Şi cum obsesia obţinerii diplomelor prinde rădăcini din copilărie, părinţii, vezi Doamne, scot banii ca să încurajeze la cei mici spiritul de competiţie. Un astfel de concurs este cel internaţional de creaţie plastică „Odată ca niciodată”, pus la cale de câţiva ani de asociaţia cu acelaşi nume formată din învăţătoare de la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu”. Este vorba de fapt de o expoziţie de desene care, în loc să fie găzduită de o clasă sau de holul unei şcoli, e pe simezele Galeriilor de Artă ale UAP.
“Ne propunem prin acest proiect, îngemănând basmul cu desenul, să dezvoltăm germenul creativ din copil – delicat, sensibil la evaluări şi judecăţi – să ocrotim şi să susţinem creativitatea prin onorarea şi respectarea curajului copiilor de a împărtăţi cu noi cele mai personale trăiri, gândiri, dorinţe trezite de basm şi transpuse în desenul lor”. Aşa sună explicaţia “ştiinţifică” cu care sunt ademeniţi copiii să participle la concursul despre care organizatorii spun că e “din categoria activităţilor extraşcolare şi urmăreşte stabilirea de relaţii de colaborare între instituţiile de învăţământ din ţară şi din străinătate”. În afară de faptul că sunt invitaţi şi copii din alte ţări să trimită lucrări nu reiese de nicăieri care e “relaţia de colaborare”.
În schimb, e evident şi subliniat că participarea la concurs e condiţionată de achitarea unei taxe de 20 lei percepută fiecărui cadru didactic. Aşa cum lesne vă imaginaţi, învăţătorul sau profesorul nu va da bani din buzunarul său, ci îi va lua de la elevi. El va trebui să mai facă un efort, anume acela să trimită organizatorilor “un plic autoadresat, timbrat A4, pentru a putea fi expediate diplomele şi DVD-urile şi o copie după chitanţa de achitare a banilor”.
Şi acum despre concurs. Ce trebuie să facă participanţii? Să deseneze nişte personaje din basme, lucru pe care l-ar putea face foarte bine la orele de desen de la clasă, iar şcoala să organizeze o expoziţie fără taxă la sfârşit de an şcolar. Moda concursurilor cu „jurii de specialitate” e însă imbatabilă şi dacă nu evaluează un comitet întreg desenele unui copil, cu siguranţă că dezvoltarea sa ulterioară va avea mult de suferit, vorba vine. Dimpotrivă, aş putea spune. Experienţa anilor trecuţi arată că la aceste vârste fragede copiii se supără dacă nu apar şi lucrările lor în expoziţie şi dacă cineva le spune că nu „îndeplinesc” acele condiţii ciudate pe care le vom înşirui la final, condiţii care să le dea dreptul să obţină o diplomă fie ea şi fără valoare.
Dar haideţi să aflăm care sunt premiile. Organizatorii spun că se vor acorda premiile I, II, III şi menţiuni pe ciclu de învăţământ şi un premiu special al criticii de artă. Wow! Vă daţi seama cum sună? Un adevărat preambul pentru titlurile de „cavaleri ai culturii bistriţene” care poate că îi aşteaptă peste câţiva ani pe unii dintre laureaţii de acum. Ce primesc totuşi premianţii? Catalogul şi DVD-ul expoziţiei, cărţi, culori, mai precis nişte nimicuri care nu justifică nici pe departe toată vânzoleala cu denumiri pompoase.
Şi, ca să vă fie foarte clar ce se evaluează, citiţi şi minunaţi-vă: “Se evaluează potenţialul expresiv al desenului şi ineditul expresiei plastice. Sunt identificaţi factorii psihologici care dau prospeţime creaţiei plastice, sinceritatea, conformitatea cu universul narativ asimilat, acceptat şi promovat în lucrare, independenţa în execuţia plastică. Se mai evaluează capacitatea de percepţie şi reprezentare în dezvoltarea funcţiei creative; limitarea gestului imitativ şi promovarea descrierii expresive, aprecierea invenţiei spontane, a inspiraţiei în configurarea spaţiului plastic, claritatea imaginii vizuale, a elementelor plastice ale formei, a semnelor grafice primare, a culorii, valorii, tonului, saturaţiei, texturii, folosirea cu pricepere a elementelor plastice structurale compoziţia, proporţia, paginaţia, dinamica, echilibrul, centrul de interes, priceperea în folosirea spaţiului plastic, a deformărilor, hiperbolizărilor şi ale „primitivismului” din realismul infantil, conformitatea vârstei psihologice cu nivelul de creativitate şi de „viziune” implicat în lucrare, sinteza plastică realizată de concurent între nivelul simbolic al desenului său şi realismul narativ şi critic reuşit în expresia generală a lucrării, complexitatea sintactico – morfologică a compoziţiei plastice şi raportul cu iconosfera pe care o propune basmul ales”.
Reamintim totuşi că acest concurs e organizat de nişte învăţătoare, iar la el participă copii din ciclul primar şi rareori de la gimnaziu. Despre ce vorbim totuşi? Ca să vă convingeţi, nu rataţi vernisajul din 16 februarie de la UAP şi nu uitaţi să achitaţi taxa.
Cristiana Sabău
Conform LEN 1, Art.76(2,b) admiterea in liceu „se face luand in calcul in proportie de 70% PORTOFOLIU EDUCATIONAL al ELEVULUI, media de absolvire a invatamantului obligatoriu, media probelor de la E.N. de la sfarsitul clasei a IX (!!) si in proportie de 30% nota obtinuta la proba de admitere stabilita de liceu”. Acest lucru este valabil pentru elevii care acum sunt in clasa a VI-a si EVIDENT daca MECTS nu mai modifica ceva . Portofoliul educational al elevului contine: o prezentare a copilului pe care l-au avut ca elev timp de un numãr de ani, activitãtile la care a participat, implicarea elevului în activitãti culturale sau sportive, precum si participarea acestuia la olimpiade si concursuri scolare cu rezultatele obtinute. Ca diriginta la o clasa a VI-a ii incurajez sa participe la cat mai multe activitati, concursuri. Parintii copiilor au deschis din anul trecut un dosar in care aduna tot ce ilustreaza activitatea copilului lor ca elev. Am participat si la Concursuri cu taxa, taxa mea ca profesor ESTE A MEA, deci o platesc ! Taxa pentru elevi a fost rezonabila, si-au achitat-o ! Ce intelegem prin rezonabila? Raspuns: 1/2/3 lei, maxim a fost 5 lei. Aceasta taxa a mers la organizatorii concursului pentru achitarea diverselor cheltuiel (banuies): plicuri, diplome, adeverinte, organizarea expozitiei, expediere postala, etc. Credeti ca din aceasta suma s-au imbogatit organizatorii?!!!!!!! In plus NU SUNT OBLIGATI sa participe ! Fiecare are posibilitatea de A ALEGE! Personal, imi pregatesc elevii si parintii pentru o admitere de acest gen. Am convingerea ca apreciaza acest gest al meu! Propun sa realizati un studiu pe acesta tema !
concurs girat de marele om de arta, arogant si … infumurat, Oliv Mircea
Rautacios articol! Nimeni nu obliga pe nimeni! Nu-i simplu deloc sa organizezi un asemenea concurs! Dar, cu siguranta, este mai simplu sa arunci cu piatra.
Atacati mereu dascalimea !!! Printre primele articole ale acestui an din presa bistriteana – orele in particular. Cu singuranta dascalii sunt cei mai mari ciubucari!!! Muncesc in plus, nu in timpul serviciului ! Si cand vad cum alearga parintii disperati dupa ore in particular, ca trebuie, ca nu trebuie……….mai bine ar supraveghea copilul in studiul acasa. Dar comoditatea lor trebuie compensata si evident platita ! Am copil, nu am dat nicio ora in particular, m-am ocupat de el.