Cultură

Cartea „All Death Jazz” de Nicolae Avram a obţinut premiul Uniunii Scriitorilor Români filiala Cluj

Uniunea Scriitorilor din România, filiala Cluj, a decernat, premiile pentru cărţile anului 2013. Printre laureaţii acestei ediţii s-a numărat şi scriitorul Nicolae Avram de la Beclean cu "All Death Jazz", cartea obţinând Premiul "Octavian Goga". Acelaşi volum a fost premiat şi de Societatea Scriitorilor.

Juriul Filialei Cluj a USR format din Ion Simuţ – preşedinte, Diana Adamek, Corin Braga, Constantina Raveca Buleu, Ion Cristofor, Dávid Gyula şi Karácsonyi Zsólt  membri l-a desemnat pe Nicolae Avram câştigătorul Premiului Octavian Goga la secţiunea poezie.

„După Federeii — volum de primul raft, în care Nicolae Avram salvează tema casei-de-copii de retorica manipulatoare a patetismului şi allsentimentalismului lacrimogen, surprinzând, în dramatismul ei extrem, ca puţini alţii, condiţia noastră de fiinţe aruncate în lume — autorul îşi continuă turul de forţă cu All Death Jazz. Adică: aceeaşi poezie de vână epică şi contrapunct liric tulburător, ritmată fără cusur, încât nu poţi lăsa cartea din mână, evitând melodrama în situaţii care îmbie la melodramă, impunând prin autenticitate, implicată existenţial până la ultima fibră. All Death Jazz relevă faţetele inepuizabile ale unor dezmoşteniţi ai soartei în care, deşi nu ne vine uşor, sfârşim prin a ne recunoaşte pe noi înşine”, a scris O. Nimigean despre cartea premiată.

La rândul lui, Chris Tănăsescu a spus: « Eu cred că All Death Jazz e mai „rea” decât Federeii, deci mai bună. Are energiile şi vibraţiile mult mai coerente şi mai puternice. Diversitatea de voci (şi, deci, de „personaje”) e mai clară şi mai convingătoare, nu de puţine ori memorabilă, episoadele sunt mai pregnante, ba chiar te bântuiesc după aceea, iar pasajele „pur” lirice sunt mult mai integrate şi totodată mai pe picioarele lor. Limba e mai bine strunită, cu nuanţe variate, dar puse fiecare la locul ei. »

« Nicolae Avram revine cu un volum nou care prelungeşte lumea dură, dar „corectă”, cu regulile la vedere, din Federeii. Poetul deţine o ureche extrem de fină, având posibilitatea de a decupa un limbaj frust, decojit de orice convenţie şi de a-l muta în spaţiul neconvenţional al poemului care câştigă, astfel, în autenticitate. Volumul este foarte atent construit, alternând registrele şi conferind întregului un ritm al trăirilor extreme, o muzicalitate a sensurilor. De la grotesc la lilial, de la sumbru la angelic, de la crâncen la diafan, de la tragic la comic, de la dezgust la melancolie, Nicolae Avram are harul (şi ştiinţa!) de a antrena, în cartea sa, străbătută de un subtil fior al morţii, toate claviaturile poetice. Pe scurt, mă bucur să redescopăr o voce proaspătă, care s-a reinventat, un poet care întrece în autenticitate cam tot ce se scrie astăzi în poezia românească”, a opinat şi Bogdan Creţu.

Să mai spunem că aceeaşi carte a luat şi Premiul Societăţii Scriitorilor din Bistriţa-Năsăud.

Nicolae Avram (n. 1966, Năsăud) şi-a petrecut copilăria şi adolescenţa la casa de copii. Absolvent al Facultăţii de Drept şi Administraţie Publică Bucureşti. A publicat volumele de poezie: Cântece de sinucigaş (2000, Premiul Uniunii Scriitorilor pentru debut, la Colocviile Coşbuc, Bistriţa); Litanii pentru diavol (2006); Cântece de sinucigaş (cartea a doua) (2008, Premiul „Radu Săplăcan”) şi Federeii (2010), inclusă în antologia „Cele mai frumoase poeme din 2010” (2011) de Radu Vancu şi Claudiu Komartin. A îngrijit poezia postumă a lui Aurel Onişor. All Death Jazz continuă volumul Federeii, apărut la Casa de Editură Max Blecher în urmă cu trei ani.

Adaugă comentariu

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.

GA vertical

Carliont

KissFM

KISS FM

Titlu Articole Recente

Articole recente

Titlu Comentarii recente

Comentarii recente

CleverADS