Administraţia Fondului pentru Mediu anunţă lansarea Programului privind dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare pentru vehicule electrice şi/sau hibrid plug-in în localităţi, prin instalarea de staţii de reîncărcare cu putere normală în perioada 14 noiembrie 2022, ora: 10.00 – 23 decembrie 2022, ora: 14.00.
”În această perioadă sau până la epuizarea bugetului alocat sesiunii de finanţare, solicitanţii vor putea depune cererile de finanţare, împreună cu documentaţia aferentă, în aplicaţia informatică prin intermediul conturilor de utilizator create”, anunţă AFM, într-un comunicat de presă.
Sursa citată a precizat că crearea conturilor de utilizator în aplicaţia informatică de către solicitanţii instituţiile publice, inclusiv unităţile de învăţământ de stat, unităţile administrativ-teritoriale, precum şi subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti, localităţile care nu sunt unităţi administrativ-teritoriale, dar sunt atestate ca staţiuni turistice şi asociaţiile de dezvoltare intercomunitară se va putea realiza începând cu data de 07 noiembrie 2022.
Obiectivul Programului îl reprezintă dezvoltarea infrastructurii de alimentare a vehiculelor cu energie electrică.
Scopul Programului îl reprezintă îmbunătăţirea calităţii mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră prin stimularea utilizării vehiculelor electrice şi vizează dezvoltarea transportului ecologic, prin instalarea de staţii de reîncărcare cu putere normală.
Solicitanţii eligibili în cadrul programului sunt:
- instituţiile publice, inclusiv unităţile de învăţământ de stat;
- unităţile administrativ-teritoriale, precum şi subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti;
- localităţile care nu sunt unităţi administrativ-teritoriale, dar sunt atestate ca staţiuni turistice;
- asociaţiile de dezvoltare intercomunitară.
Suma alocată sesiunii de finanţare este de 500 milioane lei.
”Fiecare dintre aceşti beneficiari va putea aplica pentru instalarea de staţii de reîncărcare şi va putea beneficia de finanţare în procent de 100% din totalul cheltuielilor eligibile ale unui astfel de proiect, în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanţi”, a transmis AFM.
Suma maximă finanţată pentru instalarea unei staţii de reîncărcare reprezintă 100% din totalul cheltuielilor eligibile şi este de:
- 20.000 lei pentru o staţie de reîncărcare cu o putere de minimum 3,7 kW şi maximum 7,3 kW;
- 60.000 lei pentru o staţie de reîncărcare cu o putere de minimum 7,4 kW şi maximum 22 kW.
Finanţarea se acordă pentru fiecare categorie de solicitant, după cum urmează:
- instituţie publică, inclusiv unitatea de învăţământ de stat – maximum 400.000 lei;
- UAT – municipiul Bucureşti – maximum 10.000.000 lei;
- subdiviziune a municipiului Bucureşti – maximum 9.000.000 lei;
- UAT – municipiu de rang I – maximum 5.000.000 lei;
- UAT – municipiu de rang II – maximum 4.000.000 lei;
- UAT – oraş – maximum 2.000.000 lei;
- UAT – comună – maximum 1.000.000 lei;
- UAT – judeţ – maximum 4.000.000 lei;
- UAT atestată staţiune turistică de interes naţional – maximum 3.000.000 lei;
- UAT atestată staţiune turistică de interes local – maximum 2.700.000 lei.
În cazul localităţilor care nu sunt UAT şi sunt atestate staţiuni turistice, finanţarea se poate acorda după cum urmează:
- localitate atestată ca staţiune turistică de interes naţional – maximum 3.000.000 lei;
- localitate atestată ca staţiune turistică de interes local – maximum 2.700.000 lei.
La momentul atingerii pragului de 150% din totalul bugetului alocat sesiunii, aplicaţia informatică nu va mai permite înscrierea solicitanţilor.
Am văzut tot felul de încercări timide de a instala stații de încărcare, de către Primarii si alte instituții publice.
Nu stie nimeni daca e gratis sa încarci, sau daca platesti o suma modica etc. Încă suntem in faza incipienta.
Nu asa se face.
Firme private instalează stațiile de încărcare.
E-ON, Clever, Sperto, Ionity, Zepter, Tesla.
E treaba lor cum finanțează instalarea acestor stații, după care tu platesti când încarci.
Taxa constă din 1. taxa fixa (abonament) si 2. una variabila (in funcție de cât curent ai folosit).
Statul nu este posesorul acestor stații!
O precizare
Nu poți avea abonament doar fix sau doar variabil.
Platesti si o taxa fixa, (chiar daca nu încarci deloc in acea lună) si taxa pr. KW încărcat.
Tu ai contract direct cu firma respectivaă care a instalat stația de încărcare, la fel cum ai contract cu Orange, Vodafone, Digi sau Reiffeisen BANK etc.
Primăria nu este implicată in acest proces. Ei doar le indică nde să instaleze ei stația de încărcare. Atât!
Trăim in capitalism, nu in comunism!
Merge?
Statiile sub 22kW AC nu au sens sunt prea incete, eu am acasă de 22, de institutii sub 50kW sunt depășite, Tesla, Ionity, ENBW merg cu 300kW, cel mai ușor prin APP sau cartela.
Sunt deja la a 3-a masina electrica în 6 ani și la stațiile mici doar te enervezi au și IT vechi, fără net și legătură la APP.
Masini electrice sint faine pentru omeni bogati cu bani multi. O masina care merge macar 400km cu o singura incarcare te costa 50000€ sau mai mult opentru ca au facut o cu 200-300cp mult peste ce ar fi nevoie.
Cu un Dacia Spring nici in Cluj si inapoi poti merge si tot peste 20000€ te costa. Nici subventia aia generoasa de la stat(teoretic 11400€) nu e bine daca nu ai cum sa o obtii (buget golit). In plus masiniile respective au termen de livrare de peste 1 an daca nu vrei culorile ciudate ce au in stoc.
Am fost recent la doua dealeri. Masini faine, dar cu finantare ajungi la 75000€ daca e echipata macar ca si un Suzuki Vitara pe benzina care costa 20000€ si cu care mergi 6-700km lejer fara alimentare. Adica cumperi o masina care este constructiv mai simplu de facut cu pret triplu si raza de actiune jumatate. Nu este convingator.