Cultură

Erasmus+ la CNLR. ”IT’s TIME” – un proiect îndrăzneț și provocator

Credem că sunt puțini cei care n-au auzit vorbindu-se măcar o dată de Erasmus+, programul Uniunii Europene al cărui scop este modernizarea și internaționalizarea educației. De asemenea, credem că ați constatat că există o deschidere a unităților de învățământ față de Erasmus+. De ce ne place nouă acest program? Pentru că orice proiect derulat sub umbrela Erasmus+ creează oportunități de învățare și contexte pentru participarea elevilor și cadrelor didactice la mobilități în cadrul unor instituții și organizații din diferite țări europene.

Colegiul Național ”Liviu Rebreanu” din Bistrița nu este la primul (și nici la ultimul) proiect de parteneriat strategic în domeniul educației şcolare. Începând cu decembrie 2023 coordonează proiectul „IT’s TIME” (2023-1- RO01-KA220-SCH-00015920) care, în cifre, poate fi concentrat astfel: 3/9/36/400000 – 3 obiective (1. Dezvoltarea capacității de dezvoltare durabilă cu accent pe Producție și Consum Responsabil; 2. Consolidarea competenței în comunicare pentru campanii de conștientizare și campanii de advocacy; 3. Crearea, punerea în funcțiune și utilizarea atelierelor DIY – Do it yourself), 8 parteneri (Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița, România, Go! Atheneum, Zottegen, Belgia, Isusovačka klasična gimnazija Osijek, Croația, Liceo Scientifico Statale Michele Guerrisi, Italia, Gulbenes Novada Vidusskola, Letonia, Global African Dialogue Foundation, Polonia, Escola Básica Secundária CPM P/E Da Calheta, Portugalia, Şehit Ömer Halisdemir Anadolu İmam Hatip Lisesi, Turcia,) 36 de luni pentru derulare (1 decembrie 2023-30 noiembrie 2026) și 400000 de euro – bugetul proiectului.

Primele 12 luni ale implementării proiectului au presupus desfășurarea mai multor activități în care au fost implicați elevi și cadre didactice; tot în aceste luni s-au organizat trei mobilități la partenerii din proiect, în Polonia, Turcia și Belgia.

Mobilitatea din Polonia

    Desfășurată în perioada 26 februarie – 1 martie 2024, mobilitatea în Varșovia a reprezentat prima întâlnire față în față, la care au participat și patru cadre didactice din Colegiul Național „Liviu Rebreanu”. Global African Dialogue Foundation, partener în proiect și gazdă a mobilității, a creat condițiile necesare pentru un dialog constructiv pe tema celor 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD) adoptate de către Organizația Națiunilor Unite (ONU) în 2015. În cadrul acestei activități de învățare transnaționale, participanții și-au consolidat competențele din domeniul dezvoltării durabile și au participat la sesiuni de informare centrate pe obiectivul 12: Asigurarea unor tipare de consum şi producţie durabile și responsabile, apoi la sesiuni de de învățare experiențiale menite să-i conștientizeze asupra importanței reducerii risipei alimentare, a valorificării surselor de energie verde sau a etichetării corecte a produselor de către comercianți. Ziua a treia a fost dedicată conceptelor de fast fashion și slow fashion și s-a desfășurat sub forma unui Eco Scavenger Hunt (Vânătoare de textile eco), sarcinile de lucru valorificând obiectivele de dezvoltare durabilă sub forma unor sarcini în aparență banale: realizarea unor fotografii cu etichete care conține dezinformare ecologică, cu dovezi ale unor practici de marketing verde, cu etichete asociate cu obiectivele de dezvoltare durabilă sau care au simboluri referitoare la reciclare, cu imaginea unor coluri de gunoi, a unor plante, păsări sau animale sau a unor obiecte poluante. Provocatoare au fost și exercițiile de proiectare a unor comunități ecologice.

    Mobilitatea în Turcia

    În perioada 12-17 mai 2024, a avut loco nouă întâlnire a partenerilor din cele 8 țări. Gazdele evenimentului au fost reprezentanții Școlii Şehit Ömer Halisdemir Anadolu İmam Hatip Lisesi din Ankara, iar o notă de originalitate a mobilității a fost conferită de faptul că activitățile s-au derulat în mai multe spații.

    Astfel, atelierul cu tema ”Giving New Life to Waste”a fost organizat la sediul DIA din Istanbul, unde s-a discutat despre strategia implementată de municipalitate în managementul deșeurilor și despre modurile de reutilizarea al acestora. Folosind materiale reciclate, decupate cu ajutorul echipementelor performante, echipele alcătuite din cadrele didactice participante la mobilitate (două din fiecare unitate de învățământ) au asamblat o machetă de coș de gunoi tridimensional, ca exemplu de produs ce reflectă specificul activităților societății.

    Vizita la centrul de colectare, sortare și incinerare a gunoiului din Istanbul a fost impresionantă prin observarea volumului materialelor gestionate zilnic, a capacității de procesare a bazei, prin sustenabilitatea metodelor abordate și prin modul eficient de prelucrare a deșeurilor, cu procent zero de poluare. Prezentarea modului de funcționare a centrului și a mijloacelor utilizate pentru producerea energiei din deșeuri a relevat politicile responsabile prin care un centru urban imens găsește soluții la dezvoltarea demografică accentuată.

    Insula Buyukada, cea mai mare din Arhipelagul Adalar din Marea Marmara, s-a dovedit a fi spectaculoasă prin modul sustenabil de vizitare promovat de antreprenorii locali: cu bicicleta sau miciautobuze electrice. Turul insulei pe două roți, în cadrul evenimentului „Spin YourWheel and Come” a fost un prilej pentru noi experiențe și schimburi de impresii despre soluții similare din țările participante la proiect. Obiectivul evenimentului a fost atragerea atenției asupra necesității reducerii amprentei de carbon pentru conservarea mediului insular în contextul expolatării turistice al acestuia.

    Ultimele zile ale mobilității au fost organizate la Ankara. În cadrul atelierului „Zero Waste Project&quot”, participanții au vizitat Centrul de Predare și Simulare coordonat de municipalitatea Altındağ în grădina publică a orașului. Aici, la prima școală din Turcia aflată sub deviza „zero deșeuri”, participanții la mobilitate au văzut produse realizate din materiale reciclate de către copii și au exersat jocuri VR cu această temă. Printre experimentele cu rol educativ desfășurate la centru este și producerea de compost, echipele implicându-se în etapa finală de prelucrare, unde, cu ajutorul unei biciclete speciale se amesteca întreaga compoziție înainte de a fi gata de ambalare.

    Mobilitatea în Belgia

      Prima mobilitate cu elevi din cadrul proiectului s-a desfășurat în perioada 7-11 octombrie 2024, la Zottegem, în partea flamandă a Belgiei, la aceasta participând patru elevi și doi profesori de la Colegiul Național „Liviu Rebreanu”. La Zottegem, în școala gazdă „Go! Atheneum”, s-au organizat ateliere de lucru pentru a învăța împreună cum poate fi redusă risipa alimentară sau cum se poate încetini consumerismul în materie de modă. Una dintre activități a presupus ecologizarea, din caiace, a unei porțiuni a unui râu din orașul Gent, iar o alta realizarea unor ținute vestimentare inedite din haine vechi sau achiziționate din magazinele second hand. Participanții au fost impresionați de modul în care belgienii din zonă reușesc să influențeze calitatea aerului promovând mijloace de deplasare verzi sau de spațiul de lucru pe care școala din Zottegen îl pune la dispoziția elevilor și comunității pentru a face bricolaj, în încercarea de a cumpăra mai puțin și a (re)folosi obiecte și lucruri vechi.

      Vizita la Bruxelles a permis vizitarea BelExpo, o expoziție interactivă care, prin activitățile ludice și interactive pe care le propune, îi convinge pe cei care îi calcă pragul să devină eroi climatici. Probabil vârful de lance al săptămânii a fost vizita ghidată la Parlamentul European unde elevii și profesorii au înțelegem mai bine cine, cum și după ce criterii ia decizii în numele nostru și ne reprezintă interesele.

      12 luni bogate în experințe pentru Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, 12 luni în care cei care s-au implicat ca voluntari în proiect, au învățat că gesturile mici pot genera schimbări și că este timpul să decidem că fim consumatori responsabili. Fiind lumea în care trăim are resurse limitate.

      Petra Baciu, Monica Halaszi, Alice Trif – Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița

      1 comentariu

      Apasă aici ca să comentezi

      Reguli pentru comentarii. Click aici.