Economie

Așadar, se poate! Canalizarea, reparată la Beclean fără să mai fie spart asfaltul nou

O conductă de canalizare de pe strada Morii din Beclean a fost reabilitată fără să fie spart asfaltul. O firmă din Polonia a făcut o demonstrație de intervenție prin metoda re-lining, ceea ce înseamnă ”reparație prin cămășuire”.

Procedeul “re-lining” este una dintre cele mai performante metode de recondiționare pentru conductele de gaz, petroliere, de apă potabilă și apă reziduală și pentru cele din industria chimică și constă în introducerea unui furtun prevăzut cu o folie interioară rezistentă chimic la interior și unul sau mai multe straturi de pâsla la exterior, în conducta care urmează a fi reabilitată. Straturile de pâslă sunt impregnate cu o rășină termo-reactivă, care se va întări în timpul instalarii tubului, în același timp luând, forma conductei gazdă, formând o nouă țeavă cu calități deosebite. Tehnologia mai presupune ca un robot să vizualizeze zona în care se intervine, să memoreze traseul și după ce conducta e instalată și întărită, să decupeze partea de racorduri.

Primarul Nicolae Moldovan este cel care a invitat la Beclean o firmă din Polonia prin intermediul unui fost primar din această țară cu care Becleanul a avut relații de colaborare.

”Această companie ne face o demonstrație despre cum poate fi reabilitată canalizarea fără spargerea asfaltului. Se lucrează pe structura veche, se face reparație totală, iar ceea ce rezultă este o rețea cu aceleași calități ca și o canalizare nouă. Metoda poate fi folosită și la rețeaua de apă, însă noi am vrut să intervenim la un tronson de canalizare, ales în urmă cu o lună. S-au făcut dimensionările necesare pentru că sunt anumite materiale speciale care s-au făcut în fabrica din Polonia. Le-au adus ei, cu toată flota care a venit să facă aceste lucrări cu caracter demonstrativ. Atunci când va fi cazul și vom fi nevoiți să intervenim la rețele apă sau canalizare pe străzi reabilitate vom apela la această tehnologie. Nu știm exact care sunt costurile. Demonstrația de astăzi este făcută gratuit de firma din Polonia”, a spus primarul Nicolae Moldovan.

Reprezentanții companiei au explicat etapele în care se face intervenția și ce presupune ea. În ce privește costurile, acestea diferă în funcție de zona în care se află conductele, de starea acestora și de complexitatea lucrărilor.

”Noi activăm pe piața din Polonia de peste 10 ani, dar lucrăm și în Europa. Cel mai important este că prin această tehnologie pot fi reabilitați 200 de metri de rețea într-o zi în timp ce prin săpătură pentru aceeași lucrare ar fi nevoie de o săptămână întreagă, timp în care este afectat traficul de pe o stradă sau din zona în care se intervine. Costurile se reduc astfel cu 50% datorită vitezei cu care se intervine”, a explicat un reprezentant al firmei.

La demonstrația de pe strada Morii din Beclean a asistat și Directorul de producție al Aquabis, Ioan Sîngiorzan.

”Tehnologia este cunoscută, însă nu s-a mai folosit la noi în județ. Lucrări similare după această tehnologie s-au mai făcut la Târgu Mureș, Baia Mare, Alba Iulia, dar probabil cu alte firme. Noi, Aquabis, nu am folosit până acum tehnologia, ci am mers pe săpătură deschisă. Aici, fiind o stradă nou asfaltată, era păcat să se spargă asfaltul și să se înlocuiască o conductă. Costurile de reparații prin săpătură deschisă sau re-lining sunt similare. Noi nu am apelat la această metodă fiindcă am avut foarte puține reabilitări pe canalizare. Pe fondurile europene, pe programe, am avut mai multe extinderi unde nu se justifică metoda de re-lining. Nu sunt probleme de calitate. Este exact cum ai pune o conductă nouă în pământ. Aceeași tehnologie poate fi folosită și pentru rețelele de apă. Suntem acum în discuții cu ei pentru a reabilita conducte de apă, firește cu alt material care să corespundă normelor sanitare. Dacă nu se va desemna un câștigător al licitației pe Masterplan, la Bistrița vom putea folosi și această tehnologie pentru a nu mai sparge asfaltul de pe străzile care sunt acum reabilitate. Trebuie să vedem însă și ce înseamnă din punct de vedere financiar un astfel de contract”, a spus Ioan Sîngiorzan pentru Timp Online.

Potrivit lui Cornel Costin, șeful secției Beclean al Aquabis, a explicat că rețeaua de apă și canalizare din Beclean a fost construită în anii 70 și nu a fost reabilitată până acum.

”În urmă cu 13 ani, noi, Becleanul, am trecut la Aquabis în ideea să putem accesa fonduri pentru a reabilita aceste rețele și să construim stații de apă și canal. La început a fost un proiect de retehnologizare stații și reabilitare rețele, care a picat, și s-a făcut stație de tratare și epurare nouă. Rețelele nu au intrat la reabilitare pe bani europeni. De când sunt eu șef aici, împreună cu domnul primar Nicolae Moldovan, am tot reabilitat rețele din banii Aquabis, dar nu s-a făcut o reabilitare totală a rețelei. Și acum avem un șantier pe o stradă paralelă cu Morii pe care lucrăm câte 50 de metri pe zi cu 5 oameni. Avem și defecțiuni, în medie câte una pe zi, dar încercăm să le rezolvpm ca să nu sufere oamenii din lipsa apei. În ce privește procedeul acesta, este foarte în regulă din punct de vedere tehnic. Nu presupune săpături, spărturi, presupune o curățare aproape perfectă dacă nu perfectă a țevii, fie ea din oțel, beton sau azbo. Tehnic este bună, dar să vedem cum stau lucrurile și cu costurile. Am început deja să avem avarii pe conductele de transport, de 600, 1000, unde intervențiile sunt greoaie și presupun sistarea apei la nivelul întregului oraș, care înseamnă 25 de localități din 10 comune și orașul, în total circa 9000 de abonați”, a spus Cornel Costin.

În prezent, în Beclean au fost reabilitați circa 15 km de rețea, în medie câte unul pe an.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS