Social

Alunecarea de teren de pe Dealul Budacului, a treia ca gravitate pentru județ

Alunecarea de teren de pe DJ 173 C între Bistrița și Budacu de Jos nu este cea mai gravă problemă de pe rețeaua de drumuri județene, terenurile din Bistrița-Năsăud fiind ”instabile și foarte alunecoase”, a declarat președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Radu Moldovan, într-o emisiune la AS-TV.

Alunecările de teren de pe Dealul Șoimușului și dealurile între Cușma și Satu Nou trebuie remediate cu prioritate întrucât sunt proiecte care trebuie închise la finalul acestui an.

”Pe Dealul Budacului, situația nu arată bine, dar nu e numai acolo, din păcate pentru noi. Ar fi ideal dacă ar fi numai acolo. Terenurile în județul Bistrița-Năsăud sunt instabile, foarte alunecoase, și în Colibița, și pe Dealul Budacului, și al Șoimușului, și al Ocniției, inclusiv pe drumul drept între Beclean – Nușeni și Chiochiș pot fi văzute o groază de alunecări. Dealul Șoimușului ni s-a dus tot jos, și cel între Satu Nou și Cușma. Pe un kilometru și ceva în Dealul Budacului s-au făcut lucrări de consolidare și imediat, la jumătate de an sau după o iarnă, a început să alunce pe lângă consolidare, pe cadastralul comunei Budacu de Jos. Acolo avem expertiza. S-au stabilit motivele pentru care a alunecat dealul, am prins în buget o anumită sumă pentru a demara procedurile de achiziție publică pentru lucrările care trebuie făcute pentru a stabiliza această zonă. Nu pot avansa un orizont de așteptare când vor fi gata. Vă amintesc cum era drumul înainte să conduc eu CJ. Acum avem 6 km de drum modernizat care înainte erau 6 km de dezastru și avem pe 20-50-100 de metri o problemă pe care o să o rezolvăm, dar sunt proceduri. Trebuie să stabilești din ce cauză a alunecat dealul, cine trebuie să finanțeze consolidarea și așa mai departe. S-a făcut, s-a stabilit, iar în bugetul anului 2023 sunt prinși banii necesari pentru demararea achiziției. În funcție de cum vor evolua lucrurile și vom găsi și resursele necesare, vom putea rezolva și această problemă”, a spus șeful CJ.

Radu Moldovan a menționat însă că sunt ”două urgențe mai mari decât Dealul Budacului”: Dealul Șoimușului – pentru că trebuie închis proiectul pe retrospective până în 31 decembrie a.c.- și dealurile între Cușma și Satu Nou, unde, de asemenea, terenul a luat-o la vale, acesta fiind din nou un proiect ce trebuie finalizat până în decembrie 2023..

”Vom căuta soluții și pentru Dealul Budacului pentru că este obligația noastră, dar trebuie să înțeleagă și oamenii că avem o anumită ordine a priorităților. Nu avem o casă de bani mare din care tot putem lua. Avem multe lipsuri, dar încercăm să găsim soluții pentru că trebuie să asigurăm și funcționarea Spitalului, și a Căminului de bătrâni de la Nușeni, și a DGASPC, și a Școlii Speciale ”Sf. Maria”, și a Bibliotecii Județene, și a Complexului Muzeal, și a altor instituții”, a spus Radu Moldovan.

Președintele CJ a mai vorbit și despre proiectele în derulare pe care sunt întârzieri.

”Cele mai mari sunt pe drumurile Beclean – Nușeni – Chiochiș, Sânmihai – Micești- Visuia și Nețeni – Albeștii Bistriței. Ultimul nu e un drum foarte circulat, dar ar putea să ajute să se dezvolte zona respectivă. Avem drumul de la Șieu prin Posmuș – Pintic -Teaca pe care s-a turnat asfalt încă din vara anului trecut. El va fi gata la sfârșitul anului acesta fiindcă drumul merge până în Dealul Măriilor, înainte de a coborî în Milaș. Aici sunt așteptările foarte mari. Suntem în faza de actualizare a prețurilor. Am depus încă de anul trecut cererile, am făcut toate modificările pe care ni le-a solicitat Ministerul Dezvoltării, am furnizat până la sfârșitul anului 2022 hotărârile de CJ cu actualizare de indicatori. În mod normal, ar trebui până la finalul lunii februarie a.c. să avem o aprobare a modificării prețurilor de când s-au depus ofertele pentru licitație. Nu s-a retras niciun câștigător al licitației, dar firmele au solicitat actualizări de prețuri în baza legilor actuale”, a explicat Radu Moldovan, potrivit căruia lucrările la toate aceste drumuri vor reîncepe în cel mai scurt timp cu putință.

14 comentarii

  • Terenul se fixeaza daca se planteaza salcami . Este cea mai ieftina si eficienta solutie insa prin aceasta nu se pot fura bani. Din acest motiv este ignorata intotdeauna .

    46
    5
    • Atata timp cat o lucrare de consolidare nu e incastrata in stratjl bun atunci are aceeasi soarta cu drumul!
      Pana ajunge salcamul in stratul bun ….e pus pe foc!!!

      17
      2
  • Drumul între Domnești și Albești, via Neţeni, este mai puțin circulat, pentru că este necirculabil. A devenit din DJ în PJ. Poteca Județeană.

    20
    2
    • Salcamul si catina, plus lucerna!!!! se pot folosi ptr eroziuni_ considerate de suprafata. Pentru alunecari de genul celor de mai sus este nevoie de altceva…..
      Te rog frumos sa mergi la radu moldovan sa i spui ca tu salvezi de la alunecari…drumul budacului, drumul milasului, drumul nasaudului si incrp si astea spre jelna….SI TI DAU EU CATEVA BRATE DE SALCAM SI CATINA….
      AI GRIJA LA CAPRE!!!!!

      15
      4
  • Studii și prestudii, comisii și supercomisii, ingineri, proiectanți, referenți și alte loaze nu pot sa anticipeze dacă o grămadă de lut o va lua sau nu la vale. De râsul curcilor.

    43
    4
    • Pt ei cu cât sunt mai multe studii, cu atât mai bine, au de unde lua comisioane. Drumurile sunt făcute incet si prost.

      16
  • “Alunecările” …cu puțin inainte se landa dânsul cât de repede și bine au lucrat constructorii. Lucrări de mântuială făcute de constructori de mântuială.

    Totul ok..subvenționam din bani publici Dimexul sa-si faca sedii in centrul orașului. Iar când sunt alunecări de teren, e “vina naturii”.

    Iar apoi se mai scurg o tura de bani ca sa “reparam dezastrul cauzat de natura”. O urgenta mare”. De parca nu s-a știut dinainte ca zona are probleme.

    Dezastru după administrația PSD.

    35
    5
    • Se fura bani degeaba….cu acordul astora pe care i am ales sa ne administreze bugetul….ca noi…culmea nu avem timp ca lucram sa facem bani astia…furabili

      22
      2
  • Sunt necesare construirea a două sensuri giratori la intersecțile străzii Drumul Dumitri Nou cu strada Matei Corvin și respectiv cu strada Gorunului.
    Sunt necesar să se construiască aceste două sensuri giratori mari acum când încă nu este nimic construit în aceste intersecți și nu amânat acest lucru pe mai târziu când nu se va mai putea face nimic doar niște improvizați incomode așa cum sunt în alte părți ale orașului.

    https://timponline.ro/vor-fi-trei-benzi-la-urcarea-pe-dealul-targului-prin-reabilitarea-dn-17-c-intre-bistrita-si-dumitra/

    https://www.youtube.com/watch?v=EEWCe1QngUI

    29
    3
  • Domnule președinte,
    Sunt de acord cu dvs., ca mai sunt și alte alunecări de teren pe drumurile județene însă, cu tot respectul, vreau sa va amintesc ca acum, odată cu modernizarea drumului județean Buduș – Sieu, drumul peste Dealul Budacului este, fără îndoială, cel mai circulat dintre acestea.
    Astfel, odată cu modernizarea Buduș – Șieu, mai multe comune, Sieu, Sieut, Monor, Mariselu, plus din zonă județului Mureș, tranzitează această zonă.
    Mulțumim pentru înțelegere!

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.