe acum astfel încât să poată fi definitivată la alegerile din 2028.

    18
    6
  • Visati reforme!!!Pe Bolojan il dau jos rapid Ciuma rosie si handicapatii de la AUR!!Daca ai dat ciolanul in gura acestor jivine,nu l mai recuperezi decat daca la tai capul!!

    17
    8
  • Totul se va anula in a doua jumatate al anului 2026 cand pesede va schimba postul de premier.
    Pana atunci toti sunt pe tobogan iar AUR castiga roadele.
    Romanii merita din plin un dus rece care va urma.

    7
    10
Apasă aici ca să comentezi

Răspunde-i lui Levente Puskás. Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.