”Traseul aşa zisei variante ocolitoare e menit, în viziunea actualei administraţiei, să taie Pădurea Codrişor, lucru cu care nu suntem de acord. Considerăm acest referendum inoportun, ilegal şi imoral. Cetăţenii trebuiau consultaţi încă din anul 2009, când a apărut problema în spaţiul public. Deja există o sentinţă judecătorească ce spune că traseul e unul nefericit şi încalcă legea. Cea de-a doua întrebare, legată de pietonal, are caracter vădit manipulator şi e menită să inducă în mintea oamenilor că la ambele întrebări trebuie votat cu ”Da”. Evident că nimeni cu capul pe umeri nu îşi doreşte ca pietonalul să fie deschis circulaţiei auto. Nu au apărut în ultimii cinci ani discuţii asupra redeschiderii pietonalului traficului auto. Mare parte din consilierii locali se pronunţă pentru varianta ocolitoare, pentru investiţie. Este nevoie de o variantă, este necesară o investiţie, dar traseul e prost ales, prin intravilan şi ne taie orice soluţie de structurare a Pădurii Codrişor drept zonă de agrement, aşa cum s-a căzut de acord că ar trebui să fie, cu ceva timp în urmă. Acum schimbăm macazul, distrugem pădurea şi orice zonă de agrement e sortită pieirii. Traficul prin oraş va aduce poluare fonică şi a aerului, unele locuinţe vor afectate. O variantă menită traficului greu n-ar trebui să treacă aproape de Spitalul TBC şi staţia de ambulanţă”, a spus Curteanu într-o conferinţă de presă.
Curteanu a afirmat că i se pare surprinzătoare poziţia primarului Ovidiu Creţu cu privire la rezultatul votului: ”Spune că indiferent de numărul de participanţi, pentru el definitoriu va fi acel 50% plus unu din numărul participanţilor. Pentru aşa ceva era suficient un sondaj de opinie, nu trebuia să cheltuim 180.000 de lei. O altă poziţie surprinzătoare e a domnului senator Dobra, a apărut o schimbare de 180 de grade faţă de poziţia de acum două săptămâni, când critica le fel ca şi noi referendumul. Acum se pronunţă pentru varianta ocolitoare, e incredibilă o asemenea inconsecvenţă. Referendumul este o mână băgată în buzunarul bistriţenilor, cu banii de referendum se putea asfalta o stradă de lungime mai mică”.
Prim-vicepreşedintele PDL Bistriţa-Năsăud a menţionat că PDL îi îndeamnă pe cetăţeni să voteze ”Nu” la prima întrebare şi ”Da” la a doua. ”Eu nu mă voi duce la vot. PDL nu boicotează referendumul, noi le spunem oamenilor să voteze ”Nu” la întrebarea 1 şi ”Da” la întrebarea 2. Ca şi cetăţean am posibilitatea să mă pronunţ sau nu asupra unor prostii şi a unui referendum inutil. Gogoriţa pe care o spune domnul primar că am pierde nu ştiu ce bani e infirmată de Ministerul Transporturilor”, a adăugat el.
Traseul centurii “ocolotoare” 2Sud este solutie fortata care tradeaza interese personale meschine vizibile de la o posta. Orice primar intreg la minte se lupta sa scoata traficul de tranzit din localitatea pe care o pastoreste (vezi centura ocolitoare a Clujului, a Sibiului sau chiar a Gherlei). Ce poti sa spui despre un primar care vrea cu orice pret sa introduca traficul greu si de tranzit prin oras? Daca nu e tampit, atunci sigur are un interes personal. Iar cand este orbit de interese personale e in stare de orice tampenie. Fiindca nu poate fi numita altfel decat alegerea unui traseu care presupune defrisarea padurii de pe un versant care se confrunta cu probleme de alunecari de teren.
Primul lucru pentru construirea unui drum este evitarea zonelor predispuse alunecarilor de teren, cunoscut fiind faptul ca vibratiile produse de zgomot si de trepidatiile traficului favorizeaza fenomenul de alunecare. Orice manual de Imbunatatiri Funciare precizeaza ca defrisarea padurii favorizeaza alunecarile de teren si recomanda impadurirea ca masura de prevenire a fenomenelor de alunecare. Ori in cazul dealului Codrisor, cunoscut fiind faptul ca locul este instabil supus fenomenului de alunecari de teren tocmai padurea este cea care tine sub control cel mai bine manifestarea fenomenului de alunecare. Astfel Padurea Codrisor si raul Bistrita au fost martori a istoriei aproape milenare a Bistritei. Se vorbeste de lucrari de consolidare impotriva alunecarilor de teren. In general se recomanda ca astfel de lucrari sa fie asociate cu impaduriri si nu cu drumuri S-au vazut situatii cand ziduri de sprijin din beton nu au facut fata fenomenului. Se vorbeste de cca 69 milioane de euro pentru lucrari de consolidare a dealului Codrisor. Fals, deoarece nu-i vorba de consolidarea dealului in intregime ci de consolidarea structurii portante a drumului. Si in plus cu acei bani s-ar putea construi in plus cca 10 km de sosea la standardele de cost prevazute pentru zona de munte. Aceasta ar permite alegerea unui alt traseu de drum de centura care sa ocoleasca cu adevarat orasul. Traseul 2Sud, fara functia de centura ocolitoare (care oricum nu ocoleste nimic) poate fi realizat foarte simplu pe la poalele padurii Codrisor, facand astfel legatura dintre Podul Budacului si Podul Jelnii. Astfel, nu-i nevoie de sacrificarea padurii ca sa ajungi din Unirea la Viisoara pe malul stang al Bistritei.
˝Daca nu e tampit, atunci sigur are un interes…˝
Iar implicarea de monolit a USL -inclusiv financiară- ne arată că acolo este interesul!