Actualitate

Cum va fi modernizat cu fonduri europene centrul istoric al Bistriței

Consiliul Local Bistrița a aprobat proiectul ”Coridor verde de mobilitate urbană în centrul istoric al municipiului Bistrița”, care se va realiza cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Regional Nord-Vest 2021-2027, în vederea semnării contractului de finanțare.

Obiective specifice ale proiectului sunt: modernizarea și extinderea zonelor exclusiv pietonale și a zonelor cu caracter prioritar pietonal, utilizate ca spații partajate pentru pietoni, a traseelor pentru transport public, construirea pistelor/traseelor pentru biciclete în zona centrului istoric.

Lucrările implică sistematizarea circulației auto și pietonale, construirea pistelor pentru bicicliști, realizarea / reabilitarea spațiilor plantate, modernizarea și eficientizarea sistemului de iluminat public. Reorganizarea spațială, mobilarea, iluminatul public, plantarea unui număr semnificativ de arbori, extinderea suprafețelor pietonale, crearea unor ”străzi rezidențiale” (străzi preponderent pietonale cu acces auto pentru riverani – shared space) și suplimentarea trecerilor de pietoni sunt principalele măsuri propuse. Prin amplasarea dotărilor urbane (cișmele, locuri de parcare pentru biciclete, stații de încărcare biciclete/trotinete electrice, stâlpi de iluminat cu conexiune Wi-Fi), proiectul încearcă să răspundă exigențelor actuale pe care un spațiu public trebuie să le îndeplinească.

Măsurile și caracterul fiecărei străzi / piețe cuprinse în proiect sunt adaptate rolului pe care acestea le au în schema de circulație: străzile N. Titulescu și M. Kogălniceanu rămân importante pentru traficul auto; străzile secundare sunt propuse să devină străzi rezidențiale; străzile cuprinse în proiect sunt organizate într-un sistem de sensuri unice, care permite utilizarea mai eficientă a profilelor și obținerea suprafețelor necesare pentru îmbunătățirea mobilității pietonale și velo și pentru creșterea calității spațiului public; noile profile stradale includ piste/benzi pentru bicicliști (parțial), trotuare mai largi, plantații de aliniament, spații verzi și locuri de repaus; sunt propuse locuri de parcare integrate în noua amenajare a profilelor stradale (pe străzile N. Titulescu, Dogarilor și în Piața Morii); spațiile verzi sunt extinse și reorganizate pentru o mai bună accesibilitate și funcționalitate.

Proiectul prevede reabilitarea unei suprafețe totale de circa 47.541 mp și cuprinde următoarele străzi:

Str. Alexandru Vlahuță shared space
Pasaj Alexandru Vlahuță tronson 1 pietonal
Parcare Alexandru Vlahuță nr. 2 pietonal
Piața Centrală mixt – pietonal / trotuare și benzi carosabile, piste de biciclete
Str. C. Dobrogeanu Gherea shared space
Str. Dogarilor tronson 1 shared space
Str. Liviu Rebreanupietonal
Piața Morii tronson 1 și tronson 2 pietonal
Str. Nicolae Titulescu trotuare, bandă carosabilă, locuri de parcare, piste / bandă de cicliști
Pasaj II tronson 1 pietonal
Pasaj II tronson 2pietonal
Pasaj IV pietonal
Pasaj VII pietonal
Pasaj XIII shared space
Pasaj IXpietonal
Pasaj Xpietonal
Str. Vasile Nașcu shared space
Str. Vasile Alecsandri trotuare, bandă carosabilă
Str. Zorilor (tronson Piața Mică)trotuare, bandă carosabilă
Str. Zorilor (parțial)trotuare, benzi carosabile
Str. Mihail Kogălniceanu (parțial)mixt – shared space, trotuare și benzi carosabile, piste /bandă de cicliști

Spațiul pietonal urmează a fi tratat unitar, pe fiecare dintre pasajele și spațiile menționate fiind propusă o implementare coerentă a soluției de pavare, utilizându-se plăci de piatră din granit/porfir și piatră cubică din granit/porfir pe fâșiile adiacente clădirilor sau limitelor de proprietate.

Reamenajarea centrului vechi din Bistriţa propune o reabilitare/extindere a suprafeţelor pietonale, reducerea și calmarea traficului auto.

Valoarea totală a proiectului este de 86.506.484,18 lei inclusiv TVA, din care valoare eligibilă este de 63.719.293,03 lei, iar valoarea neeligibilă este în cuantum de 22.787.191,15 lei inclusiv TVA. Contribuția proprie în proiect a Municipiului Bistrița este în cuantum de 24.061.668,01 lei inclusiv TVA, din care cheltuielile neeligibile ale proiectului sunt în valoare de 22.787.191,15 lei inclusiv TVA, iar contribuția de 2% din valoarea eligibilă a proiectului, în cuantum de 1.274.476,86 lei inclusiv TVA.

Valorile neeligibile cuprind, printre altele, cheltuielile cu: utilaje, echipamente tehnologice și montaj utilaje și echipamente tehnologice, respectiv cheltuielile cuprinse în bugetul proiectului pentru realizarea fântânilor arteziene și echipamentele aferente fântânilor arteziene – 3.628.393,48 lei, aparatele de fitness tip Elliptical bike, tip Hands, tip Jogging, tip Parallels, tip Shoulder press – 273.033,84 lei, lucrările de drum (sistem rutier asfalt, parcări, semnalizare rutieră).

48 comentarii

  • Nu s-a făcut asta în timpul primarului Ovidiu Crețu?
    Am impresia ca modernizăm, modernizarea, modernizării ……
    Dacă bistrițenii se gospodăreau din surse proprii, (taxe și impozite) atunci nu s-ar fi ajuns aici , dar dacă prostii ne dau, hai să schimbăm pavajul, cișmelele, felinarele.

    Deci: ✅
    Spațiu pietonal mai mare 🏃🏃🏃✅
    Transport public 🚌✅
    Biciclete 🚲✅

    ⛔️🚔⛔️🚔⛔️🚔⛔️
    Masini mai putine în centrul istoric.

    46
    117
    • Poi le fac tot pe alea care s-au făcut! Pasajul V ,pe când? Iar se fac proiectele din birou? Mai ieșiți pe teren ,domnilor!

      24
      2
    • @ Radu,
      Fără un Aeroport la Bistrița nu vor fi turişti niciodată la Bistrița.
      Hotelurile din Bistrița dau faliment unul după altu : Metropolis, Coroana de Aur etc.
      Centru de informare turistică este pustiu tot timpu.
      Distrugem Centru Vechi pentru nişte ipotetici turişti care nu au cum să ajungă în Bistrița.

      66
      14
    • După toate tâmpenile ce le-au făcut şi vor să facă şi altele în continuare lafel în Centru până şi Casa Ema a dat faliment.

      42
      2
    • @ Radu ,
      Tocmai Cluju, Braşovul şi Sibiu au turişti fiindcă au aeroporturi.
      Pe noul aeroport din Braşov şi pe Baia Mare zboară Wizz Air şi încă câteva compani aeriene.
      Şi ar fi foarte bine dacă am putea să începem să facem concurenţă Clujului .

      25
      4
    • @ Relu

      In primul rand e diferenta de dimensiuni si de ce ofera orasul dar si de zona geografica. Sibiul e un oras mediu ca marime unde poti sa iti petreci un citybreak (mai mult nu vad ce ai putea face in Sibiu) si care e aproape de Paltinis si alte zone muntoase. Cine merge sa viziteze
      Sibiul, nu merge cu avionul, oricat ne-am dori asta, este o idee falimentara cu aeroport la Bistrita. Bistrita s-a dezvoltat foarte mult dar mentalitatea a ramas de oras mic spre sat. Daca si sa mergi in centru sa te plimbi si sa te relaxezi ai nevoie de masina, atunci chiar nu ne mai facem bine. Centrul e falimentar pe timp de iarna pentru ca nu exista magazine atractive insa vara nu ai loc sa arunci un ac datorita teraselor. Orasul nu prezinta interes cu nimic, In Bistrita daca nu mergi in cafenea sa bei o cafea sa sa iei masa, nu ai ce face absolut nimic altceva. Un mall nu avem de seama, toate magazinele sunt impartite in 1000 de locuri, in loc sa atraga un investitor si sa-i ofere niste facilitati sa ridice un mall unde sa adune toate magazinele importante. Dar mall, nu glumele alea de B1 si Ok-ul vietii. Cu magazine care sa atraga lumea, ca daca si a suta oara tot kik si pepco se deschide atunci nu ai facut nimic. Alba Iulia care e oras mai mic decat Bistrita, a putut. Mergi la Colibita, te plimbi pana in coada si pleci acasa, ca nu ai ce face nici acolo, nu este divertisment deloc. Ce sa faca oamenii care vin cu avionul in Bistrita? Nu ai ce face cu aeroport decat sa bagi bani in el degeaba la fel cum se baga acum in Gloria, o groapa nesimtita de bani cand noi nu avem un drum express si o centura.

      1
      8
  • ”Doar o vorbă s-ăți mai spun”! Unde ești tu Prutene, că ăștia omoară cu zile limba română și ne lasă în empty ass
    Shared space !

    35
    7
  • Iar „modernizati” centrul vechi ???!!!
    Faceți naibii centura sa scoatei traficul greu din oras ca-i mai important ca 200 de centre vechi.
    Reparati drumurile din oras ca-s praf toate gurile de canalizare. Centura actuala este dezastru: gropi, denivelari maxime la toate gurile de canalizare, mizerie cat casa, șanțurile distruse si pline de gunoaie.
    Mai iesi dle Primar sa vezi ce-i prin urbea pe care o păstorești poate ți se face rușine de cum arată.
    Nu ne faceti sa ne convingem tot mai tare ca ti-ai luat o pălărie mult prea mare față de cea de la spital care-ti venea foarte bine.

    71
    4
    • Iarăşi ” modernizați ” şi ” remodernizați ” aceleaşi străzi care deja au fost „modernizate” şi tot un căcat iese.
      Centru Vechi a mai fost spart şi refăcut degeaba că numai dezastre ați produs.
      Străzile de pe fosta centură arată destul de bine.
      Începeți şi asfaltați străzile de pământ din mijlocul oraşului că sunte de râsul lumii !

      119
      3
    • Bistrița are zeci de străzi neasfaltate pe care plătitorii de taxe trebuie să încalțe cizme de guma. Nu avem centura ocolitoare dar schimbam pavelele o data la 8 ani.

      80
      3
  • Zidul Cetății este cea mai veche și valoroasă parte a Bistriței .
    Zidul cumva a reușit să scape tuturor dezastrelor, pe porțiuni a reușit să scape de decretul pricipelului Austriac carea vrut să-l dărâme integral, a reușit să scape furiei comuniștilor însă se pare că nu reușește să scape de acești noi administratori inconștienți ai orașului. Zidul Cetății trebuie restaurat și pus la adevărata valoare printr-un sistem de lumini monumental. Pentru protejarea lui trebuie interzis accesul autovehiculelor pe străzile Dogarilor, Mihail Kogălniceanu, Ecaterina Teodoroiu și Barbu Lăutaru, și trebuie încurajat pe aceste străzi doar accesul pietonilor și bicicliștilor, împreună cu pista de biciclete și aleia de pe valul de pământ de apărare din Parcu Mare vor face o buclă agreabilă de plimbare cu bicicletele și pietonală. Aceste străzi pot fi incluse în traseul Turistic de timp Urme de Pași numit ” Pe urmele Cavalerilor ” care cuprinde străzile Dogarilor-Mihail Kogălniceanu- Ecaterina Teodoroiu-Barbu Lăutaru-C R Vivu-Bisticioarei-Crinilor-I Slavici- Subcetate până la ruinele primei Cetăți a Bistriței de pe Dealul Cetății acolo unde se vede acum antena de telefonie mobilă.
    https://www.youtube.com/watch?v=pVN89ZQt0hQ

    100
    6
  • Cu strada Ion Luca Caragiale nu se poate face nimic?
    – Nu putem intra/iesi din curti din cauza masinilor parcate aiurea, este deseori blocata si noi cei care locuim acolo nu putem intra, se parcheaza pe trotuar pana la 30 cm de poarta, incat nu putem intra cu copilul cu carucior decat daca dam caruciorul peste masina.
    – In timpul zilei cei care au treaba pe la cafenele isi abandoneaza efectiv masinile pe unde apuca.
    – Cand ploua toata apa balteste in fata la Centru de cazare temporara si fiind masini parcate pe trotuare avem nevoie de cizme sa trecem.
    Suntem totusi in centrul unui oras european, nu in India!

    16
    59
    • Pentru a avea acces la parcarea Lupeni trebuie redeschisă legătura dintre străzile I.L. Caragiale şi Lupeni pe care ăştia au blocato cu ghivece de paseluțe.

      48
      3
  • Banii sunt din fonduri europene !
    Degeaba vrei tu să faci lucruri utile și necesare pentru bistriteni, dacă UE îți dă bani pt piste pt biciclete, bănci smart cu panouri solare și încărcătoare pt telefoane, grădini urbane cu plante tropicale, jocuri de cascade de apă!

    Sper ca cei care au ajuns în Parlamentul European să aloce bani pentru construirea de locuințe, spitale, grădinițe, centre de îngrijire a vârstnicilor, asfaltarea străzilor, extinderea rețelei de gaz, canalizare, apă, extinderea căii ferate etc.
    sau poate ca dau bani și pt astfel de lucruri, dar politicienii noștri nu solicită bani pentru astfel de lucruri ci pt Centre Recreative Legacy (Spa și relaxare).

    30
    10
    • UE iti da bani sa faci chesti mai putin utile,daca te dezvolti si ajungi mai bun, ai sanse sa fi in top,mai bine ca coada UE,nimini nu ne va da fonduri pentru ai intrece pe ei!

      20
      10
    • Poate EU Crede CA toate aceste lucruri firesti le avem ( spitale,scoli,centre pt varstnici,crese,infrastructura) ei dau pt relax ca sí pt alte tari mai civilizate. Nu crede ca santem atat de inapoiati !

      20
      4
  • orasul e plin de noroi si rahat de caine, parcurile mici si slab dotate, trotuarele blocate de masini si voi tot cu centru vechi aveti treaba…

    21
    5
  • Sa respectam traditiile! PSD-ul a fost intotdeauna in criza de idei si speram ca nu se va schimba. Consecventa este baza, tovarasi! Sa transpunem in practica ideile vizionare ale lui Cretu! Sa radem orice este verde! Cate o pata de culoare rosie intr-un peisaj gri este idealul de urmat! Asa cum s-a facut cu floarea comunismului biruitor din fata consiliului judetean: la fel sa avem si la primarie!

    16
    10
    • Ai gândit, măcar puțin, înainte sa scrii? După porțiile si în curtiile ,alea la care te gândești tu, locuiesc 10 proprietari; nu exista,practic, spațiul necesar pentru a parca cel puțin 10 mașini! Nu-ti descarca ,gratuit, frustrările și ura! Problema locurilor de parcare este reala și peste tot în municipiul Bistrița; este în sarcina aleșilor locali pentru rezolvarea acestei probleme! Ar trebui să-ti ceri scuze!

      5
      73
    • Parcări Etajate nu sunteți în stare să faceți în Centru Vechi incompetenților ?!

      61
      1
    • Nesimţitule dacă stai la curte cu mai mulţi locatari şi vaţi ocupat curtea cu tot felul de prosti şi acum nu vă mai încap maşinile în curte ai două opţiuni pentru a nu-ţi mai parca maşina pe stradă ca un bou.
      Prima opţiune este să renunţi la maşinâ a doua opţiune este să vorbeşti cu un vecin care are mai multe locuri de parcare în curte să-ţi închirieze şi ţie unul de exemplu poţi vorbi cu Bălan că el are 5 locuri de parcare.

      18
      3
  • Lazany vezi că habarnistu de Turc a uitat două săritori imense pe strada Dornei şi o să ai probleme cu autobuzele electrice.

    67
    8
    • Alea’ fac parte din axele lui Cretu.
      O idiotenie de proiect a fost si cel cu axele…

      11
      38
  • Îmi place proiectul !🧢

    Spor la treaba , atât pt centru cât și pt străzile de pământ _sa le asfaltati- și alte priorități….poate mergeți în paralel!?
    Numai bine! Fațade la case centru când?? Vopsite, tencuieli adică?
    „realizarea fântânilor arteziene și echipamentele aferente fântânilor arteziene – 3.628.393,48 lei, aparatele de fitness tip Elliptical bike, tip Hands, tip Jogging, tip Parallels, tip Shoulder press – 273.033,84 lei, lucrările de drum (sistem rutier asfalt, parcări, semnalizare rutieră).!; spatii verzi, bănci, etc !* f frumos!

    6
    47
  • Din pacate, noi nu prea intelegem ce inseamna fondurile europene si pentru ce se utilizeaza. Daca accesezi o data fonduri pentru ceva, atunci fa acel lucru cum trebuie, ca sa nu ceri data viitoare bani tot pentru acelasi lucru. La noi insa cam asta e practica…Facem o lucrare cu fonduri europene, dar o facem de mantuiala, ca data viitoare sa cerem bani pentru acelasi lucru, in loc sa facem altceva. Sincer m-am cam saturat ca majoritatea primarilor sa se laude cu un proiect de modernizare, ca peste nici 10 ani sa faca alt proiect pe acelasi obiectiv. Asa, fratilor, nu vom avea nicio sansa de a recupera decalajele fata de alte tari din U.E.

    26
    1
  • Dezastru !
    Tăntălăii întrerup orice circulație Vest – Est . De exemplu dacă vrei să mergi de pe străzile Titulescu sau Vlahuță spre Unirea trebuie să încojori tot oraşu.

    74
    2
    • Păi ăştia au blocat şi orice circulație pe direcția Nord – Sud în Centru Vechi.
      Va trebui să circulăm cu măgarii ca-n evul mediu întunecat.

      59
      3
  • Proiectul „Coridor verde de mobilitate urbană în centrul istoric al municipiului Bistrița” presupune înainte de toate închiderea inelului central de circulatie pentru centrul istoric sau oraşul vechi care poate fi realizat pe străzile deja existente: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-Roman C.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului.
    Pentru închiderea inelului central ar fi necesară prelungirea străzii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si apoi construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
    Oricum, în centrul istoric al orasului circulatia auto nu poate fi eliminată total chiar nici de pe străzile cu functie numai de locuit din zonele rezidențiale.
    In acest caz, singura solutie rămâne amnajarea străzilor de tip „shared-space” (spațiul comun), ceea ce presupune eliminarea unor caracteristici rutiere precum borduri , marcaje , semne de circulație și chiar semafoare.
    Prin urmare, străzile de tip „shared-space” crează un grad mai mare de nesigurantă, fiind neclar cine are prioritate, iar șoferii sunt obligati să își reducă viteza, reducând astfel dominația vehiculelor în trafic , odată cu scăderea ratei accidentelor rutiere și îmbunătățind siguranța pentru ceilalți utilizatori ai drumului.

    1
    10
    • Asta cu ” share space ” va fi distractivă tare nimeni nu va şti ce trebuie să facă nici mărcar nu au putut găsi o denumire pe româneşti să fie lucrurile mai mai pe înţeles , nici nu ştiu să fie în codul rutier , Va fi distractiv numai până la primul accident când fiecare va începe să dea vina pe celălalt şoferu pe pieton şi pietonul pe şofer şi biciclistu pe amândoi.

      20
      1
    • Nu ai înțeles share space înseamnă că cei ce stau în Centru Vechi nesimțiți cum sunt spunând că nu mai au loc în curți îşi vor scoate gunoiul în stradă lăsândul permanent acolo după care un scăunel după care grătărelul că doar este strada lor ( dela mâsa sau au cumpărato ei de la primăriei 😂) după care vor scoate alte mizeri cu care vor bloca strada, aceleaşi fel de lucruri jenante se vor întâmpla şi pe zonele pietonale.

      De exemplu așa se întâmpla acum pe unele străzi în Centru Vechi unde uni nesimțiți și-au amenajat terase chiar pe trotuar opturând circulația pietonilor chiar sub ochii ” vigilenți ” ai poliției locale care este la doi paşi foarte jenibil.

  • Modernizarea modernizarii sezonul 4
    Dragi concetateni , intradevar sunt unii’ care desi stau la 5 min de locul de munca vin cu masina , dar mai sunt si altii care lucreaza efectiv 8-10 ore pe zi si pentru care 30-60 minute pierdute intr-o zi pt cautare parcare sau trafic sunt din putinul timp care il mai au. Toate acestea se rasfrang in preturile serviciilor de care beneficiem toti. Eu zic ca pentru cateva putori nu merita sa lovim pe cei harnici , sigur sunt si alte solutii.
    Pt cei care tot dau exemple alte orase ii rog sa mearga acolo si sa uite mai bine. O sa vada zeci de mii de parcari , autostrazi , strazi cu 2-3 benzi pe sens , multe variante alternative , centuri ocolitoare. etc.

  • Mai bine refaceti trotuarele de pe Str Nicolae Titulescu ca ne rupem picioarele prin cuburile de granit puse cu maxima economie,cu goluri si denivelari,trebuie sa fii numai cu ochii in pavaj daca nu doresti picioare cu entorse si alte accidentari!!!!

  • Cu acești bani construiești toate casele de pe pietonal de la 0 sau mai exact vreo 25.000 mp construți. Sifon la max. Nu s-a schimbat nimic. Ulițe, întuneric, canalizare. România, înainte! sau ca pe vremuri.

Apasă aici ca să comentezi

Reguli pentru comentarii. Click aici.