Actualitate

Centrul istoric moare sau renaște? Provocare nouă pentru comercianți

Rombat

Comercianții care își desfășoară activitatea în centrul istoric al Bistriței vor fi nevoiți să își adapteze afacerile astfel încât să se adreseze oamenilor care circulă pe jos sau cu bicicleta întrucât zona centrală va fi reconfigurată, iar mașinile nu vor mai avea acces.

Întrebat ce le răspunde comercianților care se plâng că odată cu inaugurarea Liniei Verzi – ceea ce presupune interzicerea parcării la bordură – vin tot mai puțini clienți în zona centrală, primarul Gabriel Lazany a răspuns: ”Probabil unele afaceri vor trebui să se reorienteze, să se reașeze. Nicăieri în lume, prin reconfigurarea centrelor istorice nu s-a dat faliment. Sigur că vor trebui să se readapteze noilor condiții. Mai mult decât atât, noi suntem în proces de evaluare într-o procedură de achiziție publică, procedură ce presupune reconfigurarea centrului istoric. Pe lângă măsurile de acum, se vor lua altele suplimentare”.

Potrivit primarului, în jurul Bisericii Evanghelice se va interzice circulația auto, va fi amenajată o piațetă ce va fi legată de Piața Mică și de toată zona istorică a orașului: ”Eu cred că va fi un nou început pentru centrul istoric al municipiului Bistrița. Sub nicio formă nu va muri, eu cred că va înflori”, a spus primarul Gabriel Lazany pentru Timp Online.

Primăria Bistrița a lansat la finalul lunii mai licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor la proiectul ”Coridor verde de mobilitate urbană în centrul istoric al municipiului Bistrița”, o investiție estimată la 68,66 mil. lei.

Constructorii au putut depune oferte până în 3 iulie a.c., iar site-urile de licitații indică faptul că sunt interesate de această lucrare importantă următoarele asocieri de companii:

  • M.I.S. Grup (leader) în asociere cu Drum Proiect și DP Proiect
  • Tomoroga Construct (leader) în asociere cu Dacia Asphalt
  • CML (leader) în asociere cu Road Design, East Coast Construction and Remodeling (Leader), Elis Pavaje și K&K Studio de Proiectare.

Scopul principal al proiectului este modernizarea și extinderea zonelor exclusiv pietonale și a zonelor cu caracter prioritar pietonal, utilizate ca spații partajate pentru pietoni, și a traseelor pentru transport public urban de călători, construirea pistelor/traseelor pentru biciclete în zona centrului istoric al Bistriței.

Se va face o reamenajare a Pieței Centrale și a zonelor adiacente ca spațiu pietonal unitar, se vor crea străzi rezidențiale (shared space) cu acces auto restricționat, se va face lărgirea trotuarelor și vor fi construite benzi pentru bicicliști, vor fi amenajate spații de repaus, fântâni de apă, mobilier urban modern și va fi disponibil Wi-Fi public.

Proiectul mai presupune plantarea unui număr semnificativ de arbori și crearea de zone verzi, modernizarea iluminatului public cu sisteme LED și amenajarea unor stații de încărcare pentru biciclete/trotinete electrice.

Proiectul este co-finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, prin Programul Regional Nord Vest 2021-2027. Valoarea totală a proiectului este 86,5 milioane de lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din FEDR este de 54,1 milioane de lei, valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național este de 8,2 milioane de lei, iar contribuția proprie a Primăriei Bistrița este în valoare de 24 de milioane de lei.

Se vor face lucrări pe str. Alexandru Vlahuță, Pasaj Alexandru Vlahuță, str. Baba Novac, în Piața Centrală, str. Ciprian Porumbescu, str. C. Dobrogeanu Gherea, str. Dogarilor, str. George Coșbuc, str. Liviu Rebreanu, în Piața Morii, str. Nicolae Titulescu, Pasajele II, IV, VII, XIII, IX, X, str. Vasile Nașcu, str. Țibleșului, str. Vasile Alecsandri, în Piața Mică, str. Zorilor, str. Ecaterina Teodoroiu, str. Mihail Kogalniceanu și str. Albert Berger.

Cel mai probabil lucrările vor începe în toamna acestui an.

41 comentarii

  • Dacă dorești sa deschizi un magazin de bricolaj sau SH in zona centrala … nu o sa meargă garantat! În schimb terasele bubuie, fără rezervare nu prinzi loc, intr-un centru vechi exista afaceri care merg și afaceri care nu merg și nici nu prea au ce cauta în zona respectiva, doar ca uni insista pentru ca nu au curajul sa schimbe profilul iar după acea urla ca centru e falimentar….

    58
    102
  • Reorientarea simpla,se inchide magazinul se transforma in muzeu si se afiseaza ” aici a functionat”….!

    88
    12
    • Zîua bună! 🐑

      Noh, apoi daca nu-s mașini…..și
      Vreți centru eco-frendly? Noi oierii avem un târg, va dăm multe uăi🐏, puneți numa iarbă piste’ tăt’ in țentăr, că așa am văzut în Luxemburg !!! —
      S-or vini și turiști să se holbe la bazaconie!!!! 50 ron/1 oră!

      — p.s. aia cu motocoase/Trimmere, concediați!
      Că uăile fac tătă treabă!
      P.s.2
      “Luxembourg :
      -Puteți închiria 🐄🐏🐑capre sau oi pentru a vă tunde gazonul , ecologic
      O mașină de tuns iarba ecologică care funcționează fără combustibil, deoarece primul combustibil pe care îl consumă este iarba”, explică Xavier Carliez, fondatorul firmei Ecopré! 😅
      “! Sursă:
      RTL.be|Actualizat05.2022
      Sursă: RTL Infos –
      https://youtu.be/FdmqKRw9k3s?si=JuOY5C3NinktHMi3
      Approche écolo: Vous pouvez louer des chèvres ou des moutons pour tondre votre gazon—
      https://infos.rtl.lu/lifestyle/insolite/a/1909521.html

      ☘️🐑☘️🐑☘️🐑☘️🐑☘️🐑

      9
      27
    • Eu prefer mai bine să mă duc la Figa să mă distrez decât să îmi beau mințile pe strada Lucian Blaga.

      20
      4
    • #ciobanu

      Mai Bade, după nr.de dislikrs, se vede că lumea din Urbea NU nu mai are simțul umorului, adică nu știu să mai și râdă!! 😅..chiar o crezut că faceți stână pe pietonal !!!

      3
      1
    • Caută aici pe Timp Online unde a fost publicat un articol cu mulțimea spațiilor comerciale pusti din Centru Vechi pe care nu vrea nimeni să le închirieze aşa că acum Centru Vechi este foarte Aerisit 🤣

      65
      3
  • Pietonalizarea străzi Liviu Rebreanu sa dovedit un eşec monumetal cu acest nou proiect de AERISIRE= alungarea bistriţenilor din Centru Vechi falimentul se va adânci năprasnic.

    85
    20
  • In marile orase europene pe centrul pietonal sunt magazine ale brandurilor de lux. De la aceste magazine cumpara mai mult turistii cu bani care viziteaza aceste orase si mai putin lacalnicii. Cu siguranta Bistrita nu va ajunge un punct de desfacere al brandurilor mari, caci turistii cu bani lipsesc cu desavarsire. Pentru localnici nu e asa o problema daca se face zona exclusiv pietonala, din fericire ne descurcam cu comenzile online, unde gasim marfa mai variata si la preturi mai bune. Din partea multora se poate inchide oricand centrul, oricum nu mergem decat foarte rar cu vreo problema de rezolvat. Acum e o mica portiune pietonala, dar daca nu sunt parcari, nu are nimeni timp de pierdut o ora in plimbare ca sa mearga la 2 magazine si poate nici nu gaseste ceea ce cauta.

    27
    10
  • Proiectul intitulat „Coridorul verde de mobilitate urbană în centrul istoric al municipiului Bistrița”, care prevede amenajarea pistelor de biciclete și a zonelor pietonale întâmpină dificultăti legate de lătimea redusă a străzilor. Pe de altă parte, în centrul istoric al orasului circulatia auto nu poate fi eliminată total fiind vorba de funcțiunile complexe ale zonei precum cele comerciale, turistice și culturale.
    In acest caz, singura solutie rămâne amnajarea străzilor de tip „shared-space” (spațiul comun), ceea ce presupune eliminarea unor caracteristici rutiere precum borduri , marcaje , semne de circulație și chiar semafoare.
    De aceea, străzile de tip „shared-space” crează un sentiment mai mare de nesigurantă, fiind neclar cine are prioritate, șoferii sunt obligati să își reducă viteza, reducând astfel dominația vehiculelor, odată cu scăderw ratei accidentelor rutiere și îmbunătățind siguranța pentru alți utilizatori ai drumului.
    Oricum, pentru cei care vor să se apropie de centrul istoric este nevoie și de un inel central de circulatie auto. In cazul orasului Bistrita inelul central, poate fi realizat pe străzile deja existente. Mai corect este vorba despre închiderea inelului central de circulatie pentru centru istoric sau oraşul vechi alcătuit din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-Roman C.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului.
    Pentru asta ar fi necesară prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si apoi construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
    Bulevardele și străzile mai largi care converg spre inelul central vor putea rămâne cu două sensuri de circulatie, în timp ce pe străzile mai înguste se va introduce sens unic. Parctic se vor grupa câte doi străzi, una cu sens unic într-o direcție, iar cealaltă cu sens unic în direcția opusă.

    15
    8
  • Zidul Cetății este cea mai veche și valoroasă parte a Bistriței .
    Zidul cumva a reușit să scape tuturor dezastrelor, pe porțiuni a reușit să scape de decretul pricipelului Austriac carea vrut să-l dărâme integral, a reușit să scape furiei comuniștilor însă se pare că nu reușește să scape de acești noi administratori inconștienți ai orașului. Zidul Cetății trebuie restaurat și pus la adevărata valoare printr-un sistem de lumini monumental. Pentru protejarea lui trebuie interzis accesul autovehiculelor pe străzile Dogarilor, Mihail Kogălniceanu, Ecaterina Teodoroiu și Barbu Lăutaru, și trebuie încurajat pe aceste străzi doar accesul pietonilor și bicicliștilor, împreună cu pista de biciclete și aleia de pe valul de pământ de apărare din Parcu Mare vor face o buclă agreabilă de plimbare cu bicicletele și pietonală. Aceste străzi pot fi incluse în traseul Turistic de timp Urme de Pași numit ” Pe urmele Cavalerilor ” care cuprinde străzile Dogarilor-Mihail Kogălniceanu- Ecaterina Teodoroiu-Barbu Lăutaru-C R Vivu-Bisticioarei-Crinilor-I Slavici- Subcetate până la ruinele primei Cetăți a Bistriței de pe Dealul Cetății acolo unde se vede acum antena de telefonie mobilă.
    https://www.youtube.com/watch?v=pVN89ZQt0hQ

    43
    4
    • La cine îi pasă dacă Centru Vechi moare sau nu că numai este nici-un motiv să mergi acolo că numai sedi naşpa de pardit şi magazine Second Hand sunt acum acolo ?!

      38
      4
    • De ce nu a rezolvat problema fostul grof ăla cu -8 voturi? Era prea ocupat să-și facă imagine? Era prea ocupat cu promisiunile?

  • În satul ăsta numit Bistriţa în care nu se face nimic folositor oamenilor singurul lucru care ne mai rămâne de făcut este să mergem să bem în crâşmele din Centru Vechi bine nici asta nu o să ne folosească la nimic însă ne vom simți mai bine cel puțin până a doua zi când o să ne doară capul.

    32
    3
  • Observ o miscare foarte organizata impotriva a tot ce inseamna progres in orasul asta, incep sa suspectez ca daca am verifica ip-urile am vedea ca vin cam din acelasi loc, as indrazni sa zic din forta echipa a fostului primar si cel mai probabil de la niste PNListi acri dupa rezultatele alegerilor locale.

    Vad cam aceleasi idei despre care omul de rand nu prea vorbeste si dupaia un val de like-uri si dislike-uri suspicioase.

    De acord ca nu toate proiectele sunt ok, unele, ca proiectul noului stadion sunt idioate si ca PSD e varza.
    DAR sa te opui absolut oricarei idei de dezvoltare a acestui oras obosit e stupid.

    13
    24
    • O paranteză : Radu şi care sunt aceste idei de DEZVOLTARE a oraşului , până acum nu sa văzut nici-o idei venită de la primăriile care să dea rezultate bune, numai gerle au scos?
      Singuri care au dezvoltat oraşul şi nu l-au ruinat au fost privaţii de la periferie.

      18
      3
    • Răducu, ai observat foarte bine. Toate comentariile de care spui sunt scrise de un singur domn, norocul nostru e că semiananalfabet și este ușor de recunoscut după scris. Nu există propoziție fără 3-4 greșeli de ortografie – nu nimerește iii-urile, cartimile, plus că e agramat. Mai obișnuiește să pună linkuri. Tot el fentează cumva sistemul și dă sute de likeuri sau dislikeuri. Revine mereu cu aceleași teme, aeroport, autostradă, cătun, centura Beclean, crâșme din centrul vechi, “băi primare”, “băi Bălane”, falimentul centrului vechi, pasajul penibil Tărpiului. Este ușor de recunoscut. Ignoră-l și gata.

      8
      12
    • Așa-s ei pricinoși.Acuma sunt opăriți la ouă că un dezvoltator imobiliar trebuie să primească daune materiale de la primărie ,143.000 de koko ,verdict la tribunalul Bistrița ,pentru întârzierea eliberării autorizației de construcție de către funcționari din cadrul primăriei.Dezvoltatorul va face apel la Cluj la curtea de apel unde are șanse foarte mari să pună in cârca primăriei 400.000 de euro ,drept daune materiale.Necazul e că nici primarul de atunci,din 2023 nu a luat măsuri ca sa fie delegați alți funcționari care să elibereze autorizația in locul celor anchetati,ăsta fiind și motivul invocat pentru refuzul de a elibera autorizația.Bine că intre timp au eliberat alte autorizații și la alea nu le-a fost greață că sunt anchetați.Acuma Lazany poate se simte tentat să plaseze răspunderea materială de pe primărie în cârca funcționarilor vinovați și a fostului primar care nu a delefat alte persoane ,cobform cu atribuțiile care îi reveneau și care intr-un interviu îi transmitea dezvoltatorului că o să vândă robineți și armături mult și bine.

  • Chiar lângă primăriei a fost magazinul Cadouri care te scotea din necaz când aveai o ocazie şi nu ştiai ce cadou să duci.
    Nerozii l-au falimentat şi pe ăsta acum este o crâşmă şi acolo probabi ca burtosu de primar să nu trebuiască să se deplaseze mult până la u spriţ.
    Asta aţi votat asta aveţi alte ” cadouri ” de la PSD

    25
    6
  • În Centru Vechi nu ai altceva de făcut numai să bei şi asta numai băutură spirtoasă sau îmbuteliată, de mâncat nici nu se pune problema nu are rost să rişti să mănânci mâncare preparată în nişte bucătări mici din case insalubre care cad pe tine.
    Case vechi cu camere foarte mici conform epoci în care au fost construite au fost concepute pentru a fi locuinţe nu pentru a putea să aibă o bucătăriei spațiosā şi igienică cum este strict necesară în epoca actuală.

    28
    3
  • Daca vrea sa aplice planul de regenerare urbana lasat de Cretu, inseamna ca vrea sa taie absolut toti arborii din Piata Centrala si sa planteze cativa puieti de mii de euro bucata, eventual importati din Japonia, cum a facut Cretu cu str. Odobescu. Vom avea o piata pustie, gri, fara umbra, cu vedere de la un capat la celalalt, dupa modelul Pietei Rosii din Moscova, cam asa cum este si Piata Petru Rares; eventual undeva sa fie amplasata inca o floare rosie a comunismului biruitor asa cum este una in fata consiliului judetean.

    11
    2
  • Stimatul tovaras primar ar trebui sa demoleze biserica evenghelica pentru ca ocupa spatiul si ii taie toata vederea asupra pietei. Demolarea ar trebui precedata de un incendiu ca trebuie totusi un pretext serios ca sa nu se revolte populimea.

    8
    4
  • Amu ce să zic, avantaje și dezavantaje. Pentru cei care iubesc mișcarea fie mersul pe jos, bicicleta nu-i rău. Pentru obezi, care preferă să meargă 100 de metri până la boaldă, școală, grădiniță, musai cu bemeveul, e mai complicat. În Anvers, de exemplu, este o zonă centrală unde nu au acces mașinile, doar trăsurile de epocă, biciclete, pietoni, dar e ful tot timpul. Poate o să fie așa și la noi odată, când Bistrița o să fie locuită de oameni civilizați, când ,,aripeii” n-or mai deranja cu: dai și mie un leu domnu…până atunci chiar îmi place cum se circulă pe linia verde.

    9
    17
  • pe cand reabilitarea blocurilor promise anul 2025? ca se pare ca sa uitat de ele vad ca primaru e ocupat cu zonele de alcool si de consum….. cand ai un doctor la carma judetului ce sa astepti ne vedem dragi bistriteni in centru langa fantani si alei pietonale pe linia verde.anu acesta in bistrita nu sa reabilitat nici macar un bloc.mergeti la Nasaud sa vedeti cat de mult se reabiliteaza si nu e o gluma e o realitate.

    2
    1
  • nici dracu nu va baga-n seama atata timp cat nu veniti la DEZBATERI PUBLICE si stati numai ca fraierii pe tik-tokuri de doi bani.

    1
    1
  • Foarte bine că nu se va mai putea parca în Piaţa Centrală fiindcă acolo trebuie parcate Autocarele cu Turişti şi Autobuzele cu Bistriţeni.

Apasă aici ca să comentezi

Răspunde-i lui Groful 8 voturi Cancel

Reguli pentru comentarii. Click aici.