Actualitate

Clasa pregătitoare, obligatorie din septembrie. Ce vor învăţa copiii şi cum vor fi evaluaţi

Ministerul Educaţiei introduce, din septembrie 2012, clasa pregătitoare, în care prezenţa este obligatorie, copiii învaţă jucându-se şi nu vor fi note sau calificative. În clasa pregătitoare vor învăţa copiii care până la 31 august 2012 vor avea şase ani împliniţi sau, în cazuri speciale, cei care vor împlini această vârstă până la 31 decembrie 2012.

În anul şcolar 2011-2012, copiii de 6 ani vor putea fi înscrişi atât în grupa pregătitoare, cât şi în clasa I, în conformitate cu normele metodologice aflate în vigoare. Se precizează următoarele: copiii de 6 ani, care în anul şcolar 2011-2012 vor fi înscrişi la grădiniţă în grupa mare, vor fi înscrişi în anul şcolar 2012-2013 în clasa I; copiii de 5 ani, care în anul şcolar 2011-2012 vor fi înscrişi la grădiniţă în grupa mare, vor fi înscrişi în anul şcolar 2012-2013 în clasa pregătitoare; în anul şcolar 2011-2012, toţi copiii care împlinesc vârsta de 6 ani până la 31 decembrie 2011 pot fi înscrişi fie la şcoală, fie la grădiniţă.

Măsura, prevăzută de Legea educaţiei, este „necesară întrucât România are astăzi cea mai bătrână populaţie şcolară la debutul învăţământului obligatoriu din Europa şi prin ea se urmăreşte trecerea firească de la joacă la învăţare”, a declarat ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu.

„Pactul naţional pentru educaţie şi Legea educaţiei pun accent pe aducerea copiilor în învăţământul obligatoriu cât mai devreme, la şase ani, ceea ce este un real progres. Anul acesta gestionăm situaţia în care avem în sistem două grupe de vârstă într-una: grupa mare, pregătitoare pentru şcoală, care cuprinde tranşa de vârstă 5-7 ani, neexistând în vechea lege un sistem unitar. Prima consecinţă a acestor măsuri este că peste 20.000 de copii care pe vechea legislaţie nu ar fi fost cuprinşi în nicio formă de învăţământ se vor regăsi printre cei care merg la clasa pregătitoare în 2012. Aceşti copii ar fi fost în eşec şcolar din prima lor zi de şcoală pe vechea lege”, a explicat ministrul Daniel Funeriu.

Înscrierile se vor face conform unui calendar clar stabilit. La fel ca şi în anii trecuţi, înscrierile oficiale vor începe în martie. Cum finanţarea urmează elevul, va exista competiţie între şcoli, ceea ce va duce inevitabil la creşterea calităţii.

„Ca şi în anii precedenţi, fiecare stradă din România va fi arondată unei şcoli. Procedurile de înscriere sunt astfel făcute încât, dacă părintele îşi exprimă opţiunea pentru şcoala la care este arondat, aceasta are obligaţia să înscrie elevul. Dacă părintele doreşte înscrierea la altă şcoală decât şcoala de arondare, acest lucru este perfect posibil, iar elevul va fi înscris în limita numărului de locuri disponibile. Dacă sunt mai multe opţiuni decât locuri disponibile pentru o anumită şcoală se vor aplica criterii generale – existenţa unui grad de handicap, copii orfani, copii din familii monoparentale, copiii personalului din învăţământ sau şcolarizarea în acea şcoală a fraţilor sau surorilor -, precum şi, dacă este cazul, alte criterii decise de şcoală şi validate de inspectorat”, a completat ministrul Educaţiei.

El a ţinut să precizeze că sunt interzise segregări, teste sau examene, atât la înscrierea la clasa pregătitoare, cât şi la înscrierea în clasa I.

Părinţii vor avea atât libertate pentru alegerea şcolii, cât şi transparenţă privind modul de înscriere în clasa pregătitoare.

„Este fundamental să dăm cât mai multă libertate părinţilor în alegerea şcolilor şi să asigurăm transparenţa modului de înscriere. Prin procedurile din acest an exact acest lucru îl înfăptuim: transparenţă şi o implicare cât mai mare a părinţilor asupra viitorului copilului lor. Şcolile vor trebui să intre în competiţie pentru elevi, ceea ce este un lucru benefic, ele vor fi obligate să se deschidă mult mai mult către părinţi. Am dat toate dispoziţiile pentru ca şcoala să meargă cât mai mult către părinţi”, a arătat ministrul Educaţiei.

Programele şcolare pentru copiii care vor intra la clasa pregătitoare sunt în ultima etapă de finalizare, iar părinţii vor fi informaţi cu multă atenţie asupra elementelor de programă importante în momentul înscrierii, care va avea loc, ca în alţi ani, în luna martie.

„Pot să vă spun de pe-acum că în clasa pregătitoare copilul va învăţa prin metode adecvate vârstei tot ceea ce îi este necesar pentru a face faţă cu succes clasei I. De exemplu, copiii îşi vor dezvolta capacitatea de a comunica, vor stabili sau consolida primele contacte cu lumea numerelor şi a literelor, vor învăţa să observe mediul înconjurător şi să interacţioneze cu ceilalţi copii şi cu adulţi prin jocuri didactice, activităţi în echipă, activităţi de descoperire, prin desen sau muzică. Nu în ultimul rând, copiii vor beneficia de ore special destinate unei pregătiri fizice armonioase. Învăţământul fiind obligatoriu, copiii vor fi obligaţi să mergă la cursuri, fiind astfel prevenit abandonul şcolar”, a adăugat Daniel Funeriu.

În clasa pregătitoare elevii nu vor da niciun fel de testări, cadrul didactic putând însă să utilizeze modalităţi de încurajare şi de recompensare specifice vârstei.

„În clasa pregătitoare, copilul nu va da niciun test de evaluare şi nu va primi nici note şi nici calificative. Este posibil ca pe parcursul anului şcolar cadrul didactic să utilizeze modalităţi de încurajare şi de recompensare specifice vârstei, de exemplu buline de diferite culori. Evaluarea copilului se va face la sfârşitul anului şcolar sub forma unui raport scris întocmit de învăţător. Din acest raport părinţii vor putea afla care este gradul dezvoltării fizice şi psiho-intelectuale, a limbajului şi a comunicării, precum şi a dezvoltării capacităţilor de învăţare şi a atitudinilor faţă de învăţare ale copilului. Acest raport va fi întocmit pe baza observării sistematice de către cadrul didactic a progresului elevului, pe tot parcursul anului şcolar. Rolul raportului este să stabilească priorităţile pentru copil în clasa I”, a susţinut ministrul Educaţiei.

Sala de clasă din şcoală va fi adaptată vârstei copiilor, în aşa fel încât să permită învăţarea prin joc şi pregătirea pentru clasa I, utilizând resurse de învăţare adecvate. Vor fi folosite resurse ale învăţării moderne, adaptate scopului clasei pregătitoare.

Ministerul Educaţiei a alocat în acest an un buget semnificativ pentru dotarea sălilor de clasă şi achiziţionarea materialelor, deşi responsabilitatea legală pentru aceasta revenea primăriilor.

Cadrele didactice care vor preda la clasa pregătitoare vor fi formate începând cu luna mai.

„Nu avem emoţii că ar putea exista probleme la acest nivel, şi acum învăţătoarele sunt printre cele mai bine formate cadre didactice din România”, mai spus ministrul Funeriu.

În săptămânile care urmează, părinţii vor primi materiale informative care vor răspunde tuturor întrebărilor lor privind clasa pregătitoare. De asemenea, la momentul înscrierii părinţii vor primi, în premieră, un ghid cu tot ceea ce trebuie să ştie pentru şcolarizarea copilului.

„Părinţii vor beneficia de o campanie de informare fără precedent în învăţământul românesc, tot aparatul Ministerului şi inspectoratelor este mobilizat în acest sens”, a subliniat ministrul Funeriu.

Clasa pregătitoare înlătură trecerea brutală de la grădiniţă la şcoală. Copilul învaţă jucându-se şi în acelaşi timp se familiarizează cu atmosfera din şcoală.

„Ştiu că multor părinţi li se insuflă ideea că prin clasa pregătitoare se «fură un an din copilărie». Acest lucru este total fals, ceea ce facem prin clasa pregătitoare este să asigurăm trecerea lină pentru copil înspre o şcolarizare de succes. Copiii vor avea un curriculum nou, adecvat vârstei. Ei vor beneficia de resurse ale învăţării, precum jocuri şi materiale imprimate gândite pentru vârsta lor. Este o practică generală în Europa. Le spun părinţilor că ceea ce se întâmplă în acest an cu clasa pregătitoare trebuia să se întâmple de mulţi ani, dar lipsa de curaj şi viziune au întârziat nepermis acest lucru”, a precizat ministrul Educaţiei.

„Ghinionul politic al celor care vehiculează sperietori pentru părinţi este că eu şi echipa ministerului suntem aproape de părinţi şi mergem la multe şedinţe cu părinţii, şi ştim bine despre scopul politic al acestor dezinformări”, a subliniat ministrul.

Aproximativ 30 la sută dintre copiii unei generaţii de şase ani, adică peste 65.000, sunt şi în prezent, şi au fost şi în anii trecuţi, cuprinşi în şcoli.

„Printre dezinformările care se livrează părinţilor este şi aceea că nu este potrivit pentru copil să meargă la şase ani într-o sală în clădirea unei şcoli, la clasa pregătitoare. Le spun părinţilor că pot avea maximă încredere în profesionalismul celor care lucrează pentru copiii lor. Este cea mai importantă măsură împotriva abandonului şcolar şi a analfabetismului funcţional din ultimii 20 de ani”, a continuat Funeriu.

Din cauza prevederilor vechii legi, peste 20.000 dintre copiii de şase ani nu se află nici la grădiniţă, nici la clasa I, a mai spus ministrul.

„Pentru că noua lege pune în aplicare această măsură, aceşti copii se vor regăsi într-un context favorabil învăţării. Pentru noi contează fiecare dintre aceşti copii, fiecare are ceva de câştigat din această măsură”, a explicat ministrul Educaţiei.

Potrivit ministrului, copiii care intră în acest sistem vor fi mult mai bine pregătiţi.

„Există abordări politice, însă acest subiect nu trebuie politizat. Doar o minte bolnavă poate politiza acest subiect. Nu vor exista niciun fel de probleme în septembrie 2012 cu organizarea clasei pregătitoare. Cred că în aceşti doi ani de mandat lumea s-a obişnuit cu realitatea că ceea ce facem este foarte riguros la Ministerul Educaţiei. Am spus că vom organiza impecabil bacalaureatul şi am făcut-o, precum multe altele, aşadar nu am emoţii”, a mai spus Funeriu.

În 2001-2002, în România erau 257.000 de copii înscrişi în clasa întâi. În 2006-2007 erau 230.000 de copii, iar în 20012-2013 ar putea fi undeva la 200.000 de copii.

„Scăderea populaţiei unei tranşe de vârstă cu 20 la sută din 2002 până astăzi, precum şi investiţiile majore care s-au făcut în şcoli, şi nu numai în mandatul meu, ne asigură că nu vor fi probleme cu organizarea reţelei şcolare. Majoritatea covârşitoare a elevilor la clasa pregătitoare vor învăţa în şcoli, iar acolo unde spaţiul, eventual, nu o permite, dar există o grădiniţă arondată unei şcoli, copiii vor continua pentru clasa pregătitoare în clădirea grădiniţei. Aceste cazuri se vor întâmpla în unele locuri din mediul rural, unde, se ştie, clădirile şcolilor primare şi ale grădiniţei sunt fie aceleaşi, fie una lângă alta. Dar aceste cazuri vor fi foarte puţine”, a adăugat ministrul Funeriu.

Foarte multe şcoli au pentru clasa I bănci reglabile şi scaune adecvate.

„MECTS organizează foarte minuţios această clasă pregătitoare. În pofida previziunilor apocaliptice ale unora, MECTS a dovedit, în tot ceea ce a făcut până acum, că este organizat foarte serios. Sunt convins că lucrurile vor fi organizate impecabil şi pentru clasa pregătitoare, am aceste date şi asigurări şi de la inspectorii generali şcolari, de la directori şi primari cu care sunt într-un continuu dialog”, a mai spus ministrul Educaţiei.

Mai mult, clasa pregătitoare va descongestiona grădiniţele, mai mulţi copii de trei ani vor avea şansa unui loc la grădiniţă.

În prezent, peste 62 la sută dintre elevii din clasa I au şapte ani, peste cinci la sută au opt ani, iar unu la sută au nouă ani.

România, la ora actuală, este una dintre ţările Uniunii Europene, cu cea mai înaintată vârstă de începere a învăţământului obligatoriu.

Unsprezece ţări ale Uniunii Europene încep învăţământul obligatoriu înainte de vârsta de şase ani. Spre exemplu, Luxemburg, Irlanda de Nord încep la patru ani, Grecia, Cipru, Anglia, Malta, Olanda, Scoţia şi Ungaria încep la cinci ani. Toate celelalte încep învăţământul obligatoriu la vârsta de 6 ani.

„În România, în acest an avem peste 62 la sută dintre copii care au început învăţământul obligatoriu la şapte ani, iar peste cinci la sută dintre copiii din clasa întâi au peste opt ani. Practic, fiecare clasă I din România are acum în ea un elev de opt ani care are colegi de şase ani . Un sfert din clasele I de acum au în ele copii de nouă ani. Nimeni nu a sesizat până acum cât de dăunător era acest lucru ? Avem chiar şi unu la sută dintre copii care încep învăţământul obligatoriu la nouă ani. În condiţiile în care toată lumea este de acord că cea mai bună investiţie este în educaţia timpurile. Cu cât ducem copilul mai devreme în învăţământul obligatoriu, cu atât rezultatele învăţării sunt mai bune şi vulnerabilităţile ulterioare sunt mai mici. Cea mai bună investiţie este educaţia timpurie.Toate studiile arată acest lucru”, a explicat ministrul Educaţiei.

Sursa: Mediafax

1 comentariu

  • Uita domnul ministru un aspect vital: spatiile destinate invatarii, adica salile de clasa. Multe scoli, as putea sa spun majoritatea, nu au sali de clasa in plus, unde sa intre clasele pregatitoare. Si asta e valabil in Bistrita, si cred ca mai peste tot, nu doar in cateva cazuri izolate, la tara, cum zice ‘domnia’ sa…….
    Ca de obicei, punem caruta inaintea cailor si apoi ne batem cu pumnul in piept ca am facut reforme. Cat de proaste si de nefiresti sunt ele, nu mai conteaza…….. 🙁

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.